• Anonym (raia)

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

Är själv vegan sen födseln och i verkliga livet är jag positiv och försöker inspirera folk på ett bra sätt med saklig info och goda recept, men här är jag anonym. Alla vet vad köttproduktion innebär: ett djur växer upp, göds till orimliga proportioner, lever oftast i misär, ser aldrig solen eller får vistas utomhus. HHönorna övergöds såpass tt de knappt kan gå, grisarna bor så trångt att de utvecklar galna beteenden och bla biter av varandra svansarna. För att undvika detta knipsar de sonika av svansen hoskultingarna utan bedövning. Tuppkycklingar mals ned levande och blir djurfoder. Kor går ständigt dräktiga och lakterande från 1-2 års ålder och kalven tas ifrån dom det första dygnet, andra om det är en ekogård. Sen slaktas de vid fem år, trots att deras naturliga livslängd är 15-20 år.

Detta är bara ett fåtal exempel på hur köttet produceras. Med all denna fakta kan jag inte låta bli att tänka att folk som vet detta som ändå fortsätter äta kött, ägg och mjölk måste ha nåt fel i huvudet.

Hur kan nån rationalisera det? Det är dessutom enormt skadligt för människor att äta kött. Kan nån förklara? (Att bacon är gott är inte en anledning, nej...)

• Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag
  • Maria 434
    JTA skrev 2015-11-18 13:25:00 följande:

raia är uppenbarligen väldigt mycket emot all hantering av djur för köttets skull. Tills halal kommer på tal. Då, plötsligen, uppstår en förståelse. Det är ändå inte så himla dåligt att skära halsen av djur och titta på när de förblöder. Det är ju till och med respektfullt.

Jag kan respektera vegetarianer. Det skulle nog i stort vara bättre om alla vore som raia. Förutom att hen som så många andra på vänsterkanten har rent patologiskt svårt att kritisera någonting som har med muslimer att göra, till och med när det går på tvärs med henoms egna övertygelser. Respekt?

Tror att raia missat hur tex får exporteras levande till tex Saudi-Arabien under fruktansvärda förhållanden, förhållanden som får svensk djurhållning att verka som paradiset för djuren, för att sedan där transportas under ohyggliga former för att sedan slaktas.
  • Maria 434
    Anonym (Norna) skrev 2015-11-18 14:03:01 följande:

Hur menar du att svenska djur slaktas annorlunda än halal-slaktade djur, just i Sverige? Enda skillnaden är väl då bönen och vilket håll djuret ska vara vänt åt? Vi har ju lag på att djuret ska vara bedövat när det slaktas, så det är ju även halal just i Sverige. Så både halal och "vanligt" kött är bedövning -> skära halsen av djuret.

Korrekt, i Sverige måste alla djur bedövas före slakt oavsett slaktmetod, så just här skiljer det sig inte så mkt.
  • Snake
    JTA skrev 2015-11-18 13:25:00 följande:

raia är uppenbarligen väldigt mycket emot all hantering av djur för köttets skull. Tills halal kommer på tal. Då, plötsligen, uppstår en förståelse. Det är ändå inte så himla dåligt att skära halsen av djur och titta på när de förblöder. Det är ju till och med respektfullt.

Jag kan respektera vegetarianer. Det skulle nog i stort vara bättre om alla vore som raia. Förutom att hen som så många andra på vänsterkanten har rent patologiskt svårt att kritisera någonting som har med muslimer att göra, till och med när det går på tvärs med henoms egna övertygelser. Respekt?

Ja, det är märkligt hur en som påstår sig vara för djurens bästa förespråkar en fullständigt horribel slaktmetod.
    What has four legs and an arm? A happy pitbull...
  • Anonym (Me)
    sextiotalist skrev 2015-11-18 13:47:18 följande:
    Och det mest intressanta är hur det kan öka? Tar de fossila bränslen och matar djuren med?

