• Anonym (Har jag fel?)

Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?

För tredje året i rad kommer sambons 2 barn få julklappar för mycket mer pengar än vad mina 2 barn får. Tycker inte nödvändigtvis att det måste vara millimeterrättvisa men för mig känns det fel att det ska skilja så pass mycket mellan hans och mina barn. Min sambo förstår inte varför jag blir upprörd över detta och menar på att mina barn får fler paket så det jämnar ut sig tycker han.

Hans barn (5 år och 10 år) får paket för ca 3000 kr var fördelat på ca 4-5 paket var.

Mina barn (10 år och 12 år) får paket för ca 1500 kr var fördelat på ca 6-7 paket var.

Min sambo tjänar mer än mig och har råd att lägga dessa pengar på sina barn men jag har inte råd att göra det samma. Vi har inte gemensam ekonomi och visst, hans barn borde inte behöva lida för att jag har mindre pengar. Men jag tycker att antingen får han lägga lite mindre pengar på sina barn eller så får han hjälpa mig att komma upp i liknande summor till mina barn. Är jag helt ute och cyklar? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?
  • Anonym (A)

Anonym Mia)

Jag håller med dig angående det där med känslomässig utpressning.

• MASolokvist

Vilka visioner hade du (TS) och sambon när ni flyttade ihop? Skapa ett hem. Bilda en familj.

Det är det grundläggande i själva samboskapet.

Om ni hade haft varsin hund när ni flyttade ihop, skulle då dessa blivit särbehandlade?

TS, din sambo lider antingen av snålhet eller dumhet. Två riktigt dåliga och oattraktiva egenskaper.

Hoppas du att han ska bli generösare och klokare med tiden?

• Anonym (qwerty)
    Anonym (A) skrev 2015-11-17 19:52:35 följande:

Anonym Mia)

Jag håller med dig angående det där med känslomässig utpressning.

Skulle du vilja vara med någon som varken visar omtanke om dig eller som du mår bra tillsammans med.

I så fall gissar jag på att du är en sådan som stannar kvar i en död relation år efter år av ren pliktkänsla. Trist för dig.
  • Anonym (A)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-11-17 19:59:45 följande:

Skulle du vilja vara med någon som varken visar omtanke om dig eller som du mår bra tillsammans med.

I så fall gissar jag på att du är en sådan som stannar kvar i en död relation år efter år av ren pliktkänsla. Trist för dig.

Själv så lever jag i ett lyckligt förhållande med en man (trots separat ekonomi)

Problemet med ts är att det verkar "sticka i ögonen "på ts att hon inte har råd att lägga samma summa på julklappar åt sina barn som han har råd med att lägga på sina barn.
  • MASolokvist

TS varken har eller är ett problem.

Sambon däremot behöver en rejäl dos förståelse och empati innanför västen. Kanske få i julklapp av någon generös och lycklig medmänniska som du?

Nä, nu skämtade jag verkligen till det!

Anonym (A) skrev 2015-11-17 20:08:04 följande:

Själv så lever jag i ett lyckligt förhållande med en man (trots separat ekonomi)

Problemet med ts är att det verkar "sticka i ögonen "på ts att hon inte har råd att lägga samma summa på julklappar åt sina barn som han har råd med att lägga på sina barn.

• Ego Lovers

Jösses så mycket dumt folk det finns.
    Är man en familj gör man inte skillnad på dina, mina och våra ungar utan att förklara sig.
    I år får inte vår son någon julklapp för hans födelsedagspresent/julklapp är en moped för 26,000kr. Det är den dyraste presenten han någonsin kommer få av oss och den dagen han säljer den måste pengarna gå till ett körkort. Vi har förklarat för honom innan så han fick tid att ta in och acceptera det. Jag är ändå orolig för att han ska sitta besviken på julafton och därför får han inte alla extrautrustning på födelsedagen utan på julafton några dagar senare. Skulle han däremot bete sig illa mot sina syskon och retas för att han fått grejer för flera tusentals kronor hade jag snabbt plockat ner honom på jorden. Och det verkar vara där skon klämmer hos ts. Att sambons barn skryter. Det är något de måste få bukt med för en dag smäller det om de fisförnämna skrytmånsarna fortsätter med sin översittarattityd

• Ego Lovers

Som någon skrev. Varför köper du 6-7 paket istället för att satsa på två paket?

• Anonym (Har jag fel?)

Egolovers: just i år blir det så många paket, kan vara lite olika från år till år beroende på vad de önskar sig. Och detta var det som jag bäst fick ihop enligt deras önskningar som även funkar med min ekonomi. Ett par grejer på listorna fick jag stryka direkt eftersom de ensamma överskred budget.

• Anonym (qwerty)
    Anonym (A) skrev 2015-11-17 20:08:04 följande:

Tror att det för ts handlar mer det handlar om barnen än om henne själv.

Har du barn? Älskar du i så fall ditt barn/dina barn? Föreställ dig att du var tvungen att fira jul med ditt barn och inte kunna ge ditt barn ordentliga julklappar och sedan se besvikelsen i ditt barns ögon när kusinen/kompisens barn/din systerdotter får exakt det som ditt barn önskat sig. Det är ungefär på den nivån den här frågan ligger på. En förälder som vill skydda sitt barn från livets orättvisor och råhet på julafton. Kanske man vill skona sitt barn från vissa saker, tills de blir lite äldre i alla fall.
  • Anonym (qwerty)
    MASolokvist skrev 2015-11-17 20:16:07 följande:

TS varken har eller är ett problem.

Sambon däremot behöver en rejäl dos förståelse och empati innanför västen. Kanske få i julklapp av någon generös och lycklig medmänniska som du?

Nä, nu skämtade jag verkligen till det!

Du må vara lycklig men undrar hur lycklig din man verkligen är då du inte verkar tycka det är viktigt att glädja sin partner. Var rädd om honom.
Svar på tråden Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?