Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

Människan är av naturen allätare, vi behöver det animaliska proteinet och hade vi inte varit allätare, så hade vi antingen varit skapta så vi kunde bryta ner de cellulosarika växterna som vi har på det norra halvklotet. Ja, kor, hästar och andra djur som är veganer har ett helt annat tarmsystem som klarar av detta, för oss går det rakt igenom och inget annat.
    Hade vi inte varit allätare så hade vi bott kvar i de subtropiska regionerna som hade kunnat ge oss mat året runt.
    Då hade det inte funnits några enuiter, samerna hade inte funnits, indianerna hade endast varit bosatta från Mexico och söderut.

För kul skull, försök att leva ett år som vegan på det som vi kan odla (och skörda) i Sverige, inte något importerat alls, tror inte du skulle klara det utan att få en rejäl vitaminbrist.
    Jag har hittills inte träffat en enda vegan som inte behövt kosttillskott.

Människan har jagat sedan urminnes tider.
    Vår kropp, tanduppsättning, tarmar, enzymer, metabolism, är byggd på att vi har animaliska produkter i vår kost.
    För övrigt, kött är gott, jag njuter gärna av en råbiff och för mig personligen så får min mage frispel av råkost, en hel del frukter, en del nötter och baljväxter (som liten spydde jag när jag åt framför allt baljväxter). Men en råbiff, då sköter min mage sig perfekt. 

• sextiotalist
    Anonym (raia) skrev 2015-11-18 11:13:39 följande:
    1. Jag tycker det är kul att sparka på hundar, så då borde jag få göra det eller?

2. Animaliskt protein främjar tumörtillväxten. Och om du inte visste det så finns det protein i ALLA växter.

Ang halalslakt så kan jag bara säga att jag tycker inte principen är så himla dålig ändå, slaktaren ska titta djuret i ögonen och be en bön och djuret måste ha levt enligt vissa kriterier som är betydligt bättre än svensk djurhållning nånsin kommer nå upp till. Halal innebär en respekt för djuret som inte finns i traditionell västerländsk slakt.

Men vårt tarmsystem och våra enzymer klarar inte av att utvinna allt ur växtriket. En ko, älg eller häst har ett helt annat tarmsystem och enzymsystem som gör att de kan utvinna proteinet.

Det är väldigt få växter där proteinet är tillgängligt för människan.
  • sextiotalist
    Anonym (Me) skrev 2015-11-18 11:35:14 följande:

Jag tycker också att det vore bättre om folk minskade på att äta kött.

Både för att köttindustrin är en enorm miljöbov! Kor och boskap står för mer än 51 % av koldioxid utsläppen.. Så skulle folk inte äta så mycket kött, och det inte skulle produceras så mycket kött så skulle planeten excitera lite längre.

Att kött innehåller protein stämmer, men inte så mycket som folk tror. Och kroppen behöver inte enorma mängder protein om du inte är extrem muskelbyggare då...

Kött innehåller också hormoner, gifter, och ger tarmcancer, magcancer.

Sen får folk tycka kött är gott bäst fasen dom vill, Men det är inte bra för miljön, jorden vi bor på. Man skövlar ca 36 fotbollsplaner regnskog i minuten... För köttboskap för att folk vill äta kött. Det finns många skäl till varför folk bör sluta äta kött eller åtminstone minska. 

Har du inte funderat på var denna koloxid kommer ifrån, det är en del av det naturliga kretsloppet. Det är rester av den kol som finns i gräset, i löven, i de örter som de äter.
    I Sverige behös korna, de betar på områden som inte kan användas till växtodling (om man inte tillför en massa utifrån), de bidrar till mångfalden i naturen.
    Däremot är det vansinne att fälla skog/djungel) för att utöka betesmark (förekommer det verkligen, är det inte så att den fällda djungeln blir mark för odling istället)
  • sextiotalist
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-11-18 13:02:41 följande:
    Är det inte så att en stor del av den djungel som fälls blir till odling av tobak och diverse grödor som man gör narkotika av?
    Det är det jag hört, att det odlas bla narkotika i stora mängder i djungeln och även en del andra grödor som ger snabba pengar.
  • sextiotalist
    Anonym (Me) skrev 2015-11-18 13:15:56 följande:
    Kolla på cowspiracy på netflix. Den beskriver ganska bra om djurskötsel och varför dom skövlar skog och vart koldioxid utsläppen ökar.
    Och det mest intressanta är hur det kan öka? Tar de fossila bränslen och matar djuren med?

När det gäller djurhållning så känner jag både mjölk och köttbönder (och även en grisbonde) och jag vet att de djuren har det bra
  • sextiotalist
    Anonym (Me) skrev 2015-11-18 14:19:39 följande:

Jag är vegetarian, Inga djur behöver ha det dåligt för att jag ska äta eller dricka.

Spelar ingen roll hur bra dom har det, dom är inte fria och dom är för många.

För mig när det gällde att bli vegetarian var miljöfrågan större. Just för kornas gaser är det som ökar koldioxiden sjukt mycket. Och kor matas med andra djur. Som döda tuppar och annat.. Vilket inte är en naturlig kost för korna.Sen tar korna upp enormt många och stora betesmarker. Därav måste det skövlas skog och göras större utrymme för kor och andra betande djur. Istället för att vi odlar mat till oss själva på dom betesmarkerna.

Sen har vi antibiotika som dom ger kossor från start för dom ska leva så länge som möjligt utan att bli sjuka i spiltan. Dom slits från sina kalvar efter bara 2-3 dagar och sen får dom endast stå och bli mjölkade tills dom dör.

Det är väldigt få djur som har det bra hos bönder. Många tror djur har det bättre än vad dom har det. Nu säger jag inte att just dom bönderna du känner är dåliga. Dom kanske har jätte bra djurhållning osv. Men köper alla du känner kött ifrån dom? Köper du endast kött som är därifrån?

För det är ju dom stora industrierna som häver ut enorma mängder kött, mjölk och ägg. Och så mycket som kastas från affärerna för det har gått ut i datum eller blivit gammalt. Alltså dör enormt många djur i onödan för folk köper inte så mycket kött och ändå produceras det enorma mängder. Så egentligen skulle dom kunna producera mindre kött och det köttet skulle förhoppningsvis köpas upp.

Ja jag vet att vegetarianers mat får färdas, som soya osv Och det måste odlas någonstans..

Om vi inte åt så mycket kött, så skulle hela världen kunna ha mat som är vegetariskt odlat, för det skulle finnas plats att odla mat om djuren inte betade för att folk vill ha kött.

Jag utgår från svens djurhållning. Nej, man ger inte döda djur till kor, jag vet att man gjorde det förut, varav galna ko-sjukans spred sig. Nu vet man bättre.
    De betesmarker man använder i Sverige är många gånger inte lämpade för att odla på, anknytning till skogsmarker etc.
    I Sverige bidrar nötkreaturen till vår miljö på ett positivt sätt, håller strandängar öppna, bidrar till det öppna landskapet.

Att odla upp all mark skulle vara en katastrof för många insekter, småfåglar och floran. För odling är monokultur (hur ekologiskt det än är) men betesmarken bidrar till mångfald.

• sextiotalist
    Anonym (Orkamedsånadär) skrev 2015-11-18 14:30:15 följande:

Låter kanske hårt, men vi kommer fortsätta könsstympa, våldta, slå osv.

Vi kommer även fortsätta äta kött.

Vakna upp, ät vad du själv vill och skit i andra. DU kan inte förändra världen. Sluta irritera folk. Såna som du framstår bara som bittra. Varför är aldrig veganer lyckliga och nöjda? Låt folk vara..

Måste vara nåt som fattas i näringsintaget..

De som påstår att veganer är fredliga har aldrig varit i ett stall vid fodring Flört och glöm inte den store veganen Hitler
  • sextiotalist
    Anonym (Me) skrev 2015-11-18 15:44:09 följande:

Ja men hallå? Vi har massa djur som dör ut pga den globala uppvärmningen och korna står till stor del av den globala uppvärmningen. Fordon,flyg+båt+tåg var inte ens i närheten tillsammans i koldioxidutsläpp som boskapen är.

Det är exakt det som görs. 36 fotbollsplaner om dagen skövlas i regnskogen mycket för att djur behöver betesmarker så att människor kan fortsätta äta kött.

"Känsliga ekosystem, utrotningshotade växter och djur och områden som redan är kraftigt påverkade av utsläpp eller skövling är mest sårbara för klimatförändringar. Klimatzoner förflyttas i dag ovanligt fort ur ett historiskt perspektiv. Arter som inte hinner anpassa sig pressas då till gränsen. Inträffar dessutom ett extremt väderfenomen, som en översvämning, värmebölja eller torka, kan en art helt gå under."

"Effekter i dag

Klimatförändringens effekter märks över hela jorden. Vi ser redan:

Global glaciärsmältning. I och med att isar smälter ökar risken för förlorade ekosystem, översvämningar och brist på vatten, det visar en rapport från IPCC om klimatförändring och glaciärsmältning. Miljontals människor i lågländer är i fara. 

Arktis smälter. Medeltemperaturen vid Arktis ökar mycket snabbare än för resten av planeten. 2012 hade isarna minskat med 40 procent mer än medelvärdet för de senaste årtiondena. Mätningar från National Snow and Ice Data Center, som sköter mätningar åt Nasa, visar att isarna smälter allt snabbare. När isarna smälter blottläggs mörkare hav och land, mörkare ytor absorberar mer värme än ljusa och temperaturen riskerar att stiga ännu mer. När Arktis isar smälter hotas Isbjörnen och sälarna som är beroende av sin naturliga levnadsmiljö och havsnivåerna riskerar att stiga. Läs mer om hoten mot Arktis.

Havsnivåer stiger. Enligt SMHI kan havsnivåerna stiga med upp till en meter de närmaste hundra åren. När vatten värms ökar volymen. Smältvatten från ismassor tillkommer också. Ö-nationer i Indiska oceanen och Fijiöarna i Stilla havet drabbas redan idag av höjda havsnivåer och några av öarna kan på sikt försvinna helt visar data från IPCCLäs mer om hur haven påverkas

Extremt väder. Klimatförändringarna kan antagligen föra med sig fler och kraftigare extrema väderförhållanden så som exempelvis värmeböljor. Den förstärkta växthuseffekten var antagligen en nyckelfaktor när Europa år 2003 drabbades av en värmebölja som kostade mer än 20 000 liv. Den europeiska miljöbyrån, EEA (2004), anger också att kraftiga värmeböljor kan bli allt vanligare i Europa i framtiden.

Djur som påverkas. När klimatet förändras påverkas också miljön som alla djur bor i och även om många hittills har kunnat anpassa sig så kommer det blir svårt för många av dem. Ett exempel är när isen smälter i Arktis. Isbjörnen och de olika sälarterna i Arktis behöver isen för att klara sig, utan den blir det svårt att hitta någonstans att äta eller vila sig. Ett annat exempel är beståndet av nordatlantisk lax som minskade drastiskt när havstemperaturen steg 6ºC över det normala 1997. Ju varmare vattnet blir, desto mer mat behöver laxen. Blir det för varmt svälter fisken ihjäl. I och med att vintrarna blir mildare och djur som sprider sjukdomar får det lättare att klara sig kan malaria och liknande sjukdomar spridas till nya områden. 

Ökade kostnader för katastrofer. Enligt Swiss Re, försäkringsbolaget vars experter årligen sammanställt rapporter om katastrofkostnader på FNs initiativ, har kostnaderna för klimatrelaterade katastrofer ökat från 5 till 60 miljarder USD de senaste 40 åren. Likaså pekar en rapport från EUs miljöbyrå, EEA, på att nästan två tredjedelar av alla katastrofer i Europa sedan 1980 orsakats av stormar, översvämningar och extremt väder och de ekonomiska förlusterna har dubblats på 20 år. Bland annat flyttar fler människor till städer och vi bygger mer i utsatta områden. I kombination med allt fler naturkatastrofer ökar därför kostnaderna. "

Men fortfarande, min fråga är, vad är det i kossans ämnesomsättning att den kolen som finns i växten som den äter (som än gång i tiden har funnits som koldioxid, läs fotocyntesen) gör att den släpper ut mer kol än vad den äter. Dessutom fastnar mycket av kolatomerna kvar i kroppen.
    Dvs en ko som äter gräs och odlat foder kan inte prutta ut mer koldioxid än vad den har växterna innan har bundit upp i den tidigare fotocyntesen.
    Den enda jag kan se är att man ger korna foder som är bassert på fossila ämnen och att gödningen kommer därifrån.

Är det någon som mätt hur mycket koldioxid vi avger i form av andning och gaser från magen?
    Hur mycket lejonen avger?

Skyll inte klimatförändringarna på korna
    Förutom detta så sker detta inte i Sverige, och vill ni påverkar så får nog angripa detta där det sker.
    För svenska kossor äter gräs och annat på svensk mark.
  • sextiotalist
    Mandel skrev 2015-11-19 08:34:54 följande:

Något som är otroligt viktigt att särskilja är svenskproducerat kött och utländskt.
    Både när det gäller hur man behandlar djuren och djurens miljöpåverkan.

Är man lite intresserad går det att läsa på om hur mycket växthusgaser som betande djur hjälper till att binda och omvandla. Vår shopping av heminredning och godis bidrar till mer utsläpp än svenska betande kor.

Med tanke på klimatet i Sverige skulle det aldrig gå att föda hela befolkningen på vegansk kost utan import. Alltså utnyttjar vi våra marker optimalt genom att odla vall och ge till våra djur.
    All hagmark som betas av får och kor skulle växa igen och där går inte att odla rotfrukter. Finns en anledning till att det är hagar...

Återigen. Lär skillnaden på svenskt och utländskt!

Exakt, vi har väldigt mycket skogsmark och mager mark, som aldrig skulle kunna utnyttjas för odling men däremot perfekt som betesmark.

Det är inte så att bra odlingsmark används som betesmark, de har blivit golfbanor och annat istället.

Det är nog (om jag förstått det rätt) svårt att få tag på betande djur till områden som behövs hållas öppna, så vi har snarare sagt brist på betesdjur i Sverige om jag tolkat det rätt.

Och rent miljöekonomiskt är det bättre att man har kor och får som håller landskapet öppet, de kommer ju utnyttjas till fullo (mjölk och kött), hästar är förvisso mysiga, men de är ju bara ett nöjesdjur numera och när de väl går in i den eviga vilan, så blir de kremerade eller nedgrävda på någon plats.
    Älg och rådjur håller inte landskapet öppet på samma sätt, utan håller sig mer till skogen (och trädgårdar)

Själv önskar jag lite får och nötkreatur framför oss där vi har vårt sommarhus, där den gamla betesmarken (sedan minst 70 år, troligen längre än så) håller på att slya igen för fullt tyvärr.

• sextiotalist
    Anonym (Me) skrev 2015-11-19 10:11:43 följande:

www.vegetarian.se/Kottfolder.html

Där har du lite läsning. Källorna står längst ner om du vill läsa mer om ämnet.

Det är det vanliga man läser från vegan/vegetariansida. De djurhållare och veteterinärer jag kommer i kontakt med inom bekantskapskretsen berättar helt annat.
    När det gäller vatten, så var det Sverige som Mandel vill ha svar på. Vatten är ingen brist i Sverige, vi har gått om vatten.
    Som vi påpekat tidigare så är mycket av betesmarken man använder för betesdjur inte mark som man kan odla potatis på (eller något annat som kräver bördig jord) plus att vi har en biotoper i vårt landskap som bygger på att det finns betesdjur.
    Det som tar över vår bördiga jord är bostäder och förut så var det golfbanor (som förvisso har en större artrikedom än vad åkrar har)
  • sextiotalist

En liten fråga när det gäller er som anser att man inte ska äta kött. Mig veterligen bland de vanligaste allergierna finns mycket mot just olika grönsaker, frukter och nötter (även fisk och skaldjur)
    Men allergi mot vanligt kött är inte lika vanligt som det ovan nämnda.

Jag har flera i min omgivning (inklusive mig själv) som inte skulle kunna leva vegatariskt eftersom vi är allergiska/överkänsliga mot bla baljväxter och nötter. Det är flera i min omgivining som kan riskera sitt liv genom att äta ovanstående.

Hur ser ni på det?

Jag har vänner som gått över från vegankost/vegatarisk kost till blandkost, just för att det inte fungerade för dom, allergier en orsak och en annan orsak har varit att deras kroppar inte kunnat ta upp näringsämnen i vegetarisk form utan de var tvungna att ta tillskott (t.ex animaliskt järn)

• sextiotalist
    Anonym (Me) skrev 2015-11-19 10:56:56 följande:

Jag fick en allergisk reaktion mot animaliskt protein. Så jo man kan få det.

Betyder det att jag inte är gjord för att äta kött? Vilken tur jag är vegetarian isåfall.

Om man är allergisk mot något så vill ju kroppen självklart inte äta det, och man bör inte äta det... Men när det gäller grönsaker, sallad, pasta, potatis, ris, soya, bönor, baljväxter och nötter. Så kan man utesluta det man är allergisk mot och ersätta det med andra grönsaker och sallader som man tål.

Det påstår jag inte. Det jag påstår att det är vanligare med allergier mot saker från växtriket än allergier mot kött. Dvs våra kroppar verkar ha det lättare att bilda allergener mot växtrikets produkter.

Min sambos ena barn är multiallergisk och kan inte äta mycket från växtriket, han lever ihop med en vegan och de kan i stort sätt inte äta samma rätter alls. Så det är inte bara att byta ut.
    Den veganen är tack och lov inte någon med pekpinnar och försöker "frälsa" omgivningen.
  • sextiotalist
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-11-23 11:19:57 följande:
    Plus att man ofta, inte i Sverige i alla fall, inte kan odla på den mark djuren betar på. Dessutom skulle ett antal växter och insekter försvinna om betesmarken och djuren försvann vilket kan få andra konsekvenser för ekosystemet.

Det har jag försökt att framföra flera gånger, men veganerna och vegetarianerna tar inte tills sig detta, utan de hänvisar hela tiden till att man förstör djungel och att det går åt massor av vatten, som vi för övrigt har i överflöd.
    Det är ingen som måste avstå från vatten i Sverige för att korna ska få sitt vatten. Det vatten som korna dricker finns i överflöd och om de avstår, så blir inte de i Sahara lyckligare, för vattnet kommer inte dit heller.
    Så helt enkelt är det så att vårt land behöver nötkreaturen för att de dels håller landskapet öppet, bidrar till mångfalden i ekosystemet och dessutom kan omvandla det som växer på obrukbar mark till protein och näring åt oss.
  • sextiotalist
    Anonym (Varghatare) skrev 2015-11-23 11:55:40 följande:

Nu måste jag tillägga att ekologiska grönsaker tär inte på miljön lika mycket som de "vanliga". Vanliga kräver gifter och ogräsmedel som förstör naturen och oss. Grönsaker mår bäst av att gödslas med djurgödsel, inte kemiskt gödsel. Kemiskt gödsel förstör markstrukturen och maskar dör. Maskar håller även jorden i bra skick. Grönsaker kräver ibland bevattning och växthusuppdrivnin. En miljövänlig mathållning kräver ett miljövänligt odlande även av grönsaker. Så odla dem själv och kombinera träning med nytta.

Men dt krävs mer utrymme och någonstans måste den naturliga gödseln komma från, för jag tror inte ens den största entusiasten går runt i skogen och plockar det som rådjur och älg producerar.

Summar sumarum, i Sverige har vi ett klimat, en natur och ett levnadssätt som gör att vi utan dåligt samvete kan ha nötkreatur (som får den största skulden) eftersom jag misstänker att det goda som våra betande kor medför uppväger deras koldioxid/metan-innehållsrika pruttar.

Att man sedan bör ha ett lantbruk som är hållbart i längden är väl ingen som ifrågsätter.
    För ett par veckor sedan hade jag sällskap med en mjölkbonde. Hon berättade att 90% av det som korna åt kom från egen mark, att de hade frigång, de visste namnet på varenda en av deras 250 kor. Att de tack vare korna inte behövde köpa in konstgödsel.
    De hade egen vall och när korna hade gjort sitt så fick de bli mat på bordet. De har fått flera pris för deras friska och bra djur. De var däremot inte ekologiska, eftersom de krav man har skulle vara omöjligt att leva upp till, eftersom de troligen hade fått avstå från att odla kornas mat.

Korna har dessutom det rent omkring sig, får röra sig fritt och har fina tjocka madrasser som de älskar att vila på.
  • sextiotalist
    Furienna skrev 2015-11-24 05:05:20 följande:

Det är sant att våra äldsta förfäder var växtätare. Men genom att börja äta kött, så fick de extra energi, vilket gjorde att de kunde utvecklas till de varelser vi är idag. Så om de inte hade börjat äta kött, så skulle vi fortfarande bara vara apmänniskor på savannerna i Afrika. Eller till och med ha dött ut när klimatet förändrades.

I och med att vi började äta mer protein så utvecklades vår hjärna (funktionsmässigt och storleken).
  • sextiotalist
    Anonym (Fel) skrev 2015-11-24 10:18:37 följande:
    Ja det är sant. Mitt svar var till alla som skriver "men vi har ju aaaaaalltid ätit kött och är gjorda för det" för det är ju inte sant. Och sen undrar jag om det var så bra att våra hjärnor växte, det kanske mer var ett olyckligt misstag som vi hade klarat oss bäst utan.

Dels så har vi fått jättestora huvuden för att få plats med hjärnan så stora att vi människor har fått problem att föda våra egna barn. Skador och dödlig utgång för både mamma och barn är så stora att vi måste föda på sjukhus och göra keksarsnitt och sy ihop skador.

Sen är det knappast en vinst för någon med dagens moderna samhällen. Vi har skapat en konstgjord värld som kommer ta kål på oss, hela planeten och allt liv. Vi skulle ha mått bäst av att stanna i små grupper ute på savannen forskare har märkt att urbefolkningar som lever enkelt ute i hyddor mår bättre än oss. På en skala 1-10 där 10 är psykisk ohälsa låg medelvärdet på oss västerlänningar på 6-7 medan stamfolken låg på 2.

Och dagens köttkonsumtion är överdriven. Vi kan ev må bra trots att vi äter kött nån/några gånger i månaden. Men att äta kött till frukost, lunch, middag och ev.mellis är rent skadligt. Vi människor är fruktansvärt sjuka som art och det verkar direkt kopplat till vår kost och vårt "underbara moderna" samhälle.

Såklart vi blir sjukare, vi lever ju längre och visst, vi lever inte alltid hälsosamt. Men vad har köttet för inverkan på psykisk ohälsa.

Det må så vara att det kanske inte var den optimala utvecklingen, det hade kanske varit bäst att stanna kvar som enkla primater.
    Men vår kropp hanterar kött, vi har de enzymer som krävs för att bryta ned animaliskt protein, vi saknar den funktion som betesdjur har, att kunna bryta ner cellulosarik föda.
    Våra tarmar är längre än de djur som äter endast animaliskt, för att vi även ska kunna äta det som kommer från växtriket, dvs vi är allätare, vi klarar av att äta all typ av mat.
    Vi är nog det mest anpassbara däggdjuret, vi och råttorna.
  • sextiotalist

Om man ska vara riktigt krass så är betesdjuren till för att ätas. Lejon och andra rovdjurs primära föda är just betesdjur.

Så en ko t.ex bidrag till livet på jorden är att omvandla gräs till proteiner så att ett rovdjur får mat. Det kallas för näringskedja. Där vi människor är ett av de djur som är i toppen

• sextiotalist
    Anonym (poisson) skrev 2015-11-25 08:13:35 följande:
    Nej, det finns ju inget som tyder på att fler skulle bli vegetarianer om de levde "närmare sin mat". Har någon i tråden påstått det (har inte orkat läsa alla inlägg)?

Jag har mycket svårt att tro att alla som säger att de äter kött för att det är gott har tänkt igenom sitt beslut särskilt noggrant. De har blivit matade med kött sedan barnsben och det enklaste är att göra som man alltid har gjort. Men det kan vi ju förstås bara spekulera i.

Jag gillar kött och skulle aldrig kunna leva som vegetarian eller vegan, eftersom jag inte kan äta t.ex baljväxter och nötter. Jag blir sjuk av detta.
    Jag har vänner som varit veganer som återgått till att bli allätare, för de mådde inte bra, ständiga bristsjukdomar (trots att de åt rätt) och allergier hindrade dom. I stort sätt så har alla jag känner som varit veganer släppt den biten och efter några år tagit in animaliska produkter i sin föda. Dvs jag har hittills inte träffat på någon i verkliga livet som klarat av ha en kost utan animaliska produkter en längre tid.

Men å andra sidan har jag inte heller träffat någon som enbart lever på animaliska produkter heller.

• sextiotalist
    Anonym (poisson) skrev 2015-11-25 10:56:43 följande:
    Jag förstår att det kan kännas väldigt svårt att övergå till vegansk kost om man är allergisk mot såväl baljväxter som nötter. Jag vet att det inte är omöjligt (känner människor som gör detta), och jag tror (obs, tror) att marknaden skulle finna lösningar på det problemet om det var så att veganism blev norm i samhället, men jag kan sympatisera med att du finner det såpass svårt att du i dagsläget väljer att inte vara vegan. 

Att du känt så många veganer som återgått till att bli allätare är för mig överraskande. Själv känner jag inte någon vegan som fått någon bristsjukdom eller gått tillbaka. Självklart är det krångligare att veta hur man skall äta när man är vegan, då man ju inte kan följa den gamla vanliga tallriksmodellen som man blivit uppvuxen med. Med mer information skall dock den biten gå att lösa.

Observera att du inte angav "för att det är gott" som huvudsaklig orsak till att du äter kött. Det tackar jag för.
    Ska jag vara rent krass, jag äter bara sådant jag tycker är gott och jag tycker kött är gott. Ser ingen anledning att plåga i mig mat som jag inte gillar.
    För mig är vegan inget alternativ, eftersom jag anser att jag som människa är en allätare, dvs jag anser att jag kan äta från både växtriket och djurriket.

Nej, jag tillhör de som inte kan äta min övervägande kost från växtriket. Jag mår inte bra av baljväxter, nötter eller fiberrik mat (ej allergi, utan min tarm kan inte bryta ned detta), en del frukt får jag hoppa över också. Inte ens äpplen fixar jag äta råa i större mängder (synd, jag älskar sura, gröna äpplen).

Jodå, en väninnan hade kontinuerlig blodbrist, trots att hon ständigt åt järntillskott, hennes kropp kunde bara tillgodogöra sig animaliskt järntillskott.
  • sextiotalist
    Anonym (Flexi) skrev 2015-11-26 13:49:46 följande:
    ur miljö-och klimataspekter är det som är mer intressant, kan vi verkligen leva på denna planet om alla människor ska äta ca 50 kilo kött per år.

Cancer är en annan sak, tex om en rökare röker 5 cigg om dagen eller 4 paket så drabbar det i största grad bara den personen. vs kött som är en global fråga.

Flash Gordon skrev 2015-11-25 15:57:32 följande:
    Högst tveksamt om det finns ett behov av skyddsjakt på dessa djur, annat än möjligen något enstaka exemplar.

Elefant går bra att äta men det är ju ingen som bedriver jag på dem i det syftet nu.

Val är inget problem att äta. Går att köpa i Norge som skjuter av några hundra exemplar varje år av ett bestånd på miljoner vikval. Sverige beskattar sin älgstam mycket, mycket hårdare än så.

Haj ska man vara försiktig med. De flesta hajarter behöver skyddas medan vissa tål beskattning. Men det är svårt att veta vilken sorts haj du äter.
    Då har alla i värden rätt att käka val, elefant, haj bara för att det är gott, skit i konsekvenserna om- och när det dör ut, det va ju gott så det argumentet ses ju som en bärande pelare i debatten.
    Det är ju just det som händer när man skövlar Amazonas för våra köttdjur. Flera system rubbas när de skövlar regnskogen till odlingsmarker för bla soja. fast kanske inte haj och val bor just där. Flört

Vi i västvärlden har inte en exklusiv rätt att leva över våra resurser, speciellt inte när flera länder får en starkare ekonomi och vill och kan leva som vi i väst. Vad har vi då för argument till att inte bidra till att Amazonas ska skövlas ner? när vi själva lever på det.

Kan vi inte försöka skilja mellan äpplen och päron nu.
    Det är nog ingen härinne som anser att man ska skövla skogar i amazonas för att vi ska få vår biff på tallriken och vi är nog alla eniga om att man vill att djuren ska ha det bra.
    Vi är nog medvetna om att man kanske äter för mycket rent kött rent generellt.
    Så där är det nog ingen som protestera.

Men fortfarande. Om vi håller oss till vårt eget land, vårt landskap, vår flora, vår biotop, vårt klimat, så finns det inget som säger att nötkreaturen inte borde få finnas.
    De äter på mark som inte är lämpliga att odla på, att försöka odla på mager skogsmark eller ängsmark skulle troligen ge en större miljöpåverkan (i form av tillsatt gödsel etc).
    Dessutom så kan nog ni veganer och vegetarianer tacka köttätarna för att ni kan få era ekologiska växter. För tack vare kossorna som finns det tillgång till gödsel (inga växter mår så bra som när de får en dos av brunnen kodynga eller hönsgödsel).
    Det optimala för en odlare är nog att man släpper ut ett gäng grisar på marken man ska odla på. De betar och bökar bort allt ogräs, de gödslar friskt och dessutom bearbetar jorden nog bäggre än vilken grep eller harvare som helst. Sedan odlar de vad de behöver, jorden får vila ett år, då kan kossorna beta och bidra med lite gödsel och så kan man odla igen.
    Ett perfekt jordbruk mår bäst att man både brukar jorden och även låter den vara betesmark.
    Bonden kan även ha ett bra skogsbruk, där de kan låta de betande djuren hålla undan sly.

Nu fungerar det tyvärr inte så optimalt som det skulle kunna göra. Men det jag försöker få fram är att man behöver både de djur som till slut hamnar på vår tallrik för att få fram bra odlingar.
    Det går inte att säga att "ta bort korna så odlar vi istället" för då tar man bort det som gör att vi får bra grönsaker och annat.
    Så köttbiten vi har på tallriken har säkert i sitt liv bidragit till moroten som du har på din tallrik, med lite gödsel.
    Och när det gäller vatten, så har vi ingen vattenbrist, så våra kor kan dricka hur mycket vatten som helst, utan att det sinar i din kran
Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag