• Anonym (Har jag fel?)

Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?

För tredje året i rad kommer sambons 2 barn få julklappar för mycket mer pengar än vad mina 2 barn får. Tycker inte nödvändigtvis att det måste vara millimeterrättvisa men för mig känns det fel att det ska skilja så pass mycket mellan hans och mina barn. Min sambo förstår inte varför jag blir upprörd över detta och menar på att mina barn får fler paket så det jämnar ut sig tycker han.

Hans barn (5 år och 10 år) får paket för ca 3000 kr var fördelat på ca 4-5 paket var.

Mina barn (10 år och 12 år) får paket för ca 1500 kr var fördelat på ca 6-7 paket var.

Min sambo tjänar mer än mig och har råd att lägga dessa pengar på sina barn men jag har inte råd att göra det samma. Vi har inte gemensam ekonomi och visst, hans barn borde inte behöva lida för att jag har mindre pengar. Men jag tycker att antingen får han lägga lite mindre pengar på sina barn eller så får han hjälpa mig att komma upp i liknande summor till mina barn. Är jag helt ute och cyklar? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?
  • Anonym (Jissrs)
    Anonym (Vera) skrev 2015-11-16 23:40:58 följande:

Då får du nog räkna med att han kan vilja lägga mindre på era ev gemensamma och mer på sina sedan tidigare. Men det jämnar ut sig med tiden.

Som förälder ska man inte särbehandla sina barn är man 'bonusförälder' är man således inte förälder. Så det du skriver är rent av löjligt, skulle du själv agerat så mot dina barn? Ok att yngre inte behöver för lika mkt pengar som äldre men om man slår ut på barnens uppväxt anser jag du är en dålig förälder om du inte vill dem lika väl
  • Anonym (H)

Jag förstår absolut din känsla TS men rent krasst så köper han för den summan han vill till sina barn utan att du direkt kan säga något, vilket du såklart redan vet om.

Jag skulle aldrig kunna göra så som din sambo men alla är vi olika.

• Anonym (Vera)
    Anonym (hjälp) skrev 2015-11-17 08:21:23 följande:

Jaha,du menade rent ekonomiskt. Förlåt,jag förstod inte det. Men det låter ju rimligt,tycker jag,att äldre barn får dyrare presenter. Problemet som jag ser det i detta fall är att ts och snubben har delad ekonomi, och han verkar inte jättetaggad på att pröjsa massa extra för hennes barn. Har man en uppdelning där det är lika för alla barn oavsett "ursprung" (alltså vems förälder som är vems) så är ju det toppen och säkert det bästa/enklaste/mest rättvisa för barnen. Men ts kan ej tvinga sin snubbe, det vore omoraliskt och fel på alla sätt och vis.

Det stora problemet är att det blir en familj där barnen har olika levnadsstandard inom familjen. Helt galet enligt mig.
    Anonym (Jissrs) skrev 2015-11-17 08:50:00 följande:

Som förälder ska man inte särbehandla sina barn är man 'bonusförälder' är man således inte förälder. Så det du skriver är rent av löjligt, skulle du själv agerat så mot dina barn? Ok att yngre inte behöver för lika mkt pengar som äldre men om man slår ut på barnens uppväxt anser jag du är en dålig förälder om du inte vill dem lika väl

Det är klart att jag gör skillnad under uppväxten men minsta kommer som sagt ikapp den äldsta när hen blir tonåring med allt vad det innebär. Inte fasen ger du lika dyra presenter till småsyskonen för att storasyster får en vespa?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (hjälp) skrev 2015-11-16 23:09:06 följande:

Hm. Jag tänker helt tvärt om. Jag tycker ts attityd känns väldigt trist och ledsam. Jag är kvinna. Är tillsammans med någon som har barn men jag har inga barn. Skulle vi få barn skulle jag aldrig börja spara till hans barn också. Bara till mitt. Då vet jag att barnet har två föräldrar som har ansvar för barnet. Sedan accepterar jag att barnet måste bo med sin förälder. Men jag skulle aldrig känna likadant för barnen. Mina är mina och andras är andras, finns inget mittemellan. Men vi är olika.

Men föreställ dig ett scenario där hela familjen är på stranden och barnen vill ha glass. Din sambo är pank och snålar in på alla såna utgifter och har därmed inte råd att köpa glass till sina barn. Skulle du då ha hjärta att bara köpa glass till ditt barn som barnet sedan mumsar på på er gemensamma badfilt under ögonen på de stirrande bonusbarnen?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Mia) skrev 2015-11-17 07:59:45 följande:

Menar du att man bara älskar någon om man betalar för den personen? Att man måste köpa kärlek?

Eller hur menar du med parallell mellan kärlek och pengar i en familj?

Nej, att köpa någon eller låta sig köpas brukar inte jämställas med någon kärlekshandling.

Däremot tenderar kärleken att göra en mer givmild (all sorts kärlek).
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (A) skrev 2015-11-17 08:48:10 följande:

Fast varför kan inte han få ge sina egna barn dom julklappar han vill ge dom utan att behöva kompensera dina egna barn för det?

Jag tycker att det känns rimligt och logiskt i och med att ni har separerat ekonomi samt att han rent biologiskt står sina egna barn närmare än dina egna barn.

Ts kräver ingen kompensation utan skulle vilja att sambon istället drar ner på julklapparna till sina barn.

Ser du inget konstigt i att barn i samma familj får olika antal julklappar (yngre barn) eller julklappar som är värda olika (äldre barn)? Tycker du också att det vore en rimlig lösning att vissa i familjen unnade sig julmat trots att den andra halvan bara hade råd med nudlar?
  • Anonym (A)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-11-17 09:21:20 följande:

Ts kräver ingen kompensation utan skulle vilja att sambon istället drar ner på julklapparna till sina barn.

Ser du inget konstigt i att barn i samma familj får olika antal julklappar (yngre barn) eller julklappar som är värda olika (äldre barn)? Tycker du också att det vore en rimlig lösning att vissa i familjen unnade sig julmat trots att den andra halvan bara hade råd med nudlar?

Jag ser det som att han gör vad han vill med sina pengar (som blir kvar när hans del av hushållskostnaderna är betalda)

Vill ts ha råd att unna sina egna barn lite dyrare julklappar får ts se till att öka sin inkomst med t.ex extra jobb.
  • Anonym (Har jag fel?)

Menar inte heller att allt måste vara superrättvist hela tiden, tycker det är helt ok att något barn får något dyrare ibland men då kanske det blir ett annat barn som får något dyrare nästa gång. Här är det däremot 3:e året nu som hans barn får klart mycket dyrare julklappar än mina. Och mina barn är inte dumma...argumentet att det jämnar ut sig i längden håller inte om det fortsätter så här.

• Anonym (Quexet)

Oj, här hemma köper vi det vi vet att barnen önskar sig i julklapp. Kan även hamna någon behovsjulklapp på något utav barnen. Vi har aldrig reflekterat över om något utav barnen får dyrare julklappar än det andra, tycker det verkar jättekonstigt.

Ni som tycker att det ska vara millimeterrättvisa, tycker ni då att om ett av barnen som fått sina säg fyra önskningar som då kanske var billigare än någon annans, ska få en massa "skit" för att kompensera summan?? Förvånad Ska då även behovsklapparna räknas in? Hur mycket är det okej att det skiljer? Hur många kr är det att det skiljer på ålder? 

Ja den här tråden skapade många frågor hos ett lite förvirrat kex!

• Anonym (Quexet)
    Anonym (Quexet) skrev 2015-11-17 09:40:36 följande:

Oj, här hemma köper vi det vi vet att barnen önskar sig i julklapp. Kan även hamna någon behovsjulklapp på något utav barnen. Vi har aldrig reflekterat över om något utav barnen får dyrare julklappar än det andra, tycker det verkar jättekonstigt.

Ni som tycker att det ska vara millimeterrättvisa, tycker ni då att om ett av barnen som fått sina säg fyra önskningar som då kanske var billigare än någon annans, ska få en massa "skit" för att kompensera summan?? Förvånad Ska då även behovsklapparna räknas in? Hur mycket är det okej att det skiljer? Hur många kr är det att det skiljer på ålder? 

Ja den här tråden skapade många frågor hos ett lite förvirrat kex!

Kan tillägga att vi har tre barn tillsammans o inga bonusbarn, vilket kanske underlättar våran situation lite! Cool
Svar på tråden Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?