Inlägg från: Anonym (Hmmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmmm)

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

Köttätning psykopatiskt? Så du menar att majoriteten av alla människor sedan mänsklighetens gryning är och har varit psykopater?

• Anonym (Hmmm)
    kastrullGrodan skrev 2015-11-18 10:43:32 följande:

Tror de flesta äter kött av gammal vana och för att alla andra äter det. För speciellt gott är det ju inte, oftast segt eller så någon nermald massa som bara smakar kryddor. Testade faktiskt en köttbit förra vecka efter många år som vegatarian och det var ingen höjdare.

Finns mycket vegetarisk mat som är mycket godare, och om vi nu ska förstöra den här planeten så borde nog fler inse det.

...tycker du! Jag tycker att vällagat kött är jättegott. Däremot äter jag inte kött i matsalen på jobbet eftersom det är svårt att lyckas med kött när man ska laga mat till väldigt många. blir det segt och tråkigt.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (raia) skrev 2015-11-18 11:05:31 följande:
    Höns kommunicerar med sina okläckta kycklingar genom skalet och lider oerhört när dessa tas ifrån dem. Vildhöns lägger ägg 1-2 ggr per år medans tamhöns gör detsamma per dag. Detta leder till urkalkning av hönornas eget skelett vilket leder till en rad hemska följder, även hjärtat och andra inre organ påverkas.

Sen kan du ju gärna länka till en oberoende forskningsrapport om att det är skadligt för ofödda och växande barn att inte äta animaliska produkter, och även snicksnacket om "obalans". Aldrig hört något så dumt faktiskt, du tog just förstaplatsen på argument taget helt ur luften. Grattis. (Mamma vegan, jag vegan, hela familjen veganer och varenda en av oss är friska, normala och personligen har jag aldrig tagit en sjukdag i hela mitt liv).
    Även svampar kommunicerar så jag antar att du inte äter svamp heller.

"Enkla organismer kan bete sig mycket smartare än vad forskare tidigare har trott, visar ny forskning. Egenskaper som minne, inlärning och beslutsfattande verkar finnas hos nästan alla organismer." Forskning på slemsvampar till exempel visar att de kan minnas och förutsäga händelser, baserat på tidigare erfarenheter.

www.dn.se/nyheter/vetenskap/svampar-ar-smartare-an-du-tror/

För säkerhets skull är det bäst att du håller dig borta från quorn också.
  • Anonym (Hmmm)

Jag undrar vem som är psykopat egentligen. Jag har ingenting emot vegetarianer generellt och jag äter gärna vegetarisk mat flera gånger i veckan, men militanta veganer känns extremt osympatiskt.

• Anonym (Hmmm)
    sextiotalist skrev 2015-11-18 12:39:13 följande:

Människan är av naturen allätare, vi behöver det animaliska proteinet och hade vi inte varit allätare, så hade vi antingen varit skapta så vi kunde bryta ner de cellulosarika växterna som vi har på det norra halvklotet. Ja, kor, hästar och andra djur som är veganer har ett helt annat tarmsystem som klarar av detta, för oss går det rakt igenom och inget annat.
    Hade vi inte varit allätare så hade vi bott kvar i de subtropiska regionerna som hade kunnat ge oss mat året runt.
    Då hade det inte funnits några enuiter, samerna hade inte funnits, indianerna hade endast varit bosatta från Mexico och söderut.

För kul skull, försök att leva ett år som vegan på det som vi kan odla (och skörda) i Sverige, inte något importerat alls, tror inte du skulle klara det utan att få en rejäl vitaminbrist.
    Jag har hittills inte träffat en enda vegan som inte behövt kosttillskott.

Människan har jagat sedan urminnes tider.
    Vår kropp, tanduppsättning, tarmar, enzymer, metabolism, är byggd på att vi har animaliska produkter i vår kost.
    För övrigt, kött är gott, jag njuter gärna av en råbiff och för mig personligen så får min mage frispel av råkost, en hel del frukter, en del nötter och baljväxter (som liten spydde jag när jag åt framför allt baljväxter). Men en råbiff, då sköter min mage sig perfekt. 

Bra talat! Intressant analys.

• Anonym (Hmmm)
    Maria 434 skrev 2015-11-18 12:42:36 följande:

Det är konstigt hur vissa veganer alltid hävdar att de minsann aldrig haft en sjukdag i hela sitt liv just pga att de är veganer. Det kanske de inte hade haft om de ätit kött heller.

Jag äter kött från gårdar där jag vet hur djuren har det. Det är mitt val.

Fisk och skaldjur äter jag nästan aldrig eftersom det är så svårt att få information om hur det är fiskat etc.

Till skillnad mot ts dock så dömer jag inte folk som väljer att avstå kött.

Samma här. Jag har valt att äta lite dyrare kött som jag vet kommer från bra gårdar i min närhet och äta kött mer sällan, men kött äter jag gärna. Min man fiskar så fisk äter vi också då och då. Jag dömer inte heller de som väljer att äta vegetarisk eller vegansk kost, så länge de låter mig äta vad jag vill.
  • Anonym (Hmmm)
    sextiotalist skrev 2015-11-18 12:45:28 följande:

Har du inte funderat på var denna koloxid kommer ifrån, det är en del av det naturliga kretsloppet. Det är rester av den kol som finns i gräset, i löven, i de örter som de äter.
    I Sverige behös korna, de betar på områden som inte kan användas till växtodling (om man inte tillför en massa utifrån), de bidrar till mångfalden i naturen.
    Däremot är det vansinne att fälla skog/djungel) för att utöka betesmark (förekommer det verkligen, är det inte så att den fällda djungeln blir mark för odling istället)
    Är det inte så att en stor del av den djungel som fälls blir till odling av tobak och diverse grödor som man gör narkotika av?
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (raia) skrev 2015-11-18 15:08:52 följande:

Undra om det är köttet som gör att ni blir så himla korkade? Håll upp en vecka ska du se att det känns bättre. Varför skulle jag skita i andra? Jag vill inte att nån ska plågas och må dåligt, du kan ju prova själv att bo i en stålbur marginellt större än dig själv och se hur det känns. Jag förstår inte att folk inte förstår att det inte är okej eller rätt att äta kött. Har många gånger hört argumentet "men de djuren skulle inte finnas om vi inte födde upp dom så deras liv går ut på att hamna på min tallrik". Brukar svara tillbaka att jag har min tvååriga dotter inlåst i en bur hemma tills hon blir fet nog att ätas, sen ska jag skära halsen av henne och äta henne för syftet jag hade för hennes liv var att hon ska bli just mat, hon hade inte funnits annars. Men då blir det plötsligt en helt annan sak...

(om någon inte förstod det så är det ett jämförelseargument och inget annat, jag har alltså inga inlåsta barn jag ska äta upp, kändes viktigt att poängtera det i denna tråden eftersom många verkar ha svårt att förstå de enklaste texter)
    Det är i och för sig sant att kor och grisar inte hade funnits annat än i djurparker om vi alla slutade äta kött och mjölkprodukter.

Jag tycker att du har en ganska aggressiv och ovänlig ton. Jag hindrar inte dig från att äta det du vill. Hindra inte mig från att äta det jag vill.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (raia) skrev 2015-11-18 15:02:17 följande:

Hitler var lakto-ovovegetarian. Och glöm för allt i världen inte de stora köttätarna pol pot, Jimmy Åkesson, Stalin, Lenin, Mengele, Goebbels, Anders Eklund, Hagamannen...
    Skillnaden är att ingen köttätare har påstått att vi är fredligare än vegetarianer.
  • Anonym (Hmmm)
    Konservativ skrev 2015-11-18 15:32:50 följande:
    Hur menar du att kors naurliga livslängd är 15 år? Den naturliga livslängden är väl betydligt kortare eftersom de flesta djur i naruren dör som barn.

När du sen betecknar de som har annan uppfattning än du som att de har "nåt fel i huvudet" så innebär det att du antingen är mycket ung eller också är du en extremist. Det ena går över, det andra hoppas jag att du ändrar på.
    En del kor hade blivit dödade av rovdjur om de levt i det fria och andra hade svultit eller frusit ihjäl eller dött av sjukdomar.
Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag