• Anonym (A)

Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?

gaptoothbitch skrev 2015-11-16 18:01:52 följande:

Varför skall din man lida för att du har ett sämre jobb?

Det är ju ditt val och ditt fel!

Men främst av allt. Är du så verklighetsfrånkopplad att du inte märkt att barnen inte bryr sig om vad sakerna kostar? Det är sakerna i sig själva som räknas, och mängden, inte prislappen!

Inte konstigt att din man tjänar mer.....

Det mest logiska vore enligt mig i varje fall om ts fokuserar på att ta en diskussion med sin partner angående kostnaderna för hans och hennes barns julklappar istället för att inte reflektera över annat än att han köper dyrare julklappar till sina barn.
  • Anonym (A)
    Dixie skrev 2015-11-16 19:22:01 följande:

eftersom ni inte har gemensam ekonomi blir detta ju en naturlig följd....... inte ska din sambo behöva ge dig pengar så du kan handlar julklappar för mer, när ni aldrig annars har gemensam ekonomi.....

Instämmer!
  • Anonym (A)
    Anonym (hjälp) skrev 2015-11-16 22:23:58 följande:

Så ts vill ha en viss standard för sina barn med hon ska inte själv göra så att hennes barn får den standarden utan det ska hennes sambo se till att göra? Han är inte snål, hon verkar isåfall girig.

• Anonym (A)
    Anonym (Har jag fel?) skrev 2015-11-16 07:44:17 följande:

För tredje året i rad kommer sambons 2 barn få julklappar för mycket mer pengar än vad mina 2 barn får. Tycker inte nödvändigtvis att det måste vara millimeterrättvisa men för mig känns det fel att det ska skilja så pass mycket mellan hans och mina barn. Min sambo förstår inte varför jag blir upprörd över detta och menar på att mina barn får fler paket så det jämnar ut sig tycker han.

Hans barn (5 år och 10 år) får paket för ca 3000 kr var fördelat på ca 4-5 paket var.

Mina barn (10 år och 12 år) får paket för ca 1500 kr var fördelat på ca 6-7 paket var.

Min sambo tjänar mer än mig och har råd att lägga dessa pengar på sina barn men jag har inte råd att göra det samma. Vi har inte gemensam ekonomi och visst, hans barn borde inte behöva lida för att jag har mindre pengar. Men jag tycker att antingen får han lägga lite mindre pengar på sina barn eller så får han hjälpa mig att komma upp i liknande summor till mina barn. Är jag helt ute och cyklar? Vad tycker ni?

Nej,det är inte orättvist!

Vill han "skämma "bort sina barn med att för sina egna pengar köpa mer julklappar till sina barn än till dina barn är det upp till honom.

Du får väl redan underhåll från ditt ex samt barnbidrag?
  • Anonym (A)
    Anonym (Har jag fel?) skrev 2015-11-17 08:35:46 följande:

Tack för massvis med svar i en tydligen känslig fråga. Många håller med mig men minst lika många gör det inte. Slutsats: jag har rätt och min sambo med....beroende på vem man frågar.

Vill återigen tydliggöra att jag inte alls kräver att min sambo ska betala extra för mina barn. Ser hellre att vi kan komma överens om någon rimlig nivå på presenter som funkar för oss båda. Tycker tänket "sköt dig själv, skit i andra" funkar dåligt i en familj men det verkar vara vanligt förekommande tyvärr.

Tack och lov upplever jag inte detta i min familj mer än just vid jul då min sambo nödvändigtvis "måste" lägga så himla mycket pengar på sina barn. Och visst får han göra vad han vill med sina pengar men jag hade aldrig kunnat göra så om situationen varit omvänd. Jag tycker att alla barn ska behandlas lika i en familj!

Sen har mina barn inte alls det dåligt, jag ger dem allt de behöver och lite till, efter mina förutsättningar.

Fast varför kan inte han få ge sina egna barn dom julklappar han vill ge dom utan att behöva kompensera dina egna barn för det?

Jag tycker att det känns rimligt och logiskt i och med att ni har separerat ekonomi samt att han rent biologiskt står sina egna barn närmare än dina egna barn.
  • Anonym (A)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-11-17 09:21:20 följande:

Ts kräver ingen kompensation utan skulle vilja att sambon istället drar ner på julklapparna till sina barn.

Ser du inget konstigt i att barn i samma familj får olika antal julklappar (yngre barn) eller julklappar som är värda olika (äldre barn)? Tycker du också att det vore en rimlig lösning att vissa i familjen unnade sig julmat trots att den andra halvan bara hade råd med nudlar?

