• Anonym (raia)

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

Är själv vegan sen födseln och i verkliga livet är jag positiv och försöker inspirera folk på ett bra sätt med saklig info och goda recept, men här är jag anonym. Alla vet vad köttproduktion innebär: ett djur växer upp, göds till orimliga proportioner, lever oftast i misär, ser aldrig solen eller får vistas utomhus. HHönorna övergöds såpass tt de knappt kan gå, grisarna bor så trångt att de utvecklar galna beteenden och bla biter av varandra svansarna. För att undvika detta knipsar de sonika av svansen hoskultingarna utan bedövning. Tuppkycklingar mals ned levande och blir djurfoder. Kor går ständigt dräktiga och lakterande från 1-2 års ålder och kalven tas ifrån dom det första dygnet, andra om det är en ekogård. Sen slaktas de vid fem år, trots att deras naturliga livslängd är 15-20 år.

Detta är bara ett fåtal exempel på hur köttet produceras. Med all denna fakta kan jag inte låta bli att tänka att folk som vet detta som ändå fortsätter äta kött, ägg och mjölk måste ha nåt fel i huvudet.

Hur kan nån rationalisera det? Det är dessutom enormt skadligt för människor att äta kött. Kan nån förklara? (Att bacon är gott är inte en anledning, nej...)

• Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag
  • Anonym (#####)
    Flash Gordon skrev 2015-11-18 23:18:30 följande:

Ja, köttkonsumtionen ökar.

Det beror på att vi blir rikare och att kött blir billigare.

Det första som händer i ett land när inkomsten ökar är att köttkonsumtionen går upp. Fattiga människor i Afrika och Asien är inte vegetarianer av etiska skäl utan för att de inte har råd med kött.

Vi slänger ned en butiksgrillad kyckling för 49:50 i kundvagnen utan att tänka mer på saken men i Bangladesh kan samma kyckling vara fin nog att inhandla när man vill fira sin fru på sin bröllopsdag.

Ett av de vanligare sätten för fattiga att få i sig animaliskt protein i den delen av världen är torkad småfisk. Den storlek som ungarna fiskar med håv från bryggan här i Sverige.

Småfiskarna soltorkas och sedan maler man ned dem i grönsaksgrytan man kokar - för att få möjligheten att äta någon slags kött.

Ja, jag vet att det ser ut precis så. Det ändrar inte det faktum att jag anser att vi i rika delar av världen bör börja konsumera betydligt mindre kött än vad vi gör idag.
  • Fröken Apelsin
    Anonym (Orkamedsånadär) skrev 2015-11-18 23:00:28 följande:

Grottmänniskorna satt o käkade quornfileer och sojakorv ba.. Jomensåatte.

Vad spelar det för roll? På stenåldern åt man inte chips heller, ska du sluta med det också? Då kan du lika gärna flytta ut i skogen och leva där om du ska leva som du lär.
  • Aniiee
    Fröken Apelsin skrev 2015-11-19 00:31:50 följande:
    Vad spelar det för roll? På stenåldern åt man inte chips heller, ska du sluta med det också? Då kan du lika gärna flytta ut i skogen och leva där om du ska leva som du lär.
    Den dagen en vegetarian tvingas ut i svenska/nord- och centraleuropeiska skogar för sin överlevnad kommer det ta ungefär 5 dagar innan vegetarianen kommer till insikt att det gäller att äta kött eller dö om ett par veckor. Det är så lång tid det tar från att envisas, sluta vara hungrig (som kanske bekant så upphör hungerkänslorna efter ett antal timmar) och backlashen då man blir akut svulten.

Chips hit och dit, inte intressant. En vegetarian skulle inte klara sig varken i nutid i skogen eller på stenåldern. Särskilt inte på vintern.
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Anonym (Flexi)
    Anonym (raia) skrev 2015-11-18 10:13:37 följande:
    Är själv vegan sen födseln och i verkliga livet är jag positiv och försöker inspirera folk på ett bra sätt med saklig info och goda recept, men här är jag anonym. Alla vet vad köttproduktion innebär: ett djur växer upp, göds till orimliga proportioner, lever oftast i misär, ser aldrig solen eller får vistas utomhus. Hönorna övergöds såpass att de knappt kan gå, grisarna bor så trångt att de utvecklar galna beteenden och bla biter av varandra svansarna. För att undvika detta knipsar de sonika av svansen hos kultingarna utan bedövning. Tuppkycklingar mals ned levande och blir djurfoder. Kor går ständigt dräktiga och lakterande från 1-2 års ålder och kalven tas ifrån dom det första dygnet, andra om det är en ekogård. Sen slaktas de vid fem år, trots att deras naturliga livslängd är 15-20 år.

