Inlägg från: Anonym (Lantbrukaren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lantbrukaren)

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

Anonym (raia) skrev 2015-11-18 10:13:37 följande:

Är själv vegan sen födseln och i verkliga livet är jag positiv och försöker inspirera folk på ett bra sätt med saklig info och goda recept, men här är jag anonym. Alla vet vad köttproduktion innebär: ett djur växer upp, göds till orimliga proportioner, lever oftast i misär, ser aldrig solen eller får vistas utomhus. HHönorna övergöds såpass tt de knappt kan gå, grisarna bor så trångt att de utvecklar galna beteenden och bla biter av varandra svansarna. För att undvika detta knipsar de sonika av svansen hoskultingarna utan bedövning. Tuppkycklingar mals ned levande och blir djurfoder. Kor går ständigt dräktiga och lakterande från 1-2 års ålder och kalven tas ifrån dom det första dygnet, andra om det är en ekogård. Sen slaktas de vid fem år, trots att deras naturliga livslängd är 15-20 år.

Detta är bara ett fåtal exempel på hur köttet produceras. Med all denna fakta kan jag inte låta bli att tänka att folk som vet detta som ändå fortsätter äta kött, ägg och mjölk måste ha nåt fel i huvudet.

Hur kan nån rationalisera det? Det är dessutom enormt skadligt för människor att äta kött. Kan nån förklara? (Att bacon är gott är inte en anledning, nej...)

Wow, du har aldrig arbetat inom lantbruk det märks. Så många sakfel att man kan tro att du enbart läst om köttprodukter på partiska media.
  • Anonym (Lantbrukaren)
    Anonym (Me) skrev 2015-11-20 10:30:56 följande:

Och om du är lantbrukare så är dte väl du som går i förlust om folk skulle minska på att köpa kött och äta det?. Det gör inte dig partisk då?

Att kött ska vara "bra" och "nyttigt" och djuren har det underbart härligt i spiltorna? *ironisk*

Djuren har det bra generellt sett i Sverige. Det finns as här också men de största djurplågare finner man bland hund och hästfolk.

Vissa mår bäst av grönsaker andra av att äta varierat med kött. Ingen mår bra av att vräka i sig kött, och valet är alltid individens eget. Jag tjänar inget på att tvinga i folk kött.

Det jag stör mig på är att det hetsas att vi inte tar hand om våra djur. Kontakta gärna LRF och be om att få följa med ut och följa en lantbrukare under ett par dagar. Det skulle många behöva, inte bara de som är aktiva mot köttproduktion.

Vi älskar våra djur och jag kan förstå att man inte kan greppa detta när man inte vuxit upp i samma kultur som oss.
  • Anonym (Lantbrukaren)
    Tuss 1 skrev 2015-11-20 11:01:47 följande:

Lantbrukare idag har svårt att gå runt. Speciellt mjölkbönder. Därför satsar iaf många av de jag känner på köttproduktion. Folk kommer inte sluta äta kött men tyvärr och iofs av förståliga anledningar handlar många billigt importerat kött.

Du ger en skev bild av lantbruk när du beskriver missär. De bönder jag känner är alla djurälskare och väldigt måna om att deras djur har det bra. Vissa går lösgående året runt. Andra är ute på sommaren. Att kor bara lever till de är 5 år stämmer inte alltid. Många kor lever längre och kan mjölka många år till.

Jag tycker att djurhållning är viktigt och därav handlar jag enbart kött från djur som har det bra. Jag tror att väldigt många andra också väljer det om de har den möjligheten. Därför kan vi ju hjälpa folk med information om hur det är möjligt. Vi har hjälpt många i vår närhet med detta. Oavsett är ju det viktigaste att handla svenskt. Då följer man ju de lagar vi i vårt land kämpar för att ständigt förbättra.

Härligt!

Man främjar också forskning inom djurvården om man handlar svenskt och visar att det spelar roll med våra lagar och regler. Likaså sporrar man lantbruket att fortsätta vilja utveckla verksamheten.
  • Anonym (Lantbrukaren)

Men en sak jag aldrig får svaret är hur och var vi ska odla alla vegetariska råvaror. Oljor, proteinväxter o dyl tar mycket plats och kräver mycket resurser.

Om inte djuren producerar gödsel, ska vi utöka användningen av konstgödning? Om inte djuren betar, hur ska vi hålla landskapet levande och öppet? Ska vi låta mark växa igen, eller ska vi plöja upp och bryta upp den biologiska mångfalden i naturbetesmarken? Med stora upplöjda arealer ökar utsläppen och läckage av kväve och fosfor.

Jag skulle gärna se en värld där alla fick mat, inte bara vi i västvärlden som kan betala för dyra resurskrävande råvaror.

• Anonym (Lantbrukaren)
    Anonym (Me) skrev 2015-11-20 21:15:54 följande:

Om djuren inte betade alla marker, så skulle vi ha dom att odla på, och vi skulle självklart behöva gödsel men knappast dom enorma mängderna som är just nu. Vi skulle behöva mindre kor, mindre mark, mer grönsaker, och mindre köttätare.

Enligt cowspiracy så kunde man få ut dubbelt så mycket grönskaer på ytan som en ko betade bort.. Och vi skulle inte behöva akövla regnskogen för att göra soya till djurens mat. Vi kunde helt enkelt leva av det själva. Om odlade för alla betesmarker som djuren använder skulle vi ha grönsaker i överflöd till hela världen.

Hur menar du att vi behöver mindre gödsel till att odla mer mark?

Grönsakerna som odlas på den mark som korna betat bort, behöver den varken gödsel eller bekämpningsmedel?

Hur blir det med mångfalden? Många djur och växter är beroende av att mark betas, hur gör vi med dem?

Istället för köttprotein behöver vi odlavproteinväxter, menar du att de ska odlas på den mark som nu används till foder?

Vilka grödor är optimala för människan att äta, alltså vad ska vi odla? Och går dessa att odla i hela världen utan att spruta och gödsla mer än nu?
  • Anonym (Lantbrukaren)
    Anonym (Flexi) skrev 2015-11-21 03:09:14 följande:

Men återigen verkar det som att man glömmer bort att det mesta av sojan som odlas i världen går till köttindustrin. När vi verkligen kunna leva av det själva och då är det även i överflöd.

Där har de inte fel som tänker på att det går åt foder, spannmål/soja/majs för att göda upp ett köttdjur (främst kor). När det de käkar skulle likaväl kunna vara helt duglig mat för en människa istället, har du icke hört att det går ca 7-13 kilo soja/spannmål för enbart ett kilo kött?

Hur blir det med mångfalden när de skövla felar hundra tusen hektar med regnskog för att odla soja? kan jag då undra. och det kan man se som ett område som korna/djuren betar bort då det ges främst och mest djuren/ och korna.

( www.jordbruksverket.se/amnesomraden/konsument/miljoochklimat/miljoeffekteravsoja.4.5125de613acf69a0f680001623.html )

( latinamerikagrupperna.se/sv/sojabonor-till-svenska-kor-skovlar-amazonas )

Det är svårt att inte nämna att svenska kor som får vara ute på bete under sommaren är "bättre" än andra som lever i en fullbordade industrier. Tydligen får man inte klanka ner på andra länder och man kan inte tala om industrin generellt då svenska kor faktiskt ses ute på bete av allmänheten, (Den återkommande frågan: Har du aldrig varit på en bondgård?) sen får man icke vara patriotisk och säga att det är bra att det får vara ute, för det är ju bra. Det är lite av ett antingen eller scenario, antingen så är allt bra eller dåligt, men allt kan inte vara dåligt för "jag har varit på en bondgård och sett att de är bra".

Typ alla dödliga sjukdomar och epidemier som fågelinfluensan, svininfluensan och MRSA.. för ca ett år sedan så doh det folk i MRSA, har typ alla härstammat av den usla djurhållningen vi människor har.  Nytt scenario senast i förrgår 19 nov 2015: www.metro.se/nyheter/ny-resistens-skrammer-forskarna/Hdzoks!ijcc22Bxhe62i@lg86jkhA/  förvisso om grisar men dock ändå om köttindustrin!"

frågan: Hur är det mångfald att skövla felar hundra tusen hektar med regnskog för att odla soja?

Men det är icke en bra fråga, för det går emot en vis form av önsketänkande.

Jag har inte kritiserat. Jag har frågat.

Om alla ska äta vegetariskt hur går det för de familjer runt om i världen som har jordbruk enbart till familjen. Familjen Mwanza i Arushaområdet i Tanzania som har två kor ett gäng hönor och några getter som får beta i bergsluttningen. De odlar lite kaffe och banan upptill sina spannmål de har till husbehov som sedan byter de dessa puss ägg och kött, mot andra gryn och bönor på marknaden. Om de inte får ha kvar djuren, vad ska de äta och hur ska de kunna få pengar. Det finns inte åkermark i bergen, men däremot bete året runt.

Eller familjen Qiu i Kina som lever på kyckling och ris. Vad ska de äta istället?

Och här i Sverige knallar det runt vilda djur, ska vi inte längre skyddsjaga dem? Eller ska vi skjuta av och låta de ligga till kråkorna?

Jag bara undrar...

Det absolut bästa i min värld vore om vi tillsammans utnyttjade de resurser vi har på ett hållbart vis och låter de som är beroende av sitt kött ta det och de som inte vill kan låta bli. Är det inte bättre att försöka se till att alla i världen får mat? Vi kan helt klart dra ner på köttkonsumtionen i västvärlden och ge fasen i att importera från andra länder så att dessa istället kan satsa på dina egna fattiga.

Visst tänker du likadant?
  • Anonym (Lantbrukaren)

Och det är också en fråga om hållbart odlande.

Alla val vi gör här påverkar även de fattiga. Eller hur många veganer/vegetarianer äter enbart svenska råvaror? En hel del importeras och då måste man tänka på vad man fått offra i det landet för att kunna odla till oss.

Det krävs också stora arealer för växelbrukets funktion, annars utarmas jorden. För raps krävs femårscykel och ärter åtta år bara som exempel.

• Anonym (Lantbrukaren)
    Anonym (Me) skrev 2015-11-22 14:17:41 följande:

Att importera vegan och vegetarisk kost. Gör mindre för miljön än om man åt kött. Kor och deras koldioxid och metangas är en större fara för jorden (miljön) Än att generera pengar och avgaser via transport av vegetarisk/ vegansk kost.

Jag tänker närmast på odlingsförhållanderna och lokalbefolkningen.
  • Anonym (Lantbrukaren)
    Anonym (Me) skrev 2015-11-22 14:04:05 följande:

Familjen Mwanza i Arushaområdet i Tanzania ska ju inte behöva sälja sin ko och sina getter, dom använder dom för eget bruk av mejeri och kött? Deras djur är fria där eller?

Men gör alla andra männsikor det? Nu har vi industrier som övergöder djur och djurhållningen är hemsk. För att folk ska kunna missbruka ätandet av kött. Men väldigt få skulle göda sitt egna djur och ta hand om det i åratal för att sen döda det. Det blir ju ett husdjur och det dödar man inte för att äta.. Utan då hittar man andra alternativ att äta annat för att slippa äta sitt älskade djur. Jag äter i allfall hellre grönsaker oxh slipper äta djur jag bryr mig om.

Det är ett ganska västerländskt förhållningssätt att se djur som individer och familjemedlemmar.

Jag äter mina egna djur hellre än andras, men jag tror att det är en fråga om uppväxt och kultur. Vi har alltid varit lantbrukare och gör oss har det varit en naturlig del i djurhållningen att veta att vissa blir mat och andra inte. Det är säkert lika svårt att förstå för de som inte växt upp så som det är för mig att förstå att man inte kan äta djur.
Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag