• Anonym (Har jag fel?)

Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?

För tredje året i rad kommer sambons 2 barn få julklappar för mycket mer pengar än vad mina 2 barn får. Tycker inte nödvändigtvis att det måste vara millimeterrättvisa men för mig känns det fel att det ska skilja så pass mycket mellan hans och mina barn. Min sambo förstår inte varför jag blir upprörd över detta och menar på att mina barn får fler paket så det jämnar ut sig tycker han.

Hans barn (5 år och 10 år) får paket för ca 3000 kr var fördelat på ca 4-5 paket var.

Mina barn (10 år och 12 år) får paket för ca 1500 kr var fördelat på ca 6-7 paket var.

Min sambo tjänar mer än mig och har råd att lägga dessa pengar på sina barn men jag har inte råd att göra det samma. Vi har inte gemensam ekonomi och visst, hans barn borde inte behöva lida för att jag har mindre pengar. Men jag tycker att antingen får han lägga lite mindre pengar på sina barn eller så får han hjälpa mig att komma upp i liknande summor till mina barn. Är jag helt ute och cyklar? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?
  • Uuuuuujk

Det blir en skillnad om du gör en ger av det. Jag och min bror har aldrig jämfört pengavärdet i våra presenter eller antal eller om det sammanlagt kommer upp i samma summa. Våra föräldrar har varit tydliga med att om en leksak vi önskar oss är lite dyrare så får vi kanske inte så många andra saker.

Du har rätt att hans barn inte ska "lida" för att du inte har råd, men varför ska din sambo få lida? Antingen får du skaffa ett bättre betalt jobbet, spara ihop pengar under hela året eller sluta göra en grej av mängden pengar.

Är dina barn fixerade vid skillnaden så får du lära dem att förstå. Risken är att du påverkar dina barn negativt med detta. Barn hör mer än man tror och de kanske inte tänkt på någon skillnad tidigare.

• Anonym (Nej)

Ja jag tycker att du är helt ute och cyklar. Ni har inte gemensam ekonomi och försörjer era egna barn. Alltså väljer han hur mycket han vill lägga på klappar och du väljer hur mycket du vill lägga. Hans barn ska väl inte behöva bli "lidande" för att du inte lägger lika mycket på dina och han ska inte behöva lägga lika mycket på dina barns klappar som du gör bara för att han vill ge dyrare klappar till sina barn än vad du vill. Tycker ditt krav är lika orimligt som att han skulle kräva att du la lika mycket på klappar som han för att det inte skulle bli orättvist.

Med det sagt så förstår jag din känsla och att du vill att dina barn ska få lika mycket klappar men du kan som sagt inte kräva att han ska fixa så att det blir så.

• Anonym (Vera)

Arbetar du heltid? Delar ni 50/50 på allt hushållsarbete och alla gemensamma kostnader? Får barnen saker för samma summor av andra föräldern?

• Anonym (Har jag fel?)

Ok, tack för era svar! Vet som sagt inte hur jag ska tänka kring detta. Hittills har inget barn reagerat kring klapparna och det är väl mest jag som stör mig på detta men mina barn börjar vara rätt stora och jag är väl rädd att de ska förstå skillnaden snart.

• Anonym (Tina)

Kan ni inte mötas så att alla barnen får 2tkr?

Hur kommer det sig att du inte kan lägga mer? Jobbar du halvtid och isåfall är detta ett val ni kommit överens om för familjens bästa? Isåfall bör ni ha delad ekonomi.

Men om så inte är fallet så får du faktiskt bita i det sura äpplet att du inte satsade mer på jobb och karriär. Livet är inte rättvist, och har man inte pengar så har man inte pengar. Punkt.

• cupcakemom

Min sambo tjänar mer än mig och vi har inte gemensam ekonomi heller men just julklappar så har vi pratat genom först så det hamnar på ung samma.... Jag har köpt en del till alla barn och han en del till alla barn.... Vi köper alltså inte bara till våra egna utan hittat vi nåt som passar köper vi det oavsett barn... Men såklart ändå lite mer ansvar att klara av dom biologiska barnen först och främst

Det skulle kännas helt fel att hans barn fick iPhones och mina strumpor..... Lite dyrare saker som tex telefoner /dator har dom fått när behov uppstått och då inte alla samtidigt och dom tycker inte det är konstigt men just jul och födelsedagar försöker vi hålla samma nivå

• cupcakemom
    Anonym (Tina) skrev 2015-11-16 08:12:09 följande:

Kan ni inte mötas så att alla barnen får 2tkr?

Hur kommer det sig att du inte kan lägga mer? Jobbar du halvtid och isåfall är detta ett val ni kommit överens om för familjens bästa? Isåfall bör ni ha delad ekonomi.

Men om så inte är fallet så får du faktiskt bita i det sura äpplet att du inte satsade mer på jobb och karriär. Livet är inte rättvist, och har man inte pengar så har man inte pengar. Punkt.

Vadå inte satsade mer på jobb och karriär... Hon kanske har precis det jobb hon vill ha men som tyvärr är lågsvlönat.... Alla drömmer inte om jobbet med hög lön och tjusigt kontor.... Och tur är väl det annars skulle vi inte ha ngr eldsjälar i tex vården....
  • Anonym (Har jag fel?)

Jag jobbar 50 % och kan inte jobba mer pga mitt ena barn (10-åringen) som har ett gäng diagnoser som gör att hen inte klarar allt för långa dagar i skolan. Jag sköter det mesta hushållsarbetet eftersom jag är hemma mer. Gemensamma utgifter delar vi på 50/50. Klarar mig ekonomiskt tack vare helt vårdbidrag som jag får för 10-åringen. Min 10 åring bor heltid med oss. De andra 3 barnen bor varannan vecka.

Hans barn får mer presenter hos den andra föräldern än vad mina får också. Jag har inte heller någon släkt förutom min mamma som ger till barnen (alla fyra för hon vill inte göra skillnad på barnen vilket jag tycker är fint) medan sambons barn har en rätt stor släkt med både far-och morföräldrar bl a som ger presenter till dem (men inte till mina).

• Unaangelita

Men julen är ju 24/12 varje år och om det är så viktigt för dig att barnen ska få julklappar för exakt samma summa kan du väl spara mer pengar till julklappar under resten av året? Du vet ju att julen kommer varje år och detta verkar vara ett problem för dig men det går ju att lösa genom att lägga undan lite varje månad?
    Jag tycker inte det borde vara ett problem, att få julklappar för 1500:- när man är 10 och 12 år gamla är det nog inte många som får, så de är nog superglada ändå skulle jag tro. 

• Anonym (mn)

mina barn får julklappar för ca 1000 kr för den delen. De är tonåringar.
    Vad ger ni för 3000 kr och till så pass små barn? Inte sjutton behöver han ge dem för så stor summa i den åldern?

Jag förstår dilemmat men om barnen inte tänker på det så kommer det dröja ett tag till innan de ev gör det, om inte du ofta pratar om vad saker kostar. Jag tycker snarare ni kan diskutera hur mkt julen ska få kosta.

Svar på tråden Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?