• Anonym (raia)

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

Är själv vegan sen födseln och i verkliga livet är jag positiv och försöker inspirera folk på ett bra sätt med saklig info och goda recept, men här är jag anonym. Alla vet vad köttproduktion innebär: ett djur växer upp, göds till orimliga proportioner, lever oftast i misär, ser aldrig solen eller får vistas utomhus. HHönorna övergöds såpass tt de knappt kan gå, grisarna bor så trångt att de utvecklar galna beteenden och bla biter av varandra svansarna. För att undvika detta knipsar de sonika av svansen hoskultingarna utan bedövning. Tuppkycklingar mals ned levande och blir djurfoder. Kor går ständigt dräktiga och lakterande från 1-2 års ålder och kalven tas ifrån dom det första dygnet, andra om det är en ekogård. Sen slaktas de vid fem år, trots att deras naturliga livslängd är 15-20 år.

Detta är bara ett fåtal exempel på hur köttet produceras. Med all denna fakta kan jag inte låta bli att tänka att folk som vet detta som ändå fortsätter äta kött, ägg och mjölk måste ha nåt fel i huvudet.

Hur kan nån rationalisera det? Det är dessutom enormt skadligt för människor att äta kött. Kan nån förklara? (Att bacon är gott är inte en anledning, nej...)

• Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag
  • Lord Hans
    Anonym (raia) skrev 2015-11-18 10:13:37 följande:

Är själv vegan sen födseln och i verkliga livet är jag positiv och försöker inspirera folk på ett bra sätt med saklig info och goda recept, men här är jag anonym. Alla vet vad köttproduktion innebär: ett djur växer upp, göds till orimliga proportioner, lever oftast i misär, ser aldrig solen eller får vistas utomhus. HHönorna övergöds såpass tt de knappt kan gå, grisarna bor så trångt att de utvecklar galna beteenden och bla biter av varandra svansarna. För att undvika detta knipsar de sonika av svansen hoskultingarna utan bedövning. Tuppkycklingar mals ned levande och blir djurfoder. Kor går ständigt dräktiga och lakterande från 1-2 års ålder och kalven tas ifrån dom det första dygnet, andra om det är en ekogård. Sen slaktas de vid fem år, trots att deras naturliga livslängd är 15-20 år.

Detta är bara ett fåtal exempel på hur köttet produceras. Med all denna fakta kan jag inte låta bli att tänka att folk som vet detta som ändå fortsätter äta kött, ägg och mjölk måste ha nåt fel i huvudet.

Hur kan nån rationalisera det? Det är dessutom enormt skadligt för människor att äta kött. Kan nån förklara? (Att bacon är gott är inte en anledning, nej...)

Varför skulle man behöva rationalisera det? Kött är gott, räcker inte det? Äter man inte så dör man, växter är också levande och blir till föda.

Man lever en mycket kort tid på jorden sen dör man och blir till jord ur vilken nytt liv skapas. Om du vill svälta dig och syssla med olika självdestruktiva beteenden under din lilla tid på jorden så är det helt okej. Jag kan dock tycka att det inte verkar vara ett särskilt rationellt eller intelligent beteende.
  • Lord Hans
    Konservativ skrev 2015-11-19 16:26:04 följande:

Ingen hejd på patriotismen här. Bara svenskt kött är bra! Bara svenska bönder är goda, bönder i andra länder är i förbund med djävulen! Tror ni verkligen att folk i andra länder är onda?

Ett förhållandevis nyktert och intelligent inlägg som får en att ifrågasätta sanningshalten i ditt nickCool
  • Lord Hans
    Anonym (Flexi) skrev 2015-11-19 15:13:22 följande:

Men ni fattar väl själva att fastän Sojan vi äter är odlad i regnskogsområdet så är det bara en fis i rymden med tanke på att man behöver ca 10 kg spannmål/soja för 1 kilo kött!!

Människor äter bara en fraktion av sojan som odlas, och då kan man fan inte ta och klaga på att veganer/vegetarianer faktisk använder den resursen på ett vettigt sätt.

Nej.
    Till 1kg nötkött går det åt ca 7kg spannmål.
    1kg svinkött ca 4kg
    1kg fjäderfä ca 2kg.
  • Anonym (Jiggly)
    Anonym (Me) skrev 2015-11-19 08:59:08 följande:

Enligt miljösynvinkel är kor som lever fritt farligare för miljön än kor som bor inomhus pga av metan gaser kor avger som är enormt stor del till miljöförstöringen och den globala uppvärmningen.

Det snälla mot djuren är att ha dom leva fritt, Dock behövs inte mängden som det är på kor i dagens läge. Ska man både vara djurvän, och miljövän. Så måste de betande djuren speciellt kor minskas drastiskt för våran jord skull. För att andra djur inte ska dö ut, för att den globala uppvärmningen ska stanna av lite och för att våra kommande generationer ska kunna leva.

Javisst grottmänniskor åt nog kött.... Men knappast 365 dagar om året... Dom åt det nog endast på vintern, eller om dom fick tag på ett byte. Annars var det mest bär, rötter grönsaker och saker du kunde odla och annat du kunde hitta som var mer tillgängligt och lättfångat och som heller inte ruttna eller vart dåligt.

Och jo båda mina barn är vegetarianer. Av flera skäl.

Mina barn har aldrig gillat kött, ingen av dom, inte ens när det blivit serverat.

Dom vill inte äta djur. Lika lite som dom vill äta hundar, fiskar, björnar, fåglar,hamstrar,lamm,kalvar. För mina barn kommer det inte "Naturligt" att äta kött, det är något vuxna lär dom. Om ett barn får välja helt själv, väljer den "OFTAST" att äta vegetariskt hellre och vara vän med djuret än att äta kon eller dylikt.

Köttindustrin gör saker enkelt. Dom gör grov jobbet, som att döda, flå, rensa. Skulle du själv göra det på dina egna djur eller på din bondgård? Jag skulle aldrig kunna döda ett djur och flå det, rensa på den och sen steka och äta det.. 

Och jag kan också säga att jag har kollat alla mina vitaminer, mineraler osv likaså min make och mina barn. Och vi är fullt friska, inte vitaminbrist alls.

Jag tror det är vanligare att få vitaminbrist på en bit kött, 2 potatis, och gräddsås och pytte lite grönsaker (Vanlig husmanskost). Än när man äter varierat med grönsaker, bär,frukt, baljväxter, bönor och massa annat .Jag hade iallafall vitaminbrist innan jag vart vegetarian. Och jag mår bättre både i samvete och kropp när jag tänker på att jag inte äter någon levande varelse. Jag bidrar inte till miljöförstöringen i samma utsträckning, jag stödjer inte köttindustrin. Och det känns rätt hel hjärtat.

Du fortsätter med dina svepande påståenden ser jag.

Barn gör som sina föräldrar, ser dom dig fnysa åt kött gör dom detsamma. Men försök inte få mig att tro på att dom föddes med en avsmak för kött pga dom var "miljömedvetna".

Om du anser att kor på slätter är miljöförstöring så vad anser du om människan och dess utsläpp? Kanske vi ska ta och föda mindre barn om vi ska resonera som dig.

Och varför skulle jag vilja slakta mitt eget kött, varför skulle jag ens behöva det? Ett bra slakthus sköter den saken på ett bra sätt utan att stressa djuret och de får en bult rakt in i hjärnan som går på en bråkdels sekund, dvs de känner/märker inget. Vi har en professor här på vårt universitet som utbildar inom jordbruk och hon har forskat inom slakthus och hur vi minskar stressen till obefintlig hos djuren som går till slakt vilket alla slakthus häromkring har tagit till sig och hon reser runt till andra stater och utbildar dom också.

Brist får man när man utesluter hela delar av kostcirkeln vilket vegetarianer gör. Det finns inget inom växtriket som helt kan ersätta kött och köttproteiner behövs för vår egen proteinsyntes.
  • Aniiee
    sextiotalist skrev 2015-11-19 10:32:25 följande:

En liten fråga när det gäller er som anser att man inte ska äta kött. Mig veterligen bland de vanligaste allergierna finns mycket mot just olika grönsaker, frukter och nötter (även fisk och skaldjur)
    Men allergi mot vanligt kött är inte lika vanligt som det ovan nämnda.

Jag har flera i min omgivning (inklusive mig själv) som inte skulle kunna leva vegatariskt eftersom vi är allergiska/överkänsliga mot bla baljväxter och nötter. Det är flera i min omgivining som kan riskera sitt liv genom att äta ovanstående.

Hur ser ni på det?

Jag har vänner som gått över från vegankost/vegatarisk kost till blandkost, just för att det inte fungerade för dom, allergier en orsak och en annan orsak har varit att deras kroppar inte kunnat ta upp näringsämnen i vegetarisk form utan de var tvungna att ta tillskott (t.ex animaliskt järn)

Jag har mött veganer som på allvar hävdar att om man bara slutar äta kött, mjölk och ägg så slutar man vara allergisk mot nötter, baljväxter, grönsaker och frukt.

..... kommentar överflödig.....
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Anonym (Villveta)

Hej kan ni svara?

Varför är det såhär bland de vegetarianer jag känner?

* risigt hår

* antingen riktigt smala eller riktigt feta

* har järnbrist

* humör ofta i moll

Och trots att de flesta vego jag känner är petnoga, så finns det en som äter fisk, t ex sushi och lax, för de är "inte kött" och "från kontrollerade odlingar"...

Varför...?

• Anonym (Flexi)
    Lord Hans skrev 2015-11-19 16:55:40 följande:
    Nej.
    Till 1kg nötkött går det åt ca 7kg spannmål.
    1kg svinkött ca 4kg
    1kg fjäderfä ca 2kg.
    Jag brukar tala om nötkött, inte svin, fågel eller fisk.
    Varierande siffror, precis som med hur mycket vatten det förbrukar.
    Det brukar stå mellan 7 och 13 kilo för att ta medelvärdet blir det väl 10 kilo då.

http://www.energiradgivningen.se/miljo-klimat/minska-klimatpaverkan (där står det 10 kilo)
    https://miljodoktorand.wordpress.com/tag/kott/  (3 till 17 kilo)
    det fanns flera ställen det står på, googla efter hur många kilo spannmål till ett kilo kött.

Men fast det skulle gå bara 7 kilo så är det väl bättre att äta 7 kilo "spannmål" än bara 1 kilo kött.

• Anonym (Flexi)
    Konservativ skrev 2015-11-19 16:26:04 följande:
    Ingen hejd på patriotismen här. Bara svenskt kött är bra! Bara svenska bönder är goda, bönder i andra länder är i förbund med djävulen! Tror ni verkligen att folk i andra länder är onda?
    Nja, bättre är de väl än andra, definitivt inte bäst eller "goda", om man nu ska se det svart/vit och filosofiskt.
    och så har du tagit religiösa påståenden ur luften och det är ett nyktert och intelligent inlägg? intressant.

Jag tror inte att det är "onda" utan de kör sitt race de tjärnar pengar på, MRSA och andra saker de inte har haft förmågan att tänka långsiktigt eller kanske inte haft möjligheten att agera långsiktigt då det är priskrig på kött, vilket det inte borde vara.

Svenska bönder ska (vad jag har läst) inte ge antibiotika till sina djur i förebyggande syfte och det ser jag som nåt positivt, men skenet kan bedra, jag är kanske lurad på den punkten? och de svenska korna ska vara ute i hagar på sommaren ett vist antar veckor, men det kanske de inte får? så jag kanske är lurad där med?
  • Daniel12
    Anonym (Villveta) skrev 2015-11-19 18:16:58 följande:

Hej kan ni svara?

Varför är det såhär bland de vegetarianer jag känner?

* risigt hår

* antingen riktigt smala eller riktigt feta

* har järnbrist

* humör ofta i moll

Och trots att de flesta vego jag känner är petnoga, så finns det en som äter fisk, t ex sushi och lax, för de är "inte kött" och "från kontrollerade odlingar"...

Varför...?

Inte konstigt när de aldrig kan tillåta sig att njuta av en god köttbit.

För djurens skull skulle jag personligen kunna sluta äta kött, men jag kan inte låta bli, eftersom det är så himmelskt gott! Några kotletter till potatis och en god skysås, knapergrillad kyckling med pommes, Bacon och ägg m.m. Vem kan motstå sådant?

• Furienna

Människor har ätit kött i hundratusentals år, kanske till och med miljoner år. Så det är inget psykopatiskt med det. Men jag tycker självklart också att djuren ska ha det så bra som möjligt.

Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag