• Anonym (Har jag fel?)

Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?

För tredje året i rad kommer sambons 2 barn få julklappar för mycket mer pengar än vad mina 2 barn får. Tycker inte nödvändigtvis att det måste vara millimeterrättvisa men för mig känns det fel att det ska skilja så pass mycket mellan hans och mina barn. Min sambo förstår inte varför jag blir upprörd över detta och menar på att mina barn får fler paket så det jämnar ut sig tycker han.

Hans barn (5 år och 10 år) får paket för ca 3000 kr var fördelat på ca 4-5 paket var.

Mina barn (10 år och 12 år) får paket för ca 1500 kr var fördelat på ca 6-7 paket var.

Min sambo tjänar mer än mig och har råd att lägga dessa pengar på sina barn men jag har inte råd att göra det samma. Vi har inte gemensam ekonomi och visst, hans barn borde inte behöva lida för att jag har mindre pengar. Men jag tycker att antingen får han lägga lite mindre pengar på sina barn eller så får han hjälpa mig att komma upp i liknande summor till mina barn. Är jag helt ute och cyklar? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?
  • Anonym (nono)
    Anonym (Lisa) skrev 2015-11-16 19:35:49 följande:
    men varför ska TS sambo helt plötsligt behöva betala för TS barn bara för att det är jul!? 

hur gör man då men julklappar från barnens andra föräldrar, mor och farföräldrar - ska TS ge alla en lista på vilken summa varje person max får köpa för, så det inte blir orättvist......
    Men såklart inte! Detta gäller de fyra barn och två vuxna som ingår i TS familj. Dvs de personer som bor tillsammans och delar ett hem och en vardag.
    Inte alla extended familjemedlemmar och deras förehavanden.

Och ja, TS sambo har VALT att ingå i en familj och inom en familj behandlar man barnen lika, punkt slut. Därför bör han betala, alternativt se till att samma summa läggs på alla ungar genom att jämka sina egna inköp.

Får finnas nån måtta på snålheten inom en familj...
  • Anonym (nono)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-11-16 21:16:33 följande:

Vete fan om jag själv skulle vara så sugen på att fira jul med en sambo som ts har för mina barns skull. I alla fall om mina barn var gamla nog för att förstå.

Word.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (nono) skrev 2015-11-16 22:01:42 följande:
    Men såklart inte! Detta gäller de fyra barn och två vuxna som ingår i TS familj. Dvs de personer som bor tillsammans och delar ett hem och en vardag.

Och ja, TS sambo har VALT att ingå i en familj och inom en familj behandlar man barnen lika, punkt slut. Därför bör han betala, alternativt se till att samma summa läggs på alla ungar genom att jämka sina egna inköp.

Får finnas nån måtta på snålheten inom en familj?
    Vem är snål? Ts man som vill ge sina barn presenter? Ts som inte ger sina barn tillräckligt (enligt ts själv)? Ts man som inte vill tvingas ge ts pengar för att ts ska kunna ge sina barn paket så att det blir "rättvist"? Snålt av ts att kräva sin snubbe på pengar för att hon vill ge sina egna barn en ouppnåelig lyx som hon ej själv kan ge dem. Det här familjebegreppet börjar bli lite skevt. Gemensam vardag till den grad att alla tvingas leva med alla, vilket ej bör betyda att alla ska ha exakt lika på allt. Ts man är inte snål och ska inte behöva betala för ts komplex.
  • Anonym (Lisa)
    det är ju ingen kärnfamilj vi pratar om - det finns ju två bio föräldrar till - så varför ska det då bara vara rättvist just mellan dessa barn!? 
  • Anonym (nono)
    Anonym (hjälp) skrev 2015-11-16 22:06:00 följande:
    Vem är snål? Ts man som vill ge sina barn presenter? Ts som inte ger sina barn tillräckligt (enligt ts själv)? Ts man som inte vill tvingas ge ts pengar för att ts ska kunna ge sina barn paket så att det blir "rättvist"? Snålt av ts att kräva sin snubbe på pengar för att hon vill ge sina egna barn en ouppnåelig lyx som hon ej själv kan ge dem. Det här familjebegreppet börjar bli lite skevt. Gemensam vardag till den grad att alla tvingas leva med alla, vilket ej bör betyda att alla ska ha exakt lika på allt. Ts man är inte snål och ska inte behöva betala för ts komplex.
    Jo, hans attityd är snål. Att leva tillsammans är att vara en familj. Annars är man ett kollektiv. Att inte begripa det är att ha en skev uppfattning om begreppet "familj".
  • SötaRovan

Får finnas nån måtta på snålheten inom en familj...
    TS och hennes sambo har VALT att ha delad ekonomi och då gäller det. Varför ska TS kunna kräva att sambon betalar för hennes barn när dom har valt att ha delad ekonomi?
  • Anonym (nono)
    Anonym (Lisa) skrev 2015-11-16 22:10:05 följande:
    det är ju ingen kärnfamilj vi pratar om - det finns ju två bio föräldrar till - så varför ska det då bara vara rättvist just mellan dessa barn!? 
    Vem har sagt något om en kärnfamilj? En familj, kort och gott. De sex personer TS berör och som bor tillsammans.

Inte övriga bio-och bonusföräldrar, bio- och bonusmorföräldrar eller farföräldrar, fastrar, kusiner, tremänningar eller what not. 
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (nono) skrev 2015-11-16 22:15:51 följande:
    Jo, hans attityd är snål. Att leva tillsammans är att vara en familj. Annars är man ett kollektiv. Att inte begripa det är att ha en skev uppfattning om begreppet "familj".
    Så ts vill ha en viss standard för sina barn med hon ska inte själv göra så att hennes barn får den standarden utan det ska hennes sambo se till att göra? Han är inte snål, hon verkar isåfall girig.
  • Anonym (nono)
    Anonym (hjälp) skrev 2015-11-16 22:23:58 följande:
    Så ts vill ha en viss standard för sina barn med hon ska inte själv göra så att hennes barn får den standarden utan det ska hennes sambo se till att göra? Han är inte snål, hon verkar isåfall girig.
    Skaffa ett hjärta. 
  • Anonym (A)
    Anonym (hjälp) skrev 2015-11-16 22:23:58 följande:

Svar på tråden Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?