Anonym (Har jag fel?) skrev 2015-11-18 07:25:08 följande:
Det är nu 3:e året ja och jag borde ju ha kunnat räkna ut detta men i min enfald tänkte jag väl att min sambo inte nödvändigtvis skulle köpa så dyra paket varje år. Vi hade dessutom denna diskussion förra året med så jag trodde väl att sambon skulle tänka lite annorlunda nu. I vardagen upplever jag inte denna stora skillnad, hans barn är åtminstone inte hos oss överdrivet bortskämda och det känns som att vi är hyfsat samspelta.
Jag skulle säkert kunna spara undan mer pengar under året om jag verkligen ansträngde mig men så stora marginaler har jag inte och det finns alltid andra "hål" att stoppa de pengarna. Sen vill jag hellre ha nån slant över till att kunna ta barnen på nån rolig aktivitet ibland än att lägga undan för att kunna ge dem svindyra presenter vid jul.
Tråkigt att han gör dig besviken på det sättet. Tyvärr tänker jag när du skriver att om du, som du säger, hellre vill ta dem på roliga aktiviteter ibland än att ge dem svindyra presenter vid jul, så får du nog acceptera läget. Då har du gjort ditt val, liksom. Med högsta sannolikhet är det mycket mer värt för barnen i längden att få göra roliga aktiviteter ibland än att få den nyaste telefonen varje jul, vill jag tro i alla fall. Jag får uppfattningen att ni pratar lite löst om det efter att det har skett och sedan inget mer. Planerar ni inte julen tillsammans? På samma sätt som var ni ska fira, vem ni ska fira med och vad ni ska äta, kan ni inte prata om julklapparna? Varför vill han inte att det ska vara lika mellan era barn? Upplever du att han är väldigt uppdelad om "dina barn och mina barn" vid andra tider och situationer under året också? Jag har i tidigare kommentarer sagt att jag inte tycker att man kan kräva att ens partner ska "försörja/skjuta till" pengar för en, för att man själv inte har råd. Det är mer en ideologisk tanke och jag har förstått att det inte är så du ser på det heller. Jag blev berörd av de personerna som skrivit nu senast, om hur det känns för barnen och har kommit lite på andra tankar. Barnen borde sättas i främsta rummet här. Barn är barn och ni är som många säger, en familj. Jag tycker du ska sluta "hoppas" och "tro" att din kille ska förändra sig/fatta/vilja och verkligen ta ett ordentlig snack med honom. Visa honom denna tråd. Fan, det skaver i hjärtat att läsa om hemska uppdelningar som sker. Stackars barn, de har inte valt deras situation. Jag tycker inte du behöver be dina föräldrar att sluta ge hans barn julklappar, givmildhet kan man aldrig få för mycket av och dina barn skadas inte av att även hans barn får paket från några som "egentligen" är dina barns släktingar. Men ni borde verkligen göra detta på ett mer jämställt sätt, utan att se det som att han behöver ge dig pengar för att du ska kunna ge dina barn dyrare saker utan snarare att ni ger alla barn gemensamma saker. Utifrån de ekonomiska förutsättningarna så kommer han troligen att behöva lägga in mer pengar, men vad fan gör det? Ge alla fyra barnen paket från ER och dela inte upp det. Sätt en gemensam budget för vad samtliga paket ska få kosta, och jobba utefter det. Det tror jag absolut är bra. Hoppas det går bra för er.