Anonym (Me) skrev 2015-11-19 08:59:08 följande:
Enligt miljösynvinkel är kor som lever fritt farligare för miljön än kor som bor inomhus pga av metan gaser kor avger som är enormt stor del till miljöförstöringen och den globala uppvärmningen.
Det snälla mot djuren är att ha dom leva fritt, Dock behövs inte mängden som det är på kor i dagens läge. Ska man både vara djurvän, och miljövän. Så måste de betande djuren speciellt kor minskas drastiskt för våran jord skull. För att andra djur inte ska dö ut, för att den globala uppvärmningen ska stanna av lite och för att våra kommande generationer ska kunna leva.
Javisst grottmänniskor åt nog kött.... Men knappast 365 dagar om året... Dom åt det nog endast på vintern, eller om dom fick tag på ett byte. Annars var det mest bär, rötter grönsaker och saker du kunde odla och annat du kunde hitta som var mer tillgängligt och lättfångat och som heller inte ruttna eller vart dåligt.
Och jo båda mina barn är vegetarianer. Av flera skäl.
Mina barn har aldrig gillat kött, ingen av dom, inte ens när det blivit serverat.
Dom vill inte äta djur. Lika lite som dom vill äta hundar, fiskar, björnar, fåglar,hamstrar,lamm,kalvar. För mina barn kommer det inte "Naturligt" att äta kött, det är något vuxna lär dom. Om ett barn får välja helt själv, väljer den "OFTAST" att äta vegetariskt hellre och vara vän med djuret än att äta kon eller dylikt.
Köttindustrin gör saker enkelt. Dom gör grov jobbet, som att döda, flå, rensa. Skulle du själv göra det på dina egna djur eller på din bondgård? Jag skulle aldrig kunna döda ett djur och flå det, rensa på den och sen steka och äta det..
Och jag kan också säga att jag har kollat alla mina vitaminer, mineraler osv likaså min make och mina barn. Och vi är fullt friska, inte vitaminbrist alls.
Jag tror det är vanligare att få vitaminbrist på en bit kött, 2 potatis, och gräddsås och pytte lite grönsaker (Vanlig husmanskost). Än när man äter varierat med grönsaker, bär,frukt, baljväxter, bönor och massa annat .Jag hade iallafall vitaminbrist innan jag vart vegetarian. Och jag mår bättre både i samvete och kropp när jag tänker på att jag inte äter någon levande varelse. Jag bidrar inte till miljöförstöringen i samma utsträckning, jag stödjer inte köttindustrin. Och det känns rätt hel hjärtat.
Du fortsätter med dina svepande påståenden ser jag.
Barn gör som sina föräldrar, ser dom dig fnysa åt kött gör dom detsamma. Men försök inte få mig att tro på att dom föddes med en avsmak för kött pga dom var "miljömedvetna".
Om du anser att kor på slätter är miljöförstöring så vad anser du om människan och dess utsläpp? Kanske vi ska ta och föda mindre barn om vi ska resonera som dig.
Och varför skulle jag vilja slakta mitt eget kött, varför skulle jag ens behöva det? Ett bra slakthus sköter den saken på ett bra sätt utan att stressa djuret och de får en bult rakt in i hjärnan som går på en bråkdels sekund, dvs de känner/märker inget. Vi har en professor här på vårt universitet som utbildar inom jordbruk och hon har forskat inom slakthus och hur vi minskar stressen till obefintlig hos djuren som går till slakt vilket alla slakthus häromkring har tagit till sig och hon reser runt till andra stater och utbildar dom också.
Brist får man när man utesluter hela delar av kostcirkeln vilket vegetarianer gör. Det finns inget inom växtriket som helt kan ersätta kött och köttproteiner behövs för vår egen proteinsyntes.