• Anonym (Har jag fel?)

Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?

För tredje året i rad kommer sambons 2 barn få julklappar för mycket mer pengar än vad mina 2 barn får. Tycker inte nödvändigtvis att det måste vara millimeterrättvisa men för mig känns det fel att det ska skilja så pass mycket mellan hans och mina barn. Min sambo förstår inte varför jag blir upprörd över detta och menar på att mina barn får fler paket så det jämnar ut sig tycker han.

Hans barn (5 år och 10 år) får paket för ca 3000 kr var fördelat på ca 4-5 paket var.

Mina barn (10 år och 12 år) får paket för ca 1500 kr var fördelat på ca 6-7 paket var.

Min sambo tjänar mer än mig och har råd att lägga dessa pengar på sina barn men jag har inte råd att göra det samma. Vi har inte gemensam ekonomi och visst, hans barn borde inte behöva lida för att jag har mindre pengar. Men jag tycker att antingen får han lägga lite mindre pengar på sina barn eller så får han hjälpa mig att komma upp i liknande summor till mina barn. Är jag helt ute och cyklar? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?
  • Anonym (Vera)

Många barn i den åldern som lever i "normala familjer med normal ekonomi" får slalomskodor, tv-spel, dator, mobiltelefon, lägerresa osv i julklapp. Inget konstigt alls och jag bor inte i en rik storstad.

Barnen överlever men hur kul är det för barnen om bonussyskonen får nya mobiler och nya spelkonsoller och Ts barn får nya spel till sitt xbox 360?

• Anonym (Vera)
    Ego Lovers skrev 2015-11-18 00:03:06 följande:
    Vissa verkar njuta av att glänsa inför familjen och släkten på självaste julafton.
    Vi har en släkting X och dennes partner Y som har arbetarinkomst men de försöker överträffa varann på julafton med att ge varandra resor. Ett år hade X köpt en weekend till Rom torsdag till söndag till Y och såg så jävla nöjd ut när Y läste högt vad hen hade fått. Så öppnade X presenten som hen fått från Y och Y hade köpt en resa till Bali på tre veckor och X blev skit sur och sa att vi skulle ju inte köpa dyra presenter i år till varann. Tyvärr är det så här är det varenda jul. Den som inte vinner utan har gett bort den billigaste presenten ska verka vara lite sur för att den andre spenderar så mycket på just hen just för de båda vill glänsa inför oss i släkten. Skryt utan dess like är det och det är tröttsamt. Tyvärr har deras sätt smittat av sig på deras tre ungar så de visar tydligt när de är missnöjda medan min lille öppnar ett paket och är sedan nöjd och leker med leksaken utan en tanke att det finns fler paket att öppna. Barn blir det man gör dom till tyvärr och visar man barnen att det är okej att skryta eller vara missnöjd så kommer de visa det och använda det för att synas
    Jag hade en period när jag hade svårt att få ekonomin att gå ihop och min lillebror frågade hur vi skulle göra med julklappsöppningen. Jag sa att barnet kommer att få några få billiga paket för så såg min ekonomi ut det året och lillebrorsan sa att det var lugnt och att deras barn bara skulle några enkla paket de med. Gissa hur kul det var att sitta på julafton och syskonbarnen öppnade paket med nya iphones och med dyra lurar som mina barn bara skulle kunna drömma om och mina barn fick inramade foton och kläder som de hade önskat sig. Det gör ont i hjärtat när brorsbarnen gnuggar in vad de har fått för fina saker och sen visar upp alla andra presenter som de har fått innan vi samlades..
  • FuckGoggleAskMe

Men har man 1500kr att köpa presenter för, kan man inte köpa för mer. Vill man köpa för mer, sparar man ihop mer. Kan man inte spara ihop mer är det tough shit som gäller. Varför ska man lämpa över ansvaret över ens egna barns lycka och presenter på någon annan?

• Embla twopointoh

Varför kan du TS inte spara pengar under året så att du har mer pengar att röra dig med? Du skriver att det är tredje året i rad detta händer, så det kan ju inte komma som en överraskning. Det är kanske att bota symptomen istället för sjukdomen (för som jag ser det verkar problemen gå djupare än en ekonomisk snedfördelning), men fram tills att ni löst det andra kanske det är bäst ändå.

Jag håller med Ego Lovers om att det är ett stort problem att hans barn skryter med sina dyrare presenter. Annars kan jag tänka att TS barn är såpass stora att man kan prata med dem och att de kan förstå det här med delad ekonomi och att deras mamma helt enkelt inte har råd med lika mycket som sambon. Det skulle kunna bli bra, om det inte hade varit så att de andra barnen strör salt i såren genom att skryta/retas med de presenter de får. Det beteendet hade jag som mamma, eller som vuxen överhuvudtaget, inte accepterat. Hade jag kommit på mina barn att skryta/retas på det sättet trots att jag sagt att det inte är okej, då finns det risk att deras nya julklappar (eller saker, det är ju inte beroende av när på året de fick presenterna) hade hamnat i ett skåp någonstans fram tills att de kunde bete sig som folk.

