Mandel skrev 2015-11-19 09:35:57 följande:
Varför kan du inte få i dig all näring utan att behöva äta importerat? Sojamjölken.
Har för mig att det inte är en så värst hälsosam framställning av just sojadrycker m.m. ungefär som med margarin, men det kanske är ändrat då det var några år sedan jag läste om det.
Jag är ny här och tänkte inte lägga mig i diskussionen först eftersom jag tyckte att det blev mycket pajkastning för att många skrev provocerande, vilket hindarar en vettig diskussion. Skrev två saker bara när jag såg att de fakta man kom med inte stämde överens med min universitetsutbildning och det yrke jag sedan har.
Därför har jag inte skrivit att jag inte äter importerat, det gör jag. För mig är inte miljön en av de största anledningarna till att jag blev vegatarian (lakto-ovo) - vegan - vegetarian (lakto ovo). Sojadryck är jag inte så insatt i hur den tillverkas, men har svårt att tänka mig med mina kunskaper i övrigt om livsmedel att den framställningen skulle vara dålig. Däremot så kan odling av sojabönor vara dålig, då regnskog skövlas. Vilket påpekats tidigare. Efter vad jag läst så pågår det iaf i sydamerika, men då ges sojan främst till köttproducerande djur.
Jag läste en artikel av en journalist nyligen som skulle försöka att enbart leva på livsmedel producerade i sverige, det var väldigt svårt för henne, speciellt kryddor (som salt). Hon åt kött vad jag minns.