• Visitkort

Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?

Jag kallades in till min chef idag som påstod allt möjligt om mig, att jag haft olaga frånvaro och att jag vid två tillfällen rapporterat fel tid i tidsystemet. Jag har redovisat fel tid på 3 tim en gång och på 2,5 tim en gång, men det var ett misstag båda gångerna, och så påstod han att jag hade stulit 1 kg innerfilé från butiken. Jag tog hem en innerfilé bit för ett tag sedan men jag hade tänkt att betala den sen. Förra veckan fick min chef kännedom om detta med köttet då de tydligen tittat på övervakningsfilmer.
    Jag har aldrig haft någon olaga frånvaro vad jag vet. Han sa att jag hade två val, antingen att gå med på att min anställning upphör och för det skulle jag få 2 månadslöner eller att bli avskedad på grund av stöld av mat och på grund av ?stöld av tid??  Jag fick till onsdag på mig att fundera på det. Mitt fackförbund (Handels) tycker att jag borde acceptera dealen men jag tycker att det känns fel.

Kan min chef verkligen göra såhär, finns det något jag kan göra jag har varit anställd i 2½ år?

• Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?
  • Anonym (M)
    Grande Rock skrev 2015-11-11 00:14:25 följande:

Generös med orden i vanlig ordning.

Nå hur gick det, hittade du något som styrkte ditt uttalande om bevisbördan?

Jag skulle vilja be dig att läsa igenom dina egna inlägg här i tråden ordentligt ;

Och därefter läsa igenom den artikel som du så fint har länkat till här i tråden.

Då kan förhoppningsvis även du dra den korrekta slutsatsen detta att rör sig om ett tvistemål där bevisbördan inte enbart ligger hos arbetsgivaren!
  • Grande Rock
    Anonym (M) skrev 2015-11-11 00:29:04 följande:
    Jag skulle vilja be dig att läsa igenom dina egna inlägg här i tråden ordentligt ;

Och därefter läsa igenom den artikel som du så fint har länkat till här i tråden.

Då kan förhoppningsvis även du dra den korrekta slutsatsen detta att rör sig om ett tvistemål där bevisbördan inte enbart ligger hos arbetsgivaren!
    Är det att du inte vill förklara vad jag ska se, eller är det kanske så att du inte kan förklara det?
    Born to lose, live to win!
  • Notetur Nomen
    Anonym (M) skrev 2015-11-11 00:29:04 följande:

Men herregud! Lär dig inse när du har fel! Läs LAS eller åtminstone inlägget som ragdolls man skrivit.
  • Santine

Har aldrig i hela mitt liv hört talas om folk på jobbet som tar med sig mat från butiken och inte kan betala för det innan man slutar sitt pass...? Jag hade tyvärr som chef gjort likadant, mkt svinn i butiker och det e tråkigt när det e ens anställda som inte kan göra rätt för sig! Du hade väl aldrig accepterat att någon tagit med sig något ut och sen sagt till dig "jag betalar nästa gång jag kommer in"?

• Anonym (M)
    Notetur Nomen skrev 2015-11-11 00:47:54 följande:

Men herregud! Lär dig inse när du har fel! Läs LAS eller åtminstone inlägget som ragdolls man skrivit.

Lär dig du när det är dags för dig att inse att du har fel och inget annat!!!!
  • Anonym (M)
    Grande Rock skrev 2015-11-11 00:38:27 följande:

Är det att du inte vill förklara vad jag ska se, eller är det kanske så att du inte kan förklara det?

Snarare att du inte kan dra korrekta slutsatser av dina egna inlägg här i tråden samt heller inte klarar att dra korrekta slutsatser av det som står i artikeln du länkade till här i tråden .
  • Grande Rock
    Anonym (M) skrev 2015-11-11 00:52:09 följande:
    Snarare att du inte kan dra korrekta slutsatser av dina egna inlägg här i tråden samt heller inte klarar att dra korrekta slutsatser av det som står i artikeln du länkade till här i tråden .
    Men då kan väl du förklara det för mig?
    När det är så enkelt för dig och jag uppenbarligen inte klarar av det.
  • Anonym (M)
    Santine skrev 2015-11-11 00:49:17 följande:

Har aldrig i hela mitt liv hört talas om folk på jobbet som tar med sig mat från butiken och inte kan betala för det innan man slutar sitt pass...? Jag hade tyvärr som chef gjort likadant, mkt svinn i butiker och det e tråkigt när det e ens anställda som inte kan göra rätt för sig! Du hade väl aldrig accepterat att någon tagit med sig något ut och sen sagt till dig "jag betalar nästa gång jag kommer in"?

Samma här!

Ts hade tur (eller vad man ska säga) som har en arbetsgivare som låter henne gå med full lön ett antal månader framöver istället för att låta henne gå med innestående lönen hon har (och eventuell semestersättning)
  • Anonym (M)
    Notetur Nomen skrev 2015-11-11 00:47:54 följande:

• Grande Rock
    Anonym (M) skrev 2015-11-11 00:52:09 följande:
    Grande Rock skrev 2015-11-11 00:55:25 följande:
    Men då kan väl du förklara det för mig?
    När det är så enkelt för dig och jag uppenbarligen inte klarar av det.
    Inte?
    Vad taskigt av dig...

Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?