Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?
Blir väldigt förundrad över kommentarerna här.
Först och främst så är det skillnad på barn och barn och det finns inget att göra åt det. Skaffar man barn, separerar, träffar nya, med barn, så kommer det alltid finnas konflikter. Det kan aldrig bli precis lika och borde inte vara det heller. Alla har olika förutsättningar, barn har olika familjer och föräldrar har olika livsval bakom sig som lett till att de är där de är idag. Vill han lägga mer pengar på SINA barn så har han all rätt i världen till det. Vet ts med sig att han inte viker sig utan vill unna sina barn fina paket, så får ts anpassa sig till det (genom att, som flera kommenterat, se till så att det finns så mycket pengar som hon vill ge dem, det går säkert att dra ner på något) eller så får ts acceptera faktum. Ingenting är orättvist när det kommer till såna här i-landsproblem. Ts ska inte kompenseras ekonomiskt för hennes eventuella tyngre arbetsbörda i hemmet. De får komma på ett levnadssätt som alla är nöjda med, annars får de diskutera sig fram till ett sätt som fungerar och går det inte så bör de inte leva tillsammans. Jag är student och får in 9000/månad. Min sambo får in minst det tredubbla efter skatt. Skulle aldrig drömma om att låta honom kompensera mig för eventuella omkostnader som jag har. Vill han ha en dyrare pryl som jag inte vill ha så kan han gott få köpa det för sina pengar. Vi delar lika på alla kostnader. Vem är man om man känner ett behov av att kräva ur sin partner pengar på ett sådant sätt, för att någonting ska vara rättvist? Hur kan man inte ha ett intresse av att betala och göra det rätt för sig? Speciellt om man har barn, för guds skull det är föräldrars egna val och ansvar att skaffa barn och försörja dem. Oavsett familjekonstellation är det ingen rättighet att behandla alla lika. Behandla alla med respekt, självklart, men någon slags kommunistisk ideologi är orimlig (speciellt om bara vissa parter praktiserar dem).