• Visitkort

Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?

Jag kallades in till min chef idag som påstod allt möjligt om mig, att jag haft olaga frånvaro och att jag vid två tillfällen rapporterat fel tid i tidsystemet. Jag har redovisat fel tid på 3 tim en gång och på 2,5 tim en gång, men det var ett misstag båda gångerna, och så påstod han att jag hade stulit 1 kg innerfilé från butiken. Jag tog hem en innerfilé bit för ett tag sedan men jag hade tänkt att betala den sen. Förra veckan fick min chef kännedom om detta med köttet då de tydligen tittat på övervakningsfilmer.
    Jag har aldrig haft någon olaga frånvaro vad jag vet. Han sa att jag hade två val, antingen att gå med på att min anställning upphör och för det skulle jag få 2 månadslöner eller att bli avskedad på grund av stöld av mat och på grund av ?stöld av tid??  Jag fick till onsdag på mig att fundera på det. Mitt fackförbund (Handels) tycker att jag borde acceptera dealen men jag tycker att det känns fel.

Kan min chef verkligen göra såhär, finns det något jag kan göra jag har varit anställd i 2½ år?

• Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?
  • Ragdoll83
    Visitkort skrev 2015-11-09 12:30:12 följande:

Här har det verkligen varit liv.. 
    Nu är avtalet påskrivet och min anställning upphör idag.

Vi fick till (utöver innestående lön och semester) ett avgångsvederlag på 
    11 månadslöner + goda referenser. 

Jag är väl medveten om att jag sade att jag ska ha en årslön för detta men detta är bra nog och jag är jättenöjd. Förhandling är att båda ge och ta.. 
    Jag var nära att lyssna på handels, glad jag inte lyssnade!

Tack till er som stöttat mig igenom det här Glad

Anonym (moraliskt fel!) skrev 2015-11-11 12:49:34 följande:
    Jag vet varför jag inte vill anställa... Stackars din arbetsgivare att dra en sån nitlott till medarbetare...
    Var det verkligen en nitlott till medarbetare? 
    Det var ju arbetsgivaren som försökte att avskeda TS utan att ha laga grund för det, vilket dom senare medgav att de inte hade. Det ända TS gjort är ju att ta tillvara sina rättigheter.. bättre att du klagar på att vi har LAS eller på hur bevisbördan är inom arbetsrätten är snarare än att påstå att TS är en nitlott till medarbetare. Det var ju dessutom frivilligt för arbetsgivaren att gå med på att köpa ut TS och det är väl inget fel i att ge arbetsgivaren den möjligheten eftersom att arbetsgivaren ju bevisligen hade visat att man ville bli av med TS.
    Min man säger att detta är ett ganska vanligt sätt att lösa den här typen av tvister, att bevisen inte räcker till i lagens mening innebär ju inte att man vill ha kvar arbetaren ändå, vilka andra sätt ska man då ta sig till för att bli av med en viss medarbetare? Och då sätt från medarbetarens perspektiv, vad är då fel med att förhandla till sig så goda villkor som möjligt? 

• Anonym (A)
    Grande Rock skrev 2015-11-11 11:56:16 följande:
    Nej, det är inte du som betalar lönen, det är arbetsgivaren.
    Du betalar ett pris som du tycker är ok för de produkter du tar med dig hem. Hade du inte accepterat priset hade du inte genomfört affären.

Tro mig, som arbetsledare skulle jag gärna se att jag kunde skicka hem folk som inte sköter sig eller levererar som förväntat. Det skulle göra min vardag mycket enklare.
    Tyvärr tror jag aldrig att vi kommer bli av med lagen om anställningstrygghet i det här landet, den är för djupt rotad. Dessutom finns det ett vackert syfte bakom lagen, 
  • Anonym (M)

Jag vet varför jag inte vill anställa... Stackars din arbetsgivare att dra en sån nitlott till medarbetare...

• Anonym (Lena)
    Ragdoll83 skrev 2015-11-11 18:23:20 följande:
    Var det verkligen en nitlott till medarbetare? 
    Det var ju arbetsgivaren som försökte att avskeda TS utan att ha laga grund för det, vilket dom senare medgav att de inte hade. Det ända TS gjort är ju att ta tillvara sina rättigheter.. bättre att du klagar på att vi har LAS eller på hur bevisbördan är inom arbetsrätten är snarare än att påstå att TS är en nitlott till medarbetare. Det var ju dessutom frivilligt för arbetsgivaren att gå med på att köpa ut TS och det är väl inget fel i att ge arbetsgivaren den möjligheten eftersom att arbetsgivaren ju bevisligen hade visat att man ville bli av med TS.
    Min man säger att detta är ett ganska vanligt sätt att lösa den här typen av tvister, att bevisen inte räcker till i lagens mening innebär ju inte att man vill ha kvar arbetaren ändå, vilka andra sätt ska man då ta sig till för att bli av med en viss medarbetare? Och då sätt från medarbetarens perspektiv, vad är då fel med att förhandla till sig så goda villkor som möjligt? 

Ja klart det var en nitlott att anställa denna medarbetare, varför skulle man annars betala 11 månadslöner för att bli av med henne? 
    En bra medarbetare försöker man behålla, en dålig kan man vara villig att betala stora summor bara man slipper att se dem. 
  • Visitkort
    Anonym (Lena) skrev 2015-11-11 18:27:20 följande:
    Ja klart det var en nitlott att anställa denna medarbetare, varför skulle man annars betala 11 månadslöner för att bli av med henne? 
    En bra medarbetare försöker man behålla, en dålig kan man vara villig att betala stora summor bara man slipper att se dem. 
    Jag tycker inte att jag är en dålig anställd, en stor del av anledningen är att jag klagat på arbetsmiljön och utrustningen och så. Tror de tog tillfället i akt när de trodde de kunna bli av med mig.
     Havet79 skrev 2015-11-10 16:05:49 följande:

Vem anlitade du?

Rive juridiska byrå, som du kan förstå så är jag oerhört nöjd. 
    Ragdoll83 skrev 2015-11-11 18:06:23 följande:

Det är frivilligt...

Flört

• Anonym (ko)

Ja, din chef kan göra så och jag hade gjort det samma. Finns för många mesiga chefer. Säg upp dig själv och fundera över dina olagliga övertramp. Hoppas du lärt dig en läxa

• Visitkort
    Havet79 skrev 2015-11-11 18:41:06 följande:

De med jour dygnet runt som "anonym" talade om tidigare?

Du kan skriva via internet, gratis bedömning, www.uppsagd.info/

Har du problem med din chef?
  • Ragdoll83
    Anonym (ko) skrev 2015-11-11 18:42:38 följande:

Ja, din chef kan göra så och jag hade gjort det samma. Finns för många mesiga chefer. Säg upp dig själv och fundera över dina olagliga övertramp. Hoppas du lärt dig en läxa

Har du läst i tråden? TS med jurist har redan förhandlat med arbetsgivarens jurister och blivit utköpt för 11 månadslöner. Anställningen har redan upphört.
Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?