• Anonym (Har jag fel?)

Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?

För tredje året i rad kommer sambons 2 barn få julklappar för mycket mer pengar än vad mina 2 barn får. Tycker inte nödvändigtvis att det måste vara millimeterrättvisa men för mig känns det fel att det ska skilja så pass mycket mellan hans och mina barn. Min sambo förstår inte varför jag blir upprörd över detta och menar på att mina barn får fler paket så det jämnar ut sig tycker han.

Hans barn (5 år och 10 år) får paket för ca 3000 kr var fördelat på ca 4-5 paket var.

Mina barn (10 år och 12 år) får paket för ca 1500 kr var fördelat på ca 6-7 paket var.

Min sambo tjänar mer än mig och har råd att lägga dessa pengar på sina barn men jag har inte råd att göra det samma. Vi har inte gemensam ekonomi och visst, hans barn borde inte behöva lida för att jag har mindre pengar. Men jag tycker att antingen får han lägga lite mindre pengar på sina barn eller så får han hjälpa mig att komma upp i liknande summor till mina barn. Är jag helt ute och cyklar? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?
  • Anonym (Golddigger)
    Anonym (Ojämnt) skrev 2015-11-17 01:19:53 följande:

Ok, var nog i någon rådgivning från ekonomer jag läst det kanske.

Hur som helst, tycker jag absolut inte att det är otänkbart, att dela gemensamma utgifter efter inkomst. Om man lever tillsammans som en familj, varför hålla så hårt i sina pengar, om man nu tjänar bra??

Om jag hade tjänat mest, inte sjutton hade jag velat att min sambo skulle ha en sämre standard än vad jag själv skulle ha!

Om man nu har den synen på sin sambo, att denne får skylla sej själv, som inte sett till att "komma upp sej" ekonomiskt, hur kan man då välja att leva med denne? För att ha nån att se ner på??

Tackolov är inte min sambo så trångsynt, det var hans vilja att vi skulle ha gemensam ekonomi, trots att jag tjänar mkt mindre. Han kunde inte förstå vitsen med att bo ihop som familj, om man skulle räkna pengar hit och dit hela tiden. Då hade vi ändå barn sen tidigare, både han och jag, min son var dessutom den som bodde mest hos oss.

" om jag hade tjänat mest " " trots jag tjänar mindre"

Haha. Så typiskt.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (A) skrev 2015-11-17 09:26:49 följande:

Jag ser det som att han gör vad han vill med sina pengar (som blir kvar när hans del av hushållskostnaderna är betalda)

Vill ts ha råd att unna sina egna barn lite dyrare julklappar får ts se till att öka sin inkomst med t.ex extra jobb.

Klart han gör som vill. Det gör alla oavsett vilken familjekonstellation det handlar om. Det är inte det diskussionen handlar om. Diskussionen handlar om dels rättvis, dels om ts missnöje och dels andra saker.

Om man bortser från allt annat så gror ts missnöje för varje år oavsett om hon har "rätt" att känna sig missnöjd. En tillräckligt missnöjd partner stannar inte hos sin partner i längden. Kanske bryr sig sambon om ts, kanske inte. Kanske vill han hålla ihop med henne, kanske bryr han sig inte. Men OM ts är missnöjd OCH sambon bryr sig så borde de prata om saken (eventuellt med en professionell) så att missnöjet inte leder till mer missämja och en eventuell separation. Kanske behöver ts lära sig hantera den ekonomiskt ojämnlika hemsituationen. Kanske behöver sambon lära sig att visa mer hänsyn. Eller så måste de kanske båda kompromissa och ändra på sig.

Ts, har du diskuterat det här med din sambo?
  • Anonym (A)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-11-17 09:47:55 följande:

Klart han gör som vill. Det gör alla oavsett vilken familjekonstellation det handlar om. Det är inte det diskussionen handlar om. Diskussionen handlar om dels rättvis, dels om ts missnöje och dels andra saker.

Om man bortser från allt annat så gror ts missnöje för varje år oavsett om hon har "rätt" att känna sig missnöjd. En tillräckligt missnöjd partner stannar inte hos sin partner i längden. Kanske bryr sig sambon om ts, kanske inte. Kanske vill han hålla ihop med henne, kanske bryr han sig inte. Men OM ts är missnöjd OCH sambon bryr sig så borde de prata om saken (eventuellt med en professionell) så att missnöjet inte leder till mer missämja och en eventuell separation. Kanske behöver ts lära sig hantera den ekonomiskt ojämnlika hemsituationen. Kanske behöver sambon lära sig att visa mer hänsyn. Eller så måste de kanske båda kompromissa och ändra på sig.

Ts, har du diskuterat det här med din sambo?

Jag tror inte att det är någon här i som hävdar att ts inte har rätt att känna sig missnöjd utan försöker snarare förklara för ts att han har rätt att göra vad han vill med sina eget ihop tjänade pengar.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (A) skrev 2015-11-17 09:54:16 följande:

Jag tror inte att det är någon här i som hävdar att ts inte har rätt att känna sig missnöjd utan försöker snarare förklara för ts att han har rätt att göra vad han vill med sina eget ihop tjänade pengar.

Det är väl ingen som hävdat motsatsen heller.

Ts har rätt att känna sig missnöjd med julklapparna och mannen har rätten att slösa sina pengar så som han vill. Det föreligger en konflikt där som riskerar att försämra ts och sambons relation. Det ligger i bådas intresse att kompromissa och lösa konflikten på ett sätt som båda kan vara någorlunda nöjda med om de vill behålla sin goda relation.
  • Anonym (Har jag fel?)

qwerty: jag har absolut diskuterat detta med sambon men känner inte att det leder någonstans eftersom han inte anser att det är ett problem som behöver lösas. Hans barn önskar sig dessa dyra saker och då vill han köpa dem till dem. Han verkar dock medvetet välja ut de dyrare sakerna på önskelistan och köper hellre dessa än de andra billigare sakerna som de också önskar sig ( och förmodligen skulle bli lika glada för egentligen? ).

Mina barn önskar sig också dyra saker men det betyder inte att de nödvändigtvis får dem. Möjligen någon dyrare grej som jag anser rimlig och sedan kanske några billigare (som de också vill ha). Mina barn brukar bli nöjda och glada men jag är rädd att deras glädje minskas när de ser vilka häftiga saker bonussyskonen får.

• Anonym (A)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-11-17 10:15:28 följande:

Det är väl ingen som hävdat motsatsen heller.

Ts har rätt att känna sig missnöjd med julklapparna och mannen har rätten att slösa sina pengar så som han vill. Det föreligger en konflikt där som riskerar att försämra ts och sambons relation. Det ligger i bådas intresse att kompromissa och lösa konflikten på ett sätt som båda kan vara någorlunda nöjda med om de vill behålla sin goda relation.

Nej,eftersom att det är ingen som hävdar motsatsen, förstår jag helt ärligt talat inte varför du tjafsar med mig om det?

Ett tips till ts i all välmening är att inte fokusera på att han lägger mer pengar på julklappar till sina egna barn än till hennes egna barn ;

Livet är inte alltid rättvist.
  • Anonym (.)

Jag blir ställd över att alls räkna presenter i pengar. Vi skulle väl ha råd att lägga tusenlappar men vräker aldrig på med många och dyra presenter vare sig till jul eller födelsedagar. För några år sedan fick de iofs var sin billig surfplatta (700 kr - som de hade sönder på en månad för att de trots tillsägelse använde den vid laddning och slet i kontakten, så några nya har det inte blivit). Men lika ofta är det en bok, liten legosats  (absolut inte de stora som drar över 300 spänn) eller från äldre generation hemstickad halsduk eller liknande. Kanske ett hemmagjort presentkort om att gå på bio eller teater med barnet. Barnen brukar bli jätteglada. De som gnäller och blir besvikna i familjer jag känner är i familjer där man krämar på med stora och flashiga presenter.