När det gäller djurhållning så känner jag både mjölk och köttbönder (och även en grisbonde) och jag vet att de djuren har det bra

Jag är vegetarian, Inga djur behöver ha det dåligt för att jag ska äta eller dricka.

Spelar ingen roll hur bra dom har det, dom är inte fria och dom är för många.

För mig när det gällde att bli vegetarian var miljöfrågan större. Just för kornas gaser är det som ökar koldioxiden sjukt mycket. Och kor matas med andra djur. Som döda tuppar och annat.. Vilket inte är en naturlig kost för korna.Sen tar korna upp enormt många och stora betesmarker. Därav måste det skövlas skog och göras större utrymme för kor och andra betande djur. Istället för att vi odlar mat till oss själva på dom betesmarkerna.

Sen har vi antibiotika som dom ger kossor från start för dom ska leva så länge som möjligt utan att bli sjuka i spiltan. Dom slits från sina kalvar efter bara 2-3 dagar och sen får dom endast stå och bli mjölkade tills dom dör.

Det är väldigt få djur som har det bra hos bönder. Många tror djur har det bättre än vad dom har det. Nu säger jag inte att just dom bönderna du känner är dåliga. Dom kanske har jätte bra djurhållning osv. Men köper alla du känner kött ifrån dom? Köper du endast kött som är därifrån?

För det är ju dom stora industrierna som häver ut enorma mängder kött, mjölk och ägg. Och så mycket som kastas från affärerna för det har gått ut i datum eller blivit gammalt. Alltså dör enormt många djur i onödan för folk köper inte så mycket kött och ändå produceras det enorma mängder. Så egentligen skulle dom kunna producera mindre kött och det köttet skulle förhoppningsvis köpas upp.

Ja jag vet att vegetarianers mat får färdas, som soya osv Och det måste odlas någonstans..

Om vi inte åt så mycket kött, så skulle hela världen kunna ha mat som är vegetariskt odlat, för det skulle finnas plats att odla mat om djuren inte betade för att folk vill ha kött.

• Anonym (Orkamedsånadär)
    Aikido skrev 2015-11-18 10:20:57 följande:

Du borde göra lite studiebesök ute på svenska gårdar tycker jag. Själv betraktar jag veganer som knäppgökar. Och jo. Att bacon är gott räcker för mig.

Enormt skadligt ja. Det märks tydligt. Varenda djävel dör ju till slut. Även veganer.

Hahaha, klockrent! :D
    kastrullGrodan skrev 2015-11-18 10:43:32 följande:

Tror de flesta äter kött av gammal vana och för att alla andra äter det. För speciellt gott är det ju inte, oftast segt eller så någon nermald massa som bara smakar kryddor. Testade faktiskt en köttbit förra vecka efter många år som vegatarian och det var ingen höjdare.

Finns mycket vegetarisk mat som är mycket godare, och om vi nu ska förstöra den här planeten så borde nog fler inse det.

Efter hela livet som köttätare smakar grönsaker skit. Smaklöst med hemsk konsistens.. Tacka vet jag en mör köttbit!
  • sextiotalist
    Anonym (Me) skrev 2015-11-18 14:19:39 följande:

Jag är vegetarian, Inga djur behöver ha det dåligt för att jag ska äta eller dricka.

Spelar ingen roll hur bra dom har det, dom är inte fria och dom är för många.

För mig när det gällde att bli vegetarian var miljöfrågan större. Just för kornas gaser är det som ökar koldioxiden sjukt mycket. Och kor matas med andra djur. Som döda tuppar och annat.. Vilket inte är en naturlig kost för korna.Sen tar korna upp enormt många och stora betesmarker. Därav måste det skövlas skog och göras större utrymme för kor och andra betande djur. Istället för att vi odlar mat till oss själva på dom betesmarkerna.

