• Anonym (raia)

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

Är själv vegan sen födseln och i verkliga livet är jag positiv och försöker inspirera folk på ett bra sätt med saklig info och goda recept, men här är jag anonym. Alla vet vad köttproduktion innebär: ett djur växer upp, göds till orimliga proportioner, lever oftast i misär, ser aldrig solen eller får vistas utomhus. HHönorna övergöds såpass tt de knappt kan gå, grisarna bor så trångt att de utvecklar galna beteenden och bla biter av varandra svansarna. För att undvika detta knipsar de sonika av svansen hoskultingarna utan bedövning. Tuppkycklingar mals ned levande och blir djurfoder. Kor går ständigt dräktiga och lakterande från 1-2 års ålder och kalven tas ifrån dom det första dygnet, andra om det är en ekogård. Sen slaktas de vid fem år, trots att deras naturliga livslängd är 15-20 år.

Detta är bara ett fåtal exempel på hur köttet produceras. Med all denna fakta kan jag inte låta bli att tänka att folk som vet detta som ändå fortsätter äta kött, ägg och mjölk måste ha nåt fel i huvudet.

Hur kan nån rationalisera det? Det är dessutom enormt skadligt för människor att äta kött. Kan nån förklara? (Att bacon är gott är inte en anledning, nej...)

• Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag
  • Anonym (Me)
    Furienna skrev 2015-11-22 19:01:42 följande:
    Men är du inte partisk själv? Visst, du har ju all rätt i världen att vara vegetarian. Men du ska inte vara så fördömande mot alla, som vill äta kött.

Partisk? Personen hävdade kostdoktorn som källa...? Han däremot är partisk då han är LCHF och måste liksom promota sitt köttätande och andras. D

Jag har ju förr varit en köttätare. Och i dagens läge är jag vegetarian. Jag behöver inte bevisa mig för någon. Jag sitter och diskuterar min åsikt på ett forum. Så klart jag är partisk med vad jag själv tycker?

Jag tycker jag har sett båda sidorna. Och när jag var köttätare, så visste jag inte vilken miljöbov, kött var, jag visste inte hur djuren behandlades, jag visste inte att man kunde leva utan kött. Då det är så inpräntat sen man var barn är kött är nyttigt och bra.

Som vegetarian skadar jag ingen, jag bidrar mindre till miljöproblem. och det känns bra i både kropp och själ. Jag snarare upplyser andra om problemen med köttätande som köttätare sällan vill se, höra, eller veta.

• Anonym (Hmmm)
    Flash Gordon skrev 2015-11-22 17:28:37 följande:
    Det handlar ju om ditt (något svårtolkade) påstående att man får ut dubbelt så mycket grönsaker som kött på samma yta.

Du bortser då från att kött är energitätare än grönsaker så då blir det likväl en vinst att äta kött istället för grönsaker.

Här är en länk till en sida som skriver lite om fenomenet:
    http://www.kostdoktorn.se/vilken-mat-ar-varsta-miljoboven

svenskarnas årliga banankonsumtion ger en större klimatbelastning än konsumtionen av nötkött, fläskkött och kyckling ? tillsammans

Tomater kvalar in som ett betydligt större klimathot än nötköttskonsumtionen ensam
    Plus att man ofta, inte i Sverige i alla fall, inte kan odla på den mark djuren betar på. Dessutom skulle ett antal växter och insekter försvinna om betesmarken och djuren försvann vilket kan få andra konsekvenser för ekosystemet.
  • sextiotalist
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-11-23 11:19:57 följande:
    Plus att man ofta, inte i Sverige i alla fall, inte kan odla på den mark djuren betar på. Dessutom skulle ett antal växter och insekter försvinna om betesmarken och djuren försvann vilket kan få andra konsekvenser för ekosystemet.

Det har jag försökt att framföra flera gånger, men veganerna och vegetarianerna tar inte tills sig detta, utan de hänvisar hela tiden till att man förstör djungel och att det går åt massor av vatten, som vi för övrigt har i överflöd.
    Det är ingen som måste avstå från vatten i Sverige för att korna ska få sitt vatten. Det vatten som korna dricker finns i överflöd och om de avstår, så blir inte de i Sahara lyckligare, för vattnet kommer inte dit heller.
    Så helt enkelt är det så att vårt land behöver nötkreaturen för att de dels håller landskapet öppet, bidrar till mångfalden i ekosystemet och dessutom kan omvandla det som växer på obrukbar mark till protein och näring åt oss.
  • Anonym (Varghatare)

Idag kokar jag älggryta med kantareller, istället för vin använder jag äppelsaft från egen gård. Älgköttet har bla. min syster jagat och i våra egna skogar finns det älg ibland. Kantarellerna har mamma plockat. Ja jag har varit vegetarian i 4 år men jag mådde inte bra av det.

På vilket sätt är min älggryta en miljöbov?

• Anonym (Varghatare)

Nu måste jag tillägga att ekologiska grönsaker tär inte på miljön lika mycket som de "vanliga". Vanliga kräver gifter och ogräsmedel som förstör naturen och oss. Grönsaker mår bäst av att gödslas med djurgödsel, inte kemiskt gödsel. Kemiskt gödsel förstör markstrukturen och maskar dör. Maskar håller även jorden i bra skick. Grönsaker kräver ibland bevattning och växthusuppdrivnin. En miljövänlig mathållning kräver ett miljövänligt odlande även av grönsaker. Så odla dem själv och kombinera träning med nytta.

• Flash Gordon
    Anonym (Me) skrev 2015-11-22 18:30:57 följande:

Kostdoktorn haha Okej.. Och han är inte partisk då han förespråkar LCHF och försöker plocka isär allt han hör om alla annan kost? Inte direkt pålitligt att läsa eller höra om ...

Nu är det ju inte direkt vilken kost han förespråkar som var det intressanta på sidan utan det faktum att han räknat på miljö-belastningen per kcal.

Förstod du inte det?

Tomater och bananer är större miljöbovar än kött.
  • sextiotalist
    Anonym (Varghatare) skrev 2015-11-23 11:55:40 följande:

Nu måste jag tillägga att ekologiska grönsaker tär inte på miljön lika mycket som de "vanliga". Vanliga kräver gifter och ogräsmedel som förstör naturen och oss. Grönsaker mår bäst av att gödslas med djurgödsel, inte kemiskt gödsel. Kemiskt gödsel förstör markstrukturen och maskar dör. Maskar håller även jorden i bra skick. Grönsaker kräver ibland bevattning och växthusuppdrivnin. En miljövänlig mathållning kräver ett miljövänligt odlande även av grönsaker. Så odla dem själv och kombinera träning med nytta.

Men dt krävs mer utrymme och någonstans måste den naturliga gödseln komma från, för jag tror inte ens den största entusiasten går runt i skogen och plockar det som rådjur och älg producerar.

Summar sumarum, i Sverige har vi ett klimat, en natur och ett levnadssätt som gör att vi utan dåligt samvete kan ha nötkreatur (som får den största skulden) eftersom jag misstänker att det goda som våra betande kor medför uppväger deras koldioxid/metan-innehållsrika pruttar.

Att man sedan bör ha ett lantbruk som är hållbart i längden är väl ingen som ifrågsätter.
    För ett par veckor sedan hade jag sällskap med en mjölkbonde. Hon berättade att 90% av det som korna åt kom från egen mark, att de hade frigång, de visste namnet på varenda en av deras 250 kor. Att de tack vare korna inte behövde köpa in konstgödsel.
    De hade egen vall och när korna hade gjort sitt så fick de bli mat på bordet. De har fått flera pris för deras friska och bra djur. De var däremot inte ekologiska, eftersom de krav man har skulle vara omöjligt att leva upp till, eftersom de troligen hade fått avstå från att odla kornas mat.

Korna har dessutom det rent omkring sig, får röra sig fritt och har fina tjocka madrasser som de älskar att vila på.
  • Flash Gordon
    Anonym (Me) skrev 2015-11-22 19:14:02 följande:

Som vegetarian skadar jag ingen, jag bidrar mindre till miljöproblem. och det känns bra i både kropp och själ. Jag snarare upplyser andra om problemen med köttätande som köttätare sällan vill se, höra, eller veta.

Det du behöver förstå är att det finns animaliska produkter med näst intill noll miljöpåverkan och att det finns vegetariska dito som är rena miljökatastrofen.

Vi kan absolut byta ut en typ av kött mot en annan för att minska miljöbelastningen men vi behöver inte sluta med människans naturliga kost, som inkluderar animaliska produkter, för att rädda miljön.
  • EnAnonumius
    Anonym (raia) skrev 2015-11-21 10:53:53 följande:
    Fråga: ni som bara äter vilt eller "djur som jag vet haft det bra", äter ni veganskt utomlands eller när ni går på restaurang?
    Anonym (raia) skrev 2015-11-21 10:45:04 följande:
    Ni som kallat veganer extremister. Är det inte mer extremt att skära halsen av ett djur med en intelligens som en mänsklig treåring, än att inte göra det?
    Du ställer en massa frågor till oss som äter kött..
    Jag är som människan är genom evolutionen, att vara just omnivor, så lägg ned och kallas dem som inte valt herbivor livsstilen för karnivorer. 

Varför skiter du i att svara på frågorna, som vi omnivorer, har ställt till dig? Om du bekvämar dig med att tittar igenom tråden så finns det många som ställt frågor. Många frågor  som du struntar i helt att bemöta och svara på.

Du framställer ju dig själv för närvarande som just en vegansk militant extremist, när du skiter i att svara ORDENTLIGT på frågorna, som finns i tråden, det är massor, och enbart bara spottar ur dig nya inlägg med nya frågor. 

Samma debatteknik, som du har kan man hitta hos religiösa/antirasistiska/rasistiska/feminist fanatiker som skall propagera för sin sak:

*) De spottar bara ur sig en massa frågor,
    *) Struntar i att svara på de (för dem) tuffa frågorna, 

*) Svara på de frågor de tycker är mycket lätta att svara på

*) Sedan så och väljer sedan bara spotta ur sig nya frågor och förväntar sig att de skall få svar på dem

*) Påstår att de kommer med fakta, och struntar i att komma med källor som backar upp deras påståenden.

Så jag väntar på att du skall sätta dig ner och läsa inläggen i tråden och svara på folks frågor.
    Just nu har du bara en fanatikers argumentationsteknik. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag