• Anonym (raia)

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

Är själv vegan sen födseln och i verkliga livet är jag positiv och försöker inspirera folk på ett bra sätt med saklig info och goda recept, men här är jag anonym. Alla vet vad köttproduktion innebär: ett djur växer upp, göds till orimliga proportioner, lever oftast i misär, ser aldrig solen eller får vistas utomhus. HHönorna övergöds såpass tt de knappt kan gå, grisarna bor så trångt att de utvecklar galna beteenden och bla biter av varandra svansarna. För att undvika detta knipsar de sonika av svansen hoskultingarna utan bedövning. Tuppkycklingar mals ned levande och blir djurfoder. Kor går ständigt dräktiga och lakterande från 1-2 års ålder och kalven tas ifrån dom det första dygnet, andra om det är en ekogård. Sen slaktas de vid fem år, trots att deras naturliga livslängd är 15-20 år.

Detta är bara ett fåtal exempel på hur köttet produceras. Med all denna fakta kan jag inte låta bli att tänka att folk som vet detta som ändå fortsätter äta kött, ägg och mjölk måste ha nåt fel i huvudet.

Hur kan nån rationalisera det? Det är dessutom enormt skadligt för människor att äta kött. Kan nån förklara? (Att bacon är gott är inte en anledning, nej...)

• Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag
  • Anonym (Me)

Jag tycker också att det vore bättre om folk minskade på att äta kött.

Både för att köttindustrin är en enorm miljöbov! Kor och boskap står för mer än 51 % av koldioxid utsläppen.. Så skulle folk inte äta så mycket kött, och det inte skulle produceras så mycket kött så skulle planeten excitera lite längre.

Att kött innehåller protein stämmer, men inte så mycket som folk tror. Och kroppen behöver inte enorma mängder protein om du inte är extrem muskelbyggare då...

Kött innehåller också hormoner, gifter, och ger tarmcancer, magcancer.

Sen får folk tycka kött är gott bäst fasen dom vill, Men det är inte bra för miljön, jorden vi bor på. Man skövlar ca 36 fotbollsplaner regnskog i minuten... För köttboskap för att folk vill äta kött. Det finns många skäl till varför folk bör sluta äta kött eller åtminstone minska. 

• Gunilla1957
    Anonym (raia) skrev 2015-11-18 11:13:39 följande:
    1. Jag tycker det är kul att sparka på hundar, så då borde jag få göra det eller?

2. Animaliskt protein främjar tumörtillväxten. Och om du inte visste det så finns det protein i ALLA växter.

Ang halalslakt så kan jag bara säga att jag tycker inte principen är så himla dålig ändå, slaktaren ska titta djuret i ögonen och be en bön och djuret måste ha levt enligt vissa kriterier som är betydligt bättre än svensk djurhållning nånsin kommer nå upp till. Halal innebär en respekt för djuret som inte finns i traditionell västerländsk slakt.
    Halal innebär att djuren långsamt blöder till döds i total panik. "Respekt".
  • sextiotalist

Människan är av naturen allätare, vi behöver det animaliska proteinet och hade vi inte varit allätare, så hade vi antingen varit skapta så vi kunde bryta ner de cellulosarika växterna som vi har på det norra halvklotet. Ja, kor, hästar och andra djur som är veganer har ett helt annat tarmsystem som klarar av detta, för oss går det rakt igenom och inget annat.
    Hade vi inte varit allätare så hade vi bott kvar i de subtropiska regionerna som hade kunnat ge oss mat året runt.
    Då hade det inte funnits några enuiter, samerna hade inte funnits, indianerna hade endast varit bosatta från Mexico och söderut.

För kul skull, försök att leva ett år som vegan på det som vi kan odla (och skörda) i Sverige, inte något importerat alls, tror inte du skulle klara det utan att få en rejäl vitaminbrist.
    Jag har hittills inte träffat en enda vegan som inte behövt kosttillskott.

Människan har jagat sedan urminnes tider.
    Vår kropp, tanduppsättning, tarmar, enzymer, metabolism, är byggd på att vi har animaliska produkter i vår kost.
    För övrigt, kött är gott, jag njuter gärna av en råbiff och för mig personligen så får min mage frispel av råkost, en hel del frukter, en del nötter och baljväxter (som liten spydde jag när jag åt framför allt baljväxter). Men en råbiff, då sköter min mage sig perfekt. 

• sextiotalist
    Anonym (raia) skrev 2015-11-18 11:13:39 följande:
    1. Jag tycker det är kul att sparka på hundar, så då borde jag få göra det eller?

2. Animaliskt protein främjar tumörtillväxten. Och om du inte visste det så finns det protein i ALLA växter.

Ang halalslakt så kan jag bara säga att jag tycker inte principen är så himla dålig ändå, slaktaren ska titta djuret i ögonen och be en bön och djuret måste ha levt enligt vissa kriterier som är betydligt bättre än svensk djurhållning nånsin kommer nå upp till. Halal innebär en respekt för djuret som inte finns i traditionell västerländsk slakt.

Men vårt tarmsystem och våra enzymer klarar inte av att utvinna allt ur växtriket. En ko, älg eller häst har ett helt annat tarmsystem och enzymsystem som gör att de kan utvinna proteinet.

Det är väldigt få växter där proteinet är tillgängligt för människan.
  • Maria 434

Det är konstigt hur vissa veganer alltid hävdar att de minsann aldrig haft en sjukdag i hela sitt liv just pga att de är veganer. Det kanske de inte hade haft om de ätit kött heller.

Jag äter kött från gårdar där jag vet hur djuren har det. Det är mitt val.

Fisk och skaldjur äter jag nästan aldrig eftersom det är så svårt att få information om hur det är fiskat etc.

Till skillnad mot ts dock så dömer jag inte folk som väljer att avstå kött.

• sextiotalist
    Anonym (Me) skrev 2015-11-18 11:35:14 följande:

Jag tycker också att det vore bättre om folk minskade på att äta kött.

Både för att köttindustrin är en enorm miljöbov! Kor och boskap står för mer än 51 % av koldioxid utsläppen.. Så skulle folk inte äta så mycket kött, och det inte skulle produceras så mycket kött så skulle planeten excitera lite längre.

Att kött innehåller protein stämmer, men inte så mycket som folk tror. Och kroppen behöver inte enorma mängder protein om du inte är extrem muskelbyggare då...

Kött innehåller också hormoner, gifter, och ger tarmcancer, magcancer.

Sen får folk tycka kött är gott bäst fasen dom vill, Men det är inte bra för miljön, jorden vi bor på. Man skövlar ca 36 fotbollsplaner regnskog i minuten... För köttboskap för att folk vill äta kött. Det finns många skäl till varför folk bör sluta äta kött eller åtminstone minska. 

Har du inte funderat på var denna koloxid kommer ifrån, det är en del av det naturliga kretsloppet. Det är rester av den kol som finns i gräset, i löven, i de örter som de äter.
    I Sverige behös korna, de betar på områden som inte kan användas till växtodling (om man inte tillför en massa utifrån), de bidrar till mångfalden i naturen.
    Däremot är det vansinne att fälla skog/djungel) för att utöka betesmark (förekommer det verkligen, är det inte så att den fällda djungeln blir mark för odling istället)
  • Anonym (Hmmm)
    sextiotalist skrev 2015-11-18 12:39:13 följande:

Människan är av naturen allätare, vi behöver det animaliska proteinet och hade vi inte varit allätare, så hade vi antingen varit skapta så vi kunde bryta ner de cellulosarika växterna som vi har på det norra halvklotet. Ja, kor, hästar och andra djur som är veganer har ett helt annat tarmsystem som klarar av detta, för oss går det rakt igenom och inget annat.
    Hade vi inte varit allätare så hade vi bott kvar i de subtropiska regionerna som hade kunnat ge oss mat året runt.
    Då hade det inte funnits några enuiter, samerna hade inte funnits, indianerna hade endast varit bosatta från Mexico och söderut.

För kul skull, försök att leva ett år som vegan på det som vi kan odla (och skörda) i Sverige, inte något importerat alls, tror inte du skulle klara det utan att få en rejäl vitaminbrist.
    Jag har hittills inte träffat en enda vegan som inte behövt kosttillskott.

Människan har jagat sedan urminnes tider.
    Vår kropp, tanduppsättning, tarmar, enzymer, metabolism, är byggd på att vi har animaliska produkter i vår kost.
    För övrigt, kött är gott, jag njuter gärna av en råbiff och för mig personligen så får min mage frispel av råkost, en hel del frukter, en del nötter och baljväxter (som liten spydde jag när jag åt framför allt baljväxter). Men en råbiff, då sköter min mage sig perfekt. 

Bra talat! Intressant analys.

• Anonym (Hmmm)
    Maria 434 skrev 2015-11-18 12:42:36 följande:

Det är konstigt hur vissa veganer alltid hävdar att de minsann aldrig haft en sjukdag i hela sitt liv just pga att de är veganer. Det kanske de inte hade haft om de ätit kött heller.

Jag äter kött från gårdar där jag vet hur djuren har det. Det är mitt val.

Fisk och skaldjur äter jag nästan aldrig eftersom det är så svårt att få information om hur det är fiskat etc.

Till skillnad mot ts dock så dömer jag inte folk som väljer att avstå kött.

Samma här. Jag har valt att äta lite dyrare kött som jag vet kommer från bra gårdar i min närhet och äta kött mer sällan, men kött äter jag gärna. Min man fiskar så fisk äter vi också då och då. Jag dömer inte heller de som väljer att äta vegetarisk eller vegansk kost, så länge de låter mig äta vad jag vill.
  • Anonym (Hmmm)
    sextiotalist skrev 2015-11-18 12:45:28 följande:

Har du inte funderat på var denna koloxid kommer ifrån, det är en del av det naturliga kretsloppet. Det är rester av den kol som finns i gräset, i löven, i de örter som de äter.
    I Sverige behös korna, de betar på områden som inte kan användas till växtodling (om man inte tillför en massa utifrån), de bidrar till mångfalden i naturen.
    Däremot är det vansinne att fälla skog/djungel) för att utöka betesmark (förekommer det verkligen, är det inte så att den fällda djungeln blir mark för odling istället)
    Är det inte så att en stor del av den djungel som fälls blir till odling av tobak och diverse grödor som man gör narkotika av?
Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag