Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?
Arbetar du heltid? Delar ni 50/50 på allt hushållsarbete och alla gemensamma kostnader? Får barnen saker för samma summor av andra föräldern?
Arbetar du heltid? Delar ni 50/50 på allt hushållsarbete och alla gemensamma kostnader? Får barnen saker för samma summor av andra föräldern?
Jag jobbar 50 % och kan inte jobba mer pga mitt ena barn (10-åringen) som har ett gäng diagnoser som gör att hen inte klarar allt för långa dagar i skolan. Jag sköter det mesta hushållsarbetet eftersom jag är hemma mer. Gemensamma utgifter delar vi på 50/50. Klarar mig ekonomiskt tack vare helt vårdbidrag som jag får för 10-åringen. Min 10 åring bor heltid med oss. De andra 3 barnen bor varannan vecka.
Hans barn får mer presenter hos den andra föräldern än vad mina får också. Jag har inte heller någon släkt förutom min mamma som ger till barnen (alla fyra för hon vill inte göra skillnad på barnen vilket jag tycker är fint) medan sambons barn har en rätt stor släkt med både far-och morföräldrar bl a som ger presenter till dem (men inte till mina).
JA du är HELT ute o cyklar om du anser att din sambo ska betala dig för att du ska ha råd med samma summor.
Varför inte då jämföra sig med kusinger o grannar ? Klasskompisar osv ?
HELT ute o cyklar.
Varför delar ni 50/50 på kostnaderna när du tjänar mindre? De mest rättvisa är ju att dels procentuellt av era löner
Hm. Jag tänker helt tvärt om. Jag tycker ts attityd känns väldigt trist och ledsam. Jag är kvinna. Är tillsammans med någon som har barn men jag har inga barn. Skulle vi få barn skulle jag aldrig börja spara till hans barn också. Bara till mitt. Då vet jag att barnet har två föräldrar som har ansvar för barnet. Sedan accepterar jag att barnet måste bo med sin förälder. Men jag skulle aldrig känna likadant för barnen. Mina är mina och andras är andras, finns inget mittemellan. Men vi är olika.
Varför skulle han vilja det,menar du? För att jag bara vill spara till mitt eget? Han får spara bäst han vill till hans barn sedan tidigare. Varför skulle han behandla sina barn olika om båda är hans?
Så ts vill ha en viss standard för sina barn med hon ska inte själv göra så att hennes barn får den standarden utan det ska hennes sambo se till att göra? Han är inte snål, hon verkar isåfall girig.
Jaha,du menade rent ekonomiskt. Förlåt,jag förstod inte det. Men det låter ju rimligt,tycker jag,att äldre barn får dyrare presenter. Problemet som jag ser det i detta fall är att ts och snubben har delad ekonomi, och han verkar inte jättetaggad på att pröjsa massa extra för hennes barn. Har man en uppdelning där det är lika för alla barn oavsett "ursprung" (alltså vems förälder som är vems) så är ju det toppen och säkert det bästa/enklaste/mest rättvisa för barnen. Men ts kan ej tvinga sin snubbe, det vore omoraliskt och fel på alla sätt och vis.
Som förälder ska man inte särbehandla sina barn är man 'bonusförälder' är man således inte förälder. Så det du skriver är rent av löjligt, skulle du själv agerat så mot dina barn? Ok att yngre inte behöver för lika mkt pengar som äldre men om man slår ut på barnens uppväxt anser jag du är en dålig förälder om du inte vill dem lika väl
Många barn i den åldern som lever i "normala familjer med normal ekonomi" får slalomskodor, tv-spel, dator, mobiltelefon, lägerresa osv i julklapp. Inget konstigt alls och jag bor inte i en rik storstad.
Barnen överlever men hur kul är det för barnen om bonussyskonen får nya mobiler och nya spelkonsoller och Ts barn får nya spel till sitt xbox 360?