• Anonym (raia)

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

Är själv vegan sen födseln och i verkliga livet är jag positiv och försöker inspirera folk på ett bra sätt med saklig info och goda recept, men här är jag anonym. Alla vet vad köttproduktion innebär: ett djur växer upp, göds till orimliga proportioner, lever oftast i misär, ser aldrig solen eller får vistas utomhus. HHönorna övergöds såpass tt de knappt kan gå, grisarna bor så trångt att de utvecklar galna beteenden och bla biter av varandra svansarna. För att undvika detta knipsar de sonika av svansen hoskultingarna utan bedövning. Tuppkycklingar mals ned levande och blir djurfoder. Kor går ständigt dräktiga och lakterande från 1-2 års ålder och kalven tas ifrån dom det första dygnet, andra om det är en ekogård. Sen slaktas de vid fem år, trots att deras naturliga livslängd är 15-20 år.

Detta är bara ett fåtal exempel på hur köttet produceras. Med all denna fakta kan jag inte låta bli att tänka att folk som vet detta som ändå fortsätter äta kött, ägg och mjölk måste ha nåt fel i huvudet.

Hur kan nån rationalisera det? Det är dessutom enormt skadligt för människor att äta kött. Kan nån förklara? (Att bacon är gott är inte en anledning, nej...)

• Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag
  • Anonym (poisson)
    Flash Gordon skrev 2015-11-24 15:49:23 följande:
    Vadå? Finns det något "problem" att lösa ens?
    Anonym (poisson) skrev 2015-11-24 15:18:50 följande:
    Jag skulle inte heller vilja påstå att dödande i sig är problemet. Att döda en mygga ser jag inte som ett problem. Det är lidandet som är problemet i mitt tycke. .
    Så om jag fiskar min egen fisk eller skjuter mitt eget vildsvin så är det inte ett problem, kan man anta. Döden kommer snabbt och smärtfritt och livet lever de på ett naturligt sätt utan mänsklig inblandning.
     Nä, det är inte det mest effektiva. Det beror nämligen helt på vad du inkluderar i kosten. Väljer du som vegan att äta till exempel tomat, gurka, sallad, bananer, quorn och sojaprodukter så finns det animaliska alternativ som är miljömässigt bättre.
    Anonym (poisson) skrev 2015-11-24 15:18:50 följande:
    Det finns många anledningar att avstå ifrån att konsumera animaliska produkter generellt. Både gällande miljö och djurrätt.
    Nä, om du accepterar att döda ett djur så finns det faktisk inga reella skäl att avstå från att äta animaliskt. Däremot finns det skäl att välja vilken animalisk produkt du åter.

Om problemet är att man vill utröna huruvida man kan leva lika hälsosamt på helvegetarisk kost som på blandkost så är problemet löst när man har konstaterat att svaret är ja.

Jag tycker inte att det är moraliskt rätt att fiska eller skjuta vildsvin då det leder till mindre total lycka då du dödat och döda individer inte kan känna lycka.

Vilka animaliska produkter syftar du på när du säger att det finns animaliska produkter som är bättre ur miljösynpunkt än vanliga grönsaker, sojaprodukter och så vidare? 
  • Anonym (Flexi)
    Anonym (Lantbrukaren) skrev 2015-11-21 09:58:26 följande:
    Jag har inte kritiserat. Jag har frågat.
    Om alla ska äta vegetariskt hur går det för de familjer runt om i världen som har jordbruk enbart till familjen. Familjen Mwanza i Arushaområdet i Tanzania som har två kor ett gäng hönor och några getter som får beta i bergsluttningen. De odlar lite kaffe och banan upptill sina spannmål de har till husbehov som sedan byter de dessa puss ägg och kött, mot andra gryn och bönor på marknaden. Om de inte får ha kvar djuren, vad ska de äta och hur ska de kunna få pengar. Det finns inte åkermark i bergen, men däremot bete året runt.

