Inlägg från: Anonym (Vera) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vera)

Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?

Arbetar du heltid? Delar ni 50/50 på allt hushållsarbete och alla gemensamma kostnader? Får barnen saker för samma summor av andra föräldern?

• Anonym (Vera)
    Anonym (Har jag fel?) skrev 2015-11-16 08:28:05 följande:

Jag jobbar 50 % och kan inte jobba mer pga mitt ena barn (10-åringen) som har ett gäng diagnoser som gör att hen inte klarar allt för långa dagar i skolan. Jag sköter det mesta hushållsarbetet eftersom jag är hemma mer. Gemensamma utgifter delar vi på 50/50. Klarar mig ekonomiskt tack vare helt vårdbidrag som jag får för 10-åringen. Min 10 åring bor heltid med oss. De andra 3 barnen bor varannan vecka.

Hans barn får mer presenter hos den andra föräldern än vad mina får också. Jag har inte heller någon släkt förutom min mamma som ger till barnen (alla fyra för hon vill inte göra skillnad på barnen vilket jag tycker är fint) medan sambons barn har en rätt stor släkt med både far-och morföräldrar bl a som ger presenter till dem (men inte till mina).

Jag skulle nog sluta göra mer i hushållet och kräva en rättvis arbetsinsats eftersom han inte ser er som en familj. Just med julklsppar och födelsedagspresenter kan det vara känsligt. Hur gör ni med andra saker, får hans barn gå på bio, får datorer, mobiler, tvspel och ha dyra aktiviteter medan dina får vara utan/stannar hemma för att du inte har råd?ä
  • Anonym (Vera)
    straw2008 skrev 2015-11-16 10:55:36 följande:

JA du är HELT ute o cyklar om du anser att din sambo ska betala dig för att du ska ha råd med samma summor.

Varför inte då jämföra sig med kusinger o grannar ? Klasskompisar osv ?

HELT ute o cyklar.

Du ser alltså ingen skillnad på familj och grannar? Är det lika okej att vissa i familjen får äta oxfilé med andra får äta blodpudding? Är det okej att några har fina skor med andra har trasiga skor?
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Anna) skrev 2015-11-16 11:33:30 följande:

Varför delar ni 50/50 på kostnaderna när du tjänar mindre? De mest rättvisa är ju att dels procentuellt av era löner

Ts kan inte tvinga honom att betala mer om han inte vill det men det låter inte som en kärleksfull relation.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (hjälp) skrev 2015-11-16 23:09:06 följande:

Hm. Jag tänker helt tvärt om. Jag tycker ts attityd känns väldigt trist och ledsam. Jag är kvinna. Är tillsammans med någon som har barn men jag har inga barn. Skulle vi få barn skulle jag aldrig börja spara till hans barn också. Bara till mitt. Då vet jag att barnet har två föräldrar som har ansvar för barnet. Sedan accepterar jag att barnet måste bo med sin förälder. Men jag skulle aldrig känna likadant för barnen. Mina är mina och andras är andras, finns inget mittemellan. Men vi är olika.

Då får du nog räkna med att han kan vilja lägga mindre på era ev gemensamma och mer på sina sedan tidigare. Men det jämnar ut sig med tiden.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (hjälp) skrev 2015-11-17 01:30:07 följande:

Varför skulle han vilja det,menar du? För att jag bara vill spara till mitt eget? Han får spara bäst han vill till hans barn sedan tidigare. Varför skulle han behandla sina barn olika om båda är hans?

För att de större barnen har dyrare behov just nu och det lilla barnets tid att vara kostsam kommer. Inte fasen fick min 4 åring lika dyra presenter och klappar som min 15 åring men 4 åringen blir också 15 i framtiden. Man behöver inte behandla barn lika hela tiden men totalt sett bör man se till att Det blir rättvist om man kan.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (hjälp) skrev 2015-11-16 22:23:58 följande:

Så ts vill ha en viss standard för sina barn med hon ska inte själv göra så att hennes barn får den standarden utan det ska hennes sambo se till att göra? Han är inte snål, hon verkar isåfall girig.

Standard är så mycket mer än pengar. Att hon är hemma mer betyder inte att hans barn ska vara hemma lika mycket. Det betyder inte att Ts ska städa och tvätta åt dem, inte att de ska få mindre tid i barnomsorgen eller ens få äta det som Ts hinner baka när hon är hemma med sina barn. En uppdelning om 50/50 in er att mannen ska göra allt arbete för sina barn och dela vanliga hushållsarbetet 50/50. Hans barn ska inte glida på några fördelar när Ts barn inte får göra de.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (hjälp) skrev 2015-11-17 08:21:23 följande:

Jaha,du menade rent ekonomiskt. Förlåt,jag förstod inte det. Men det låter ju rimligt,tycker jag,att äldre barn får dyrare presenter. Problemet som jag ser det i detta fall är att ts och snubben har delad ekonomi, och han verkar inte jättetaggad på att pröjsa massa extra för hennes barn. Har man en uppdelning där det är lika för alla barn oavsett "ursprung" (alltså vems förälder som är vems) så är ju det toppen och säkert det bästa/enklaste/mest rättvisa för barnen. Men ts kan ej tvinga sin snubbe, det vore omoraliskt och fel på alla sätt och vis.

Det stora problemet är att det blir en familj där barnen har olika levnadsstandard inom familjen. Helt galet enligt mig.
    Anonym (Jissrs) skrev 2015-11-17 08:50:00 följande:

Som förälder ska man inte särbehandla sina barn är man 'bonusförälder' är man således inte förälder. Så det du skriver är rent av löjligt, skulle du själv agerat så mot dina barn? Ok att yngre inte behöver för lika mkt pengar som äldre men om man slår ut på barnens uppväxt anser jag du är en dålig förälder om du inte vill dem lika väl

Det är klart att jag gör skillnad under uppväxten men minsta kommer som sagt ikapp den äldsta när hen blir tonåring med allt vad det innebär. Inte fasen ger du lika dyra presenter till småsyskonen för att storasyster får en vespa?
  • Anonym (Vera)

Många barn i den åldern som lever i "normala familjer med normal ekonomi" får slalomskodor, tv-spel, dator, mobiltelefon, lägerresa osv i julklapp. Inget konstigt alls och jag bor inte i en rik storstad.

Barnen överlever men hur kul är det för barnen om bonussyskonen får nya mobiler och nya spelkonsoller och Ts barn får nya spel till sitt xbox 360?

• Anonym (Vera)
    Ego Lovers skrev 2015-11-18 00:03:06 följande:
    Vissa verkar njuta av att glänsa inför familjen och släkten på självaste julafton.
    Vi har en släkting X och dennes partner Y som har arbetarinkomst men de försöker överträffa varann på julafton med att ge varandra resor. Ett år hade X köpt en weekend till Rom torsdag till söndag till Y och såg så jävla nöjd ut när Y läste högt vad hen hade fått. Så öppnade X presenten som hen fått från Y och Y hade köpt en resa till Bali på tre veckor och X blev skit sur och sa att vi skulle ju inte köpa dyra presenter i år till varann. Tyvärr är det så här är det varenda jul. Den som inte vinner utan har gett bort den billigaste presenten ska verka vara lite sur för att den andre spenderar så mycket på just hen just för de båda vill glänsa inför oss i släkten. Skryt utan dess like är det och det är tröttsamt. Tyvärr har deras sätt smittat av sig på deras tre ungar så de visar tydligt när de är missnöjda medan min lille öppnar ett paket och är sedan nöjd och leker med leksaken utan en tanke att det finns fler paket att öppna. Barn blir det man gör dom till tyvärr och visar man barnen att det är okej att skryta eller vara missnöjd så kommer de visa det och använda det för att synas
    Jag hade en period när jag hade svårt att få ekonomin att gå ihop och min lillebror frågade hur vi skulle göra med julklappsöppningen. Jag sa att barnet kommer att få några få billiga paket för så såg min ekonomi ut det året och lillebrorsan sa att det var lugnt och att deras barn bara skulle några enkla paket de med. Gissa hur kul det var att sitta på julafton och syskonbarnen öppnade paket med nya iphones och med dyra lurar som mina barn bara skulle kunna drömma om och mina barn fick inramade foton och kläder som de hade önskat sig. Det gör ont i hjärtat när brorsbarnen gnuggar in vad de har fått för fina saker och sen visar upp alla andra presenter som de har fått innan vi samlades..
Svar på tråden Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?