Detta är bara ett fåtal exempel på hur köttet produceras. Med all denna fakta kan jag inte låta bli att tänka att folk som vet detta som ändå fortsätter äta kött, ägg och mjölk måste ha nåt fel i huvudet.

Hur kan nån rationalisera det? Det är dessutom enormt skadligt för människor att äta kött. Kan nån förklara? (Att bacon är gott är inte en anledning, nej...)
    Jag rationaliserade det genom att tänka att majoriteten faktiskt har det bra, det värsta är i andra länder, Danmark, Tyskland, USA, Australien, men visst, har vi ganska mycket misär vi med.

(

jag va och är kanske fortfarande lika med publiken i videon.)

Men när jag lärde mig om köttets miljöpåverkan då brast det. (ca 2012) Påverkan på alla områden på hela våran planet, som dessutom även är djurens planet! övergödsling (kiss och bajs i våra sjöar och hav), vattenmängderna som går åt till köttindustrin, odla flera miljoner ton mat per år, så mycket att det skulle kunna mätta hela världens befolkning, ingen skulle gå hungrig! och det mattar vi till våran mat! Det är helt befängt!

Jag tror att majoriteten som försvarar köttindustrin inte känner till belastningen den industrin har på jorden.
    Och ja, då kan de låta som de är helt psykopatiska av sig när de försvarar något sådant. (som de faktiskt inte ens känner till hur det verkligen fungerar och vad för konsekvenser det bidrar med.)

Jag tycker det är stort att bli vegan, men jag är bara en så kallad flexitarian, äter ca 2-4 kilo per år. enbart kravmärkt, helt kyckling för de idisslar inte och bidrar inte till växthusgaserna som kor gör. ja ekologisk kyckling kan orsaka större utsläpp av växthusgaser än konventionell eftersom kycklingarna föds upp under längre tid och därför behöver mer foder. men då hoppas jag att den kycklingen har haft ett mycket bättre liv.

• Anonym (as)

självförnekelse lathet egoism var själv likadan tills jag blev veggitaran för 2 år sedan röker gör jag dock fortfarade dömmer ingen som äter kött försöker inte heller tvinga nån att bli veggitarian ljust detthär med hur djuren har det skulle man kunna ändra på sen får alla göra som an vill enligt mig..

• Anonym (poisson)

Jag önskar att folk kunde släppa det där med att veganer skulle äta soja som man skövlat regnskog för att odla. Sojaprodukterna som veganer i Sverige äter är inte odlade i regnskogsområden. Anledningen till att det skövlas regnskog för sojaodlingar är för att det krävs sådana enorma arealer för att odla soja som foder till köttdjuren. Sojaodling i sig är inte mer miljöfarligt än någon annan odling, det är när mängden är så stor och måste tas fram så billigt som det blir som det blir. Så, summa summarum: Veganer bidrar inte till skövlingen av regnskog när de äter sojaprodukter. 

• sjddjhhfnn
    Anonym (Veg fem år) skrev 2015-11-18 10:33:07 följande:

Ja, finns det ngn liknelse... Det är säkert samma folk som röstar på SD. "Jag är missnöjd med politikerna o partierna. Något måste göras, en förändring. Jag röstar på SD."

Jag skulle aldrig rösta på SD. .. Jag är vegetarian, med veganska drag, men jag äter fisk, ca 1 gång på 3 månader kanske... Varför skulle det inte vara bättre än att äta djur som låst in och behandlas sämre? Det är inget jag vil,l göra men du vet ibland när man är hungrig och drt bara finns fisk eller kött att äta... Vad ska man göra då? Du vet jag äter från gröna kassen så ofta det går.... Det är skitgod vegansk mat... Innan du dömer någon annan borde du tänka... Något ni uppenbarligen inre gjort...
  • FlutterDash
    elmadumle skrev 2015-11-18 21:33:35 följande:

Sluta ät soja produkter över huvudtaget och sluta använd det här som argument, att det går åt så lite för er. Det finns ingen ursäkt till att ni ska bidra till skövlingen av regnskog alls. 

Bidrar inte till någon skövling av regnskog, så jag väljer ekologiskt odlad soja från Europa.

Sojan som skövlar regnskog går främst till djurfoder i köttindustrin.
Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag