• Anonym (raia)

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

Är själv vegan sen födseln och i verkliga livet är jag positiv och försöker inspirera folk på ett bra sätt med saklig info och goda recept, men här är jag anonym. Alla vet vad köttproduktion innebär: ett djur växer upp, göds till orimliga proportioner, lever oftast i misär, ser aldrig solen eller får vistas utomhus. HHönorna övergöds såpass tt de knappt kan gå, grisarna bor så trångt att de utvecklar galna beteenden och bla biter av varandra svansarna. För att undvika detta knipsar de sonika av svansen hoskultingarna utan bedövning. Tuppkycklingar mals ned levande och blir djurfoder. Kor går ständigt dräktiga och lakterande från 1-2 års ålder och kalven tas ifrån dom det första dygnet, andra om det är en ekogård. Sen slaktas de vid fem år, trots att deras naturliga livslängd är 15-20 år.

Detta är bara ett fåtal exempel på hur köttet produceras. Med all denna fakta kan jag inte låta bli att tänka att folk som vet detta som ändå fortsätter äta kött, ägg och mjölk måste ha nåt fel i huvudet.

Hur kan nån rationalisera det? Det är dessutom enormt skadligt för människor att äta kött. Kan nån förklara? (Att bacon är gott är inte en anledning, nej...)

• Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag
  • Morkullan
    sextiotalist skrev 2015-11-19 10:32:25 följande:

En liten fråga när det gäller er som anser att man inte ska äta kött. Mig veterligen bland de vanligaste allergierna finns mycket mot just olika grönsaker, frukter och nötter (även fisk och skaldjur)
    Men allergi mot vanligt kött är inte lika vanligt som det ovan nämnda.

Jag har flera i min omgivning (inklusive mig själv) som inte skulle kunna leva vegatariskt eftersom vi är allergiska/överkänsliga mot bla baljväxter och nötter. Det är flera i min omgivining som kan riskera sitt liv genom att äta ovanstående.

Hur ser ni på det?

Jag har vänner som gått över från vegankost/vegatarisk kost till blandkost, just för att det inte fungerade för dom, allergier en orsak och en annan orsak har varit att deras kroppar inte kunnat ta upp näringsämnen i vegetarisk form utan de var tvungna att ta tillskott (t.ex animaliskt järn)

Jag är också allergisk mot nötter och baljväxter och mot en hel massa annat. Jag är laktovegetarian sedan 20 år tillbaka. Det fungerar bra. Men utan mjölkprodukter hade det inte fungerat för mig. Vegankost hade inte fungerat för mig.
    Äter inga tillskott nu men gjorde under graviditet och amning.
  • Anonym (poisson)
    Flash Gordon skrev 2015-11-19 07:17:46 följande:
    Med all respekt: Det har du inte en aning om.

Inte ens livsmedelsföretagen själva vet nämligen alltid exakt varifrån deras soja kommer.
    Källa på det? 
  • Anonym (Me)
    Anonym (Hujedamej) skrev 2015-11-19 10:24:36 följande:

För några år sedan avslutade jag och min familj vänskapen och umgänget amed en annan familj som vi umgåtts med i åratal, ja min man sedan barnsben eftersom han är nära släkt med denna familj.
    Denna familj blev först lakto-ovovegetarianer av lite dunkla etiska skäl. Fine! det gick fortfarande att umgås med dem på ett väldigt trevligt sätt. Efter ett år blev de veganer och djupt fundamentalistiska. Predikade sina nyvunna erfarenheter på ett närmast aggressivt sätt, var hånfulla mot dem som inte var veganer (alltså vi och flera andra i deras vänkrets). De blev lika plötsligt fanatiska löpare som springer maraton och åker vasalopp.De hade aldrig tid att  träffas och var heller inte så roliga att umgås med, eftersom vi ständigt var utsatta för kritik och omvändelseförsök. Vi tackade för tidigare trevligt umgänge och sa farväl. de verkade inte bry sig.

Jag tycker att det är påfallande hur ofta veganer blir dömande predikanter och också faller för krävande uthållningssporter. En form av kvasireligiös späkning kanske?

Nej alltså jag kan förstå vad du menar.

