• Anonym (Har jag fel?)

Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?

För tredje året i rad kommer sambons 2 barn få julklappar för mycket mer pengar än vad mina 2 barn får. Tycker inte nödvändigtvis att det måste vara millimeterrättvisa men för mig känns det fel att det ska skilja så pass mycket mellan hans och mina barn. Min sambo förstår inte varför jag blir upprörd över detta och menar på att mina barn får fler paket så det jämnar ut sig tycker han.

Hans barn (5 år och 10 år) får paket för ca 3000 kr var fördelat på ca 4-5 paket var.

Mina barn (10 år och 12 år) får paket för ca 1500 kr var fördelat på ca 6-7 paket var.

Min sambo tjänar mer än mig och har råd att lägga dessa pengar på sina barn men jag har inte råd att göra det samma. Vi har inte gemensam ekonomi och visst, hans barn borde inte behöva lida för att jag har mindre pengar. Men jag tycker att antingen får han lägga lite mindre pengar på sina barn eller så får han hjälpa mig att komma upp i liknande summor till mina barn. Är jag helt ute och cyklar? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?
  • Anonym (A)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-11-17 22:37:27 följande:

Tror att det för ts handlar mer det handlar om barnen än om henne själv.

Har du barn? Älskar du i så fall ditt barn/dina barn? Föreställ dig att du var tvungen att fira jul med ditt barn och inte kunna ge ditt barn ordentliga julklappar och sedan se besvikelsen i ditt barns ögon när kusinen/kompisens barn/din systerdotter får exakt det som ditt barn önskat sig. Det är ungefär på den nivån den här frågan ligger på. En förälder som vill skydda sitt barn från livets orättvisor och råhet på julafton. Kanske man vill skona sitt barn från vissa saker, tills de blir lite äldre i alla fall.

• Anonym (A)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-11-17 22:37:27 följande:

Tror att det för ts handlar mer det handlar om barnen än om henne själv.

Har du barn? Älskar du i så fall ditt barn/dina barn? Föreställ dig att du var tvungen att fira jul med ditt barn och inte kunna ge ditt barn ordentliga julklappar och sedan se besvikelsen i ditt barns ögon när kusinen/kompisens barn/din systerdotter får exakt det som ditt barn önskat sig. Det är ungefär på den nivån den här frågan ligger på. En förälder som vill skydda sitt barn från livets orättvisor och råhet på julafton. Kanske man vill skona sitt barn från vissa saker, tills de blir lite äldre i alla fall.

Som jag ser det handlar det om att ts inte klarar av så bra att hantera att han har pengar nog över när hans omkostnader är betalda att lägga pengar på påkostade julklappar till sina egna barn!

"bara för att jag inte har råd själv att äga en bil betyder inte det att jag har rätt att kräva att min sambo inte får äga en bil"
  • Anonym (Integöraskillnad)

Jag tycker absolut inte att man gör skillnad. Ska barnen förstå det? Jag är bara särbo men jag skulle definitivt tänka att vi handlar för lika mkt till våra barn. Varför inte?!?
    Sen om han sätter in mer sparpengar till sina barn eller liknande är en sak men vid sådana tillfällen så ska det vara lika!

Snålt av din sambo att resonera så.

• Anonym (qwerty)
    Anonym (A) skrev 2015-11-17 22:46:46 följande:

Som jag ser det handlar det om att ts inte klarar av så bra att hantera att han har pengar nog över när hans omkostnader är betalda att lägga pengar på påkostade julklappar till sina egna barn!

"bara för att jag inte har råd själv att äga en bil betyder inte det att jag har rätt att kräva att min sambo inte får äga en bil"

Nej, vem skulle göra det om det skadar ens barn?

Vilken tur att alla är fria att fira jul med dem de själva behagar.
  • Ego Lovers
    Anonym (Har jag fel?) skrev 2015-11-17 22:19:38 följande:

Egolovers: just i år blir det så många paket, kan vara lite olika från år till år beroende på vad de önskar sig. Och detta var det som jag bäst fick ihop enligt deras önskningar som även funkar med min ekonomi. Ett par grejer på listorna fick jag stryka direkt eftersom de ensamma överskred budget.

Problemet är hans barn som skryter. Det finns inget fint i att skryta inför sina syskon/styvsyskon/halvsyskon eller vad man har för relation till varann i familjen. Det skapar osämjan i familjen och gör att vardagen blir jobbig och inte i harmoni.
    Du får ta ett snack med din sambo om att ungar som skryter kommer du inte acceptera och deras sätt är inte okej i er familj och tycker han att det är okej så får du kontra med att du iaf inte köper dina barns kärlek. Det kan svida rejält att höra.
    Men odrägliga, malliga skryt ungar är det värsta som finns.
  • Anonym (!)

Tillhör man samma familj och sitter tillsammans på julafton och öppnar paket, så ska barnen ha likvärdiga gåvor. Det säger sig självt! Det är barn detta handlar om!

Och, ja, livet är orättvist - men måste det visas i sin tydligaste och mest råa form just på JULAFTON, av årets alla dagar???

• Anonym (Dyrt)
    Anonym (C) skrev 2015-11-16 09:43:43 följande:

Dina barn får ganska dyra presenter redan om de får för 1500:- var

Tycker det är lite, eller inte lite pengar men leksaker osv är så dyrt att för 1500 får man verkligen inte mycket om man inte lyckas fynda.
  • Anonym (Dyrt)

Ja det är orättvist.

Firade ett år julen borta (hos släktingar) vi blev tillsagda att inte ta med så många julklappar till barnen då dem vi fira hos inte skulle ha så många julklappar. Väl där var det en stor hög under julgranen, barnen var exalterade ( 3 och 5 år gamla) slutade med att barnen satt och kollade på hur de andra (vuxna) öppnade sina paket. Man kunde se hur besvikna dem var varje gång ett paket togs upp och dem trodde det var till dem. Det var hemskt, får fortfarande dåligt samvete för detta.

• Ego Lovers
    Anonym (!) skrev 2015-11-17 23:32:45 följande:

Tillhör man samma familj och sitter tillsammans på julafton och öppnar paket, så ska barnen ha likvärdiga gåvor. Det säger sig självt! Det är barn detta handlar om!

Och, ja, livet är orättvist - men måste det visas i sin tydligaste och mest råa form just på JULAFTON, av årets alla dagar???

Vissa verkar njuta av att glänsa inför familjen och släkten på självaste julafton.
    Vi har en släkting X och dennes partner Y som har arbetarinkomst men de försöker överträffa varann på julafton med att ge varandra resor. Ett år hade X köpt en weekend till Rom torsdag till söndag till Y och såg så jävla nöjd ut när Y läste högt vad hen hade fått. Så öppnade X presenten som hen fått från Y och Y hade köpt en resa till Bali på tre veckor och X blev skit sur och sa att vi skulle ju inte köpa dyra presenter i år till varann. Tyvärr är det så här är det varenda jul. Den som inte vinner utan har gett bort den billigaste presenten ska verka vara lite sur för att den andre spenderar så mycket på just hen just för de båda vill glänsa inför oss i släkten. Skryt utan dess like är det och det är tröttsamt. Tyvärr har deras sätt smittat av sig på deras tre ungar så de visar tydligt när de är missnöjda medan min lille öppnar ett paket och är sedan nöjd och leker med leksaken utan en tanke att det finns fler paket att öppna. Barn blir det man gör dom till tyvärr och visar man barnen att det är okej att skryta eller vara missnöjd så kommer de visa det och använda det för att synas
  • Ego Lovers
    Anonym (Dyrt) skrev 2015-11-17 23:48:05 följande:
    Tycker det är lite, eller inte lite pengar men leksaker osv är så dyrt att för 1500 får man verkligen inte mycket om man inte lyckas fynda.
    1500kr är 1500kr och det kan vara väldigt mycket värt i den enas plånbok och knappt värt nånting i den andras plånbok. Allt beror ju på vad man har för inkomst. För mig är 1500kr mycket pengar även om jag lätt kan göra av med det under en shoppingdag men mina barn ska däremot inte tänka att det inte är nånting. De bör ha lärt sig att vara tacksamma och inte skryta över dyra gåvor utan även känna tacksamhet över de billiga gåvorna.
Svar på tråden Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?