Eller familjen Qiu i Kina som lever på kyckling och ris. Vad ska de äta istället?

Och här i Sverige knallar det runt vilda djur, ska vi inte längre skyddsjaga dem? Eller ska vi skjuta av och låta de ligga till kråkorna?
    Jag bara undrar...

Det absolut bästa i min värld vore om vi tillsammans utnyttjade de resurser vi har på ett hållbart vis och låter de som är beroende av sitt kött ta det och de som inte vill kan låta bli. Är det inte bättre att försöka se till att alla i världen får mat? Vi kan helt klart dra ner på köttkonsumtionen i västvärlden och ge fasen i att importera från andra länder så att dessa istället kan satsa på dina egna fattiga.
    Visst tänker du likadant?
    Hur tänker du nu? Alla kan inte leva och ha det som familjen Mwanza i Arushaområdet i Tanzania som har två kor ett gäng hönor och några getter som får beta i bergsluttningen, hur skulle det se ut om varje familj hade det så i Sverige? De lever relativt lyxigt med tanke på hur världen ser ut. De har kanske inte ekonomin men det är det många här i världen som inte har några som helst ekonomiska tillgångar. men Den familjen har iallafall tillgångar.

Vi i "västvärlden" äter tok för mycket kött, jag talar inte om en fattig bonde ute i kina eller i tanzania. men hur ofta äter de kött? i vilka mängder?
    Ja vi i "västvärlden" har ju inte farmar med djur som behöver skyddsjakt? eller det är kanske korna då? Jakt är en svår fråga att ta ställning till, för det finns för- och nackdelar med det. men alla i Sverige kan inte skyddsjaga för kött, speciellt inte när vi äter ca 80-87 kilo per år.

Bara för Sverige i princip är ett tredje världs land betyder det inte att vi kan relatera och jämföra våra levnadsstandard med folk i Kina/ flera länder i Afrika eller syd Amerika.
    Det är inte hållbart att hugga ner hela Amazonas för att odla soja. som mänskligheten äter knappt 10% av.

Absolut är det bättre att se till att alla i världen får mat, men hur gör man det när våran mat äter upp deras mat?

Men helhet tänker vi nog ganska lika. bara att det finns luckor i informationen.

• Flash Gordon
    Anonym (poisson) skrev 2015-11-24 15:55:32 följande:
    Om problemet är att man vill utröna huruvida man kan leva lika hälsosamt på helvegetarisk kost som på blandkost så är problemet löst när man har konstaterat att svaret är ja.
    Fast det kan man inte. Du överlever inte på vegetarisk kost enbart. Du måste i så fall ha kosttillskott. för att kompensera för den uteblivna animaliska födan.
    Jag tycker inte att det är moraliskt rätt att fiska eller skjuta vildsvin då det leder till mindre total lycka då du dödat och döda individer inte kan känna lycka.
    Det kan man tycka, att det är fel att döda, och i så fall är köttätande fel. För mig är detta en icke-fråga då jag inte har nåra principiella problem med att döda ett djur.
    Vilka animaliska produkter syftar du på när du säger att det finns animaliska produkter som är bättre ur miljösynpunkt än vanliga grönsaker, sojaprodukter och så vidare? 

Välj ett miljöproblem. Ska vi ta det enklaste att resonera kring: utsläpp av CO2-ekvivalenter, dvs klimatet?

Quorn ger upphov till ca 5 kilo CO2-ekvivalenter per kilo Quorn och 100g Quorn ger 104 kcal.

En normalt uppfödd kyckling ger upphov till ca 1,5 kilo CO2-ekvivalenter per kilo kyckling och 100g kyckling ger 115 kcal.

Kycklingen är alltså ett bättre alternativ än Quorn ur klimatsynpunkt.

En grönsak som tomat har utsläpp som varierar från knappa kilot om den växer utomhus i Sverige på sommaren till uppåt 9-10 kilo CO2 per kilo tomat om den odlats i uppvärmda växthus off-season. Ett normalvärde ligger på ungefär samma som för kyckling, eller lite högre. Dryga kilot upp till 2-3 kilo CO2.

Osv, osv.

Själv har jag inga problem med att kunna fånga fisk med bara ett kastspö och ett drag som insats. Den fisken är garanterat miljövänlig ur ett klimatperspektiv.
  • Flash Gordon
    Anonym (Flexi) skrev 2015-11-24 16:01:52 följande:
    speciellt inte när vi äter ca 80-87 kilo per år.

Vi äter fortfarande inte några "80-87" kilo kött om året.

Redan avhandlat i tråden, vil jag minnas.

Runt 25 kilo rött kött och möjligen runt 40 kilo totalt.
  • Anonym (Tolerans)

Har enbart läst ts. Det räcker.
    TS, jag utgår ifrån att du vet vad psykopati är eller vilka karaktärsegenskaper psykopater har. Nu min fråga till dig. Hur får du psykopati och köttätandet att gå ihop?

Jag förstår att man kan avstå från att äta kött pga hälsan, miljön, djurskydd ect. p.p.; men jag har ett jävla problem med folk som vill missionera andra genom att förolämpa dem.

• Anonym (poisson)
    Flash Gordon skrev 2015-11-24 16:27:02 följande:
    Fast det kan man inte. Du överlever inte på vegetarisk kost enbart. Du måste i så fall ha kosttillskott. för att kompensera för den uteblivna animaliska födan.
    Det kan man tycka, att det är fel att döda, och i så fall är köttätande fel. För mig är detta en icke-fråga då jag inte har nåra principiella problem med att döda ett djur.
    Välj ett miljöproblem. Ska vi ta det enklaste att resonera kring: utsläpp av CO2-ekvivalenter, dvs klimatet?

Quorn ger upphov till ca 5 kilo CO2-ekvivalenter per kilo Quorn och 100g Quorn ger 104 kcal.

En normalt uppfödd kyckling ger upphov till ca 1,5 kilo CO2-ekvivalenter per kilo kyckling och 100g kyckling ger 115 kcal.

Kycklingen är alltså ett bättre alternativ än Quorn ur klimatsynpunkt.

En grönsak som tomat har utsläpp som varierar från knappa kilot om den växer utomhus i Sverige på sommaren till uppåt 9-10 kilo CO2 per kilo tomat om den odlats i uppvärmda växthus off-season. Ett normalvärde ligger på ungefär samma som för kyckling, eller lite högre. Dryga kilot upp till 2-3 kilo CO2.

Osv, osv.

Själv har jag inga problem med att kunna fånga fisk med bara ett kastspö och ett drag som insats. Den fisken är garanterat miljövänlig ur ett klimatperspektiv.
    Jag kan köpa att kyckling inte är särskilt miljöfarligt, åtminstone inte i det avseendet. Sedan baserar ju jag mitt val av kost på en kombination av faktorer, och avstår således kyckling av etiska skäl ändå (djurrätt). 

Att vi har olika syn på moral är alltså tydligt. Får jag fråga hur du definierar moral och vad som är moraliskt riktigt handlande? (Du måste inte svara, men det vore intressant att höra.)
  • Furienna
    Anonym (Fel) skrev 2015-11-24 10:18:37 följande:
    Ja det är sant. Mitt svar var till alla som skriver "men vi har ju alltid ätit kött och är gjorda för det" för det är ju inte sant. Och sen undrar jag om det var så bra att våra hjärnor växte, det kanske mer var ett olyckligt misstag som vi hade klarat oss bäst utan.

Dels så har vi fått jättestora huvuden för att få plats med hjärnan så stora att vi människor har fått problem att föda våra egna barn. Skador och dödlig utgång för både mamma och barn är så stora att vi måste föda på sjukhus och göra kejsarsnitt och sy ihop skador.

Sen är det knappast en vinst för någon med dagens moderna samhällen. Vi har skapat en konstgjord värld som kommer ta kål på oss, hela planeten och allt liv. Vi skulle ha mått bäst av att stanna i små grupper ute på savannen forskare har märkt att urbefolkningar som lever enkelt ute i hyddor mår bättre än oss. På en skala 1-10 där 10 är psykisk ohälsa låg medelvärdet på oss västerlänningar på 6-7 medan stamfolken låg på 2.

Och dagens köttkonsumtion är överdriven. Vi kan eventuellt må bra trots att vi äter kött nån/några gånger i månaden. Men att äta kött till frukost, lunch, middag och mellis är rent skadligt. Vi människor är fruktansvärt sjuka som art och det verkar direkt kopplat till vår kost och vårt "underbara moderna" samhälle.
    Såvida du inte vill flytta till en koja någonstans djupt inne i en skog, så har du svårt att komma från moderna samhälle, hur mycket du än föraktar det. Jag kan förstå att du tycker som du gör, men du kan inte komma från två miljoner års utveckling. 

Dessutom äter jag bara kött två gånger om dagen, aldrig mer.
  • Anonym (Flexi)
    Flash Gordon skrev 2015-11-24 16:29:35 följande:
    Vi äter fortfarande inte några "80-87" kilo kött om året.

Redan avhandlat i tråden, vil jag minnas.

Runt 25 kilo rött kött och möjligen runt 40 kilo totalt.
    Då är det svensk kött? eller vad beror siffrorna på? vad vi faktiskt äter och inte sådant som har gått till spill?

Enligt Jordbruksverkets statistik konsumerar vi i genomsnitt 48,6 kilo rent kött per person i Sverige. Till detta kommer 23,4 kilo charkvaror och 10,8 kilo frysta produkter som innehåller kött, exempelvis färdigmat. 2013
    om man räknar ihop det blir det mer än 50-55 kilo.

Det står även att "Det är också vanligt att siffran för den totala förbrukningen av kött ca 87 kilo används, men den speglar förbrukningen i industrin och inte hur mycket kött vi äter. Den siffra som kommer närmast det vi faktiskt äter är Livsmedelsverkets siffra på 50-55 kilo, som beräknas utifrån matvaneundersökningen."

men samtidigt har de själva siffran 80-87 skrivet på sin sida. vilken flik på sidan ska jag lita på?

Och 50-55 kilo är dock mer än "runt 40 kilo totalt".
  • Furienna
    Anonym (...) skrev 2015-11-24 14:18:57 följande:

Bara för att vi "alltid" har ätit kött så betyder det inte att vi måste fortsätta med det framöver. På istiden och ganska långt fram i tiden fanns det inga andra alternativ. Människor hade inte heller den kunskapen som behövdes för att överleva på vegetarisk kost. Idag har vi den kunskapen, och det finns idag många alternativ till att äta kött. Idag har vi andra valmöjligheter och kunskaper när det kommer till kost och matvanor, till skillnad mot för bara hundra år sedan och ännu längre tillbaka i tiden.

Och bara för att något "alltid" har funnits är det inget argument för att det ska fortgå nu och framöver. Slaveri, våldtäkter, krig, mord och prostitution har också "alltid" funnits. Prostitution brukar kallas för ett av världens äldsta yrken. Utan slaveri och slavhandeln hade inte USA kunna bygga upp den ekonomi som de fick. Bara för att ta några exempel.

Det finns tyvärr saker i den mänskliga naturen, som vi kan tycka är otrevliga, men de är ändå mycket svåra att få bort. Och nu är det så att de flesta fortfarande ser det som en fördel att få äta kött, så det får väga tyngre än argumenten för att bli vegetarian eller vegan.

Jag blir också trött på den självgodhet och det förakt, som ni bemöter oss andra med. Ingen av oss tänker stoppa ner kött i halsen på er, men då blir ni också tvungna att respektera oss. 
Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag