Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

Anonym (Hmmm) skrev 2015-11-19 09:03:22 följande:
    Om människan är gjord för att enbart äta vegetarisk kost borde man kunna få i sig alla näringsämnen man behöver utan att till exempel äta B12-tabletter. Min kille är allergisk mot nötter så det måste vi stryka från listan, men ge mig en veckomatsedel där alla näringsämnen finns med så kan vi testa att äta vegetariskt en månad.
    Jag skulle kunna göra det, men har ingen lust att lägga så mycket tid som det krävs för att övertyga dig som inte vill bli övertygad. Gick iaf naturvetenskapligt på gymnasiet och gjorde där som ett eget arbete (motsvarande 20 timmar) om mig och min vegetariska kost. Hur jag skulle täcka mina behov av vitaminer/mineraler och så med bara kost och inga tillskott. Hade då en vegansk kost med små inslag av mjölkprodukter. Lyckades och fick högsta betyg på arbetet. Hade gjort matsedel och räknat på den. Gick vidare till universitetet och läste kemi som huvudämne, andra året läste vi näringslära och hade där en kosttudie som min lärare analyserade. Jag var vegan och åt tillskott, hans svar efter den studien var att jag borde sluta med tillskott för de behövdes inte. Då åt jag B12 berikad sojamjölk.
  • Anonym (Jag)
    Flash Gordon skrev 2015-11-19 07:17:46 följande:
    Med all respekt: Det har du inte en aning om.

Inte ens livsmedelsföretagen själva vet nämligen alltid exakt varifrån deras soja kommer.
    Det ska de veta, annars blir jag som livsmedelsinspektör inte glad... Vi har spårbarhet, vilket gör att man ska kunna spåra tillbaka till gården (ibland några gårdar). Livsmedelsföretagarnas ansvar är dock bara att kunna spåra tillbaka ett led (deras grossist) och ett led framåt om de säljer till andra företag. Skulle en produkt visa sig inte vara bra kan man därför spåra tillbaka och se var det gått fel och stoppa den gården. 
    Det brukar stå flera länder ibland på märkningen, men det beror på att företagen inte kan justera etiketten för varje ny leverans
  • Anonym (Jag)
    Mandel skrev 2015-11-19 09:35:57 följande:
    Varför kan du inte få i dig all näring utan att behöva äta importerat? Sojamjölken.
    Har för mig att det inte är en så värst hälsosam framställning av just sojadrycker m.m. ungefär som med margarin, men det kanske är ändrat då det var några år sedan jag läste om det.
    Jag är ny här och tänkte inte lägga mig i diskussionen först eftersom jag tyckte att det blev mycket pajkastning för att många skrev provocerande, vilket hindarar en vettig diskussion. Skrev två saker bara när jag såg att de fakta man kom med inte stämde överens med min universitetsutbildning och det yrke jag sedan har. 

Därför har jag inte skrivit att jag inte äter importerat, det gör jag. För mig är inte miljön en av de största anledningarna till att jag blev vegatarian (lakto-ovo) - vegan - vegetarian (lakto ovo). Sojadryck är jag inte så insatt i hur den tillverkas, men har svårt att tänka mig med mina kunskaper i övrigt om livsmedel att den framställningen skulle vara dålig. Däremot så kan odling av sojabönor vara dålig, då regnskog skövlas. Vilket påpekats tidigare. Efter vad jag läst så pågår det iaf i sydamerika, men då ges sojan främst till köttproducerande djur. 

Jag läste en artikel av en journalist nyligen som skulle försöka att enbart leva på livsmedel producerade i sverige, det var väldigt svårt för henne, speciellt kryddor (som salt). Hon åt kött vad jag minns.
  • Anonym (Jag)
    Flash Gordon skrev 2015-11-19 10:29:47 följande:
    Ja, i den bästa av världar men de kan sällan svara på mer än vilken grossist som levererar när folk ringer och frågar - och det är rätt många som gjort det testet.

Det är oftast i grossistledet och innan grossisterna som det kan vara problem.

Olika sändningar slås ihop och blandas.

Sändningar felmarkeras av misstag, eller medvetet.

Importerade varor går inte att spåra fullt ut.

Och så vidare.
    Det var ju det jag skrev, de ska ha koll på vilken grossist de köper från (och vilket parti de köpt, vilket brukar stå på följesedel/faktura/förpackningar). Sedan ska deras grossist ha koll på vilken de köper ifrån osv. De gånger man velat spåra går det oftast bra, men är extremt tidskrävande då det ofta är många led. Därför orkar man inte det annat än vid stora händelser som hästköttskandalen. Visst fuskas det och märks om osv, men jag skulle absolut inte påstå att  "importerade varor inte går att spåra fullt ut" utan "importerade varor går oftast att spåra fullt ut, men det tar mycket tid".
  • Anonym (Jag)
    Flash Gordon skrev 2015-11-19 11:26:18 följande:
    Nu var ju det tvärsäkra påståendet: "veganer äter inte soja som påverkat regnskogarna".

Det var det jag reagerade på och nu verkar vi ju vara överens om att detta inte går att hålla koll på.
    Jag skulle inte skriva så "veganer äter inte soja som påverkat regnskogarna". Nu vet jag inte varifrån alla sojabönor i de svenska butikerna kommer ifrån, kan tänkas att man väljer att köpa in från länder där ingen regnskog finns... Det valet kan man ju också göra själv i butik. Sedan att det är 100% sakert att märkningen stämmer kan vi också vara överens om.  Det lilla jag läst (boken matens pris) så är det ju främst till köttproducerade djur som  sen sojan som krävt att regnskog ska skövlas går till. 
Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag