• Anonym (Har jag fel?)

Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?

För tredje året i rad kommer sambons 2 barn få julklappar för mycket mer pengar än vad mina 2 barn får. Tycker inte nödvändigtvis att det måste vara millimeterrättvisa men för mig känns det fel att det ska skilja så pass mycket mellan hans och mina barn. Min sambo förstår inte varför jag blir upprörd över detta och menar på att mina barn får fler paket så det jämnar ut sig tycker han.

Hans barn (5 år och 10 år) får paket för ca 3000 kr var fördelat på ca 4-5 paket var.

Mina barn (10 år och 12 år) får paket för ca 1500 kr var fördelat på ca 6-7 paket var.

Min sambo tjänar mer än mig och har råd att lägga dessa pengar på sina barn men jag har inte råd att göra det samma. Vi har inte gemensam ekonomi och visst, hans barn borde inte behöva lida för att jag har mindre pengar. Men jag tycker att antingen får han lägga lite mindre pengar på sina barn eller så får han hjälpa mig att komma upp i liknande summor till mina barn. Är jag helt ute och cyklar? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?
  • Anonym (A)
    gaptoothbitch skrev 2015-11-16 18:01:52 följande:

Varför skall din man lida för att du har ett sämre jobb?

Det är ju ditt val och ditt fel!

Men främst av allt. Är du så verklighetsfrånkopplad att du inte märkt att barnen inte bryr sig om vad sakerna kostar? Det är sakerna i sig själva som räknas, och mängden, inte prislappen!

Inte konstigt att din man tjänar mer.....

Det mest logiska vore enligt mig i varje fall om ts fokuserar på att ta en diskussion med sin partner angående kostnaderna för hans och hennes barns julklappar istället för att inte reflektera över annat än att han köper dyrare julklappar till sina barn.
  • micromat

Tycker det är skrämmande att dom flesta är helt okej med att man ska göra skillnad på barn och barn inom samma familj.

• Dixie
    Anonym (Har jag fel?) skrev 2015-11-16 07:44:17 följande:

Min sambo tjänar mer än mig och har råd att lägga dessa pengar på sina barn men jag har inte råd att göra det samma. Vi har inte gemensam ekonomi och visst, hans barn borde inte behöva lida för att jag har mindre pengar. Men jag tycker att antingen får han lägga lite mindre pengar på sina barn eller så får han hjälpa mig att komma upp i liknande summor till mina barn. Är jag helt ute och cyklar? Vad tycker ni?

eftersom ni inte har gemensam ekonomi blir detta ju en naturlig följd....... inte ska din sambo behöva ge dig pengar så du kan handlar julklappar för mer, när ni aldrig annars har gemensam ekonomi.....
  • Dixie
    Anonym (Har jag fel?) skrev 2015-11-16 08:08:03 följande:

Ok, tack för era svar! Vet som sagt inte hur jag ska tänka kring detta. Hittills har inget barn reagerat kring klapparna och det är väl mest jag som stör mig på detta men mina barn börjar vara rätt stora och jag är väl rädd att de ska förstå skillnaden snart.

firar ni julafton ihopa med alla barnen? får barnen julklappar av andra också? 

det är ju svårt att få saker helt rättvist, om vi firar jul med barnens kusiner, så händer det tex att deras kusiner från mer av sin morföräldrar än vad mina barn får. 
  • Anonym (...)
    nevermind skrev 2015-11-16 15:55:07 följande:

Men för i helvete?! 1 500 kr är väldigt mycket pengar!! Vi fick för cirka 300 kr när vi var små. Jag var och är väldigt glad över att jag inte blev bortskämd med en massa prylar.
    Idag har jag 4 syskonbarn som inte får nånting av mig. Jag ger 1 000 kr Barncancerfonden istället. Vill inte bidra till att de blir mer bortskämda än de redan är.

1500 är inte mycket? Räcker till en lego pryl sen är man uppe i den summan. Jag handlar för 5-6 tusen till mitt barn och då får han ändå inte överdrivet mycket. När jag var liten fick jag då inte bara julklappar för 300 kronor. Låter sjukt snålt.
  • Anonym (nono)
    Du har HELT rätt, TS!
    Självklart ska alla barn ha för ungefär samma summa. Ni är väl en familj?
    Din sambo får antingen jämka eller skjuta till så att inga barn känner
    sig förfördelade. Dina ungar är äldre och kan på ungars vis läsa in
    alla möjliga avvisanden i orättvis julklappsfördelning.
    Detta har inget med din uppfostran eller att du skulle ha influerat
    dem att göra!
    Barn tolkar saker på sitt eget vis, och kan minnas detta upp i vuxen ålder.
    Din sambo borde fatta detta och också förstå att nån tusenlapp hit
    eller dit är en löjlig summa att orda om när det gäller att få alla
    att känna sig inkluderade, omhuldade och lika mycket värda.
    Jag HATAR verkligen kortsiktigt snålhetstänk vad gäller barn.
    Brist på hyfs hos vuxna är vad det handlar om egentligen. (Menar här
    när man ingår i samma familjekärna, inte kusiner och liknande.)

Stå på dig!
  • Anonym (nono)
    gaptoothbitch skrev 2015-11-16 18:01:52 följande:

Varför skall din man lida för att du har ett sämre jobb?
    Det är ju ditt val och ditt fel!

Men främst av allt. Är du så verklighetsfrånkopplad att du inte märkt att barnen inte bryr sig om vad sakerna kostar? Det är sakerna i sig själva som räknas, och mängden, inte prislappen!

Inte konstigt att din man tjänar mer.....

Efterblivet tänk du har. Barn märker.
  • Anonym (A)
    Dixie skrev 2015-11-16 19:22:01 följande:

eftersom ni inte har gemensam ekonomi blir detta ju en naturlig följd....... inte ska din sambo behöva ge dig pengar så du kan handlar julklappar för mer, när ni aldrig annars har gemensam ekonomi.....

Instämmer!
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (nono) skrev 2015-11-16 19:33:32 följande:
    Du har HELT rätt, TS!
    Självklart ska alla barn ha för ungefär samma summa. Ni är väl en familj?
    men varför ska TS sambo helt plötsligt behöva betala för TS barn bara för att det är jul!? 

hur gör man då men julklappar från barnens andra föräldrar, mor och farföräldrar - ska TS ge alla en lista på vilken summa varje person max får köpa för, så det inte blir orättvist......
  • Lavish

Jag tycker ni lägger sanslöst mycket pengar på julklappar och att barnen hade haft större glädje av att ni sparade dessa pengar åt dem. 3000 är sjukt mycket. 1500 är fortfarande för mycket om det inte ligger någon stor och "nödvändig" grej i summan som sportutrustning eller mobiltelefon. 

Svar på tråden Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?