• Anonym (Har jag fel?)

Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?

För tredje året i rad kommer sambons 2 barn få julklappar för mycket mer pengar än vad mina 2 barn får. Tycker inte nödvändigtvis att det måste vara millimeterrättvisa men för mig känns det fel att det ska skilja så pass mycket mellan hans och mina barn. Min sambo förstår inte varför jag blir upprörd över detta och menar på att mina barn får fler paket så det jämnar ut sig tycker han.

Hans barn (5 år och 10 år) får paket för ca 3000 kr var fördelat på ca 4-5 paket var.

Mina barn (10 år och 12 år) får paket för ca 1500 kr var fördelat på ca 6-7 paket var.

Min sambo tjänar mer än mig och har råd att lägga dessa pengar på sina barn men jag har inte råd att göra det samma. Vi har inte gemensam ekonomi och visst, hans barn borde inte behöva lida för att jag har mindre pengar. Men jag tycker att antingen får han lägga lite mindre pengar på sina barn eller så får han hjälpa mig att komma upp i liknande summor till mina barn. Är jag helt ute och cyklar? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?
  • Anonym (qwerty)

Ts, ta upp för diskussion med din sambo om ni är en familj eller om ni är två familjer som bara råkar bo under samma tak.

Tycker själv att alla i en familj bör ha ungefär samma levnadsstandard. Skillnader bör åtminstone inte märkas av en högtid som julen!!

Det är ju korrekt att du inte kan kräva att han skjuter till några pengar. Däremot kan du ju be honom att dra ner på julklapparna till sina egna barn. Om han vill ge mer kan han ju passa på att ge sina barn dyrare födelsedagspresenter istället (skillnaden märks mindre då) eller bara lägga undan mellanskillnaden på sina barns sparkonton.

• Anonym (qwerty)

Tycker inte ts funderingar är ett dugg konstiga. Känner själv till flera stycken som firar jul tillsammans med sina släktingar där det koordineras med julklapparna så att det inte ska bli några extrema skillnader.

• Anonym (hjälp)

Blir väldigt förundrad över kommentarerna här.
    Först och främst så är det skillnad på barn och barn och det finns inget att göra åt det. Skaffar man barn, separerar, träffar nya, med barn, så kommer det alltid finnas konflikter. Det kan aldrig bli precis lika och borde inte vara det heller. Alla har olika förutsättningar, barn har olika familjer och föräldrar har olika livsval bakom sig som lett till att de är där de är idag. Vill han lägga mer pengar på SINA barn så har han all rätt i världen till det. Vet ts med sig att han inte viker sig utan vill unna sina barn fina paket, så får ts anpassa sig till det (genom att, som flera kommenterat, se till så att det finns så mycket pengar som hon vill ge dem, det går säkert att dra ner på något) eller så får ts acceptera faktum. Ingenting är orättvist när det kommer till såna här i-landsproblem. Ts ska inte kompenseras ekonomiskt för hennes eventuella tyngre arbetsbörda i hemmet. De får komma på ett levnadssätt som alla är nöjda med, annars får de diskutera sig fram till ett sätt som fungerar och går det inte så bör de inte leva tillsammans. Jag är student och får in 9000/månad. Min sambo får in minst det tredubbla efter skatt. Skulle aldrig drömma om att låta honom kompensera mig för eventuella omkostnader som jag har. Vill han ha en dyrare pryl som jag inte vill ha så kan han gott få köpa det för sina pengar. Vi delar lika på alla kostnader. Vem är man om man känner ett behov av att kräva ur sin partner pengar på ett sådant sätt, för att någonting ska vara rättvist? Hur kan man inte ha ett intresse av att betala och göra det rätt för sig? Speciellt om man har barn, för guds skull det är föräldrars egna val och ansvar att skaffa barn och försörja dem. Oavsett familjekonstellation är det ingen rättighet att behandla alla lika. Behandla alla med respekt, självklart, men någon slags kommunistisk ideologi är orimlig (speciellt om bara vissa parter praktiserar dem). 

• Anonym (qwerty)

Vete fan om jag själv skulle vara så sugen på att fira jul med en sambo som ts har för mina barns skull. I alla fall om mina barn var gamla nog för att förstå.

• Anonym (Ojämnt)

Har ni separat ekonomi, tycker jag inte att du har så mycket att göra med hur mkt han ger sina barn.
    Däremot kan jag inte fatta, att du går med på att dela 50/50 av hushållutgifterna, om han tjänar betydligt mer än vad du gör. Om jag inte är helt ute och cyklar, står det i sambolagen, att man ska dela gemensamma kostnader efter hur mycket man tjänar. Alltså, om han har ut 30000 och du 15000, ska han betala 2/3 av kostnaderna.
    Då hade du också haft mer pengar att lägga på dina barn.

• elyse

Får inte barnen något av sina andra bioföräldrar?

• Anonym (hjälp)
    Anonym (Ojämnt) skrev 2015-11-16 21:48:00 följande:

Har ni separat ekonomi, tycker jag inte att du har så mycket att göra med hur mkt han ger sina barn.
    Däremot kan jag inte fatta, att du går med på att dela 50/50 av hushållutgifterna, om han tjänar betydligt mer än vad du gör. Om jag inte är helt ute och cyklar, står det i sambolagen, att man ska dela gemensamma kostnader efter hur mycket man tjänar. Alltså, om han har ut 30000 och du 15000, ska han betala 2/3 av kostnaderna.

Något sådant står inte i sambolagen.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Ojämnt) skrev 2015-11-16 21:48:00 följande:

Bortsett från sambolagen.. Varför ska de inte dela lika på hushållsutgifterna? De är väl två vuxna personer som bor i hushållet. Oavsett barn eller inte så är väl allt annat otänkbart än att dela lika. Bor en person mer i hushållet eller? Varför ska han betala mer för mat, boende, el osv bara för att han råkar tjäna mer än henne? Hade det varit en ojämn fördelning av barn hade det ju varit en annan sak, exempelvis om han haft tre och hon noll. Men nu är de två vuxna + ett antal barn och då är det orimligt att han ska behöva betala mer för henne och hennes barn.
  • SötaRovan

Har ni delad ekonomi så har ni delad ekonomi. Han får köpa hur många presenter som helst till sina barn och det har du inget med att göra. Om du inte har råd att lägga lika mycket på julklappar till dina barn som han gör på sina så är det ditt problem. Du får antingen acceptera läget eller se till att spara mer eller skaffa ett jobb med högre lön. Hans barn ska inte behöva stå tillbaka för att du inte kan av att ge samma till dina. 

• Marcia 790

Jag har två söner en 4 åring och en 1 åring. De kommer gemensamt få 3 pressenter av oss föräldrar. 1 gemensam leksak och ett klädesplagg var om ekonomin räcker till annars blir det bara den gemensamma leksaken.

Jag kan köpa till ett av barnen en leksak/plagg som kostar 500 kr medans den andra kanske får en present av ett värde på 200 kr. Men presenternas penga värde ska inte spela någon roll utan tanken bakom. 

Svar på tråden Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?