• Anonym (Har jag fel?)

Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?

För tredje året i rad kommer sambons 2 barn få julklappar för mycket mer pengar än vad mina 2 barn får. Tycker inte nödvändigtvis att det måste vara millimeterrättvisa men för mig känns det fel att det ska skilja så pass mycket mellan hans och mina barn. Min sambo förstår inte varför jag blir upprörd över detta och menar på att mina barn får fler paket så det jämnar ut sig tycker han.

Hans barn (5 år och 10 år) får paket för ca 3000 kr var fördelat på ca 4-5 paket var.

Mina barn (10 år och 12 år) får paket för ca 1500 kr var fördelat på ca 6-7 paket var.

Min sambo tjänar mer än mig och har råd att lägga dessa pengar på sina barn men jag har inte råd att göra det samma. Vi har inte gemensam ekonomi och visst, hans barn borde inte behöva lida för att jag har mindre pengar. Men jag tycker att antingen får han lägga lite mindre pengar på sina barn eller så får han hjälpa mig att komma upp i liknande summor till mina barn. Är jag helt ute och cyklar? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?
  • Anonym (...)

Om jag var dig skulle jag börja köpa julklappar och spara pengar tidigt så att barnen kan få det mer rättvist. Sen är ju barnen så pass stora att om dom skulle fråga kan du ju förklara varför dom får mindre också?

Om jag träffar någon ny skulle jag aldrig dra ner på julklappar och presenter till min son för att han tjänar mindre än mig.

• Anonym (qwerty)
    Anonym (...) skrev 2015-11-16 11:02:07 följande:

Om jag var dig skulle jag börja köpa julklappar och spara pengar tidigt så att barnen kan få det mer rättvist. Sen är ju barnen så pass stora att om dom skulle fråga kan du ju förklara varför dom får mindre också?

Om jag träffar någon ny skulle jag aldrig dra ner på julklappar och presenter till min son för att han tjänar mindre än mig.

Det är nog inte så lätt att känna så i längden när man lär känna sina bonusbarn och börjar bry sig om dem med.
  • Anonym (qwerty)

Ts, gör du mer hushållsarbete hemma än din sambo? Eller tar mer ansvar för alla barnen?

• Anonym (Anna)

Varför delar ni 50/50 på kostnaderna när du tjänar mindre? De mest rättvisa är ju att dels procentuellt av era löner

• Anonym (Vera)
    straw2008 skrev 2015-11-16 10:55:36 följande:

JA du är HELT ute o cyklar om du anser att din sambo ska betala dig för att du ska ha råd med samma summor.

Varför inte då jämföra sig med kusinger o grannar ? Klasskompisar osv ?

HELT ute o cyklar.

Du ser alltså ingen skillnad på familj och grannar? Är det lika okej att vissa i familjen får äta oxfilé med andra får äta blodpudding? Är det okej att några har fina skor med andra har trasiga skor?
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Anna) skrev 2015-11-16 11:33:30 följande:

Varför delar ni 50/50 på kostnaderna när du tjänar mindre? De mest rättvisa är ju att dels procentuellt av era löner

Ts kan inte tvinga honom att betala mer om han inte vill det men det låter inte som en kärleksfull relation.
  • Anonym (Haha)

Dina barn ditt ansvar. Varför börjar du inte köpa julklappar tidigare på året då så slipper du betala allt på en och samma gång. Eller så sparar du pengar för julklappar varje månad så har du pengar sen när julklapparna ska köpas.

• straw2008

Jo jag ser skillnad på familj o grannar.
    MEN bara för att du träffat någon som har mer pengar än dig ska dennes biologiska barn få mindre julklappar?
    En lösning på problemet kan väl vara att de får någon gåva en vecka innan jul ?
    MEN att din man ska ge dig pengar så du har råd att köpa mer är ju stupid and dumb.

I kinamockaskogen.....
  • gbgumman

Håller med om att det är orättvist. Tycker nog att ni kan göra upp så det blir bättre. Men eftersom ni inte vanligtvis har någon rättvis fördelning vet jag inte hur det ska gå till. Tycker man i en familj ska se till att alla under samma tak ska leva under samma ekonomiska möjligheter.

• micromat

Men alltså det blir otroligt skevt när varn i samma åldrar för presenter för så olika summor.

Skulle det skilja några hundra så gör det inget. Men nu pratar vi ändå om betydligt mer än så.

Hade ni varit särbos hade det varit sak samma men nu är ni sambos och då får ni ändå göra det jämtfördelat för barnen. Nej jag menar inte millimeterrättvisa.

Är ni inte en familj? Eller är ni bara två familjer som bor ihop?

Svar på tråden Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?