• Anonym (raia)

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

Är själv vegan sen födseln och i verkliga livet är jag positiv och försöker inspirera folk på ett bra sätt med saklig info och goda recept, men här är jag anonym. Alla vet vad köttproduktion innebär: ett djur växer upp, göds till orimliga proportioner, lever oftast i misär, ser aldrig solen eller får vistas utomhus. HHönorna övergöds såpass tt de knappt kan gå, grisarna bor så trångt att de utvecklar galna beteenden och bla biter av varandra svansarna. För att undvika detta knipsar de sonika av svansen hoskultingarna utan bedövning. Tuppkycklingar mals ned levande och blir djurfoder. Kor går ständigt dräktiga och lakterande från 1-2 års ålder och kalven tas ifrån dom det första dygnet, andra om det är en ekogård. Sen slaktas de vid fem år, trots att deras naturliga livslängd är 15-20 år.

Detta är bara ett fåtal exempel på hur köttet produceras. Med all denna fakta kan jag inte låta bli att tänka att folk som vet detta som ändå fortsätter äta kött, ägg och mjölk måste ha nåt fel i huvudet.

Hur kan nån rationalisera det? Det är dessutom enormt skadligt för människor att äta kött. Kan nån förklara? (Att bacon är gott är inte en anledning, nej...)

• Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag
  • Anonym (Snälla tänk)
    Anonym (raia) skrev 2015-11-18 10:13:37 följande:

Är själv vegan sen födseln och i verkliga livet är jag positiv och försöker inspirera folk på ett bra sätt med saklig info och goda recept, men här är jag anonym. Alla vet vad köttproduktion innebär: ett djur växer upp, göds till orimliga proportioner, lever oftast i misär, ser aldrig solen eller får vistas utomhus. HHönorna övergöds såpass tt de knappt kan gå, grisarna bor så trångt att de utvecklar galna beteenden och bla biter av varandra svansarna. För att undvika detta knipsar de sonika av svansen hoskultingarna utan bedövning. Tuppkycklingar mals ned levande och blir djurfoder. Kor går ständigt dräktiga och lakterande från 1-2 års ålder och kalven tas ifrån dom det första dygnet, andra om det är en ekogård. Sen slaktas de vid fem år, trots att deras naturliga livslängd är 15-20 år.

Detta är bara ett fåtal exempel på hur köttet produceras. Med all denna fakta kan jag inte låta bli att tänka att folk som vet detta som ändå fortsätter äta kött, ägg och mjölk måste ha nåt fel i huvudet.

Hur kan nån rationalisera det? Det är dessutom enormt skadligt för människor att äta kött. Kan nån förklara? (Att bacon är gott är inte en anledning, nej...)

För att inte tala om att köttproduktion är BY FAR den största miljöboven. Som exemel så krävs det ca 570 liter vatten för att göra EN hamburgare. Tänk lite på den. Avgaser från bilar osv. är inget jämfört med miljöhotet från köttindustrin. (water.usgs.gov/edu/activity-watercontent.html)

Medan 800 miljoner människor i världen svälter, så går 40% av all spannmål som odlas till köttindustrin. (www.vegetarian.se/Kottfolder.html)

Att producera kött kräver 10 ggr mer mark än vegetabilier med samma energi- och näringsinnehåll. T.ex: På 4000 kvm åkermark kan man per år få 900 kg potatis, men bara 70 kg kött. (www.vegetarian.se/Kottfolder.html).

Är sjuk så orkar inte skriva mer utförligt eller ens sammanhängande haha, men bara för att peka ut lite förutom den horribla djurhållningen. Rekommenderar dokumentären "Cowspiracy" starkt, även Djurrättsalliansens minidokumentär "Djurfabriken". 

• Anonym (Snälla tänk)
    Tuss 1 skrev 2015-11-18 11:48:03 följande:

Hur får du i dig vitamin B12 ts?

Fantastiskt! Vi skyfflar regnskogen, lämnar människor i svält, förstör hela jävla planeten och dödar djur för lite B12! 

Eller så kan man ju, ah jag vet inte, gå på apoteket och köpa en fin liten burk vitamintillskott. Bara en tanke liksom.

• Anonym (Snälla tänk)
    KingOfKings skrev 2015-11-18 10:17:35 följande:

Mmmmm baaacon Tomte

Nej ok så seriöst har människor ätit kött i alla tider. Det är väl därför som människor äter kött idag också.

Schimpanser är också köttätare, babianer är köttätare osv.

Vi har hörntänder som draculor många av oss.

Men jag håller med dig om att djurskyddet borde vara ett helt annat.

btw jag gillar inte ens bacon det är äckligt Drömmer

Menar inget speciellt mot dig nu, KingofKings, men det du skrev väckte lite tankar hos mig.

Jag är så dålig på att inte vara en sån där jobbig vego, men känner nästan att jag måste säga ifrån lite. Speciellt vad det gäller argumentet att "det är naturligt att äta kött. Det är fel. Under 90% av människans utveckling har vi ätit växter och insekter. Kött är något vi börjat äta relativt nyligen. 

Om man inte vill köpa det så kan man ändå argumentera att inget annat i ens liv är naturligt idag. En handlar sin mat på ica, dit en kör med sin bil/buss/tunnelbana. Lever en sitt liv som ett lejon, då får en gärna argumentera att det är naturligt att äta kött.

Att äta kött är förövrigt onyttigt. WHO listar kött som cancerframkallande. Precis som i mjölk och smör, så innehåller det en massa kolestrol, vilket ens kropp inte kan ta hand om, därmed hjärt- och kärlsjukdomar. Becel är exempel på nyttigt smör!

Slutligen så är väl ändå tanken att vi ska gå framåt i utvecklingen, därför anser jag att det inte är legit att argumentera ens köttätande med att det är för vi "gjort det länge". Vi bajsade på marken länge också.

• Mandel
    Anonym (raia) skrev 2015-11-18 10:13:37 följande:

Du får vara vegan om du vill, men vart har du varit och sett djuruppfödning? Inte i Sverige verkar det som.

Jag har både nötkötts-, svin- och hönsuppfödare i mitt närområde och den bild du målar upp stämmer inte ett dugg på deras uppfödning.
    Det finns lagar i Sverige som säger att nötkreatur ska gå ute ett visst antal dagar om året. Det finns lagar som reglerar utrymme och stimulans även för svin och fjäder.
    I Sverige klipper man inte av några knorrar. Skulle det komma fram att någon gör så så mister den uppfödaren sina tillstånd och certifikat och får inte leverera. Vad vinner uppfödaren då på det?

Hur tror du att man odlar dina veganråvaror utan någon som helst inblandning av animalier?

Sedan hände det något med den mänskliga hjärnan under människans evolution när man kom på att man kunde tillaga köttet istället för att äta det rått. Då hände det grejor bra mycket fortare än tidigare. 

Fortsätt gärna att vara vegan och ät svenskproducerade råvaror, men ta reda på fakta och lagar innan du smutskastar andras val. Blir svårt att ta dina argument på allvar annars.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Niceprice)

Jag tror att vi ser lite av ett generationsskifte här, och det är väl bra att framtida generationer tänker så?

Men ni behöver också förstå att man inte bryter ett helt livs vanor bara så där. Där jag gick i mellanstadiet fanns det en enda vegetarian bland 100 barn. Och henne tyckte vi alla synd om för hon fick identiskt samma råkosttallrik varje dag, året runt, alla de skolåren.

Det var alltså extremt udda bara att äta vegetarisk kost, och våra morföräldrar försökte fortfarande proppa i oss kalvsylta och paté och ålaladåb och sånt till jul. Vår förändring var att börja ta avstånd från den fetaste köttmaten och få in mer grönsaker och skaldjur. Medelhavsköket svepte med sig en våg av pasta, emn fortfarande finns det ju män som inte äter det utan bara tycker att potatis och brunsås är riktig mat.

Jag äter vegetariskt och fisk flera gånger i veckan, försöker köpa vilt när det finns och försöker tänka på hur mycket kött jag köper- och äter- när jag äter det. Det får vara min förbättringspotential, men vegan vill jag faktiskt inte bli.

• Anonym (Snälla tänk)
    Anonym (Snälla tänk) skrev 2015-11-18 19:40:26 följande:

För att inte tala om att köttproduktion är BY FAR den största miljöboven. Som exemel så krävs det ca 570 liter vatten för att göra EN hamburgare. Tänk lite på den. Avgaser från bilar osv. är inget jämfört med miljöhotet från köttindustrin. (water.usgs.gov/edu/activity-watercontent.html)

Medan 800 miljoner människor i världen svälter, så går 40% av all spannmål som odlas till köttindustrin. (www.vegetarian.se/Kottfolder.html)

Att producera kött kräver 10 ggr mer mark än vegetabilier med samma energi- och näringsinnehåll. T.ex: På 4000 kvm åkermark kan man per år få 900 kg potatis, men bara 70 kg kött. (www.vegetarian.se/Kottfolder.html).

Är sjuk så orkar inte skriva mer utförligt eller ens sammanhängande haha, men bara för att peka ut lite förutom den horribla djurhållningen. Rekommenderar dokumentären "Cowspiracy" starkt, även Djurrättsalliansens minidokumentär "Djurfabriken". 

9000 (tusen) kg potatis ska det självklart stå! My bad.
  • Mandel
    kastrullGrodan skrev 2015-11-18 10:43:32 följande:

Tror de flesta äter kött av gammal vana och för att alla andra äter det. För speciellt gott är det ju inte, oftast segt eller så någon nermald massa som bara smakar kryddor. Testade faktiskt en köttbit förra vecka efter många år som vegatarian och det var ingen höjdare.

Finns mycket vegetarisk mat som är mycket godare, och om vi nu ska förstöra den här planeten så borde nog fler inse det.

Och jag tycker precis tvärt om! 

En bra råbiff, en bit oxfilé som smälter i munnen....
    Till skillnad från tradiga bön och linsrätter som bara är mjöliga och gryniga. Har försökt mig på massor av vegetariska rätter på restauranger, men jag har än så länge inte hittat något som jag tyckt har varit gott. quorn kan gå ann, men denna sojafärs och annat sojatrams är inte tjänligt som människoföda!
    Och med tanke på regnskogen som skövlas för att odla soja...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Kapitalismen
    Mandel skrev 2015-11-18 20:09:40 följande:

Till skillnad från tradiga bön och linsrätter som bara är mjöliga och gryniga. Har försökt mig på massor av vegetariska rätter på restauranger, men jag har än så länge inte hittat något som jag tyckt har varit gott. quorn kan gå ann, men denna sojafärs och annat sojatrams är inte tjänligt som människoföda!

Noma ska ju bli helvegetariskt under delar av året, kanske kan vara något? :)
  • Kapitalismen
    Mandel skrev 2015-11-18 20:09:40 följande:

Noma ska ju bli helvegetariskt under delar av året, kanske kan vara något? :)
  • Pentra
    Anonym (raia) skrev 2015-11-18 11:05:31 följande:
    Höns kommunicerar med sina okläckta kycklingar genom skalet och lider oerhört när dessa tas ifrån dem. Vildhöns lägger ägg 1-2 ggr per år medans tamhöns gör detsamma per dag. Detta leder till urkalkning av hönornas eget skelett vilket leder till en rad hemska följder, även hjärtat och andra inre organ påverkas. Sen kan du ju gärna länka till en oberoende forskningsrapport om att det är skadligt för ofödda och växande barn att inte äta animaliska produkter, och även snicksnacket om "obalans". Aldrig hört något så dumt faktiskt, du tog just förstaplatsen på argument taget helt ur luften. Grattis. (Mamma vegan, jag vegan, hela familjen veganer och varenda en av oss är friska, normala och personligen har jag aldrig tagit en sjukdag i hela mitt liv).

Hur står det till egentligen?! Det finns inga kycklingar i de nyvärpta ägg som tas från hönan. Alltså finns det ingen kyckling däri som hönan kan kommunicera med. Om det nykläckta ägget mot förmodan skulle vara befruktat så finns däri ändå ingen kyckling, och blott ett förstadie till liv kan man inte kommunicera med. Man kan genom hönans kost kompensera för den förlust hon får genom sin värpning och där då tillföra t.ex. kalk så att hon ständigt är i balans. ... ... Du verkar vara väldigt oinsatt i ämnet. Det är inget som helst skitsnack att vegetarianism/veganism leder till sämre hälsa. Det är klara och tydliga fakta. Men det är bl.a. det som just dessa typer av dieter gör med hjärnan och tänkandet; att man tappar begreppet, förståelsen och känslan för vad kroppen egentligen behöver. Så, även om ni anser er vara friska så skulle ni alla med en välbalanserad kost, innehållande det rätta förhållandet mellan vegetariska- och animaliska proteiner, vara ännu friskare (framför allt psykiskt, men även fysiskt), ha ännu bättre hy och leva ännu längre. ===> www.perfekthalsa.se/graviditet-amning-barn/barns-hjarna-behover-ratt-naringsamnen/ ... xa.yimg.com/kq/groups/14947167/1098371455/name/Michalak%2012%20Vegetarian%20diet%20and%20mental%20disorders%20-%20result ... ... Men, även om man lyckas att leda hästen till vattnet så kan man inte tvinga den att dricka. ... ... Salome, Pentra
Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag