Flash Gordon skrev 2015-11-19 09:29:23 följande:
Kor producerar inte mer, eller mindre, "avgaser" för att de lever utomhus eller inomhus.
Det som gör inomhusuppfödning till ett sämre miljöval är all den energi som går åt till kraftfoder, uppvärmning och lyse.
Anonym (Me) skrev 2015-11-19 08:59:08 följande:
Javisst grottmänniskor åt nog kött.... Men knappast 365 dagar om året... Dom åt det nog endast på vintern, eller om dom fick tag på ett byte. Annars var det mest bär, rötter grönsaker och saker du kunde odla och annat du kunde hitta som var mer tillgängligt och lättfångat och som heller inte ruttna eller vart dåligt.
Människan har ätit kött när hon kommit åt det. Om det sedan varit 365 dagar om året eller färre berodde bara på tillgång.
Att vi började äta kött för 2,6 miljoner år sedan är en av huvudorsakerna till att vi överhuvudtaget utvecklades vidare från ap-stadiet.
Jag tror nog du kan döda djur utan att tänka särskilt mycket på det. Flugor och mygg är också djur.
Så det är knappast dödandet i sig som är problemet. Snarare är det väl någon slags "gullighetsfaktor" som spelar in. Ju gulligare djur, desto svårare att döda.
Men det är sant att avlivandet av djuren har flyttat ifrån oss. Det har uppstått ett glapp, en okunskap, i vårt medvetande kring matproduktion. Då frodas lätt felaktigheter om vad denna matproduktion egentligen innebär.
Anonym (Me) skrev 2015-11-19 08:59:08 följande:
. Och det känns rätt hel hjärtat.
Ja, det är väl det som det handlar om? Känslor.
Självklart produceras det inte mindre metangaser för att djuret står inomhus, Däremot så kommer det inte ut i luften lika mycket om djuret står inomhus. Därmed är det bättre ur miljösynpunkt om kor står inne istället för ute. Det finns flera dokumentärer om ämnet det e bara du kollar upp det
Finns många olika länder och människor som har tillgång till kött, men använder kött som en krydda inte som huvudrätt. alltså använder några gram till en hel familj. Och jag tror inte att man äter 365 dagar om året om man får välja. tex i skolan har dom pannkaka, grönsaksoppa, ärtoppa, som vegetariska alternativ även i skolan. Och äter man då 5 gånger om dagen så är det sjuka mängder kött om du ska äta kött till varje måltid. Så mycket behöver ingen människa.
Sen säger folk b12 hit och dit, b12 lagras i kroppen och kan tillgodoses även 5 år efter du slutat äta kött, och behöver sällan tillföras för att hålla en normal nivå. och behövs det tillföras behövs det bara fyllas på för att hålla en längre tid, Och då kan man ta kosttillskott under en kort period. eller dricka soya mjölk berikad på b12 eller dylikt.
Vi dödar inte djur, varken spindlar,myggor,flugor, fjärilar eller liknande. Vi släpper ut dom om dom är inomhus. Vi försöker i största mån att inta skada, eller döda djur. Vi värdesätter djurets liv.
Apor äter också kött och dom har inte utvecklats från apstadiet. Vi har helt enkelt en annan genuppsättning samt hjärna som tagit oss hit. Med eller utan kött.
Det handlar en del om känslor, ja. Jag vill lära mina barn att värdesätta liv på denna jord. Inte döda andra levande varelser.