En sak som är viktig i sammanhanget, och ibland svår, är dock att skilja på när någon skryter med presenterna och när han/hon bara är glad över dem. Jag tycker det är självklart att ett barn vill visa upp och berätta om de fina presenter det fått för alla som råkar vara i närheten. Det får man hantera utifrån barnets ålder.

• Vinterankan

Jag tycker du ska prata med dina föräldrar. Om hans föräldrar inte ger till dina barn så bör dina föräldrar inte ge till hans barn. Inte som hämnd utan som en ren rättvisegrej.

• Anonym (Integöraskillnad)

Har man valt att bli en familj vilket man gör när man flyttar ihop då är det INTE ok att göra skillnad på barnen på det viset. Absolut inte julafton. Vill man skapa avundsjuka och osämja mellan bonusbarnen så är ju det ett fint sätt att börja på..

• Anonym (Har jag fel?)

Det är nu 3:e året ja och jag borde ju ha kunnat räkna ut detta men i min enfald tänkte jag väl att min sambo inte nödvändigtvis skulle köpa så dyra paket varje år. Vi hade dessutom denna diskussion förra året med så jag trodde väl att sambon skulle tänka lite annorlunda nu. I vardagen upplever jag inte denna stora skillnad, hans barn är åtminstone inte hos oss överdrivet bortskämda och det känns som att vi är hyfsat samspelta.

Jag skulle säkert kunna spara undan mer pengar under året om jag verkligen ansträngde mig men så stora marginaler har jag inte och det finns alltid andra "hål" att stoppa de pengarna. Sen vill jag hellre ha nån slant över till att kunna ta barnen på nån rolig aktivitet ibland än att lägga undan för att kunna ge dem svindyra presenter vid jul.

• Anonym (Mia)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-11-17 19:39:13 följande:
    En relation där parterna inte tillfredsställer varandras behov kommer att gå isär förr eller senare. Vad ska man göra med en partner som man inte blir glad av att vara tillsammans med och som bryr sig om liksom??

Det handlar inte om känslomässig utpressning utan om hälsosamma relationer där de inblandade insett att en relation växer av att man ger. I en relation där båda ger och då också får tusenfalt tillbaka.

Jag förmodar att du har en del kraschade relationer i bagaget med din attityd.
    Jag är tillräckligt trygg i mig själv och mitt förhållande för att inte behöva svara på dina gliringar.

Hur kommer det sig att du känner dig manad att klanka ner på andra i kommentar efter kommentar?
  • Anonym (A)
    Anonym (Mia) skrev 2015-11-18 07:39:07 följande:

Jag är tillräckligt trygg i mig själv och mitt förhållande för att inte behöva svara på dina gliringar.

Hur kommer det sig att du känner dig manad att klanka ner på andra i kommentar efter kommentar?

• Anonym (hjälp)
    Anonym (Dyrt) skrev 2015-11-18 00:00:07 följande:

Ja det är orättvist.

Firade ett år julen borta (hos släktingar) vi blev tillsagda att inte ta med så många julklappar till barnen då dem vi fira hos inte skulle ha så många julklappar. Väl där var det en stor hög under julgranen, barnen var exalterade ( 3 och 5 år gamla) slutade med att barnen satt och kollade på hur de andra (vuxna) öppnade sina paket. Man kunde se hur besvikna dem var varje gång ett paket togs upp och dem trodde det var till dem. Det var hemskt, får fortfarande dåligt samvete för detta.

Usch, får ont i hjärtat :(
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Har jag fel?) skrev 2015-11-18 07:25:08 följande:

Det är nu 3:e året ja och jag borde ju ha kunnat räkna ut detta men i min enfald tänkte jag väl att min sambo inte nödvändigtvis skulle köpa så dyra paket varje år. Vi hade dessutom denna diskussion förra året med så jag trodde väl att sambon skulle tänka lite annorlunda nu. I vardagen upplever jag inte denna stora skillnad, hans barn är åtminstone inte hos oss överdrivet bortskämda och det känns som att vi är hyfsat samspelta.

Jag skulle säkert kunna spara undan mer pengar under året om jag verkligen ansträngde mig men så stora marginaler har jag inte och det finns alltid andra "hål" att stoppa de pengarna. Sen vill jag hellre ha nån slant över till att kunna ta barnen på nån rolig aktivitet ibland än att lägga undan för att kunna ge dem svindyra presenter vid jul.

Tråkigt att han gör dig besviken på det sättet. Tyvärr tänker jag när du skriver att om du, som du säger, hellre vill ta dem på roliga aktiviteter ibland än att ge dem svindyra presenter vid jul, så får du nog acceptera läget. Då har du gjort ditt val, liksom. Med högsta sannolikhet är det mycket mer värt för barnen i längden att få göra roliga aktiviteter ibland än att få den nyaste telefonen varje jul, vill jag tro i alla fall. Jag får uppfattningen att ni pratar lite löst om det efter att  det har skett och sedan inget mer. Planerar ni inte julen tillsammans? På samma sätt som var ni ska fira, vem ni ska fira med och vad ni ska äta, kan ni inte prata om julklapparna? Varför vill han inte att det ska vara lika mellan era barn? Upplever du att han är väldigt uppdelad om "dina barn och mina barn" vid andra tider och situationer under året också? Jag har i tidigare kommentarer sagt att jag inte tycker att man kan kräva att ens partner ska "försörja/skjuta till" pengar för en, för att man själv inte har råd. Det är mer en ideologisk tanke och jag har förstått att det inte är så du ser på det heller. Jag blev berörd av de personerna som skrivit nu senast, om hur det känns för barnen och har kommit lite på andra tankar. Barnen borde sättas i främsta rummet här. Barn är barn och ni är som många säger, en familj. Jag tycker du ska sluta "hoppas" och "tro" att din kille ska förändra sig/fatta/vilja och verkligen ta ett ordentlig snack med honom. Visa honom denna tråd. Fan, det skaver i hjärtat att läsa om hemska uppdelningar som sker. Stackars barn, de har inte valt deras situation. Jag tycker inte du behöver be dina föräldrar att sluta ge hans barn julklappar, givmildhet kan man aldrig få för mycket av och dina barn skadas inte av att även hans barn får paket från några som "egentligen" är dina barns släktingar. Men ni borde verkligen göra detta på ett mer jämställt sätt, utan att se det som att han behöver ge dig pengar för att du ska kunna ge dina barn dyrare saker utan snarare att ni ger alla barn gemensamma saker. Utifrån de ekonomiska förutsättningarna så kommer han troligen att behöva lägga in mer pengar, men vad fan gör det? Ge alla fyra barnen paket från ER och dela inte upp det. Sätt en gemensam budget för vad samtliga paket ska få kosta, och jobba utefter det. Det tror jag absolut är bra. Hoppas det går bra för er.
  • Anonym (S)
    Anonym (Mia) skrev 2015-11-18 07:39:07 följande:

Bra att du inte tar åt av vad skribenten i fråga skriver till dig!
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (hjälp) skrev 2015-11-18 09:08:48 följande:

Tråkigt att han gör dig besviken på det sättet. Tyvärr tänker jag när du skriver att om du, som du säger, hellre vill ta dem på roliga aktiviteter ibland än att ge dem svindyra presenter vid jul, så får du nog acceptera läget. Då har du gjort ditt val, liksom. Med högsta sannolikhet är det mycket mer värt för barnen i längden att få göra roliga aktiviteter ibland än att få den nyaste telefonen varje jul, vill jag tro i alla fall. Jag får uppfattningen att ni pratar lite löst om det efter att  det har skett och sedan inget mer. Planerar ni inte julen tillsammans? På samma sätt som var ni ska fira, vem ni ska fira med och vad ni ska äta, kan ni inte prata om julklapparna? Varför vill han inte att det ska vara lika mellan era barn? Upplever du att han är väldigt uppdelad om "dina barn och mina barn" vid andra tider och situationer under året också? Jag har i tidigare kommentarer sagt att jag inte tycker att man kan kräva att ens partner ska "försörja/skjuta till" pengar för en, för att man själv inte har råd. Det är mer en ideologisk tanke och jag har förstått att det inte är så du ser på det heller. Jag blev berörd av de personerna som skrivit nu senast, om hur det känns för barnen och har kommit lite på andra tankar. Barnen borde sättas i främsta rummet här. Barn är barn och ni är som många säger, en familj. Jag tycker du ska sluta "hoppas" och "tro" att din kille ska förändra sig/fatta/vilja och verkligen ta ett ordentlig snack med honom. Visa honom denna tråd. Fan, det skaver i hjärtat att läsa om hemska uppdelningar som sker. Stackars barn, de har inte valt deras situation. Jag tycker inte du behöver be dina föräldrar att sluta ge hans barn julklappar, givmildhet kan man aldrig få för mycket av och dina barn skadas inte av att även hans barn får paket från några som "egentligen" är dina barns släktingar. Men ni borde verkligen göra detta på ett mer jämställt sätt, utan att se det som att han behöver ge dig pengar för att du ska kunna ge dina barn dyrare saker utan snarare att ni ger alla barn gemensamma saker. Utifrån de ekonomiska förutsättningarna så kommer han troligen att behöva lägga in mer pengar, men vad fan gör det? Ge alla fyra barnen paket från ER och dela inte upp det. Sätt en gemensam budget för vad samtliga paket ska få kosta, och jobba utefter det. Det tror jag absolut är bra. Hoppas det går bra för er.

Mycket bra ide! Ts, föreslå att ni ger alla barnen julklappar från ER istället för att ni köper till era egna barn.
  • Anonym (S)
    Anonym (Har jag fel?) skrev 2015-11-16 07:44:17 följande:

För tredje året i rad kommer sambons 2 barn få julklappar för mycket mer pengar än vad mina 2 barn får. Tycker inte nödvändigtvis att det måste vara millimeterrättvisa men för mig känns det fel att det ska skilja så pass mycket mellan hans och mina barn. Min sambo förstår inte varför jag blir upprörd över detta och menar på att mina barn får fler paket så det jämnar ut sig tycker han.

Hans barn (5 år och 10 år) får paket för ca 3000 kr var fördelat på ca 4-5 paket var.

Mina barn (10 år och 12 år) får paket för ca 1500 kr var fördelat på ca 6-7 paket var.

Min sambo tjänar mer än mig och har råd att lägga dessa pengar på sina barn men jag har inte råd att göra det samma. Vi har inte gemensam ekonomi och visst, hans barn borde inte behöva lida för att jag har mindre pengar. Men jag tycker att antingen får han lägga lite mindre pengar på sina barn eller så får han hjälpa mig att komma upp i liknande summor till mina barn. Är jag helt ute och cyklar? Vad tycker ni?

Får inte din sambo bestämma själv hur mycket pengar han lägger på julklappar till sina egna barn?

Varför skaffar du dig inte ytterligare mer i inkomst så att du har råd att lägga mer pengar på julklappar till dina egna barn?
  • Anonym (Har jag fel?)

Det här med att skaffa sig mer i inkomst är inte så lätt. Vill inte påstå att det är omöjligt för det är det säkert inte. Frågan är om det är värt det? För att få mer i plånboken behöver jag antingen gå upp i arbetstid vilket drabbar framförallt mitt ena barn eller vidareutbilda mig för att så småningom ha chans till bättre betalt arbete vilket under studietiden förmodligen skulle förvärra min ekonomiska situation. Eller söka andra arbeten och hoppas på bättre betalt och en lika förstående chef som jag har nu som aldrig knorrar när jag behöver vabba för diverse behandlingar/läkarbesök som mitt ena barns tillstånd kräver. Jag har idag ett jobb jag stormtrivs på och vet att jag är väldigt uppskattad för det jobb jag gör. För mig är det viktigare än att kunna överösa barnen med materiella gåvor. Mina barn har mat på bordet, hela och rena kläder, vi hittar på roliga saker ihop och är välmående. Blir ändå ledsen för barnens skull när de får uppleva denna särbehandling.

• Anonym (hjälp)
    Anonym (Har jag fel?) skrev 2015-11-18 10:18:16 följande:

Det här med att skaffa sig mer i inkomst är inte så lätt. Vill inte påstå att det är omöjligt för det är det säkert inte. Frågan är om det är värt det? För att få mer i plånboken behöver jag antingen gå upp i arbetstid vilket drabbar framförallt mitt ena barn eller vidareutbilda mig för att så småningom ha chans till bättre betalt arbete vilket under studietiden förmodligen skulle förvärra min ekonomiska situation. Eller söka andra arbeten och hoppas på bättre betalt och en lika förstående chef som jag har nu som aldrig knorrar när jag behöver vabba för diverse behandlingar/läkarbesök som mitt ena barns tillstånd kräver. Jag har idag ett jobb jag stormtrivs på och vet att jag är väldigt uppskattad för det jobb jag gör. För mig är det viktigare än att kunna överösa barnen med materiella gåvor. Mina barn har mat på bordet, hela och rena kläder, vi hittar på roliga saker ihop och är välmående. Blir ändå ledsen för barnens skull när de får uppleva denna särbehandling.

Förstår dig. Fint att du trivs, att det funkar, att du kan ge barnen en bra tillvaro. Kan du inte testa att ha helhetstänket kring er familj även gällande julklapparna då? Att ge dem tillsammans som föräldrar till barn, du och sambon? Då kanske särbehandlings-känslan kan försvinna när ni tar makt över situationen och gör det tillsammans :) Kolla med sambon!
  • Anonym (Ellan)

Min spontana reaktion på Ts är att om jag hade varit i din sambos sits så hade jag köpt det jag ville till mina egna barn. Ni har ju trots allt dom inte ihop. Dom har ju en egen pappa.

Men jag kan förstå dig också. Att det gör ont i mammahjärtat. Och att man vill kunna ge sina barn allt.

Svar på tråden Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?