• Visitkort

Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?

Jag kallades in till min chef idag som påstod allt möjligt om mig, att jag haft olaga frånvaro och att jag vid två tillfällen rapporterat fel tid i tidsystemet. Jag har redovisat fel tid på 3 tim en gång och på 2,5 tim en gång, men det var ett misstag båda gångerna, och så påstod han att jag hade stulit 1 kg innerfilé från butiken. Jag tog hem en innerfilé bit för ett tag sedan men jag hade tänkt att betala den sen. Förra veckan fick min chef kännedom om detta med köttet då de tydligen tittat på övervakningsfilmer.
    Jag har aldrig haft någon olaga frånvaro vad jag vet. Han sa att jag hade två val, antingen att gå med på att min anställning upphör och för det skulle jag få 2 månadslöner eller att bli avskedad på grund av stöld av mat och på grund av ?stöld av tid??  Jag fick till onsdag på mig att fundera på det. Mitt fackförbund (Handels) tycker att jag borde acceptera dealen men jag tycker att det känns fel.

Kan min chef verkligen göra såhär, finns det något jag kan göra jag har varit anställd i 2½ år?

• Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?
  • Anonym (Micke)
    Visitkort skrev 2015-11-11 19:04:01 följande:
    Jag håller inte med, är ganska nöjd med 11 månadslöner avräkningsfritt utan att behöva jobba för pengarna ... Glad   Men om moralen i din kommentar är att jag inte borde tagit hem köttet så visst, då håller jag väl med dig.
    haha lol
  • Anonym (M)
    Grande Rock skrev 2015-11-11 19:03:26 följande:

I min värld, såsom arbetsledare, anser jag det viktigare att jag håller koll på lagar och avtal än att mina medarbetare gör det. Jag har nämligen mycket mer att förlora på att inte ha det än vad arbetstagaren har.

Du och jag är som sagt färdigpratatade med varandra!

Jag är ej intresserad av att ta till mig av dina åsikter /det du försöker med att förklara för mig!

Hejdå som sagt.
  • Ragdoll83
    Grande Rock skrev 2015-11-11 19:03:26 följande:
    I min värld, såsom arbetsledare, anser jag det viktigare att jag håller koll på lagar och avtal än att mina medarbetare gör det. Jag har nämligen mycket mer att förlora på att inte ha det än vad arbetstagaren har.
    Så är det nog...
  • Anonym (M)
    Anonym (Micke) skrev 2015-11-11 19:04:58 följande:

haha lol

Ja vad ska man säga?
  • Anonym (A)
    Anonym (Arg arbetsgivare) skrev 2015-11-11 18:55:56 följande:
    Må hände det är så men inte så lätt att vara arbetsgivare i Sverige. JAG vet mycket väl och med anställda som TS är fan mig inte lätt. 
    Förmodligen inte med arbetsgivare som TS arbetsgivare heller!
  • Grande Rock
    Anonym (M) skrev 2015-11-11 19:05:37 följande:
    Du och jag är som sagt färdigpratatade med varandra!

Jag är ej intresserad av att ta till mig av dina åsikter /det du försöker med att förklara för mig!

Hejdå som sagt.
    Hur var det nu du sa...

..Just ja, nu kommer jag ihåg...
    Anonym (M) skrev 2015-11-11 02:14:14 följande:
    Du kan inte förvänta dig det av mig,då du bestämmer helt enkelt inte över mitt deltagande här i tråden.

Det är upp till mig att bestämma över det.

Men hursomhelst kommer jag från och med nu inte alls besvara dina inlägg här i tråden mer!

Hejdå med dig!
    ...Du bestämmer helt enkelt inte över mitt deltagande här i tråden...

Born to lose, live to win!
  • Anonym (M)
    Anonym (A) skrev 2015-11-11 19:07:45 följande:

Förmodligen inte med arbetsgivare som TS arbetsgivare heller!

Men hör det inte till ens skyldighet som arbetstagare att veta att om man är osäker hur tidsrapporteringen ska fyllas i rätt att då fråga?

Samt att veta att man inte tar med sig varor hem utan att veta att det är helt okej?
  • Ragdoll83
    Anonym (M) skrev 2015-11-11 19:12:52 följande:
    Men hör det inte till ens skyldighet som arbetstagare att veta att om man är osäker hur tidsrapporteringen ska fyllas i rätt att då fråga?

Samt att veta att man inte tar med sig varor hem utan att veta att det är helt okej?
    Moralen är väl inte att det är OK utan snarare att det är oerhört svårt för arbetsgivaren att juridiskt bevisa att det är snatteri eller stöld, eftersom att det brottsliga uppsåtet är svårt att styrka om arbetstagaren åberopar intention att betala dagarna därefter. Läs i tråden så hittar du flera domar med liknande fall som rör butiksanställda som tagit varor hem från butiken.
  • Anonym (M)
    Ragdoll83 skrev 2015-11-11 19:15:04 följande:

Moralen är väl inte att det är OK utan snarare att det är oerhört svårt för arbetsgivaren att juridiskt bevisa att det är snatteri eller stöld, eftersom att det brottsliga uppsåtet är svårt att styrka om arbetstagaren åberopar intention att betala dagarna därefter. Läs i tråden så hittar du flera domar med liknande fall som rör butiksanställda som tagit varor hem från butiken.

Tack!

Men jag behöver inte läsa mer om det!

Jag har gjort min bedömning att som arbetstagare och som arbetsgivare på en arbetsplats har man både skyldigheter och rättigheter mot varandra.

Inte för att vara den som upprepar mig för mycket här i tråden -men jag anser att TS borde ha bett om hjälp att fylla i tidrapporteringen rätt samt inte tagit med sig köttbiten hem utan att vara helt säker på att det var okej.
  • Ragdoll83
    Anonym (M) skrev 2015-11-11 19:20:44 följande:
    Tack!

Men jag behöver inte läsa mer om det!

Jag har gjort min bedömning att som arbetstagare och som arbetsgivare på en arbetsplats har man både skyldigheter och rättigheter mot varandra.

Inte för att vara den som upprepar mig för mycket här i tråden -men jag anser att TS borde ha bett om hjälp att fylla i tidrapporteringen rätt samt inte tagit med sig köttbiten hem utan att vara helt säker på att det var okej.

lugnt, jag tycker också det självklart men försökte bara att förklara juridiskt när det nu blev som det blev för henne.
Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?