Anonym (hjälp) skrev 2015-11-16 22:49:54 följande:
Så jag är hjärtlös för att jag tycker att varje förälder har ansvar för att ge sitt barn det den behöver (dvs kärlek och trygghet) och anser att varje förälder utifrån sin förmåga sedan har möjlighet att ge sitt barn vissa materiella ting? Är kärlek detsamma som att överösa sitt barn med presenter eller kan detta ske på andra sätt? Varför har ts ett sådant behov av att hennes barn och hans barn har exakt samma förutsättningar? De är ju barn till olika personer, har växt upp på olika sätt och är såldes olika individer med olika förutsättningar. Nu lever ts tillsammans med en man som har barn och vill ge de barn som är hans julklappar för en viss summa. Ts och mannen har inte delad ekonomi och de delar inte barn, de är två vuxna människor som valt att leva tillsammans och in i relationen kommer ett antal barn från varsitt håll. Av denna anledning ska mannen, jul efter jul, tvingas punga ut massa extra pengar på ts barn för att ts inte själv har ekonomiska möjligheter att ge sina barn det hon känner sig tvungen (?) att ge dem? Ts kanske ska förstå att man ej kan leva över sina tillgångar, och man kan ej tvinga sin sambo att försörja en själv och andras barn. Ts sambo har ej några sådana förpliktelser. På vilket sätt är jag hjärtlös?
Man kan ju dra paralleller mellan kärlek och pengar i en familj.
Om jag levde som bonusmorsa i en bonusfamilj skulle jag "älska" alla barnen lika. Inte älska som i känslan men jag skulle behandla alla barnen likadant. Särskilt om jag märkte att pappan på något sätt var oförmögen att älska sina barn tillräckligt eller lika mycket som jag så skulle jag nog försöka kompensera för det. Skulle inte stå ut med att leva i en familj och se barn känna sig förbisedda, oälskade eller negligerade utan att agera. Skulle känna precis det samma om det gällde pengar och jag tjänade mer. Kanske att jag inte skulle spara lika mycket till bonusbarnen av mina egna pengar men skulle se till att bonusbarnen hade lika bra mat, kläder och hobbys.
Kanske skulle det vara skillnad och vi levde på marginalen. Då tror jag att jag förmodligen skulle prioritera mina egna barn i första hand (fast vete fan då heller) men de flesta lever ju inte så fattigt och det verkar inte som ts familj gör det heller.
Men det är bara jag det. Vet inte om det beror på att jag är kvinna. Nä, tror inte det. Är det inte rätt mänskligt att känna så?
Såklart man inte kan kräva någonting av sin partner men tycker ändå att ts sambos attityd är lite trist och ledsam.