• Maria 434

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

Det är konstigt hur vissa veganer alltid hävdar att de minsann aldrig haft en sjukdag i hela sitt liv just pga att de är veganer. Det kanske de inte hade haft om de ätit kött heller.

Jag äter kött från gårdar där jag vet hur djuren har det. Det är mitt val.

Fisk och skaldjur äter jag nästan aldrig eftersom det är så svårt att få information om hur det är fiskat etc.

Till skillnad mot ts dock så dömer jag inte folk som väljer att avstå kött.

• Maria 434
    Anonym (Me) skrev 2015-11-18 13:15:56 följande:

Kolla på cowspiracy på netflix. Den beskriver ganska bra om djurskötsel och varför dom skövlar skog och vart koldioxid utsläppen ökar.

Du vet att cowspiracy är en helt partisk dokumentär va?
  • Maria 434
    sextiotalist skrev 2015-11-18 12:39:13 följande:

Människan är av naturen allätare, vi behöver det animaliska proteinet och hade vi inte varit allätare, så hade vi antingen varit skapta så vi kunde bryta ner de cellulosarika växterna som vi har på det norra halvklotet. Ja, kor, hästar och andra djur som är veganer har ett helt annat tarmsystem som klarar av detta, för oss går det rakt igenom och inget annat.

Hade vi inte varit allätare så hade vi bott kvar i de subtropiska regionerna som hade kunnat ge oss mat året runt.

Då hade det inte funnits några enuiter, samerna hade inte funnits, indianerna hade endast varit bosatta från Mexico och söderut.

För kul skull, försök att leva ett år som vegan på det som vi kan odla (och skörda) i Sverige, inte något importerat alls, tror inte du skulle klara det utan att få en rejäl vitaminbrist.

Jag har hittills inte träffat en enda vegan som inte behövt kosttillskott.

Människan har jagat sedan urminnes tider.

Vår kropp, tanduppsättning, tarmar, enzymer, metabolism, är byggd på att vi har animaliska produkter i vår kost.

För övrigt, kött är gott, jag njuter gärna av en råbiff och för mig personligen så får min mage frispel av råkost, en hel del frukter, en del nötter och baljväxter (som liten spydde jag när jag åt framför allt baljväxter). Men en råbiff, då sköter min mage sig perfekt. 

• Maria 434
    JTA skrev 2015-11-18 13:25:00 följande:

raia är uppenbarligen väldigt mycket emot all hantering av djur för köttets skull. Tills halal kommer på tal. Då, plötsligen, uppstår en förståelse. Det är ändå inte så himla dåligt att skära halsen av djur och titta på när de förblöder. Det är ju till och med respektfullt.

Jag kan respektera vegetarianer. Det skulle nog i stort vara bättre om alla vore som raia. Förutom att hen som så många andra på vänsterkanten har rent patologiskt svårt att kritisera någonting som har med muslimer att göra, till och med när det går på tvärs med henoms egna övertygelser. Respekt?

Tror att raia missat hur tex får exporteras levande till tex Saudi-Arabien under fruktansvärda förhållanden, förhållanden som får svensk djurhållning att verka som paradiset för djuren, för att sedan där transportas under ohyggliga former för att sedan slaktas.
  • Maria 434
    Anonym (Norna) skrev 2015-11-18 14:03:01 följande:

Hur menar du att svenska djur slaktas annorlunda än halal-slaktade djur, just i Sverige? Enda skillnaden är väl då bönen och vilket håll djuret ska vara vänt åt? Vi har ju lag på att djuret ska vara bedövat när det slaktas, så det är ju även halal just i Sverige. Så både halal och "vanligt" kött är bedövning -> skära halsen av djuret.

Korrekt, i Sverige måste alla djur bedövas före slakt oavsett slaktmetod, så just här skiljer det sig inte så mkt.
  • Maria 434
    Anonym (raia) skrev 2015-11-18 15:08:52 följande:

Undra om det är köttet som gör att ni blir så himla korkade? Håll upp en vecka ska du se att det känns bättre. Varför skulle jag skita i andra? Jag vill inte att nån ska plågas och må dåligt, du kan ju prova själv att bo i en stålbur marginellt större än dig själv och se hur det känns. Jag förstår inte att folk inte förstår att det inte är okej eller rätt att äta kött. Har många gånger hört argumentet "men de djuren skulle inte finnas om vi inte födde upp dom så deras liv går ut på att hamna på min tallrik". Brukar svara tillbaka att jag har min tvååriga dotter inlåst i en bur hemma tills hon blir fet nog att ätas, sen ska jag skära halsen av henne och äta henne för syftet jag hade för hennes liv var att hon ska bli just mat, hon hade inte funnits annars. Men då blir det plötsligt en helt annan sak...

(om någon inte förstod det så är det ett jämförelseargument och inget annat, jag har alltså inga inlåsta barn jag ska äta upp, kändes viktigt att poängtera det i denna tråden eftersom många verkar ha svårt att förstå de enklaste texter)

Fast det var ju du själv som påståd att Halal innebär respekt för djuret vilket inte alls stämmer. Har du sett hur tex de får som exporterats från Australien ser ut när du kommer fram till sin sk respektfulla slakt?

Jag är inte emot halalslakt om djuret är bedövat första samt inte utsatts för långa transporter.

Slakttransporterna inom EU är hemska men det är ju bättre än att färdas 4 v på båt och sen nån vecka till på slaktbil.

Själv så äter jag kött men bara om jag vet hur djuret levt samt att det har slaktats i närheten av gården eller ännu hellre i ett mobilt slakteri. Skulle aldrig köpa billigt kött där djuren transporterats långa sträckor för slakt.
  • Maria 434
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-11-18 15:27:09 följande:

Det är i och för sig sant att kor och grisar inte hade funnits annat än i djurparker om vi alla slutade äta kött och mjölkprodukter.

Jag tycker att du har en ganska aggressiv och ovänlig ton. Jag hindrar inte dig från att äta det du vill. Hindra inte mig från att äta det jag vill.

• Maria 434
    Aniiee skrev 2015-11-18 15:31:06 följande:

Och vad skulle du göra för de 987 miljoner fattiga människor värden över som endast överlever tack vare att de har djur, mest mjölkdjur och höns, som ser till att hela byar hålls vid liv, ekonomiskt? Vad skulle du göra åt att värdens GDP går ner nästan 3% om alla skulle sluta äta kött? Vad gör du när priserna på mark går i botten när 2.8 miljarder häktar mark inte används eller kan användas längre (för att det inte finns boskap som använder den)? Och för att inte tala om det ca 5 miljoner växt- och djurarter som är beroende av betande kor, getter och hästar och bökande grisar.

987 miljoner människor på randen till fattigdom och död, eller äta kött och göra smör och ost, och sälja ägg...... Sorry, men jag står nog på 987 miljoner människor sida, där. Konsekvenserna av att alla skulle sluta äta kött och hålla boskap är på tok för stor för ekonomin och för biologisk mångfald.

• Maria 434
    Anonym (Me) skrev 2015-11-18 15:50:03 följande:

Vårt jordbruk bidrar till växthusgasernaSveriges jordbruk bidrar till utsläppen av växthusgaser i form av lustgas från odlad mark, koldioxid från mulljordar samt metan från idisslande djur. Jordbruket bidrar även till utsläppen bland annat genom användningen av fossila bränslen i form av diesel i traktorer, olja till spannmålstorkar och indirekt i tillverkningen av mineralgödsel och foder.

Jordbrukets växthusgasutsläpp motsvarar sammanlagt cirka 10 miljoner ton koldioxid varje år. Utsläppen består av:

7 miljoner ton koldioxidekvivalenter från växtodling och djurhållning, och är främst lustgas från gödsling och gödselhantering, samt metan från djurens matsmältning och gödselhantering. Dessa utsläpp har minskat med 16 procent sedan 1990.

2 miljoner ton koldioxidekvivalenter från jordbruksmarkens kolförråd. Till största delen är det koldioxid från så kallade mulljordar på före detta våtmarker.

1 miljon ton koldioxid från energianvändningen i jordbruket. Främst från dieselanvändning i traktorer och arbetsmaskiner, samt eldningsolja för uppvärmning av växthus och spannmålstorkar.

Indirekt orsakar den svenska jordbruksproduktionen även växthusgasutsläpp i andra länder genom användning av importerad mineralgödsel och importerat foder.

Så du menar att vi ska sluta odla också. Vad hade du tänkt att vi skulle äta då?
  • Maria 434
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-11-18 15:58:24 följande:

Vi får väl minska hela människosläktet och leva av fallfrukt.

Ska vi äta människor och fallfrukt alltså? :)

Sen får vi bli lufterianer
  • Maria 434
    Aniiee skrev 2015-11-18 16:18:32 följande:

Tror jag fortsätter lite....

En genomsnittsmänniska (hela jordens befolkning) väger 70 kg, och ger alltså ca 1.1 kg koldioxidutsläpp om dagen, endast genom utandning.

En genomsnittsko väger ungefär 1300 kg och släpper ut ca 6.3 kg koldioxisdekvivalenter om dagen (har bara siffror för metangas)

Om en människa var lika stor som en ko skulle människan släppa ut ca 20 kg koldioxid om dagen. 

Kossan vann.....

Och nej, det är inte en helt rättvis jämförelse, men kanske tåls att tänka på....

Vi får helt enkelt äta människor istället för mamma mu. Då blir det ju dessutom färre som förstör miljön win win
  • Maria 434
    Anonym (Varghatare) skrev 2015-11-18 18:01:22 följande:

Här på vår gård har de iallafall rivit får och minimerat viltet och gått på folks gårdar och inte ens varit rädda för skogsarbetare. Tre hönor har vi också blivit av med när de gått på gården. Men det kan iofs vara ormvråk eller en räv.

Så du tycker att vargen ska bli vegetarian?
  • Maria 434
    Aniiee skrev 2015-11-18 17:24:25 följande:

Å andra sidan är inte karnivorer särskilt goda att äta. För mycket muskler och bindväv och för lite fett. Segt som satan. Inte för att människor lever som karnivorer längre......

Det mesta sega köttet blir mört om man kokar det tillräckligt länge, kanske skulle funka.
  • Maria 434
    Anonym (raia) skrev 2015-11-21 16:18:16 följande:

Nja igår åt jag pizza (ja med ost) och bearnaisesås, idag blir det pasta carbonara. Imorgon tänkte jag äta hamburgare. Nästan allt går att göra veganskt.

Hur kan du äta pizza med ost? Vad jag vet finns det inte vegansk ost
  • Maria 434
    Anonym (Me) skrev 2015-11-22 14:13:16 följande:

Finns färskost som är vegansk.

Då är det inte ost
Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag