• Anonym (raia)

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

Är själv vegan sen födseln och i verkliga livet är jag positiv och försöker inspirera folk på ett bra sätt med saklig info och goda recept, men här är jag anonym. Alla vet vad köttproduktion innebär: ett djur växer upp, göds till orimliga proportioner, lever oftast i misär, ser aldrig solen eller får vistas utomhus. HHönorna övergöds såpass tt de knappt kan gå, grisarna bor så trångt att de utvecklar galna beteenden och bla biter av varandra svansarna. För att undvika detta knipsar de sonika av svansen hoskultingarna utan bedövning. Tuppkycklingar mals ned levande och blir djurfoder. Kor går ständigt dräktiga och lakterande från 1-2 års ålder och kalven tas ifrån dom det första dygnet, andra om det är en ekogård. Sen slaktas de vid fem år, trots att deras naturliga livslängd är 15-20 år.

Detta är bara ett fåtal exempel på hur köttet produceras. Med all denna fakta kan jag inte låta bli att tänka att folk som vet detta som ändå fortsätter äta kött, ägg och mjölk måste ha nåt fel i huvudet.

Hur kan nån rationalisera det? Det är dessutom enormt skadligt för människor att äta kött. Kan nån förklara? (Att bacon är gott är inte en anledning, nej...)

• Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag
  • Velouria
    Anonym (poisson) skrev 2015-11-24 20:57:08 följande:
    Jag tycker inte det. Jag ställde frågan till dig. 
    Och jag bryr mig inte om att svara på den.
    Vad vill du?
  • Furienna
    Anonym (poisson) skrev 2015-11-24 20:49:06 följande:
    Om jag äter upp en kompis till dig, räcker anledningen att det är gott då också?
    Det beror ju också på om kompisen är människa eller inte, faktiskt.
  • Aniiee
    Anonym (poisson) skrev 2015-11-24 20:49:06 följande:
    Om jag äter upp en kompis till dig, räcker anledningen att det är gott då också?
    Om du äter upp min kompis Maria så är det inte ok, av flera anledningar, en av dessa är din egen hälsa. Kannibalism kan vara lite (eller rättare: extremt) farligt. Människor är dessutom inte särskilt lätt att tillvarata allt av. Ration hel människa/användbar människa är ganska dålig (minst 50%, men snarare 60+%, skulle bli helt oanvändbart spill), rent om man tittar på människan som "köttdjur". Människan är mer värt i 50+ år som levande "nyttodjur" än som "mat- och användbart spilldjur"

Om du äter upp min kompis Bessie Ko så gör det inte så mycket, eftersom jag också skulle äta av Bessie Ko. Det är inte farligt på samma sätt att äta Bessie, och det är lättare att ta Bessie tillvara. Bessie lever ett antal år (allt mellan 4 och 10) som nyttodjur, och när Bessie går till slakt så kan vi använd bortåt 85% av henne. Hon skulle inte bara bli middagsmat (som många tror).

Och, ja, jag är fullt medveten om att detta inlägg kommer få ett antal läsare att anta att jag på allvar är en sociopat.....
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • HenryIronstead

Det enda köttfria målet mat jag äter är vegopasta, eller havregrynsgröt eller ostmacka. I övrigt har jag kött, fisk eller fågel med på något sätt, ex gratinerad blomkål/endive/svartrot med ost och skinka. Förr i tiden brukade jag göra wok med quornbitar, men har slutat med det eftersom 1 kroppen min inte vet hur den ska behandla quorn (gaser, diarre) 2 quorn smakar absolut noll, 3 har lärt mig hantera rå kyckling 4 quorn är SKITDYRT för en liten påse porös svampväxt, 79.- 5 man blir hungrig igen efter en timme Min kropp fixar vällagad kyckling, kyckling smakar smaskens, det år ok i pris och jag blir mätt samt får minst två matlådor extra över.

• HenryIronstead
    Aniiee skrev 2015-11-25 00:19:52 följande:
    Om du äter upp min kompis Maria så är det inte ok, av flera anledningar, en av dessa är din egen hälsa. Kannibalism kan vara lite (eller rättare: extremt) farligt. Människor är dessutom inte särskilt lätt att tillvarata allt av. Ration hel människa/användbar människa är ganska dålig (minst 50%, men snarare 60+%, skulle bli helt oanvändbart spill), rent om man tittar på människan som "köttdjur". Människan är mer värt i 50+ år som levande "nyttodjur" än som "mat- och användbart spilldjur" Om du äter upp min kompis Bessie Ko så gör det inte så mycket, eftersom jag också skulle äta av Bessie Ko. Det är inte farligt på samma sätt att äta Bessie, och det är lättare att ta Bessie tillvara. Bessie lever ett antal år (allt mellan 4 och 10) som nyttodjur, och när Bessie går till slakt så kan vi använd bortåt 85% av henne. Hon skulle inte bara bli middagsmat (som många tror). Och, ja, jag är fullt medveten om att detta inlägg kommer få ett antal läsare att anta att jag på allvar är en sociopat.....
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?

Väl ruttat att helt missa att om vanföreställnings-TS ÄTER UPP DIN KOMPIS SÅ GÖR HEN SIG SKYLDIG TILL MORD.
  • Aniiee
    HenryIronstead skrev 2015-11-25 00:22:22 följande:

Väl ruttat att helt missa att om vanföreställnings-TS ÄTER UPP DIN KOMPIS SÅ GÖR HEN SIG SKYLDIG TILL MORD.
    Inte nödvändigtvis.
  • Anonym (Flexi)
    Om du äter upp min kompis Maria så är det inte ok, av flera anledningar, en av dessa är din egen hälsa. Kannibalism kan vara lite (eller rättare: extremt) farligt. Människor är dessutom inte särskilt lätt att tillvarata allt av. Ration hel människa/användbar människa är ganska dålig (minst 50%, men snarare 60+%, skulle bli helt oanvändbart spill), rent om man tittar på människan som "köttdjur". Människan är mer värt i 50+ år som levande "nyttodjur" än som "mat- och användbart spilldjur"

Om du äter upp min kompis Bessie Ko så gör det inte så mycket, eftersom jag också skulle äta av Bessie Ko. Det är inte farligt på samma sätt att äta Bessie, och det är lättare att ta Bessie tillvara. Bessie lever ett antal år (allt mellan 4 och 10) som nyttodjur, och när Bessie går till slakt så kan vi använd bortåt 85% av henne. Hon skulle inte bara bli middagsmat (som många tror).

Och, ja, jag är fullt medveten om att detta inlägg kommer få ett antal läsare att anta att jag på allvar är en sociopat.....
    Ja kannibalism kan vara farlig för sin egen hälsa, speciellt om man håller på med det en längre tid, att äta en kompis lär inte göra nån skillnad till eller från. men gu va bra! Att det mesta är spill, då kan man sätta delarna som går att äta i delikatess disken.

Men jag kanske tycker att val, delfin, haj, lejon, hund och elefant är gott.
    Man kan dessutom se det som skyddsjakt. Vilken bonus!

Och de släpper inte ifrån sig metan eller behöver flera ton soja. win-win!

Vilken tur att "det är gott" är en giltig och bra anledning till att käka vad jag vill. liksom varför skulle andra bry sig om hur jag väljer att leva mitt liv? det är ju som rökning, det drabbar ju baaaaaraa mig själv.
  • Aniiee
    Anonym (Flexi) skrev 2015-11-25 00:33:43 följande:
    Ja kannibalism kan vara farlig för sin egen hälsa, speciellt om man håller på med det en längre tid, att äta en kompis lär inte göra nån skillnad till eller från. men gu va bra! Att det mesta är spill, då kan man sätta delarna som går att äta i delikatess disken.

Men jag kanske tycker att val, delfin, haj, lejon, hund och elefant är gott.
    Man kan dessutom se det som skyddsjakt. Vilken bonus!

Och de släpper inte ifrån sig metan eller behöver flera ton soja. win-win!

Vilken tur att "det är gott" är en giltig och bra anledning till att käka vad jag vill. liksom varför skulle andra bry sig om hur jag väljer att leva mitt liv? det är ju som rökning, det drabbar ju baaaaaraa mig själv.
    Ät du val. Det finns (mycket få) valarter som inte är utrotningshotade. Lika så finns det delfiner. Lejon och hundar är, igen, ingen bra mat (skrivit om att äta karnivorer på forumet vid något tillfälle, vilket även stämmer in på människan). Lejon är dessutom utrotningshotade.  Så, nej, ingen skyddsjakt på lejon. Sorry. 

Igen, många är verkligen drabbade av "gullighetssydromet", vilket du bevisar starkt här.
  • Anonym (poisson)

Du har förstås helt rätt i att det finns en hel mängd faktorer man bör ta i beaktande innan man beslutar sig för att döda någon för mat. Men om man argumenterar för sin rätt att döda och äta någon bara för att det är gott, och om man tycker att det är en fullt duglig anledning, så låter det inte som att man tar särskilt många faktorer i beaktande alls, faktiskt. 
  • Anonym (Flexi)
    Aniiee skrev 2015-11-25 00:44:34 följande:
    Ät du val. Det finns (mycket få) valarter som inte är utrotningshotade. Lika så finns det delfiner. Lejon och hundar är, igen, ingen bra mat (skrivit om att äta karnivorer på forumet vid något tillfälle, vilket även stämmer in på människan). Lejon är dessutom utrotningshotade.  Så, nej, ingen skyddsjakt på lejon. Sorry. 

Igen, många är verkligen drabbade av "gullighetssydromet", vilket du bevisar starkt här.
    Du missade logiken. Vilket inte var gullighetssyndromen. poängen var att "smakar gott" är en bra anledning till att äta kött.

Köttindustrin är en hög uppsatt industri när det gäller miljöförstöring. Både när det gäller vatten, skövling av skog, utsläpp av metan, koldioxid, ect, fraktande av varor, djur hit och dit.

Som att: "Vadårå? Jag får väl äta kött för det är gott, det påverkar ju bara mig!" är en giltig anledning. -nej, det påverkar hela jorden. precis som med valar, lejon och delfiner så påverkar deras död andra ekosystem som måste tas i hänsyn av globala anledningar.

Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag