Inlägg från: Anonym (poisson) |Visa alla inlägg
  • Anonym (poisson)

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

Flash Gordon skrev 2015-11-24 16:27:02 följande:
    Fast det kan man inte. Du överlever inte på vegetarisk kost enbart. Du måste i så fall ha kosttillskott. för att kompensera för den uteblivna animaliska födan.
    Anonym (poisson) skrev 2015-11-24 15:55:32 följande:
    Jag tycker inte att det är moraliskt rätt att fiska eller skjuta vildsvin då det leder till mindre total lycka då du dödat och döda individer inte kan känna lycka.
    Det kan man tycka, att det är fel att döda, och i så fall är köttätande fel. För mig är detta en icke-fråga då jag inte har nåra principiella problem med att döda ett djur.
    Välj ett miljöproblem. Ska vi ta det enklaste att resonera kring: utsläpp av CO2-ekvivalenter, dvs klimatet?

Quorn ger upphov till ca 5 kilo CO2-ekvivalenter per kilo Quorn och 100g Quorn ger 104 kcal.

En normalt uppfödd kyckling ger upphov till ca 1,5 kilo CO2-ekvivalenter per kilo kyckling och 100g kyckling ger 115 kcal.

Kycklingen är alltså ett bättre alternativ än Quorn ur klimatsynpunkt.

En grönsak som tomat har utsläpp som varierar från knappa kilot om den växer utomhus i Sverige på sommaren till uppåt 9-10 kilo CO2 per kilo tomat om den odlats i uppvärmda växthus off-season. Ett normalvärde ligger på ungefär samma som för kyckling, eller lite högre. Dryga kilot upp till 2-3 kilo CO2.

Osv, osv.

Själv har jag inga problem med att kunna fånga fisk med bara ett kastspö och ett drag som insats. Den fisken är garanterat miljövänlig ur ett klimatperspektiv.
    Jag kan köpa att kyckling inte är särskilt miljöfarligt, åtminstone inte i det avseendet. Sedan baserar ju jag mitt val av kost på en kombination av faktorer, och avstår således kyckling av etiska skäl ändå (djurrätt). 

Att vi har olika syn på moral är alltså tydligt. Får jag fråga hur du definierar moral och vad som är moraliskt riktigt handlande? (Du måste inte svara, men det vore intressant att höra.)
  • Anonym (poisson)
    Flash Gordon skrev 2015-11-24 17:24:53 följande:
    Definition av moral? Jag är väl ingen filosof heller.

Jag ser inga problem med att döda ett djur för mat eller av annan nödvändig anledning.

Jag ser ett problem med att döda ett djur för nöjes skull.

Ungefär så.
    Om du inte har en tydlig definition av vad som är moraliskt riktigt handlande, hur tar du då beslut i vardagen om vad som är rätt eller fel och på vad baserar du då din åsikt om att det inte är fel att döda djur?

Vidare, om det inte är nödvändigt att äta djur (vilket det inte är, att man måste äta tillskott av B12 ändrar inte på det), är det inte då just för nöjes skull man dödar djur för köttätande? 
  • Anonym (poisson)
    Velouria skrev 2015-11-24 20:47:35 följande:
    Du tycker inte att "bacon är gott" inte är en anledning. Men för den som säger det duger den anledningen gott och väl. Så det har du inte med att göra. Det enda du kan göra är att predika och känna dig duktig och känna att alla som inte lyssnar på dig är dumma i huvudet. 

Folk fortsätter att äta kött trots att många inte stödjer hur djuren hanteras. De flesta önskar nog minsta möjliga lidande för djuren under tiden de lever. Men där går liksom gränsen för hur mycket man empatiserar med djur. Det finns inget samband mellan att äta kött och att vara psykopat. Däremot är fanatiker rätt farliga. Ta t.ex. vissa pro life-fanatiker som mördar (vilken jävla oxymoron, eller hur?) abortläkare och kvinnor som genomgår aborter. Eller veganer som tuttar eld på McDonalds...
    Om jag äter upp en kompis till dig, räcker anledningen att det är gott då också?
  • Anonym (poisson)
    Velouria skrev 2015-11-24 20:49:57 följande:
    Ja, det får du väl tycka...
    Jag tycker inte det. Jag ställde frågan till dig. 
  • Anonym (poisson)
    Aniiee skrev 2015-11-25 00:19:52 följande:
    Om du äter upp min kompis Maria så är det inte ok, av flera anledningar, en av dessa är din egen hälsa. Kannibalism kan vara lite (eller rättare: extremt) farligt. Människor är dessutom inte särskilt lätt att tillvarata allt av. Ration hel människa/användbar människa är ganska dålig (minst 50%, men snarare 60+%, skulle bli helt oanvändbart spill), rent om man tittar på människan som "köttdjur". Människan är mer värt i 50+ år som levande "nyttodjur" än som "mat- och användbart spilldjur"

Om du äter upp min kompis Bessie Ko så gör det inte så mycket, eftersom jag också skulle äta av Bessie Ko. Det är inte farligt på samma sätt att äta Bessie, och det är lättare att ta Bessie tillvara. Bessie lever ett antal år (allt mellan 4 och 10) som nyttodjur, och när Bessie går till slakt så kan vi använd bortåt 85% av henne. Hon skulle inte bara bli middagsmat (som många tror).

Och, ja, jag är fullt medveten om att detta inlägg kommer få ett antal läsare att anta att jag på allvar är en sociopat.....
    Du har förstås helt rätt i att det finns en hel mängd faktorer man bör ta i beaktande innan man beslutar sig för att döda någon för mat. Men om man argumenterar för sin rätt att döda och äta någon bara för att det är gott, och om man tycker att det är en fullt duglig anledning, så låter det inte som att man tar särskilt många faktorer i beaktande alls, faktiskt. 
  • Anonym (poisson)
    Aniiee skrev 2015-11-25 02:55:31 följande:
    Nej, då jag missade inte logiken.....
    Anonym (poisson) skrev 2015-11-25 00:55:18 följande:
    Du har förstås helt rätt i att det finns en hel mängd faktorer man bör ta i beaktande innan man beslutar sig för att döda någon för mat. Men om man argumenterar för sin rätt att döda och äta någon bara för att det är gott, och om man tycker att det är en fullt duglig anledning, så låter det inte som att man tar särskilt många faktorer i beaktande alls, faktiskt. 

Det är sant, och själv lägger jag väldigt många fler faktorer i mitt beslut att både döda en kanin och äta den. De flesta moderna människor lever långt ifrån som mat, och det gäller både kött och grönt. Men att fler skulle bli vegetarianer eller veganer om de levde närmre maten tror jag inte på för fem öre. 

Fler kan ta bättre beslut vad gäller maten de äter. "Det är gott" tror jag dock inte är hela sanningen när folk svarar på frågan "varför". Det är mest ett uttryck för "jag vet vad jag gör och varför jag gör det, ifrågasätt mig inte". Det är helt enkelt en del av sanningen för att folk inte vill och orkar gå i långrandigt försvar/förklaring för någon som ändå inte godtar några anledningar.
    Nej, det finns ju inget som tyder på att fler skulle bli vegetarianer om de levde "närmare sin mat". Har någon i tråden påstått det (har inte orkat läsa alla inlägg)?

Jag har mycket svårt att tro att alla som säger att de äter kött för att det är gott har tänkt igenom sitt beslut särskilt noggrant. De har blivit matade med kött sedan barnsben och det enklaste är att göra som man alltid har gjort. Men det kan vi ju förstås bara spekulera i.
  • Anonym (poisson)
    sextiotalist skrev 2015-11-25 08:33:09 följande:

Jag gillar kött och skulle aldrig kunna leva som vegetarian eller vegan, eftersom jag inte kan äta t.ex baljväxter och nötter. Jag blir sjuk av detta.
    Jag har vänner som varit veganer som återgått till att bli allätare, för de mådde inte bra, ständiga bristsjukdomar (trots att de åt rätt) och allergier hindrade dom. I stort sätt så har alla jag känner som varit veganer släppt den biten och efter några år tagit in animaliska produkter i sin föda. Dvs jag har hittills inte träffat på någon i verkliga livet som klarat av ha en kost utan animaliska produkter en längre tid.

Men å andra sidan har jag inte heller träffat någon som enbart lever på animaliska produkter heller.

Jag förstår att det kan kännas väldigt svårt att övergå till vegansk kost om man är allergisk mot såväl baljväxter som nötter. Jag vet att det inte är omöjligt (känner människor som gör detta), och jag tror (obs, tror) att marknaden skulle finna lösningar på det problemet om det var så att veganism blev norm i samhället, men jag kan sympatisera med att du finner det såpass svårt att du i dagsläget väljer att inte vara vegan. 

Att du känt så många veganer som återgått till att bli allätare är för mig överraskande. Själv känner jag inte någon vegan som fått någon bristsjukdom eller gått tillbaka. Självklart är det krångligare att veta hur man skall äta när man är vegan, då man ju inte kan följa den gamla vanliga tallriksmodellen som man blivit uppvuxen med. Med mer information skall dock den biten gå att lösa.

Observera att du inte angav "för att det är gott" som huvudsaklig orsak till att du äter kött. Det tackar jag för.
  • Anonym (poisson)
    Flash Gordon skrev 2015-11-25 14:41:21 följande:
    Bara för att jag inte har min moral nedskriven på ett papper och dissekerad betyder ju inte det att jag inte har en moral.

Jag ser det inte som "nöje" att döda djur när det är av nyttoskäl.
    Okej, men vad är din moral då?

Definiera nytta? Du behöver ju knappast kött för att överleva. 
  • Anonym (poisson)
    Anonym (Kan inte leva veg) skrev 2015-11-25 17:39:21 följande:

Det finns de som behöver kött för att överleva... jag är sån.. Jag har en sjukdom som gör att jag MÅSTE äta kött...

Dessutom är det bevisat att vår metabolism är gjord för att äta kött, sen att vissa klarar av att leva utan är inte samma sak som att alla kan leva på den kosten....

Intressant, vad heter den sjukdomen? (Om du vill dela med dig av det.)
  • Anonym (poisson)
    Aniiee skrev 2015-11-25 19:52:33 följande:
    Inte för att du frågade mig, men.... Den vanligaste sjukdomen som gör att man måste äta kött heter "baljväxtallergi" eller ännu oftare "multiallergi". Andra sjukdomar har som bieffekt att den sjuka drabbas av cachexia, eller muskelnedbrytning på ren svenska. Många av de drabbade måste äta kött för att sakta ned muskelnedbrytningen. JA, man kan bygga muskler med grönsaker, men inte lika effektivt pga inte bara protein i stort, zink och järn, utan även specifika proteiner som inte finns i växter, och enzymer som inte finns i växter. Samverkan mellan dessa komponenter är också avgörande för hur effektivt människor kan ta upp och använda dem.
    Okej. Det finns ju dock många veganer som är baljväxtallergiker och klarar sig ändå. Skall läsa på om cachexia. 
  • Anonym (poisson)
    Aniiee skrev 2015-11-25 19:53:57 följande:
    Jag har något sånt också. Om jag skulle leva utan kött skulle jag få äta absurda mängder baljväxter. Vi prata ett antal kilo om dagen.
    Du har alltså svårare att du upp protein från just vegetabilier än från kött? Är det därför du skulle behöva äta extremt mycket baljväxter för att få i dig tillräckligt med proteiner?

Just Kakexi verkar ju alltså främst handla om kalorier snarare än varifrån kalorierna kommer, från det lilla jag hunnit läsa nu. Har jag missförstått något?
    Anonym (Kan inte leva veg) skrev 2015-11-25 20:18:49 följande:
    Jag får inte ens försöka, första mina läkare sa till mig, jag har sån ämnesomsättningssjukdom så jag blir totalt jätte sjuk, domningar i hela kroppen, svimmar, levern blir påverkad... Så äter redan miljoner piller för att tillsätta vissa saker, får järninfusioner och poppar B12 utan ände... bara för att nämna två... Har även Hypotyreos på hela skiten.... Så kämpar som ett djur redan för att få kroppen att funka och mina läkare har varit väldigt klara med att utan kött så kommer jag inte klara det. Så jävla jobbigt... och det värsta är nog alla veganer som tror de är såååå mycket bättre och som inte fattar att vi faktiskt inte är skapta som växtätare utan allätare och då funkar det långt ifrån för alla att utesluta köttet... Men nej de vet bäst och vägrar ens lyssna för de är så braaaaaa och fantastiska och vet minnsan aaaaaaallt......
    Jag försöker förstå dessa ämnesomsättningssjukdomar och lära mig om dem. Om ni har namn på dem (förutom Kakexi) så får ni gärna dela med er av det. 

• Anonym (poisson)
    Anonym (Kan inte leva veg) skrev 2015-11-25 22:01:01 följande:

Min kropp tar helt enkelt inte upp näringsämnen från grönsaker, det är för svårsmält för mig! Jag har inte rätt enzymer i min kropp för att fixa det. Så jag har kronisk järnbrist, kronisk b12 brist, kronisk d-vitamin brist, kronisk folsyre brist and so on... och hypotyreos. Det är vad man kan sätta namn på men kort sagt så behöver min kropp det som finns i kött, för jag kan inte ta till mig det som finns i grönsaker, 

Finns mig vetterligen inget exakt namn, iallafall så har mina läkare (och de har varit många genom åren) inte sagt något förutom då de jag nämnde. Det de däremot säger om och om igen som en mantra är att jag inte får utesluta kött ur min diet. Jag kan skära ner men inte för mycket. 3 dagar i veckan helst 4 eller 5 bör jag äta äta något med kött. idealiska är det om jag äter vitt kött som fågel 1 dagar, nöt 1-2, fisk 1-2 dagar och då resten veggo... 

Jag kan inte ge dig ett mer precist namn för att googla. Men vet du vad? Du kan helt enkelt googla runt så kan du finna många som kan berätta samma historia. Plus att du kan läsa om många olika anledningar varför man inte kan utesluta kött ur sin diet. Lite google och voilá!!

Mm, när jag googlar hittar jag främst anekdoter, vilket jag aldrig haft mycket till övers för, samt uttalanden från diverse motsvarigheter till livsmedelsverket (Usa och Kanada, t.ex.) som säger att en helvegetarisk kost passar människor i alla stadier av livet och i alla åldrar. Jag finner det lite konstigt att så många i den här tråden har så många olika anledningar till att de inte kan äta kött, sjukdomar som saknar namn m.m. Å andra sidan vet jag att många i läkarkåren är konservativa och inte alltid är uppdaterade kring vegetarisk kost och det finns ju hur som inget sätt för mig att veta hur det egentligen står till med er som har dessa sjukdomar. Jag hoppas i alla fall att ni lyckas leva hälsosamma och bra liv och önskar er allt gott. Och till resten hoppas jag att de byter till en vegetarisk kost av moraliska skäl (bara för att vissa inte kan är det ingen ursäkt för alla andra att proppa i sig kött). 

Och med det tackar jag för mig, nu börjar Familjeliv ta för mycket tid som jag borde lägga på studier. :)
Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag