• Anonym (raia)

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

Är själv vegan sen födseln och i verkliga livet är jag positiv och försöker inspirera folk på ett bra sätt med saklig info och goda recept, men här är jag anonym. Alla vet vad köttproduktion innebär: ett djur växer upp, göds till orimliga proportioner, lever oftast i misär, ser aldrig solen eller får vistas utomhus. HHönorna övergöds såpass tt de knappt kan gå, grisarna bor så trångt att de utvecklar galna beteenden och bla biter av varandra svansarna. För att undvika detta knipsar de sonika av svansen hoskultingarna utan bedövning. Tuppkycklingar mals ned levande och blir djurfoder. Kor går ständigt dräktiga och lakterande från 1-2 års ålder och kalven tas ifrån dom det första dygnet, andra om det är en ekogård. Sen slaktas de vid fem år, trots att deras naturliga livslängd är 15-20 år.

Detta är bara ett fåtal exempel på hur köttet produceras. Med all denna fakta kan jag inte låta bli att tänka att folk som vet detta som ändå fortsätter äta kött, ägg och mjölk måste ha nåt fel i huvudet.

Hur kan nån rationalisera det? Det är dessutom enormt skadligt för människor att äta kött. Kan nån förklara? (Att bacon är gott är inte en anledning, nej...)

• Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag
  • Anonym (Me)
    Flash Gordon skrev 2015-11-21 15:32:38 följande:

Och vad spelar det för roll när nötköttet är 5-20 gånger energitätare än grönsaker?

Beroende på vilken kött-del och vilken grönsak du jämför.

I slutänden ska du få i dig runt 2000 kcal om dagen och det får du antingen via ett kilo nötkött eller så behöver du äta 20 kilo sallad.

2000 kalorier är inte svårt att komma upp i även som vegetarian om man äter varierat.

Vi har många med övervikt idag som snarare skulle behöva minska sitt dagliga kaloriintag. Och det är skillnad på kalorier och kalorier.

Jag behöver knappast äta 20kg sallad varje dag för att överleva. Du vet att pasta, quinoa, råris, ris, potatis är energitätt? Olivolja, kokosolja, rapsolja är energitätt. Sen kan man ha sallad, grönsaker, nötter, frön,bönor,champinjoner, eller vad man nu vill ha utöver. Men att äta 2000 kalorier per dag är INGET problem. Enda skillnaden är att med kött får du b-12 och protein. Medans med vegetariskkost får du protein, kolhydrater, vitaminer, mineraler, omega 3 omega 6 alla övriga b vitaminer. C vitaminer. Även a vitaminer. Zink, magnesium, delen. Och inga hormoner, tillsatser eller antibiotika som det kan finnas i kött.
  • Anonym (Me)
    Maria 434 skrev 2015-11-22 14:08:57 följande:

Hur kan du äta pizza med ost? Vad jag vet finns det inte vegansk ost

Finns färskost som är vegansk.
  • Anonym (Me)
    Anonym (Lantbrukaren) skrev 2015-11-21 19:50:35 följande:

Och det är också en fråga om hållbart odlande.

Alla val vi gör här påverkar även de fattiga. Eller hur många veganer/vegetarianer äter enbart svenska råvaror? En hel del importeras och då måste man tänka på vad man fått offra i det landet för att kunna odla till oss.

Det krävs också stora arealer för växelbrukets funktion, annars utarmas jorden. För raps krävs femårscykel och ärter åtta år bara som exempel.

Att importera vegan och vegetarisk kost. Gör mindre för miljön än om man åt kött. Kor och deras koldioxid och metangas är en större fara för jorden (miljön) Än att generera pengar och avgaser via transport av vegetarisk/ vegansk kost.
  • Maria 434
    Anonym (Me) skrev 2015-11-22 14:13:16 följande:

Finns färskost som är vegansk.

Då är det inte ost
  • Anonym (Lantbrukaren)
    Anonym (Me) skrev 2015-11-22 14:17:41 följande:

Att importera vegan och vegetarisk kost. Gör mindre för miljön än om man åt kött. Kor och deras koldioxid och metangas är en större fara för jorden (miljön) Än att generera pengar och avgaser via transport av vegetarisk/ vegansk kost.

Jag tänker närmast på odlingsförhållanderna och lokalbefolkningen.
  • Furienna
    Anonym (Me) skrev 2015-11-22 14:17:41 följande:
    Men snälla du! Vad tycker du att vi ska göra då? Skjuta alla kor så att de inte kan fisa längre?
  • Anonym (Lantbrukaren)
    Anonym (Me) skrev 2015-11-22 14:04:05 följande:

Familjen Mwanza i Arushaområdet i Tanzania ska ju inte behöva sälja sin ko och sina getter, dom använder dom för eget bruk av mejeri och kött? Deras djur är fria där eller?

Men gör alla andra männsikor det? Nu har vi industrier som övergöder djur och djurhållningen är hemsk. För att folk ska kunna missbruka ätandet av kött. Men väldigt få skulle göda sitt egna djur och ta hand om det i åratal för att sen döda det. Det blir ju ett husdjur och det dödar man inte för att äta.. Utan då hittar man andra alternativ att äta annat för att slippa äta sitt älskade djur. Jag äter i allfall hellre grönsaker oxh slipper äta djur jag bryr mig om.

Det är ett ganska västerländskt förhållningssätt att se djur som individer och familjemedlemmar.

Jag äter mina egna djur hellre än andras, men jag tror att det är en fråga om uppväxt och kultur. Vi har alltid varit lantbrukare och gör oss har det varit en naturlig del i djurhållningen att veta att vissa blir mat och andra inte. Det är säkert lika svårt att förstå för de som inte växt upp så som det är för mig att förstå att man inte kan äta djur.
  • Flash Gordon
    Anonym (Me) skrev 2015-11-22 14:12:38 följande:
    2000 kalorier är inte svårt att komma upp i även som vegetarian om man äter varierat.
    Vi har många med övervikt idag som snarare skulle behöva minska sitt dagliga kaloriintag. Och det är skillnad på kalorier och kalorier.

Jag behöver knappast äta 20kg sallad varje dag för att överleva. Du vet att pasta, quinoa, råris, ris, potatis är energitätt? Olivolja, kokosolja, rapsolja är energitätt. Sen kan man ha sallad, grönsaker, nötter, frön,bönor,champinjoner, eller vad man nu vill ha utöver. Men att äta 2000 kalorier per dag är INGET problem. Enda skillnaden är att med kött får du b-12 och protein. Medans med vegetariskkost får du protein, kolhydrater, vitaminer, mineraler, omega 3 omega 6 alla övriga b vitaminer. C vitaminer. Även a vitaminer. Zink, magnesium, delen. Och inga hormoner, tillsatser eller antibiotika som det kan finnas i kött.
    Det handlar ju om ditt (något svårtolkade) påstående att man får ut dubbelt så mycket grönsaker som kött på samma yta.

Du bortser då från att kött är energitätare än grönsaker så då blir det likväl en vinst att äta kött istället för grönsaker.

Här är en länk till en sida som skriver lite om fenomenet:
    http://www.kostdoktorn.se/vilken-mat-ar-varsta-miljoboven

svenskarnas årliga banankonsumtion ger en större klimatbelastning än konsumtionen av nötkött, fläskkött och kyckling – tillsammans

Tomater kvalar in som ett betydligt större klimathot än nötköttskonsumtionen ensam

• Anonym (Me)
    Flash Gordon skrev 2015-11-22 17:28:37 följande:
    Det handlar ju om ditt (något svårtolkade) påstående att man får ut dubbelt så mycket grönsaker som kött på samma yta.

Du bortser då från att kött är energitätare än grönsaker så då blir det likväl en vinst att äta kött istället för grönsaker.

Här är en länk till en sida som skriver lite om fenomenet:
    http://www.kostdoktorn.se/vilken-mat-ar-varsta-miljoboven

svenskarnas årliga banankonsumtion ger en större klimatbelastning än konsumtionen av nötkött, fläskkött och kyckling ? tillsammans

Tomater kvalar in som ett betydligt större klimathot än nötköttskonsumtionen ensam

Kostdoktorn haha Okej.. Och han är inte partisk då han förespråkar LCHF och försöker plocka isär allt han hör om alla annan kost? Inte direkt pålitligt att läsa eller höra om.

Jag menade att 2000 kalorier är inte svårt att få i sig som vegetarian. Inget man behöver oroa sig för. man behöver ej äta enorma mängder för att komma upp i 2000 kalorier.

Om vi ska prata produktion. så tar köttet alltså innan det blir kött, och är typ en ko. Då behöver kalven enorma mängder vatten, och mat i många många år för att kunna bli så stor att den kan slaktas. Så för det ynka köttet har det gått enormt mycket resurser.. Det har gått enorma betesmarker, enorma mängder vatten, enormt mycket mat =även importerad mat (Där det skövlas regnskog för att ge betande djur mer mat) samt alla metangaser och koldioxid som förstör miljön under tiden. För att sen stå i en spilta resten av sitt slutgiltiga liv.. För att sen styckas och bli några kilo kött...

Medans grönsaker inte alls kräver dom mängderna vatten, dom kräver ingen "mat" för att kunna växa. Solljus och jord + lite regn. samt att grönsaker och växter ger tillbaka syre till luften. Även om grönsaken importeras så har den varit sjukt mycket billigare i föroreningar, avgaser, mat, vatten, transport osv än ett djur.

Och kött är en större klimatbelastning än - tåg, buss, bil och flyg tillsammans...

• Furienna
    Anonym (Me) skrev 2015-11-22 18:30:57 följande:

Kostdoktorn haha Okej.. Och han är inte partisk då han förespråkar LCHF och försöker plocka isär allt han hör om alla annan kost? Inte direkt pålitligt att läsa eller höra om.

Men är du inte partisk själv? Visst, du har ju all rätt i världen att vara vegetarian. Men du ska inte vara så fördömande mot alla, som vill äta kött.
Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag