Anonym (Hujedamej) skrev 2015-11-19 10:24:36 följande:
För några år sedan avslutade jag och min familj vänskapen och umgänget amed en annan familj som vi umgåtts med i åratal, ja min man sedan barnsben eftersom han är nära släkt med denna familj.
Denna familj blev först lakto-ovovegetarianer av lite dunkla etiska skäl. Fine! det gick fortfarande att umgås med dem på ett väldigt trevligt sätt. Efter ett år blev de veganer och djupt fundamentalistiska. Predikade sina nyvunna erfarenheter på ett närmast aggressivt sätt, var hånfulla mot dem som inte var veganer (alltså vi och flera andra i deras vänkrets). De blev lika plötsligt fanatiska löpare som springer maraton och åker vasalopp.De hade aldrig tid att träffas och var heller inte så roliga att umgås med, eftersom vi ständigt var utsatta för kritik och omvändelseförsök. Vi tackade för tidigare trevligt umgänge och sa farväl. de verkade inte bry sig.
Jag tycker att det är påfallande hur ofta veganer blir dömande predikanter och också faller för krävande uthållningssporter. En form av kvasireligiös späkning kanske?
Nej alltså jag kan förstå vad du menar.
Men när man väl gjort valet att bli vegetarian och leva mer på naturen och inte på djuren. Så får man lite insikt i hur "fel" det känns att äta djur, att man kan göra mer för miljön, jorden. Det blir som ett intresse, och man blir engagerad..
Jag har försökt fått flera vänner vegetarianer.. Ja jag är skyldig till det.. :-/ En vän var vegetarian redan före mig och hon "övertygade" mig.
Är inte så mycket att man vill omvandla människor.. Men man vill inspirera till ett annat liv, ett annat förhållningssätt. Man vill göra mer. Man vill lära folk. Få folk att se det galna med att äta enorma mängder kött, att dom stödjer dålig djurhållning,Och många av dom vill inte lära sig, dom vill vara ovetande. Min mamma sa "Usch berätta inte hur man slaktar djur eller om djurhållningen, jag vill inte veta, jag vill bara kunna äta" Och för mig är det sorgligt. Sorgligt att människor inte vill veta, dom vill inte vårda djuren bättre. Listan kan göras så lång.
Och dom nära och kära som jag har.. Så har en efter en blivit vegetarian. Jag har dock gett upp hoppet om dom flesta att dom någonsin skulle gå ifrån kött haha.
Det som stör mig mest med köttätarna är att dom blundar för sanningen. Dom vill inte veta att boskapen är en enorm miljöbov. Dom vill inte veta hur dom behandlas eller vad dom äter. Dom vill inte veta att regnskogar skövlas för att ge mat till dom djuren. Dom vill inte veta att kalvar tas ifrån sina mammor efter bara 3 dagar. Dom vill inte höra, vill inte veta. Dom vill inte hitta en lösning och göra framtiden säker för våran planet. Dom vill inte minska globala uppvärmningen, dom vill inte folk ska sluta skövla skogar och ta bort vårat skydd och vårat syre. Dom vill bara äta kött för det är "gott" och "nyttigt" Det är mest det som gör mig ledsen. Det gör att jag strider mer för att folk ska se. Men många vill inte se och vill inte veta. Men dom få som vill eller får upp ögonen och ser att äta så mycket kött och producera så mycket kött är inte hållbart i längden. Det gör det värt det