• Anonym (raia)

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

Är själv vegan sen födseln och i verkliga livet är jag positiv och försöker inspirera folk på ett bra sätt med saklig info och goda recept, men här är jag anonym. Alla vet vad köttproduktion innebär: ett djur växer upp, göds till orimliga proportioner, lever oftast i misär, ser aldrig solen eller får vistas utomhus. HHönorna övergöds såpass tt de knappt kan gå, grisarna bor så trångt att de utvecklar galna beteenden och bla biter av varandra svansarna. För att undvika detta knipsar de sonika av svansen hoskultingarna utan bedövning. Tuppkycklingar mals ned levande och blir djurfoder. Kor går ständigt dräktiga och lakterande från 1-2 års ålder och kalven tas ifrån dom det första dygnet, andra om det är en ekogård. Sen slaktas de vid fem år, trots att deras naturliga livslängd är 15-20 år.

Detta är bara ett fåtal exempel på hur köttet produceras. Med all denna fakta kan jag inte låta bli att tänka att folk som vet detta som ändå fortsätter äta kött, ägg och mjölk måste ha nåt fel i huvudet.

Hur kan nån rationalisera det? Det är dessutom enormt skadligt för människor att äta kött. Kan nån förklara? (Att bacon är gott är inte en anledning, nej...)

• Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag
  • Anonym (Me)
    border1 skrev 2015-11-20 14:36:10 följande:
    Kött ÄR nyttigt. Det finns nyare vetenskapliga bevis på att cancerrisken är högre hos de som inte äter kött.
    Källa på det? Ja, då. Om du nu känner att du till 100% kan läsa och förstå en riktig vetenskaplig rapport, och är beredd att betala en paywall på ca 200 spänn så kan du läsa om det själv.

Det finns även forskning/studier om motsatt. Att kött ger tarmcancer magcancer. Och just animaliskt protein är något som främjar cancer.

Faktum är att köttindustrin skulle bli väldigt illa ställt om folk slutade äta kött, bönder skulle gå under, och vi skulle få ett överflöd av djur i en period. samt skulle dom som är köpta av alla industriföretag som säljer kött skulle också gå back. Så knappast någon som törs säga motsatsen.

Finns flera dokumentärer om ämnet. Då det sägs att dom ville få igång köttindustrin förr och ville sälja mer kött. Så dom gjorde reklam att kött var nyttigt och innehöll massa protein (Ja det gör det, men inte värst nyttigt då man får cancer av det och dom mängderna som folk äter. 100g i veckan var rekommenderat som maxmängd)

• Anonym (Me)
    Konservativ skrev 2015-11-20 14:29:28 följande:
    För att du inte förstår att det är djur. Djur inte människa! Ett djur vet inte om sin egen existens och kan inte förstå vad döden innebär. Det är förstås svårt för en miljöpartist att inse men så är det. Alla djur som hålls av bönder har det tusen gånger bättre än de vilda djuren som utan undantag har massor med parasiter.

Jag är inte miljöpartist.

Dock tänker jag på miljön för mina barn i framtiden. Då folk bara ökar köttmängden och då metangas från kor ökar, regnskog minskar osv. Det är inte hållbart.

Och jag tror inte djuren har det bättre inte ens på svenska gårdar.

Jag äter ekologisk mat så långt det bara går. Grönsaker far aldrig illa av hur man odlar dom ekologiskt...

Ekologiskt kött har fortfarande för dåliga förhållanden, trånga utrymmen. Kalvar och kycklingar som inte får vara med sin mamma. Utan bara ska användas för avel eller mat.  Dom lever inte fria liv. Att för en ko få vara ute och beta tills hon fött sin kalv, till att sen stå i en spilta i åratal och bli mjölkad. Har du sett spenorna på en ko dom mjölkat i några månader? Alltså det är mest blod, sår och det måste göra fruktansvärt ont. sen får dom stå i spiltan dygnet runt. väldigt sällan dom kan få ligga och vila, eller rulla runt ute, eller ens få motion. 

• Anonym (Lantbrukaren)

Men en sak jag aldrig får svaret är hur och var vi ska odla alla vegetariska råvaror. Oljor, proteinväxter o dyl tar mycket plats och kräver mycket resurser.

Om inte djuren producerar gödsel, ska vi utöka användningen av konstgödning? Om inte djuren betar, hur ska vi hålla landskapet levande och öppet? Ska vi låta mark växa igen, eller ska vi plöja upp och bryta upp den biologiska mångfalden i naturbetesmarken? Med stora upplöjda arealer ökar utsläppen och läckage av kväve och fosfor.

Jag skulle gärna se en värld där alla fick mat, inte bara vi i västvärlden som kan betala för dyra resurskrävande råvaror.

• Furienna

Bra sagt, Landbrukaren! Jag kan förstå att somliga tycker att det är otäckt att äta kött, men det skulle knappast heller hålla om alla svenskar plötsligt blev vegetarianer. Vad skulle vi då göra med alla överflödiga djur? Bara släppa ut dem i det fria? 

• Aniiee
    Furienna skrev 2015-11-20 16:48:23 följande:

Bra sagt, Landbrukaren! Jag kan förstå att somliga tycker att det är otäckt att äta kött, men det skulle knappast heller hålla om alla svenskar plötsligt blev vegetarianer. Vad skulle vi då göra med alla överflödiga djur? Bara släppa ut dem i det fria? 

Självklart, säger veganen då. Och missar att oerhört många arter är beroende av kor, får, getter, betesmark, spillning osv osv. 

405 arter i sverige dör om vi tar bort alla kor. Ja, och så korna, då.....
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Aniiee

Missar, eller ignorerar, bör jag kanske säga. Oerhört många veganer och vegetarianer är drabbade av "gullighetssjukan".

• molly50
    Anonym (Me) skrev 2015-11-20 10:34:06 följande:

Min make är uppväxt på viltkött, endast viltkött då hans pappa jagar älg osv. Så han var uppväxt med att se älghuvuden kokandes i stora kastruller, flå älgarna och stycka dom.. Han är vegetarian i dagens läge..

Och faktiskt så har dom haft näringsbrist, och behövt tillskott på vitaminer. Trots sitt köttätande.

Min man är uppväxt på samma sätt då hans far också är jägare.
    Min man är idag också jägare och ingen av oss lider någon brist på något.

Jag tycker att det bästa vore om alla kunde respektera vad andra väljer att äta istället för att försöka pådyvla dem sina egna matvanor.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    HenryIronstead skrev 2015-11-20 13:25:21 följande:
    Håller med.
    Tack! Skål
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Me)
    Anonym (Lantbrukaren) skrev 2015-11-20 16:26:05 följande:

Men en sak jag aldrig får svaret är hur och var vi ska odla alla vegetariska råvaror. Oljor, proteinväxter o dyl tar mycket plats och kräver mycket resurser.

Om inte djuren producerar gödsel, ska vi utöka användningen av konstgödning? Om inte djuren betar, hur ska vi hålla landskapet levande och öppet? Ska vi låta mark växa igen, eller ska vi plöja upp och bryta upp den biologiska mångfalden i naturbetesmarken? Med stora upplöjda arealer ökar utsläppen och läckage av kväve och fosfor.

Jag skulle gärna se en värld där alla fick mat, inte bara vi i västvärlden som kan betala för dyra resurskrävande råvaror.

Om djuren inte betade alla marker, så skulle vi ha dom att odla på, och vi skulle självklart behöva gödsel men knappast dom enorma mängderna som är just nu. Vi skulle behöva mindre kor, mindre mark, mer grönsaker, och mindre köttätare.

Enligt cowspiracy så kunde man få ut dubbelt så mycket grönskaer på ytan som en ko betade bort.. Och vi skulle inte behöva akövla regnskogen för att göra soya till djurens mat. Vi kunde helt enkelt leva av det själva. Om odlade för alla betesmarker som djuren använder skulle vi ha grönsaker i överflöd till hela världen.
  • Aniiee
    Anonym (Me) skrev 2015-11-20 21:15:54 följande:
    Om djuren inte betade alla marker, så skulle vi ha dom att odla på, och vi skulle självklart behöva gödsel men knappast dom enorma mängderna som är just nu. Vi skulle behöva mindre kor, mindre mark, mer grönsaker, och mindre köttätare.

Enligt cowspiracy så kunde man få ut dubbelt så mycket grönskaer på ytan som en ko betade bort.. Och vi skulle inte behöva akövla regnskogen för att göra soya till djurens mat. Vi kunde helt enkelt leva av det själva. Om odlade för alla betesmarker som djuren använder skulle vi ha grönsaker i överflöd till hela världen.
    Inte i Sverige. Och knappast i Brasilien heller. Och definitivt inte i Australien.

Cowspiracy har fel. Sorry.
Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag