• Anonym (raia)

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

Är själv vegan sen födseln och i verkliga livet är jag positiv och försöker inspirera folk på ett bra sätt med saklig info och goda recept, men här är jag anonym. Alla vet vad köttproduktion innebär: ett djur växer upp, göds till orimliga proportioner, lever oftast i misär, ser aldrig solen eller får vistas utomhus. HHönorna övergöds såpass tt de knappt kan gå, grisarna bor så trångt att de utvecklar galna beteenden och bla biter av varandra svansarna. För att undvika detta knipsar de sonika av svansen hoskultingarna utan bedövning. Tuppkycklingar mals ned levande och blir djurfoder. Kor går ständigt dräktiga och lakterande från 1-2 års ålder och kalven tas ifrån dom det första dygnet, andra om det är en ekogård. Sen slaktas de vid fem år, trots att deras naturliga livslängd är 15-20 år.

Detta är bara ett fåtal exempel på hur köttet produceras. Med all denna fakta kan jag inte låta bli att tänka att folk som vet detta som ändå fortsätter äta kött, ägg och mjölk måste ha nåt fel i huvudet.

Hur kan nån rationalisera det? Det är dessutom enormt skadligt för människor att äta kött. Kan nån förklara? (Att bacon är gott är inte en anledning, nej...)

• Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag
  • HenryIronstead
    Aniiee skrev 2015-11-19 20:27:14 följande:

Varken korv eller sill har någonsin varit lyx. Tvärt om var det just detta som åts i fattigsverige. Till och med i fattigstugorna och i fabrikerna. 

DÄREMOT så var filé ingenting som ens bönderna själva åt, ens knappt kotletter. Fina bitar som filé, kotletter, rostbiff, entrecote, fransyska, innanlår, osv såldes till rika borgare. Kvar blev huvud, svans, ev bog och rulle, lägg och bringa, och inälvor som lever och njure som skrapades och maldes till korvkött som röktes eller saltades (hållbart), eller kokades. Blodpudding och dito palt var slaktfest, och inte "billig nödmat" som det är idag.

Sill (och strömming) har ALDRIG NÅGONSIN varit lyx, utan sill åt man i princip morgon, middag och kväll längs i princip hela kusten och en bra bit inåt land. Den var salt som satan och man åt välling, gröt eller bröd till sillen. Och en sup. Brännvin var billigt och ansågs även nyttigt i lagom mängd (som på morgonen ansågs vara en hel sup för en man och en halv sup för en kvinna, "för att vakna och orka med dagens id".) Öl och svagdricka var vad man drack, inte vatten, som till och med, under perioder, ansåg direkt farligt (vilket det absolut kunde vara på sina håll) På tal om, en gång i tiden vad KRÄFTOR det man utfodrade pigor och drängar med på vissa platser,, eftersom det var så billigt och lätt att få tag på. Det var inte heller lyx, även om det är det idag.

Ursäkta utsvävningen..

Tack, det var precis så som jag trodde då, alltså.
    "ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Orkamedsånadär) skrev 2015-11-20 11:14:49 följande:
    Min sambo äter i princip bara kött med pasta eller potatis, inga grönsaker/frukter alls och lider inte av näringsbrist eller andra sjukdomar. Han har ätit så sedan han var liten, ca 7 år gammal.
    Så där åt min morfar. Kött, sås och potatis. Varje dag året om med undantag för sill till jul och midsommar då. Han levde tills han blev 92 och han var pigg och bodde hemma fram till slutet.
  • HenryIronstead
    molly50 skrev 2015-11-19 21:40:50 följande:

Och när man äter kött från vilda djur som gått och haft ett bra liv i skogen. Är det också ett psykopatiskt drag?

Jag tycker,ärligt talat,att det är lite värre att påpeka andras matvanor och framställa det som något farligt.

Håller med.
    "ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
  • Anonym (Hmmm)

Heja de svenska bönderna!!!

• Anonym (Me)
    Anonym (Lantbrukaren) skrev 2015-11-20 12:22:56 följande:
    Djuren har det bra generellt sett i Sverige. Det finns as här också men de största djurplågare finner man bland hund och hästfolk.

Vissa mår bäst av grönsaker andra av att äta varierat med kött. Ingen mår bra av att vräka i sig kött, och valet är alltid individens eget. Jag tjänar inget på att tvinga i folk kött.

Det jag stör mig på är att det hetsas att vi inte tar hand om våra djur. Kontakta gärna LRF och be om att få följa med ut och följa en lantbrukare under ett par dagar. Det skulle många behöva, inte bara de som är aktiva mot köttproduktion.

Vi älskar våra djur och jag kan förstå att man inte kan greppa detta när man inte vuxit upp i samma kultur som oss.
    Älskar era djur? Ni äter dom.. Jag skulle aldrig äta en häst eller en hund. inte ens om jag hade en ko så skulle jag inte äta den heller. Skulle jag älska djuret så skulle jag inte låta den stå och mjölkas i åratal, slitas från sina kalvar och sen stycka och sälja köttet. Oavsett hur bra dom än haft det. 
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Me) skrev 2015-11-20 13:44:08 följande:
    Älskar era djur? Ni äter dom.. Jag skulle aldrig äta en häst eller en hund. inte ens om jag hade en ko så skulle jag inte äta den heller. Skulle jag älska djuret så skulle jag inte låta den stå och mjölkas i åratal, slitas från sina kalvar och sen stycka och sälja köttet. Oavsett hur bra dom än haft det. 
    Just det. Bättre att leva i naturen och bli uppätet av ett rovdjur och innan dess frysa och få diverse sjukdomar.
  • Anonym (Me)
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-11-20 14:05:30 följande:
    Just det. Bättre att leva i naturen och bli uppätet av ett rovdjur och innan dess frysa och få diverse sjukdomar.

Ja så är det ju för alla djur, jag tror dom föredrar det fria och få leva och dö i naturen. Än behövas utnyttjas av människor för mjölk eller kött.

• HenryIronstead
    Anonym (Me) skrev 2015-11-20 13:44:08 följande:

Vilken tur att du bor i Sverige då, så du kan välja bort det. Men shamea inte andra människor för att inte ha samma livsval.

Såg en dokumentär på tv för ett tag sedan om fattiga barn i Indien, riktigt fattiga. De var så svältfödda på animaliskt fett och proteiner att de gillrade fällor i små sandgropar för spindlar av tarantelsort. Efter fångst plockade de med knotiga händer upp Spindeln, mjölkade den på giftet(fick den att bita i något osv) och grillade sen spindeln eller spindlarna i en liten eldgrop. Efter att håret svetts bort från spindelkroppen sög och tuggade de på benen.

TROTS att de hade så lite mat så erbjöd de både filmaren och journalisten att smaka.

Det var deras enda protein och fettkälla.
  • Konservativ
    Anonym (Me) skrev 2015-11-20 14:10:52 följande:

Ja så är det ju för alla djur, jag tror dom föredrar det fria och få leva och dö i naturen. Än behövas utnyttjas av människor för mjölk eller kött.

För att du inte förstår att det är djur. Djur inte människa! Ett djur vet inte om sin egen existens och kan inte förstå vad döden innebär. Det är förstås svårt för en miljöpartist att inse men så är det. Alla djur som hålls av bönder har det tusen gånger bättre än de vilda djuren som utan undantag har massor med parasiter.
  • border1
    Anonym (Me) skrev 2015-11-20 10:30:56 följande:

Och om du är lantbrukare så är dte väl du som går i förlust om folk skulle minska på att köpa kött och äta det?. Det gör inte dig partisk då?

Att kött ska vara "bra" och "nyttigt" och djuren har det underbart härligt i spiltorna? *ironisk*

Kött ÄR nyttigt. Det finns nyare vetenskapliga bevis på att cancerrisken är högre hos de som inte äter kött.
    Källa på det? Ja, då. Om du nu känner att du till 100% kan läsa och förstå en riktig vetenskaplig rapport, och är beredd att betala en paywall på ca 200 spänn så kan du läsa om det själv.
    The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.
Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag