Flash Gordon skrev 2015-11-24 15:09:31 följande:
Svaret på det är: "nej".
Inte utan kosttillskott.
Som du ser ovan finns det de veganer som argumenterar för att det är naturligt att avstå animalisk föda. Det är det inte. Tvärtom. Det argumentet håller alltså inte.
Det etiska då? Att döda ett djur? Tja, slår du ihjäl en mygga som sticker dig? Svarar du ja på den så är et inte principen att döda det handlar om så då faller det argumentet också.
Miljön då? Det finns animaliska produkter som är väldigt bra ur miljöperspektiv och det finns vegetariska som är en miljökatastrof. Det handlar om vilka köttprodukter vi väljer och vilka vegetariska produkter vi väljer. Inte om "vegetariskt istället för kött". Så där rök det argumentet.
Summa summarum: det finns ingen anledning att avstå från att äta animaliska produkter generellt. Däremot kan man välja produkter med så liten miljöpåverkan som möjligt.
Okej, men med kosttillskott så kan vi alltså det. Problem solved, eller?
Jag är absolut inte en av de veganer som pratar om att det är mer naturligt för oss att äta veganskt, att det "syns på våra tänder" and what not. Jag är inte intresserad av vad som är naturligt. Naturligt != bäst.
Jag skulle inte heller vilja påstå att dödande i sig är problemet. Att döda en mygga ser jag inte som ett problem. Det är lidandet som är problemet i mitt tycke. Lidandet och miljön.
Gällande miljön är det mest effektiva sättet för vanliga människor att göra mindre påverkan på miljön att övergå till en helvegetarisk kost. Det betyder inte att det inte finns vegetariska livsmedel som är dåliga (palmolja) och att det inte finns animaliska livsmedel som är bra (ostron, insekter). Själv vet jag inte om jag ens får kalla mig vegan, då jag skulle äta såväl ostron som insekter om jag inte tyckte att
det var så vidrigt äckligt.
Det finns många anledningar att avstå ifrån att konsumera animaliska produkter generellt. Både gällande miljö och djurrätt.