• Anonym (raia)

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

Är själv vegan sen födseln och i verkliga livet är jag positiv och försöker inspirera folk på ett bra sätt med saklig info och goda recept, men här är jag anonym. Alla vet vad köttproduktion innebär: ett djur växer upp, göds till orimliga proportioner, lever oftast i misär, ser aldrig solen eller får vistas utomhus. HHönorna övergöds såpass tt de knappt kan gå, grisarna bor så trångt att de utvecklar galna beteenden och bla biter av varandra svansarna. För att undvika detta knipsar de sonika av svansen hoskultingarna utan bedövning. Tuppkycklingar mals ned levande och blir djurfoder. Kor går ständigt dräktiga och lakterande från 1-2 års ålder och kalven tas ifrån dom det första dygnet, andra om det är en ekogård. Sen slaktas de vid fem år, trots att deras naturliga livslängd är 15-20 år.

Detta är bara ett fåtal exempel på hur köttet produceras. Med all denna fakta kan jag inte låta bli att tänka att folk som vet detta som ändå fortsätter äta kött, ägg och mjölk måste ha nåt fel i huvudet.

Hur kan nån rationalisera det? Det är dessutom enormt skadligt för människor att äta kött. Kan nån förklara? (Att bacon är gott är inte en anledning, nej...)

• Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag
  • Anonym (raia)
    sextiotalist skrev 2015-11-18 14:32:29 följande:
    De som påstår att veganer är fredliga har aldrig varit i ett stall vid fodring Flört och glöm inte den store veganen Hitler

Hitler var lakto-ovovegetarian. Och glöm för allt i världen inte de stora köttätarna pol pot, Jimmy Åkesson, Stalin, Lenin, Mengele, Goebbels, Anders Eklund, Hagamannen...
  • kastrullGrodan
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-11-18 10:53:56 följande:

...tycker du! Jag tycker att vällagat kött är jättegott. Däremot äter jag inte kött i matsalen på jobbet eftersom det är svårt att lyckas med kött när man ska laga mat till väldigt många. Då blir det segt och tråkigt.

Det var på en de finare restaurangerna i Sthlm jag smakade på en bit kött, så de borde väl kunna eller hur? och jag tyckte inte att det var något vidare. Tror fortfarande att mat är ganska mycket vana.
  • Anonym (raia)
    Anonym (Orkamedsånadär) skrev 2015-11-18 14:30:15 följande:

Låter kanske hårt, men vi kommer fortsätta könsstympa, våldta, slå osv.

Vi kommer även fortsätta äta kött.

Vakna upp, ät vad du själv vill och skit i andra. DU kan inte förändra världen. Sluta irritera folk. Såna som du framstår bara som bittra. Varför är aldrig veganer lyckliga och nöjda? Låt folk vara..

Måste vara nåt som fattas i näringsintaget..

Undra om det är köttet som gör att ni blir så himla korkade? Håll upp en vecka ska du se att det känns bättre. Varför skulle jag skita i andra? Jag vill inte att nån ska plågas och må dåligt, du kan ju prova själv att bo i en stålbur marginellt större än dig själv och se hur det känns. Jag förstår inte att folk inte förstår att det inte är okej eller rätt att äta kött. Har många gånger hört argumentet "men de djuren skulle inte finnas om vi inte födde upp dom så deras liv går ut på att hamna på min tallrik". Brukar svara tillbaka att jag har min tvååriga dotter inlåst i en bur hemma tills hon blir fet nog att ätas, sen ska jag skära halsen av henne och äta henne för syftet jag hade för hennes liv var att hon ska bli just mat, hon hade inte funnits annars. Men då blir det plötsligt en helt annan sak...

(om någon inte förstod det så är det ett jämförelseargument och inget annat, jag har alltså inga inlåsta barn jag ska äta upp, kändes viktigt att poängtera det i denna tråden eftersom många verkar ha svårt att förstå de enklaste texter)
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (raia) skrev 2015-11-18 15:08:52 följande:

Undra om det är köttet som gör att ni blir så himla korkade? Håll upp en vecka ska du se att det känns bättre. Varför skulle jag skita i andra? Jag vill inte att nån ska plågas och må dåligt, du kan ju prova själv att bo i en stålbur marginellt större än dig själv och se hur det känns. Jag förstår inte att folk inte förstår att det inte är okej eller rätt att äta kött. Har många gånger hört argumentet "men de djuren skulle inte finnas om vi inte födde upp dom så deras liv går ut på att hamna på min tallrik". Brukar svara tillbaka att jag har min tvååriga dotter inlåst i en bur hemma tills hon blir fet nog att ätas, sen ska jag skära halsen av henne och äta henne för syftet jag hade för hennes liv var att hon ska bli just mat, hon hade inte funnits annars. Men då blir det plötsligt en helt annan sak...

(om någon inte förstod det så är det ett jämförelseargument och inget annat, jag har alltså inga inlåsta barn jag ska äta upp, kändes viktigt att poängtera det i denna tråden eftersom många verkar ha svårt att förstå de enklaste texter)
    Det är i och för sig sant att kor och grisar inte hade funnits annat än i djurparker om vi alla slutade äta kött och mjölkprodukter.

Jag tycker att du har en ganska aggressiv och ovänlig ton. Jag hindrar inte dig från att äta det du vill. Hindra inte mig från att äta det jag vill.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (raia) skrev 2015-11-18 15:02:17 följande:

Hitler var lakto-ovovegetarian. Och glöm för allt i världen inte de stora köttätarna pol pot, Jimmy Åkesson, Stalin, Lenin, Mengele, Goebbels, Anders Eklund, Hagamannen...
    Skillnaden är att ingen köttätare har påstått att vi är fredligare än vegetarianer.
  • Maria 434
    Anonym (raia) skrev 2015-11-18 15:08:52 följande:

Fast det var ju du själv som påståd att Halal innebär respekt för djuret vilket inte alls stämmer. Har du sett hur tex de får som exporterats från Australien ser ut när du kommer fram till sin sk respektfulla slakt?

Jag är inte emot halalslakt om djuret är bedövat första samt inte utsatts för långa transporter.

Slakttransporterna inom EU är hemska men det är ju bättre än att färdas 4 v på båt och sen nån vecka till på slaktbil.

Själv så äter jag kött men bara om jag vet hur djuret levt samt att det har slaktats i närheten av gården eller ännu hellre i ett mobilt slakteri. Skulle aldrig köpa billigt kött där djuren transporterats långa sträckor för slakt.
  • Anonym (raia)
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-11-18 15:27:09 följande:
    Det är i och för sig sant att kor och grisar inte hade funnits annat än i djurparker om vi alla slutade äta kött och mjölkprodukter.

Jag tycker att du har en ganska aggressiv och ovänlig ton. Jag hindrar inte dig från att äta det du vill. Hindra inte mig från att äta det jag vill.

Om du slog dina barn, skulle jag inte få försöka hindra dig då heller menar du? Jag vill bara att nån köttätare ska säga att den fattar varför folk inte vill äta kött, erkänna att det är en fruktansvärd industri, men nej allt jag hör är pinsamma bortförklaringar.
  • Aniiee

Och vad skulle du göra för de 987 miljoner fattiga människor värden över som endast överlever tack vare att de har djur, mest mjölkdjur och höns, som ser till att hela byar hålls vid liv, ekonomiskt? Vad skulle du göra åt att värdens GDP går ner nästan 3% om alla skulle sluta äta kött? Vad gör du när priserna på mark går i botten när 2.8 miljarder häktar mark inte används eller kan användas längre (för att det inte finns boskap som använder den)? Och för att inte tala om det ca 5 miljoner växt- och djurarter som är beroende av betande kor, getter och hästar och bökande grisar.

987 miljoner människor på randen till fattigdom och död, eller äta kött och göra smör och ost, och sälja ägg...... Sorry, men jag står nog på 987 miljoner människor sida, där. Konsekvenserna av att alla skulle sluta äta kött och hålla boskap är på tok för stor för ekonomin och för biologisk mångfald.

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Maria 434
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-11-18 15:27:09 följande:

• Aniiee
    Anonym (raia) skrev 2015-11-18 15:30:42 följande:

Om du slog dina barn, skulle jag inte få försöka hindra dig då heller menar du? Jag vill bara att nån köttätare ska säga att den fattar varför folk inte vill äta kött, erkänna att det är en fruktansvärd industri, men nej allt jag hör är pinsamma bortförklaringar.
    INDUSTIN är fruktansvärd på många ställen. Men alla köttdjur är inte industridjur, så man kan lugnt äta kött utan att stå bakom industrin.
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag