Anonym (raia) skrev 2015-11-18 15:08:52 följande:
Undra om det är köttet som gör att ni blir så himla korkade? Håll upp en vecka ska du se att det känns bättre. Varför skulle jag skita i andra? Jag vill inte att nån ska plågas och må dåligt, du kan ju prova själv att bo i en stålbur marginellt större än dig själv och se hur det känns. Jag förstår inte att folk inte förstår att det inte är okej eller rätt att äta kött. Har många gånger hört argumentet "men de djuren skulle inte finnas om vi inte födde upp dom så deras liv går ut på att hamna på min tallrik". Brukar svara tillbaka att jag har min tvååriga dotter inlåst i en bur hemma tills hon blir fet nog att ätas, sen ska jag skära halsen av henne och äta henne för syftet jag hade för hennes liv var att hon ska bli just mat, hon hade inte funnits annars. Men då blir det plötsligt en helt annan sak...
(om någon inte förstod det så är det ett jämförelseargument och inget annat, jag har alltså inga inlåsta barn jag ska äta upp, kändes viktigt att poängtera det i denna tråden eftersom många verkar ha svårt att förstå de enklaste texter)
Fast det var ju du själv som påståd att Halal innebär respekt för djuret vilket inte alls stämmer. Har du sett hur tex de får som exporterats från Australien ser ut när du kommer fram till sin sk respektfulla slakt?
Jag är inte emot halalslakt om djuret är bedövat första samt inte utsatts för långa transporter.
Slakttransporterna inom EU är hemska men det är ju bättre än att färdas 4 v på båt och sen nån vecka till på slaktbil.
Själv så äter jag kött men bara om jag vet hur djuret levt samt att det har slaktats i närheten av gården eller ännu hellre i ett mobilt slakteri. Skulle aldrig köpa billigt kött där djuren transporterats långa sträckor för slakt.