Världsmedborgare skrev 2015-11-24 12:07:55 följande:
Ja det är så vi och de flesta länder alltid har gjort, vi har inga restriktioner för resande, när vi släppt in någon i vårt land, så jag förstår inte vad du håller på med.
Ska vi plötsligt införa krav på de som kommer till Sverige att berätta vad dom gör, vart dom reser o.s.v?
Jag kan ha fel, men jag tror bara restriktioner kan påföras de som arbetar med att transportera varor in i landet.
Troligen finns det undantag för annat, men så påläst är jag inte i ämnet, att jag kan svara på det.
Har du själv tvingats på reserestriktoiner när du besökt andra länder? Om inte, varför ska vi nu göra det du inte behöver göra när du reser i andra länder?
Om, berätta gärna varför, då reserestriktioner finns i vissa länder, dom brukar man f.ö kunna läsa om här:
http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Vi har krav på identifiering för till och med icke EU-medborgare som turistar Sverige så frågan bör nog snarare ställas till dig. Det är inom EU som vi har haft en upprätthållen fri rörelse, för uteslutande EU-medborgare och inga andra.
Du har fel och sådana frågor har inte ens kommit på tal.
Japp, jag har alltid fått visa upp identitetspapper när jag har åkt exempelvis till Sydkorea och hade jag exempelvis åkt till Egypten, Somalia, Syrien, Pakistan eller Afghanistan så hade samma sak gällt där.