Sen har vi antibiotika som dom ger kossor från start för dom ska leva så länge som möjligt utan att bli sjuka i spiltan. Dom slits från sina kalvar efter bara 2-3 dagar och sen får dom endast stå och bli mjölkade tills dom dör.

Det är väldigt få djur som har det bra hos bönder. Många tror djur har det bättre än vad dom har det. Nu säger jag inte att just dom bönderna du känner är dåliga. Dom kanske har jätte bra djurhållning osv. Men köper alla du känner kött ifrån dom? Köper du endast kött som är därifrån?

För det är ju dom stora industrierna som häver ut enorma mängder kött, mjölk och ägg. Och så mycket som kastas från affärerna för det har gått ut i datum eller blivit gammalt. Alltså dör enormt många djur i onödan för folk köper inte så mycket kött och ändå produceras det enorma mängder. Så egentligen skulle dom kunna producera mindre kött och det köttet skulle förhoppningsvis köpas upp.

Ja jag vet att vegetarianers mat får färdas, som soya osv Och det måste odlas någonstans..

Om vi inte åt så mycket kött, så skulle hela världen kunna ha mat som är vegetariskt odlat, för det skulle finnas plats att odla mat om djuren inte betade för att folk vill ha kött.

Jag utgår från svens djurhållning. Nej, man ger inte döda djur till kor, jag vet att man gjorde det förut, varav galna ko-sjukans spred sig. Nu vet man bättre.
    De betesmarker man använder i Sverige är många gånger inte lämpade för att odla på, anknytning till skogsmarker etc.
    I Sverige bidrar nötkreaturen till vår miljö på ett positivt sätt, håller strandängar öppna, bidrar till det öppna landskapet.

Att odla upp all mark skulle vara en katastrof för många insekter, småfåglar och floran. För odling är monokultur (hur ekologiskt det än är) men betesmarken bidrar till mångfald.

Låter kanske hårt, men vi kommer fortsätta könsstympa, våldta, slå osv.

Vi kommer även fortsätta äta kött.

Vakna upp, ät vad du själv vill och skit i andra. DU kan inte förändra världen. Sluta irritera folk. Såna som du framstår bara som bittra. Varför är aldrig veganer lyckliga och nöjda? Låt folk vara..

Måste vara nåt som fattas i näringsintaget..

Anonym (raia) skrev 2015-11-18 10:59:36 följande:

"Människor har ätit kött i alla tider". Ja, vi har också könsstympat, våldtagit, slagit barn, osv i alla tider, det kanske vi också borde fortsätta med.

.

• sextiotalist
    Anonym (Orkamedsånadär) skrev 2015-11-18 14:30:15 följande:

Låter kanske hårt, men vi kommer fortsätta könsstympa, våldta, slå osv.

Vi kommer även fortsätta äta kött.

Vakna upp, ät vad du själv vill och skit i andra. DU kan inte förändra världen. Sluta irritera folk. Såna som du framstår bara som bittra. Varför är aldrig veganer lyckliga och nöjda? Låt folk vara..

Måste vara nåt som fattas i näringsintaget..

De som påstår att veganer är fredliga har aldrig varit i ett stall vid fodring Flört och glöm inte den store veganen Hitler
  • Anonym (raia)

Så less på att folk inte kan läsa ordentligt. Principen av halal, att visa djuret respekt och att man vet vad man håller på med (tar livet av en levande individ) är väl väldigt mycket bättre än att hålla på slentrianslakta. Och såklart går det an för fl-rasisterna att snacka långa djurtransporter när det kommer till islam, för de svenska djurtransporterna genom europa är visst så himla mycket bättre! Om ni inte har förstått det så förespråkar jag ingen slakt öht som nån skrev, varför skulle jag? Sluta låtsas som att ni inte fattade vad jag menade.
    Alltså ingen av er köttförespråkare har på något sätt förbättrat min syn på er, jag är nu mer än någonsin övertygad om att (ni iaf) köttätare faktiskt har seriösa empatiproblem.

Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag