Digestive skrev 2015-11-28 12:17:19 följande:
Då skriver jag igen de som kommer hit och de som inte har ID-handlingar, och igen så påpekar jag att det stod uppsikt och uppföljning - mer kontroll är vad vi just vinner på saken.
Är det meningslöst att ha uppsikt och uppföljning för att motverka att folk försvinner spårlöst?
Du förstår alltså inte skillnaden på EU-medborgare och icke EU-medborgare.som bryter Dublinförordningen. Noterar detta.
Ja, eller hur, antingen har vi någon slags fri rörelse för alla eller så låter vi smugglare och organiserad brottslighet ta över. Det är de enda två alternativen som finns.
Så länge som vi inte har ordentlig uppsikt över huvudlederna in i landet så är hela gränssträckan tämligen ointressant.
Det minst dåliga förslaget har jag redan kommit med - transitzoner, som Kristdemokraterna föreslog, där det ingår en förstärkt polisstyrka och förstärkt personal åt Migrationsverket.
Behöver jag upprepa mig en enda gång till så är den här diskussionen totalavslutad, finito, caput. Du får inte ens ett meddelande om saken. Någon måtta får det liksom vara.
ID-kontroll är redan infört, och även tidigare så var det ett krav på att kunna verifera sin härkomst, för att få stanna i Sverige.
Enda skillnaden är att vi nu inte släpper in folk utan en goltig ID-handling.
Men om det betyder annat än färre som släpps in, vet vi inte.
I värsta fall betyder det istället att vi legitimerar kriminella att vistas i Sverige, om vi förlitar oss på en ID-handling.
I princip samma förfarande som vanliga resenärer använder sig av.
Spelar ingen roll om det är EU eller icke EU medborgare, kriminella är kriminella, men enligt dig är det viktiga att inte att förhindra kriminalitet, utan att hålla reda på flyktingar.
Jag tror de flesta börjar se vad ditt eg mål är, vilket förklarar ditt val av ett kristet parti, du bara inte vågar säga det rakt ut.
Ja varför ska vi kolla vad folk håller på med, väljer jag att "försvinna spårlöst" så angår det ingen varför jag väljer att göra det.
Att du vill avsluta förstår jag, du har målat in dig själv i ett hörn, och har inte precenterat ett enda vettigt eller hållbat argument för att kontrollera, bevaka eller följa upp.
Du vill inte ens erkänna att de som försvinner inte går att hålla koll på eller följa, helt enkelt för att dom är just, försvunna.
Så jag föreslår att vi behandlar kriminella utifrån samma premisser, oavsett varifrån dom kommer eller tar sig in i Sverige, och slutar leta icke kriminella som försvinner, att försvinna är inte olagligt.