• Dixie
    Anonym (Har jag fel?) skrev 2015-11-17 09:36:35 följande:

Menar inte heller att allt måste vara superrättvist hela tiden, tycker det är helt ok att något barn får något dyrare ibland men då kanske det blir ett annat barn som får något dyrare nästa gång. Här är det däremot 3:e året nu som hans barn får klart mycket dyrare julklappar än mina. Och mina barn är inte dumma...argumentet att det jämnar ut sig i längden håller inte om det fortsätter så här.

men eftersom ni har separat ekonomi kommer det ju alltid att vara så här - din sambo ger julklappar till sina barn enligt hans ekonomi och du enligt din ekonomi - eftersom ni har valt att leva såhär förstår jag inte varför just julklapparna ska vara rättvisa.... 

sen får väl barnen presenter även från sina andra föräldrar, mor och farföräldrar!? 
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Har jag fel?) skrev 2015-11-17 10:29:59 följande:

qwerty: jag har absolut diskuterat detta med sambon men känner inte att det leder någonstans eftersom han inte anser att det är ett problem som behöver lösas. Hans barn önskar sig dessa dyra saker och då vill han köpa dem till dem. Han verkar dock medvetet välja ut de dyrare sakerna på önskelistan och köper hellre dessa än de andra billigare sakerna som de också önskar sig ( och förmodligen skulle bli lika glada för egentligen? ).

Mina barn önskar sig också dyra saker men det betyder inte att de nödvändigtvis får dem. Möjligen någon dyrare grej som jag anser rimlig och sedan kanske några billigare (som de också vill ha). Mina barn brukar bli nöjda och glada men jag är rädd att deras glädje minskas när de ser vilka häftiga saker bonussyskonen får.

Nu är det ju faktiskt så att den enes problem i en relation alltid blir den andras med. Hur stort gemensamt problem det blir beror på hur mycket missnöje problemet orsakar och hur mycket det påverkar relationen.

Tror du får diskutera det en sväng till med honom.

Fattar mig inte på relationer där partners inte bryr sig om att den andra är missnöjd. Verkar supervanligt. Inte konstigt att folk separerar till höger och vänster när de inte är nöjda i sina relationer. Man tycker att folk borde ha lärt sig efter sitt första äktenskap men nej, folk begår samma misstag relation efter relation. Beror det på att folk inte bryr sig om om deras relationer håller eller inte eller förstår de bara inte bättre?

Ett tips till er som vill att er relation ska hålla i längden. Försök alltid leva på ett sätt som glädjer din partner med. Om ni båda gör så så kommer ni båda bli som mest nöjda och relationen störst chans att överleva i längden.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-11-17 09:12:52 följande:
    Men föreställ dig ett scenario där hela familjen är på stranden och barnen vill ha glass. Din sambo är pank och snålar in på alla såna utgifter och har därmed inte råd att köpa glass till sina barn. Skulle du då ha hjärta att bara köpa glass till ditt barn som barnet sedan mumsar på på er gemensamma badfilt under ögonen på de stirrande bonusbarnen?
    Självklart inhandlas glass till samtliga barn. Jag upplever att det är olika saker. Behöver ett barn laktosfritt och de andra äter vanligt ska ingen skillnad göras. En dag på stranden får alla eller ingen glass. Det är inte en sund uppdelning. Men vill mannen lägga massa pengar på presenter till sina barn måste han få göra det om han vill. Har hans sambo inte råd att ge samma till sina barn kan hon inte komma och kräva att han ska ge henne pengar för att hon ska ha råd att ge samma till sina barn. Det är två olika saker. Man måste få lov att "skämma bort" sina barn om man vill. Allt behöver inte vara exakt lika.
Svar på tråden Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?