• Anonym (raia)

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

Är själv vegan sen födseln och i verkliga livet är jag positiv och försöker inspirera folk på ett bra sätt med saklig info och goda recept, men här är jag anonym. Alla vet vad köttproduktion innebär: ett djur växer upp, göds till orimliga proportioner, lever oftast i misär, ser aldrig solen eller får vistas utomhus. HHönorna övergöds såpass tt de knappt kan gå, grisarna bor så trångt att de utvecklar galna beteenden och bla biter av varandra svansarna. För att undvika detta knipsar de sonika av svansen hoskultingarna utan bedövning. Tuppkycklingar mals ned levande och blir djurfoder. Kor går ständigt dräktiga och lakterande från 1-2 års ålder och kalven tas ifrån dom det första dygnet, andra om det är en ekogård. Sen slaktas de vid fem år, trots att deras naturliga livslängd är 15-20 år.

Detta är bara ett fåtal exempel på hur köttet produceras. Med all denna fakta kan jag inte låta bli att tänka att folk som vet detta som ändå fortsätter äta kött, ägg och mjölk måste ha nåt fel i huvudet.

Hur kan nån rationalisera det? Det är dessutom enormt skadligt för människor att äta kött. Kan nån förklara? (Att bacon är gott är inte en anledning, nej...)

• Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag
  • Flash Gordon
    Anonym (Another) skrev 2015-11-19 09:17:02 följande:
    Nu äter jag inte veganskt, och jag vet inte om alla veganer behöver tillskott eller om man rekommenderar det för säkerhets skull eftersom olika individer har olika bra upptag av olika ämnen. Mitt tips vore, om duvunge bara är inställd på att vara negativ, att du tar detcstegvis och börjar ta bort köttet, sedan känner du på vilken nivå du vill stanna, om du är beredd att dumpa även ägg och mjölkprodukter eller inte.
    Alla som inte äter animaliskt protein behöver kosttillskott. Det är den enkla sanningen. Förr eller senare drabbas man annars av brist på vissa ämnen. Vitamin B12 åtminstone.

Själv tänker jag nog fortsätta äta en naturlig kost, men tack ändå.
  • Konservativ

Varför skapar man en tråd där man redan i rubriken förolämpar köttätarna genom att kalla dem psykopater? Hur många köttätare  har man då vunnit över på sin sida?

• Mandel
    Anonym (Jag) skrev 2015-11-19 09:14:03 följande:
    Jag skulle kunna göra det, men har ingen lust att lägga så mycket tid som det krävs för att övertyga dig som inte vill bli övertygad. Gick iaf naturvetenskapligt på gymnasiet och gjorde där som ett eget arbete (motsvarande 20 timmar) om mig och min vegetariska kost. Hur jag skulle täcka mina behov av vitaminer/mineraler och så med bara kost och inga tillskott. Hade då en vegansk kost med små inslag av mjölkprodukter. Lyckades och fick högsta betyg på arbetet. Hade gjort matsedel och räknat på den. Gick vidare till universitetet och läste kemi som huvudämne, andra året läste vi näringslära och hade där en kosttudie som min lärare analyserade. Jag var vegan och åt tillskott, hans svar efter den studien var att jag borde sluta med tillskott för de behövdes inte. Då åt jag B12 berikad sojamjölk.
    Varför kan du inte få i dig all näring utan att behöva äta importerat? Sojamjölken.
    Har för mig att det inte är en så värst hälsosam framställning av just sojadrycker m.m. ungefär som med margarin, men det kanske är ändrat då det var några år sedan jag läste om det.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • border1

Den moraliska aspekten: Av någon anledning anser vissa veganer och vegetarianer att det är omoraliskt att vi människor äter kött. För dessa individer är det svart eller vitt. Dessa personer har en enormt stark övertygelse, och utan denna övertygelse slutar man inte konsumera kött.
    Jag anser att det finns en fin gråskala gällande den moraliska biten. Jag är en medveten köttätare. Jag vet till och med vilken gris jag äter. För mig är det betydligt viktigare att djur har det bra när de lever än att försöka stoppa köttindustrin.

Hälsoaspekten: Det finns många ämnen, så som B12, animaliskt protein, kreatin och karnosin, som veganer inte får i sig naturligt. Järn och Omega 3 är ytterligare två ämnen som dessa personer inte får i sig naturligt. OM en vegetarian eller vegan tar tillskott så måste då detta tillskott komma från växtriket. Det är bevisat att kroppen har betydligt svårare att ta upp järn och Omega 3 från växtriket än från animaliska produkter. Att en eller annan person säger att "men MINA värden är så bra så bra" bevisar ingenting. Anekdoter är inte bevis.

Slutligen: Jag äter kött, och det kommer jag fortsätta att göra. Jag anser inte att det är omoraliskt att äta kött.

The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.
  • Anonym (Me)
    Flash Gordon skrev 2015-11-19 09:29:23 följande:
    Kor producerar inte mer, eller mindre, "avgaser" för att de lever utomhus eller inomhus.

Det som gör inomhusuppfödning till ett sämre miljöval är all den energi som går åt till kraftfoder, uppvärmning och lyse.
    Anonym (Me) skrev 2015-11-19 08:59:08 följande:

Javisst grottmänniskor åt nog kött.... Men knappast 365 dagar om året... Dom åt det nog endast på vintern, eller om dom fick tag på ett byte. Annars var det mest bär, rötter grönsaker och saker du kunde odla och annat du kunde hitta som var mer tillgängligt och lättfångat och som heller inte ruttna eller vart dåligt. 

Människan har ätit kött när hon kommit åt det. Om det sedan varit 365 dagar om året eller färre berodde bara på tillgång.

Att vi började äta kött för 2,6 miljoner år sedan är en av huvudorsakerna till att vi överhuvudtaget utvecklades vidare från ap-stadiet.
    Jag tror nog du kan döda djur utan att tänka särskilt mycket på det. Flugor och mygg är också djur.

Så det är knappast dödandet i sig som är problemet. Snarare är det väl någon slags "gullighetsfaktor" som spelar in. Ju gulligare djur, desto svårare att döda.

Men det är sant att avlivandet av djuren har flyttat ifrån oss. Det har uppstått ett glapp, en okunskap, i vårt medvetande kring matproduktion. Då frodas lätt felaktigheter om vad denna matproduktion egentligen innebär.
    Anonym (Me) skrev 2015-11-19 08:59:08 följande:

. Och det känns rätt hel hjärtat.

Ja, det är väl det som det handlar om? Känslor.

Självklart produceras det inte mindre metangaser för att djuret står inomhus, Däremot så kommer det inte ut i luften lika mycket om djuret står inomhus. Därmed är det bättre ur miljösynpunkt om kor står inne istället för ute. Det finns flera dokumentärer om ämnet det e bara du kollar upp det

Finns många olika länder och människor som har tillgång till kött, men använder kött som en krydda inte som huvudrätt. alltså använder några gram till en hel familj. Och jag tror inte att man äter 365 dagar om året om man får välja. tex i skolan har dom pannkaka, grönsaksoppa, ärtoppa, som vegetariska alternativ även i skolan. Och äter man då 5 gånger om dagen så är det sjuka mängder kött om du ska äta kött till varje måltid. Så mycket behöver ingen människa.

Sen säger folk b12 hit och dit, b12 lagras i kroppen och kan tillgodoses även 5 år efter du slutat äta kött, och behöver sällan tillföras för att hålla en normal nivå. och behövs det tillföras behövs det bara fyllas på för att hålla en längre tid, Och då kan man ta kosttillskott under en kort period. eller dricka soya mjölk berikad på b12 eller dylikt.

Vi dödar inte djur, varken spindlar,myggor,flugor, fjärilar eller liknande. Vi släpper ut dom om dom är inomhus.  Vi försöker i största mån att inta skada, eller döda djur. Vi värdesätter djurets liv.

Apor äter också kött och dom har inte utvecklats från apstadiet. Vi har helt enkelt en annan genuppsättning samt hjärna som tagit oss hit. Med eller utan kött. 

Det handlar en del om känslor, ja. Jag vill lära mina barn att värdesätta liv på denna jord.  Inte döda andra levande varelser.

• Anonym (Me)
    Mandel skrev 2015-11-19 09:32:52 följande:

Du vet att alla växter "äter" växthusgaser för att växa? När en ko äter gräs så måste gräset växa och växa och behöver då mer och mer växthusgaser. Så summa summarum är ungefär +-0 i utsläpp för gräsbetande djur.

Djur som däremot står uppstallade och föds upp på enbart kraftfoder är en helt annan femma.Kraftfoder är inte ens kossans naturliga föda utan det är gräs. Kossor är gjorda för att käka cellulosa.

Kolla på Cowspiracy eller Forks Over Knives

Det blir inte plus minus noll. 

• Mandel
    Anonym (Me) skrev 2015-11-19 09:48:15 följande:

Kolla på Cowspiracy eller Forks Over Knives

Det blir inte plus minus noll. 

Om du länkar till en studie över svenska djur kan jag titta på den, men jag är inte intresserad av att se hur sydamerikanska eller den amerikanska köttindustrin påverkar för det skulle aldrig falla mig in att köpa hem sådant kött.
    Där kan man snacka om miljöförstöring och djurmisshandel. Där skövlar man skog för odling av foder samt för att få betesmarker.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Me)
    border1 skrev 2015-11-19 09:44:13 följande:

Den moraliska aspekten: Av någon anledning anser vissa veganer och vegetarianer att det är omoraliskt att vi människor äter kött. För dessa individer är det svart eller vitt. Dessa personer har en enormt stark övertygelse, och utan denna övertygelse slutar man inte konsumera kött.
    Jag anser att det finns en fin gråskala gällande den moraliska biten. Jag är en medveten köttätare. Jag vet till och med vilken gris jag äter. För mig är det betydligt viktigare att djur har det bra när de lever än att försöka stoppa köttindustrin.

Hälsoaspekten: Det finns många ämnen, så som B12, animaliskt protein, kreatin och karnosin, som veganer inte får i sig naturligt. Järn och Omega 3 är ytterligare två ämnen som dessa personer inte får i sig naturligt. OM en vegetarian eller vegan tar tillskott så måste då detta tillskott komma från växtriket. Det är bevisat att kroppen har betydligt svårare att ta upp järn och Omega 3 från växtriket än från animaliska produkter. Att en eller annan person säger att "men MINA värden är så bra så bra" bevisar ingenting. Anekdoter är inte bevis.

Slutligen: Jag äter kött, och det kommer jag fortsätta att göra. Jag anser inte att det är omoraliskt att äta kött.

Jag tror inte det krävs någon speciell övertygelse.

När jag vart vegetarian från början så var det maken som ville pröva. Då han läst massa bra om att vara vegetarian och fördelarna. Jag var mer skeptisk och tänkte "Ett liv utan kött? Vad äter man då?" Jag var inte alls inställd. Och första gången vi prövade gick det åt helvete då jag inte var intresserad av att bli vegetarian. Det var omständligt och man fick krångla med recept och jag visste inte vad jag skulle äta? Min ursprungsfamilj var riktiga förespråkare för kött och alla dess fördelar. Så den gången gick vi tillbaka till kött, och jag ville pröva LCHF, jag gick på LCHF några månader och drabbades av matförgiftning pga av kött på restaurang. Sen fick jag överkänslighet mot animaliskt protein, fick alltså en  allergisk reaktion. Och efter äckligt mycket köttätande tröttnade jag. Jag vart verkligen illamående av ens tänka på kött. Så jag frågade maken om vi skulle pröva igen att bli vegetarianer? Och han vart super glad. Denna gången läste jag igenom ordentligt på olika recept, näringsämnen, vad man kunde ersätta maten med, vad jag borde tänka på? Och ja sen dess har jag varit vegetarian. Efter ett år hade mina naglar stärkts, min hy klarnat upp, och mitt hår hade växt enormt och blivit super friskt. Jag gick till doktorn 3 år senare för att kolla att jag inte led av vitaminbrist då jag både tränade och var mycket igång. Alla vitaminer var helt i ordning, ingen brist på något. Maken gjorde detsamma. Sen fick vi barn och jag ville först inte "pracka" på barnen en viss kost. Så jag ammade fram till året, och sen erbjöd varierad kost, inklusive kött. Men barnen ratade kött varenda gång. Dom var endast intresserade av grönsaker, pasta, potatis och bönor osv. Så vi gav dom vegetariskt istället. Som mamma var jag orolig att dom inte skulle få sina vitaminer, eller att dom skulle växa mindre eller nåt som alla skrämt en med att vegetarianer inte får tillräckligt. Vi gick till läkaren och båda barnen har varit helt friska, ingen näringsbrist. Dom båda låg perfekt på sina kurvor, hy hud och hår är friskt och fint. Ingen fara, ingen oro.

Egentligen var det idiotiskt och tro att dom skulle få näringsbrist eller vitaminbrist av vegetarisk kost som är så varierat Haha. Läkaren sa att barnen var 100% friska och det var ingen fara att fortsätta som vi gjorde. Och det har vi gjort sen dess.

• Anonym (redulaväjttid)
    Anonym (Jag) skrev 2015-11-19 09:14:03 följande:
    Jag skulle kunna göra det, men har ingen lust att lägga så mycket tid som det krävs för att övertyga dig som inte vill bli övertygad. Gick iaf naturvetenskapligt på gymnasiet och gjorde där som ett eget arbete (motsvarande 20 timmar) om mig och min vegetariska kost. Hur jag skulle täcka mina behov av vitaminer/mineraler och så med bara kost och inga tillskott. Hade då en vegansk kost med små inslag av mjölkprodukter. Lyckades och fick högsta betyg på arbetet. Hade gjort matsedel och räknat på den. Gick vidare till universitetet och läste kemi som huvudämne, andra året läste vi näringslära och hade där en kosttudie som min lärare analyserade. Jag var vegan och åt tillskott, hans svar efter den studien var att jag borde sluta med tillskott för de behövdes inte. Då åt jag B12 berikad sojamjölk.
    Hahaha folk som refererar till sin gymnasiegång för att hävda sin kunskap är fantastiska hahahaahaha jag gråter, du är otroligt rolig! Snälla, vad lärde du dig då på slöjden???
  • Anonym (Me)
    Mandel skrev 2015-11-19 10:02:26 följande:
    Om du länkar till en studie över svenska djur kan jag titta på den, men jag är inte intresserad av att se hur sydamerikanska eller den amerikanska köttindustrin påverkar för det skulle aldrig falla mig in att köpa hem sådant kött.
    Där kan man snacka om miljöförstöring och djurmisshandel. Där skövlar man skog för odling av foder samt för att få betesmarker.

www.vegetarian.se/Kottfolder.html

Där har du lite läsning. Källorna står längst ner om du vill läsa mer om ämnet.

Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag