Anonym (Lantbrukaren) skrev 2015-11-21 09:58:26 följande:
Jag har inte kritiserat. Jag har frågat.
Om alla ska äta vegetariskt hur går det för de familjer runt om i världen som har jordbruk enbart till familjen. Familjen Mwanza i Arushaområdet i Tanzania som har två kor ett gäng hönor och några getter som får beta i bergsluttningen. De odlar lite kaffe och banan upptill sina spannmål de har till husbehov som sedan byter de dessa puss ägg och kött, mot andra gryn och bönor på marknaden. Om de inte får ha kvar djuren, vad ska de äta och hur ska de kunna få pengar. Det finns inte åkermark i bergen, men däremot bete året runt.
Eller familjen Qiu i Kina som lever på kyckling och ris. Vad ska de äta istället?
Och här i Sverige knallar det runt vilda djur, ska vi inte längre skyddsjaga dem? Eller ska vi skjuta av och låta de ligga till kråkorna?
Jag bara undrar...
Det absolut bästa i min värld vore om vi tillsammans utnyttjade de resurser vi har på ett hållbart vis och låter de som är beroende av sitt kött ta det och de som inte vill kan låta bli. Är det inte bättre att försöka se till att alla i världen får mat? Vi kan helt klart dra ner på köttkonsumtionen i västvärlden och ge fasen i att importera från andra länder så att dessa istället kan satsa på dina egna fattiga.
Visst tänker du likadant?
Hur tänker du nu? Alla kan inte leva och ha det som familjen Mwanza i Arushaområdet i Tanzania som har två kor ett gäng hönor och några getter som får beta i bergsluttningen, hur skulle det se ut om varje familj hade det så i Sverige? De lever relativt lyxigt med tanke på hur världen ser ut. De har kanske inte ekonomin men det är det många här i världen som inte har några som helst ekonomiska tillgångar. men Den familjen har iallafall tillgångar.
Vi i "västvärlden" äter tok för mycket kött, jag talar inte om en fattig bonde ute i kina eller i tanzania. men hur ofta äter de kött? i vilka mängder?
Ja vi i "västvärlden" har ju inte farmar med djur som behöver skyddsjakt? eller det är kanske korna då? Jakt är en svår fråga att ta ställning till, för det finns för- och nackdelar med det. men alla i Sverige kan inte skyddsjaga för kött, speciellt inte när vi äter ca 80-87 kilo per år.
Bara för Sverige i princip är ett tredje världs land betyder det inte att vi kan relatera och jämföra våra levnadsstandard med folk i Kina/ flera länder i Afrika eller syd Amerika.
Det är inte hållbart att hugga ner hela Amazonas för att odla soja. som mänskligheten äter knappt 10% av.
Absolut är det bättre att se till att alla i världen får mat, men hur gör man det när våran mat äter upp deras mat?
Men helhet tänker vi nog ganska lika. bara att det finns luckor i informationen.