Men när man väl gjort valet att bli vegetarian och leva mer på naturen och inte på djuren. Så får man lite insikt i hur "fel" det känns att äta djur, att man kan göra mer för miljön, jorden. Det blir som ett intresse, och man blir engagerad..

Jag har försökt fått flera vänner vegetarianer.. Ja jag är skyldig till det.. :-/ En vän var vegetarian redan före mig och hon "övertygade" mig.

Är inte så mycket att man vill omvandla människor.. Men man vill inspirera till ett annat liv, ett annat förhållningssätt. Man vill göra mer. Man vill lära folk. Få folk att se det galna med att äta enorma mängder kött, att dom stödjer dålig djurhållning,Och många av dom vill inte lära sig, dom vill vara ovetande. Min mamma sa "Usch berätta inte hur man slaktar djur eller om djurhållningen, jag vill inte veta, jag vill bara kunna äta" Och för mig är det sorgligt. Sorgligt att människor inte vill veta, dom vill inte vårda djuren bättre. Listan kan göras så lång.

Och dom nära och kära som jag har.. Så har en efter en blivit vegetarian. Jag har dock gett upp hoppet om dom flesta att dom någonsin skulle gå ifrån kött haha.

Det som stör mig mest med köttätarna är att dom blundar för sanningen. Dom vill inte veta att boskapen är en enorm miljöbov. Dom vill inte veta hur dom behandlas eller vad dom äter. Dom vill inte veta att regnskogar skövlas för att ge mat till dom djuren. Dom vill inte veta att kalvar tas ifrån sina mammor efter bara 3 dagar. Dom vill inte höra, vill inte veta. Dom vill inte hitta en lösning och göra framtiden säker för våran planet. Dom vill inte minska globala uppvärmningen, dom vill inte folk ska sluta skövla skogar och ta bort vårat skydd och vårat syre. Dom vill bara äta kött för det är "gott" och "nyttigt" Det är mest det som gör mig ledsen. Det gör att jag strider mer för att folk ska se. Men många vill inte se och vill inte veta. Men dom få som vill eller får upp ögonen och ser att äta så mycket kött och producera så mycket kött är inte hållbart i längden. Det gör det värt det

• Anonym (Jag)
    Mandel skrev 2015-11-19 09:35:57 följande:
    Varför kan du inte få i dig all näring utan att behöva äta importerat? Sojamjölken.
    Har för mig att det inte är en så värst hälsosam framställning av just sojadrycker m.m. ungefär som med margarin, men det kanske är ändrat då det var några år sedan jag läste om det.
    Jag är ny här och tänkte inte lägga mig i diskussionen först eftersom jag tyckte att det blev mycket pajkastning för att många skrev provocerande, vilket hindarar en vettig diskussion. Skrev två saker bara när jag såg att de fakta man kom med inte stämde överens med min universitetsutbildning och det yrke jag sedan har. 

Därför har jag inte skrivit att jag inte äter importerat, det gör jag. För mig är inte miljön en av de största anledningarna till att jag blev vegatarian (lakto-ovo) - vegan - vegetarian (lakto ovo). Sojadryck är jag inte så insatt i hur den tillverkas, men har svårt att tänka mig med mina kunskaper i övrigt om livsmedel att den framställningen skulle vara dålig. Däremot så kan odling av sojabönor vara dålig, då regnskog skövlas. Vilket påpekats tidigare. Efter vad jag läst så pågår det iaf i sydamerika, men då ges sojan främst till köttproducerande djur. 

Jag läste en artikel av en journalist nyligen som skulle försöka att enbart leva på livsmedel producerade i sverige, det var väldigt svårt för henne, speciellt kryddor (som salt). Hon åt kött vad jag minns.
  • Anonym (Jag)
    Flash Gordon skrev 2015-11-19 10:29:47 följande:
    Ja, i den bästa av världar men de kan sällan svara på mer än vilken grossist som levererar när folk ringer och frågar - och det är rätt många som gjort det testet.

Det är oftast i grossistledet och innan grossisterna som det kan vara problem.

Olika sändningar slås ihop och blandas.

Sändningar felmarkeras av misstag, eller medvetet.

Importerade varor går inte att spåra fullt ut.

Och så vidare.
    Det var ju det jag skrev, de ska ha koll på vilken grossist de köper från (och vilket parti de köpt, vilket brukar stå på följesedel/faktura/förpackningar). Sedan ska deras grossist ha koll på vilken de köper ifrån osv. De gånger man velat spåra går det oftast bra, men är extremt tidskrävande då det ofta är många led. Därför orkar man inte det annat än vid stora händelser som hästköttskandalen. Visst fuskas det och märks om osv, men jag skulle absolut inte påstå att  "importerade varor inte går att spåra fullt ut" utan "importerade varor går oftast att spåra fullt ut, men det tar mycket tid".
  • Flash Gordon
    Anonym (poisson) skrev 2015-11-19 11:07:56 följande:
    Källa på det? 
    Livsmedelsföretagen.
  • Flash Gordon
    Anonym (Jag) skrev 2015-11-19 11:17:09 följande:
    Det var ju det jag skrev, de ska ha koll på vilken grossist de köper från (och vilket parti de köpt, vilket brukar stå på följesedel/faktura/förpackningar). Sedan ska deras grossist ha koll på vilken de köper ifrån osv. De gånger man velat spåra går det oftast bra, men är extremt tidskrävande då det ofta är många led. Därför orkar man inte det annat än vid stora händelser som hästköttskandalen. Visst fuskas det och märks om osv, men jag skulle absolut inte påstå att  "importerade varor inte går att spåra fullt ut" utan "importerade varor går oftast att spåra fullt ut, men det tar mycket tid".
    Nu var ju det tvärsäkra påståendet: "veganer äter inte soja som påverkat regnskogarna".

Det var det jag reagerade på och nu verkar vi ju vara överens om att detta inte går att hålla koll på.
  • Mandel
    Anonym (Me) skrev 2015-11-19 10:52:58 följande:

Ja men det handlade om både Sverige och utomlands. Vi importerar utländskt kött hit, samt fisk osv. Alla i sverige äter inte bara svensk och ekologiskt odlat kött?. 

Du får gärna göra lite arbete själv och leta efter fakta som du söker.

Jag antar att oavsett hur mycket tid jag skulle lägga ner för att hitta "rätt källa, rätt tid, rätt handling" så skulle det ändå hittas något kryphål som inte var "perfekt"

Helt enkelt Sverige har inte så bra djurhållning som folk vill tro, det har inte andra länder heller. Även om deras är värre.

Om ni vill omvända folk till veganer så se till att börja med de som köper billigt utländskt kött i första hand och få dem att välja svenskproducerade grönsaker och rotfrukter samt spannmål.
    Alla äter inte "ful"kött så därför kan man inte dra alla över samma kam. Detta är en av anledningarna till att det aldrig kommer att gå att få alla köttätare till att bli veganer. En del skiter i vad dom stoppar i sig och en del är medvetna och gör bra val. Båda dessa grupper kommer med största sannolikhet aldrig att bli omvända. Eftersom jag lever på landsbygden med både djurbönder och jägare inpå och jag är även uppvuxen på djurgård så vet jag att det är milsvid skillnad på de val man gör.

Har läst boken vegomyten och kan till viss del hålla med i det resonemanget.
    Och eftersom jag inte tycker om böner och linser vilket verkar vara en bas i den mesta veganska maten så är inte vegan något alternativ för mig. Och mängden grönsaker och rotfrukter som jag får i mig är nog bra mycket större än många andra husmanskostätare eftersom jag inte äter spannmål. Ingen pasta utan grönsaker istället. Min tallrik består till ca 80% grönsaker/rotfrukter när jag äter.
    Har dock ett barn som inte äter grönsaker över huvud taget utan vars bästa mat är oxfilé...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (hur då)
    Anonym (raia) skrev 2015-11-18 10:13:37 följande:

Är själv vegan sen födseln

Så du fick inte bröstmjölk, utan något konstgjort?
  • Anonym (poisson)
    Flash Gordon skrev 2015-11-19 11:22:59 följande:
    Livsmedelsföretagen.
    Okej, my bad, jag var otydlig. Kan du presentera en källa här så att jag själv kan kontrollera och avgöra trovärdigheten i såväl den presenterade källan som ditt påstående?
Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag