Världsmedborgare skrev 2015-11-23 11:19:03 följande:
Jag kan åxå slänga ur mig siffror och div påståenden, men var ser du nån verklig oordning, var finns den mer konkret än bara i tryck och i uttalanden?
Har du hamnat i några mer påtagliga och svårlösta problem som tyder på en påtaglig oordning i Sverige, nåt som gör att vårt svenska samhälle inte längre fungerar?
Eller är "oordningen" bara det som går att spåra till de problem som flyktingkrisen medför?
Ja i det senare finns det av förklarliga skäl en viss oordning, märkligt vore det väl annars.
Att folk försvinner spårlöst är en märklig definition av oordning, då det är helt lagligt och inget som vi i vanliga fall ens bryr oss om.
Har vi släppt in någon till Sverige, så är det fritt att resa runt utan att denne har nån skyldighet att tala om vart eller meddela någon om var denne befinner sig.
När det gäller dom ensamkommande ungarna, så kan jag hålla med dig, det är ett problem som vi måste försöka göra nåt åt.
Det är inte bra att vi inte vet vilka som för bort ungarna, där riskerar ungarna att hamna fel på alla sätt.
Och är det fortfarande de marockanska gatubarnen som skickats hit av kriminella ligor som fösvinner, då är det ett problem att ta på stort allvar.
Men jag är inte uppdaterad på vilka ungarna är som försvinner, har inte nån tillgänglig uppdaterad statistik på det för närvarande.
Vissa antaganden borde gå att göra, utifrån vilka som inte försvinner..
Eftersom jag talar om oordningen i
flyktingmottagandet (det är inget som helst fel på flyktingströmmen i sig, i min mening) så känns det fantastiskt irrelevant att exempelvis ta upp, ja, någon annan oordning överhuvudtaget.
Intressant att du finner det problematiskt, Regeringen tar dock inte ens upp ämnet i Riksdagen överhuvudtaget - det är totalt ointressant för dem. När ämnet överhuvudtaget kom på tal i riksdagen, under Riksdagens senaste Frågestund den 19 november (alltså så sent har det här överhuvudtaget kommit på tals i Riksdagen), och i Gunilla Nordgrens (M) frågeställande anförande, såg det ut såhär;
"
Herr talman! Jag vill ställa en fråga till justitie- och migrationsminister Morgan Johansson.Det stora antalet ensamkommande barn som har kommit under hösten och som kommer hela tiden är en stor utmaning för myndigheterna och inte minst kommunerna, kanske i synnerhet ankomstkommunerna.
Många ensamkommande barn kommer till Malmö och till exempel Trelleborg. Över 4 000 ensamkommande barn anlände dit under ett antal intensiva veckor. Många av dessa barn avvek dock innan de blev registrerade. De sökte inte heller asyl. Det innebär att de inte fick ett så kallat dossiernummer hos Migrationsverket. Det innebär i sin tur att Migrationsverket inte betalar ut någon ersättning.
Det är ett stort bekymmer att ingen vet vart alla dessa barn och ungdomar har tagit vägen. En del tog sig kanske vidare till andra länder medan andra riskerar att leva i ett skuggsamhälle.
Avser migrationsministern att verka för att Migrationsverket, det vill säga staten, ersätter ankomstkommunerna även för kostnader som de har haft för ensamkommande barn som aldrig blev registrerade?"
Så var
justitie- och migrationsminister Morgan Johansson (S) svar;
"Herr talman! Som Gunilla Nordgren påpekar kommer mycket riktigt många ensamkommande minderåriga till Sverige just nu.
Vi måste ha ordning och reda i mottagandet. Det är bakgrunden till att vi i torsdags införde gränskontroller vid gränserna mellan Tyskland och Sverige och Danmark och Sverige. Det gjorde vi för att kunna styra upp verksamheten så att vi kan minimera riskerna med inte veta vem det är som kommer in i Sverige. Det var oerhört viktigt att vi gjorde det. Vi kommer att fortsätta följa utvecklingen väldigt nära. Jag tror att vi med gränskontrollerna har uppnått en del av syftet.
När det gäller ekonomin för kommunerna beslutade vi också i förra veckan om ytterligare stöd till kommunerna, nästan 10 miljarder kronor. De kommuner som har tagit och tar ett stort ansvar står först i ledet när dessa resurser ska fördelas."
Alltså direkt och rent snömos alltihop. Som att veta vilka 1/5 (effektivare gränskontroller än så har vi inte, de bygger på stickprov och inget annat) av de som kommer hit, överhuvudtaget är, skulle förhindra att ensamkommande barn förs bort utav okända och att ~50% går under jorden och försvinner.
För att förhindra sådant här krävs
uppsikt och
ordentlig uppföljning, ingenting annat ger frukt. Och Regeringen soppar hela det här problemet under mattan, totalt, det är ointressant att ens ta upp. Så humanitära är den sittande regeringen i praktiken.