Jag ser det som att han gör vad han vill med sina pengar (som blir kvar när hans del av hushållskostnaderna är betalda)

Vill ts ha råd att unna sina egna barn lite dyrare julklappar får ts se till att öka sin inkomst med t.ex extra jobb.
  • Anonym (A)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-11-17 09:47:55 följande:

Klart han gör som vill. Det gör alla oavsett vilken familjekonstellation det handlar om. Det är inte det diskussionen handlar om. Diskussionen handlar om dels rättvis, dels om ts missnöje och dels andra saker.

Om man bortser från allt annat så gror ts missnöje för varje år oavsett om hon har "rätt" att känna sig missnöjd. En tillräckligt missnöjd partner stannar inte hos sin partner i längden. Kanske bryr sig sambon om ts, kanske inte. Kanske vill han hålla ihop med henne, kanske bryr han sig inte. Men OM ts är missnöjd OCH sambon bryr sig så borde de prata om saken (eventuellt med en professionell) så att missnöjet inte leder till mer missämja och en eventuell separation. Kanske behöver ts lära sig hantera den ekonomiskt ojämnlika hemsituationen. Kanske behöver sambon lära sig att visa mer hänsyn. Eller så måste de kanske båda kompromissa och ändra på sig.

Ts, har du diskuterat det här med din sambo?

Jag tror inte att det är någon här i som hävdar att ts inte har rätt att känna sig missnöjd utan försöker snarare förklara för ts att han har rätt att göra vad han vill med sina eget ihop tjänade pengar.
  • Anonym (A)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-11-17 10:15:28 följande:

Det är väl ingen som hävdat motsatsen heller.

Ts har rätt att känna sig missnöjd med julklapparna och mannen har rätten att slösa sina pengar så som han vill. Det föreligger en konflikt där som riskerar att försämra ts och sambons relation. Det ligger i bådas intresse att kompromissa och lösa konflikten på ett sätt som båda kan vara någorlunda nöjda med om de vill behålla sin goda relation.

Nej,eftersom att det är ingen som hävdar motsatsen, förstår jag helt ärligt talat inte varför du tjafsar med mig om det?

Ett tips till ts i all välmening är att inte fokusera på att han lägger mer pengar på julklappar till sina egna barn än till hennes egna barn ;

Livet är inte alltid rättvist.
  • Anonym (A)

Anonym Mia)

Jag håller med dig angående det där med känslomässig utpressning.

• Anonym (A)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-11-17 19:59:45 följande:

Skulle du vilja vara med någon som varken visar omtanke om dig eller som du mår bra tillsammans med.

I så fall gissar jag på att du är en sådan som stannar kvar i en död relation år efter år av ren pliktkänsla. Trist för dig.

Själv så lever jag i ett lyckligt förhållande med en man (trots separat ekonomi)

Problemet med ts är att det verkar "sticka i ögonen "på ts att hon inte har råd att lägga samma summa på julklappar åt sina barn som han har råd med att lägga på sina barn.
  • Anonym (A)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-11-17 22:37:27 följande:

Tror att det för ts handlar mer det handlar om barnen än om henne själv.

Har du barn? Älskar du i så fall ditt barn/dina barn? Föreställ dig att du var tvungen att fira jul med ditt barn och inte kunna ge ditt barn ordentliga julklappar och sedan se besvikelsen i ditt barns ögon när kusinen/kompisens barn/din systerdotter får exakt det som ditt barn önskat sig. Det är ungefär på den nivån den här frågan ligger på. En förälder som vill skydda sitt barn från livets orättvisor och råhet på julafton. Kanske man vill skona sitt barn från vissa saker, tills de blir lite äldre i alla fall.

• Anonym (A)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-11-17 22:37:27 följande:

Tror att det för ts handlar mer det handlar om barnen än om henne själv.

Har du barn? Älskar du i så fall ditt barn/dina barn? Föreställ dig att du var tvungen att fira jul med ditt barn och inte kunna ge ditt barn ordentliga julklappar och sedan se besvikelsen i ditt barns ögon när kusinen/kompisens barn/din systerdotter får exakt det som ditt barn önskat sig. Det är ungefär på den nivån den här frågan ligger på. En förälder som vill skydda sitt barn från livets orättvisor och råhet på julafton. Kanske man vill skona sitt barn från vissa saker, tills de blir lite äldre i alla fall.

Som jag ser det handlar det om att ts inte klarar av så bra att hantera att han har pengar nog över när hans omkostnader är betalda att lägga pengar på påkostade julklappar till sina egna barn!

"bara för att jag inte har råd själv att äga en bil betyder inte det att jag har rätt att kräva att min sambo inte får äga en bil"
  • Anonym (A)
    Anonym (Mia) skrev 2015-11-18 07:39:07 följande:

Jag är tillräckligt trygg i mig själv och mitt förhållande för att inte behöva svara på dina gliringar.

Hur kommer det sig att du känner dig manad att klanka ner på andra i kommentar efter kommentar?

Svar på tråden Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?