• Tuss 1

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

Jag tror att många av oss numera väljer kött från de som behandlar djuren väl.

Hos oss äter vi mest älg och fisk som vi själv fiskat. Vi köper kött från en liten lokalproducent som vi vet tar hand om djuren. Gris äter vi knappt förrutom korv och då från en lokalproducent.

När jag var liten hade vi egna djur som slaktades på gården.

Ägg köps från frigående höns. Men jag håller med om att de kanske inte har ett optimalt liv. Kyckling äter vi väldigt sällan. Kanske 2-3 går per år. Men vi har börjat jaga gäss så då kanske det blir mer sällan.

Vet inte om vi har psykopatiska drag men antagligen. Alla har ju nåt. Och ja det är ju som bekant ej behandlingsbart ;)

• Tuss 1
    Anonym (Varghatare) skrev 2015-11-18 17:31:03 följande:

Jag vill säga att vargarna har minimerat älg, ren och hjort. Djur som lever i frihet. Att vargar tillåts riva får tycker jag är upprörande samt att de får finnas i landsbygdens byar. Många får går ute på bete hela sommaren och njuter av sin frihet och det är synd om vargen kommer. Älg, hjort, ren, rådjur, får, samt vilda ankor och vild fisk har jag inte så stora samvetskval för att äta. Ägg från frigående höns är också bra.

Här har inte vargen minimerat några av de djur du nämner. Här har vi för mycket älg och rådjur vi inte vill ha. Däremot är räv ett stort hot mot fågel och hare.
  • Tuss 1
    Anonym (Snälla tänk) skrev 2015-11-18 19:53:06 följande:

Fantastiskt! Vi skyfflar regnskogen, lämnar människor i svält, förstör hela jävla planeten och dödar djur för lite B12! 

Eller så kan man ju, ah jag vet inte, gå på apoteket och köpa en fin liten burk vitamintillskott. Bara en tanke liksom.

Cool svar. Kan vara en av anledningarna till att jag aldrig kommer sluta äta kött.

Efter vad jag hört fungerar inte dessa små piller speciellt bra för många. Veganer brukar då tillgodose behovet på annat vis.
  • Tuss 1
    Anonym (Snälla tänk) skrev 2015-11-19 19:49:11 följande:

Jag och mina vegovänner sen födseln lever fortfarande i alla fall! Tog faktiskt massa blodprover nu i oktober, ingen brist på någonting, inkl. B12. Måste vara ett mirakel!!!! Eller typ inte eftersom jag vet vad jag äter.

Ja det låter ju toppen. Du är fortfarande lika cool dock.

Många brukar fuska. Eftersom de inte mår bra. Men det gör ju du...
  • Tuss 1
    Anonym (Me) skrev 2015-11-20 10:34:06 följande:

Min make är uppväxt på viltkött, endast viltkött då hans pappa jagar älg osv. Så han var uppväxt med att se älghuvuden kokandes i stora kastruller, flå älgarna och stycka dom.. Han är vegetarian i dagens läge..

Och faktiskt så har dom haft näringsbrist, och behövt tillskott på vitaminer. Trots sitt köttätande.

Ja det tror jag om de bara äter kött ;)
  • Tuss 1
    Anonym (Me) skrev 2015-11-20 10:30:56 följande:

Och om du är lantbrukare så är dte väl du som går i förlust om folk skulle minska på att köpa kött och äta det?. Det gör inte dig partisk då?

Att kött ska vara "bra" och "nyttigt" och djuren har det underbart härligt i spiltorna? *ironisk*

Lantbrukare idag har svårt att gå runt. Speciellt mjölkbönder. Därför satsar iaf många av de jag känner på köttproduktion. Folk kommer inte sluta äta kött men tyvärr och iofs av förståliga anledningar handlar många billigt importerat kött.

Du ger en skev bild av lantbruk när du beskriver missär. De bönder jag känner är alla djurälskare och väldigt måna om att deras djur har det bra. Vissa går lösgående året runt. Andra är ute på sommaren. Att kor bara lever till de är 5 år stämmer inte alltid. Många kor lever längre och kan mjölka många år till.

Jag tycker att djurhållning är viktigt och därav handlar jag enbart kött från djur som har det bra. Jag tror att väldigt många andra också väljer det om de har den möjligheten. Därför kan vi ju hjälpa folk med information om hur det är möjligt. Vi har hjälpt många i vår närhet med detta. Oavsett är ju det viktigaste att handla svenskt. Då följer man ju de lagar vi i vårt land kämpar för att ständigt förbättra.
  • Tuss 1

Fattar ärligt inte varför man fokuserar så mycket på nötkreaturs fisar osv. Kanske bättre att sluta åka bil, buss, flyg mm. Samt göra onödiga feelgood inköp på saker och ting. Fabriker är ju i allra högsta grad en stor bov till utsläpp. Vi får helt enkelt börja gå och cykla mer. Samt köpa secondhand och fundera på vilka saker som verkligen är nödvändiga att äga.

Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag