• Ego Lovers

Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?

Jösses så mycket dumt folk det finns.
    Är man en familj gör man inte skillnad på dina, mina och våra ungar utan att förklara sig.
    I år får inte vår son någon julklapp för hans födelsedagspresent/julklapp är en moped för 26,000kr. Det är den dyraste presenten han någonsin kommer få av oss och den dagen han säljer den måste pengarna gå till ett körkort. Vi har förklarat för honom innan så han fick tid att ta in och acceptera det. Jag är ändå orolig för att han ska sitta besviken på julafton och därför får han inte alla extrautrustning på födelsedagen utan på julafton några dagar senare. Skulle han däremot bete sig illa mot sina syskon och retas för att han fått grejer för flera tusentals kronor hade jag snabbt plockat ner honom på jorden. Och det verkar vara där skon klämmer hos ts. Att sambons barn skryter. Det är något de måste få bukt med för en dag smäller det om de fisförnämna skrytmånsarna fortsätter med sin översittarattityd

• Ego Lovers

Som någon skrev. Varför köper du 6-7 paket istället för att satsa på två paket?

• Ego Lovers
    Anonym (Har jag fel?) skrev 2015-11-17 22:19:38 följande:

Egolovers: just i år blir det så många paket, kan vara lite olika från år till år beroende på vad de önskar sig. Och detta var det som jag bäst fick ihop enligt deras önskningar som även funkar med min ekonomi. Ett par grejer på listorna fick jag stryka direkt eftersom de ensamma överskred budget.

Problemet är hans barn som skryter. Det finns inget fint i att skryta inför sina syskon/styvsyskon/halvsyskon eller vad man har för relation till varann i familjen. Det skapar osämjan i familjen och gör att vardagen blir jobbig och inte i harmoni.
    Du får ta ett snack med din sambo om att ungar som skryter kommer du inte acceptera och deras sätt är inte okej i er familj och tycker han att det är okej så får du kontra med att du iaf inte köper dina barns kärlek. Det kan svida rejält att höra.
    Men odrägliga, malliga skryt ungar är det värsta som finns.
  • Ego Lovers
    Anonym (!) skrev 2015-11-17 23:32:45 följande:

Tillhör man samma familj och sitter tillsammans på julafton och öppnar paket, så ska barnen ha likvärdiga gåvor. Det säger sig självt! Det är barn detta handlar om!

Och, ja, livet är orättvist - men måste det visas i sin tydligaste och mest råa form just på JULAFTON, av årets alla dagar???

Vissa verkar njuta av att glänsa inför familjen och släkten på självaste julafton.
    Vi har en släkting X och dennes partner Y som har arbetarinkomst men de försöker överträffa varann på julafton med att ge varandra resor. Ett år hade X köpt en weekend till Rom torsdag till söndag till Y och såg så jävla nöjd ut när Y läste högt vad hen hade fått. Så öppnade X presenten som hen fått från Y och Y hade köpt en resa till Bali på tre veckor och X blev skit sur och sa att vi skulle ju inte köpa dyra presenter i år till varann. Tyvärr är det så här är det varenda jul. Den som inte vinner utan har gett bort den billigaste presenten ska verka vara lite sur för att den andre spenderar så mycket på just hen just för de båda vill glänsa inför oss i släkten. Skryt utan dess like är det och det är tröttsamt. Tyvärr har deras sätt smittat av sig på deras tre ungar så de visar tydligt när de är missnöjda medan min lille öppnar ett paket och är sedan nöjd och leker med leksaken utan en tanke att det finns fler paket att öppna. Barn blir det man gör dom till tyvärr och visar man barnen att det är okej att skryta eller vara missnöjd så kommer de visa det och använda det för att synas
  • Ego Lovers
    Anonym (Dyrt) skrev 2015-11-17 23:48:05 följande:
    Tycker det är lite, eller inte lite pengar men leksaker osv är så dyrt att för 1500 får man verkligen inte mycket om man inte lyckas fynda.
    1500kr är 1500kr och det kan vara väldigt mycket värt i den enas plånbok och knappt värt nånting i den andras plånbok. Allt beror ju på vad man har för inkomst. För mig är 1500kr mycket pengar även om jag lätt kan göra av med det under en shoppingdag men mina barn ska däremot inte tänka att det inte är nånting. De bör ha lärt sig att vara tacksamma och inte skryta över dyra gåvor utan även känna tacksamhet över de billiga gåvorna.
Svar på tråden Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?