Inlägg från: Anonym (qwerty) |Visa alla inlägg
  • Anonym (qwerty)

Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?

Anonym (...) skrev 2015-11-16 11:02:07 följande:

Om jag var dig skulle jag börja köpa julklappar och spara pengar tidigt så att barnen kan få det mer rättvist. Sen är ju barnen så pass stora att om dom skulle fråga kan du ju förklara varför dom får mindre också?

Om jag träffar någon ny skulle jag aldrig dra ner på julklappar och presenter till min son för att han tjänar mindre än mig.

Det är nog inte så lätt att känna så i längden när man lär känna sina bonusbarn och börjar bry sig om dem med.
  • Anonym (qwerty)

Ts, gör du mer hushållsarbete hemma än din sambo? Eller tar mer ansvar för alla barnen?

• Anonym (qwerty)

Ts, ta upp för diskussion med din sambo om ni är en familj eller om ni är två familjer som bara råkar bo under samma tak.

Tycker själv att alla i en familj bör ha ungefär samma levnadsstandard. Skillnader bör åtminstone inte märkas av en högtid som julen!!

Det är ju korrekt att du inte kan kräva att han skjuter till några pengar. Däremot kan du ju be honom att dra ner på julklapparna till sina egna barn. Om han vill ge mer kan han ju passa på att ge sina barn dyrare födelsedagspresenter istället (skillnaden märks mindre då) eller bara lägga undan mellanskillnaden på sina barns sparkonton.

• Anonym (qwerty)

Tycker inte ts funderingar är ett dugg konstiga. Känner själv till flera stycken som firar jul tillsammans med sina släktingar där det koordineras med julklapparna så att det inte ska bli några extrema skillnader.

• Anonym (qwerty)

Vete fan om jag själv skulle vara så sugen på att fira jul med en sambo som ts har för mina barns skull. I alla fall om mina barn var gamla nog för att förstå.

• Anonym (qwerty)
    Anonym (hjälp) skrev 2015-11-16 22:49:54 följande:

Så jag är hjärtlös för att jag tycker att varje förälder har ansvar för att ge sitt barn det den behöver (dvs kärlek och trygghet) och anser att varje förälder utifrån sin förmåga sedan har möjlighet att ge sitt barn vissa materiella ting? Är kärlek detsamma som att överösa sitt barn med presenter eller kan detta ske på andra sätt? Varför har ts ett sådant behov av att hennes barn och hans barn har exakt samma förutsättningar? De är ju barn till olika personer, har växt upp på olika sätt och är såldes olika individer med olika förutsättningar. Nu lever ts tillsammans med en man som har barn och vill ge de barn som är hans julklappar för en viss summa. Ts och mannen har inte delad ekonomi och de delar inte barn, de är två vuxna människor som valt att leva tillsammans och in i relationen kommer ett antal barn från varsitt håll. Av denna anledning ska mannen, jul efter jul, tvingas punga ut massa extra pengar på ts barn för att ts inte själv har ekonomiska möjligheter att ge sina barn det hon känner sig tvungen (?) att ge dem? Ts kanske ska förstå att man ej kan leva över sina tillgångar, och man kan ej tvinga sin sambo att försörja en själv och andras barn. Ts sambo har ej några sådana förpliktelser. På vilket sätt är jag hjärtlös?

Man kan ju dra paralleller mellan kärlek och pengar i en familj.

Om jag levde som bonusmorsa i en bonusfamilj skulle jag "älska" alla barnen lika. Inte älska som i känslan men jag skulle behandla alla barnen likadant. Särskilt om jag märkte att pappan på något sätt var oförmögen att älska sina barn tillräckligt eller lika mycket som jag så skulle jag nog försöka kompensera för det. Skulle inte stå ut med att leva i en familj och se barn känna sig förbisedda, oälskade eller negligerade utan att agera. Skulle känna precis det samma om det gällde pengar och jag tjänade mer. Kanske att jag inte skulle spara lika mycket till bonusbarnen av mina egna pengar men skulle se till att bonusbarnen hade lika bra mat, kläder och hobbys.

Kanske skulle det vara skillnad och vi levde på marginalen. Då tror jag att jag förmodligen skulle prioritera mina egna barn i första hand (fast vete fan då heller) men de flesta lever ju inte så fattigt och det verkar inte som ts familj gör det heller.

Men det är bara jag det. Vet inte om det beror på att jag är kvinna. Nä, tror inte det. Är det inte rätt mänskligt att känna så?

Såklart man inte kan kräva någonting av sin partner men tycker ändå att ts sambos attityd är lite trist och ledsam.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (hjälp) skrev 2015-11-16 23:09:06 följande:

Hm. Jag tänker helt tvärt om. Jag tycker ts attityd känns väldigt trist och ledsam. Jag är kvinna. Är tillsammans med någon som har barn men jag har inga barn. Skulle vi få barn skulle jag aldrig börja spara till hans barn också. Bara till mitt. Då vet jag att barnet har två föräldrar som har ansvar för barnet. Sedan accepterar jag att barnet måste bo med sin förälder. Men jag skulle aldrig känna likadant för barnen. Mina är mina och andras är andras, finns inget mittemellan. Men vi är olika.

Men föreställ dig ett scenario där hela familjen är på stranden och barnen vill ha glass. Din sambo är pank och snålar in på alla såna utgifter och har därmed inte råd att köpa glass till sina barn. Skulle du då ha hjärta att bara köpa glass till ditt barn som barnet sedan mumsar på på er gemensamma badfilt under ögonen på de stirrande bonusbarnen?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Mia) skrev 2015-11-17 07:59:45 följande:

Menar du att man bara älskar någon om man betalar för den personen? Att man måste köpa kärlek?

Eller hur menar du med parallell mellan kärlek och pengar i en familj?

Nej, att köpa någon eller låta sig köpas brukar inte jämställas med någon kärlekshandling.

Däremot tenderar kärleken att göra en mer givmild (all sorts kärlek).
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (A) skrev 2015-11-17 08:48:10 följande:

Fast varför kan inte han få ge sina egna barn dom julklappar han vill ge dom utan att behöva kompensera dina egna barn för det?

Jag tycker att det känns rimligt och logiskt i och med att ni har separerat ekonomi samt att han rent biologiskt står sina egna barn närmare än dina egna barn.

Ts kräver ingen kompensation utan skulle vilja att sambon istället drar ner på julklapparna till sina barn.

Ser du inget konstigt i att barn i samma familj får olika antal julklappar (yngre barn) eller julklappar som är värda olika (äldre barn)? Tycker du också att det vore en rimlig lösning att vissa i familjen unnade sig julmat trots att den andra halvan bara hade råd med nudlar?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (A) skrev 2015-11-17 09:26:49 följande:

Jag ser det som att han gör vad han vill med sina pengar (som blir kvar när hans del av hushållskostnaderna är betalda)

Vill ts ha råd att unna sina egna barn lite dyrare julklappar får ts se till att öka sin inkomst med t.ex extra jobb.

Klart han gör som vill. Det gör alla oavsett vilken familjekonstellation det handlar om. Det är inte det diskussionen handlar om. Diskussionen handlar om dels rättvis, dels om ts missnöje och dels andra saker.

Om man bortser från allt annat så gror ts missnöje för varje år oavsett om hon har "rätt" att känna sig missnöjd. En tillräckligt missnöjd partner stannar inte hos sin partner i längden. Kanske bryr sig sambon om ts, kanske inte. Kanske vill han hålla ihop med henne, kanske bryr han sig inte. Men OM ts är missnöjd OCH sambon bryr sig så borde de prata om saken (eventuellt med en professionell) så att missnöjet inte leder till mer missämja och en eventuell separation. Kanske behöver ts lära sig hantera den ekonomiskt ojämnlika hemsituationen. Kanske behöver sambon lära sig att visa mer hänsyn. Eller så måste de kanske båda kompromissa och ändra på sig.

Ts, har du diskuterat det här med din sambo?
Svar på tråden Jul igen...orättvis fördelning av pengar på klappar till barnen?