• Visitkort

    Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?

    Jag kallades in till min chef idag som påstod allt möjligt om mig, att jag haft olaga frånvaro och att jag vid två tillfällen rapporterat fel tid i tidsystemet. Jag har redovisat fel tid på 3 tim en gång och på 2,5 tim en gång, men det var ett misstag båda gångerna, och så påstod han att jag hade stulit 1 kg innerfilé från butiken. Jag tog hem en innerfilé bit för ett tag sedan men jag hade tänkt att betala den sen. Förra veckan fick min chef kännedom om detta med köttet då de tydligen tittat på övervakningsfilmer.
    Jag har aldrig haft någon olaga frånvaro vad jag vet. Han sa att jag hade två val, antingen att gå med på att min anställning upphör och för det skulle jag få 2 månadslöner eller att bli avskedad på grund av stöld av mat och på grund av ?stöld av tid??  Jag fick till onsdag på mig att fundera på det. Mitt fackförbund (Handels) tycker att jag borde acceptera dealen men jag tycker att det känns fel.

    Kan min chef verkligen göra såhär, finns det något jag kan göra jag har varit anställd i 2½ år?

  • Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?
  • Anonym (M)
    Visitkort skrev 2015-11-02 14:09:14 följande:

    Jag kallades in till min chef idag som påstod allt möjligt om mig, att jag haft olaga frånvaro och att jag vid två tillfällen rapporterat fel tid i tidsystemet. Jag har redovisat fel tid på 3 tim en gång och på 2,5 tim en gång, men det var ett misstag båda gångerna, och så påstod han att jag hade stulit 1 kg innerfilé från butiken. Jag tog hem en innerfilé bit för ett tag sedan men jag hade tänkt att betala den sen. Förra veckan fick min chef kännedom om detta med köttet då de tydligen tittat på övervakningsfilmer.

    Jag har aldrig haft någon olaga frånvaro vad jag vet. Han sa att jag hade två val, antingen att gå med på att min anställning upphör och för det skulle jag få 2 månadslöner eller att bli avskedad på grund av stöld av mat och på grund av ?stöld av tid??  Jag fick till onsdag på mig att fundera på det. Mitt fackförbund (Handels) tycker att jag borde acceptera dealen men jag tycker att det känns fel.

    Kan min chef verkligen göra såhär, finns det något jag kan göra jag har varit anställd i 2½ år?


  • Anonym (Betalande kund)

    Jag som betalande kund tycker det är fruktansvärt hur anställda kan bete sig så och slösa bort våra pengar. Dessutom med stöd från facket och kanske tom i arbetsdomstolen och kanske i lagen?
    Det är jag som betalande kund som betalar lönen. Affärens enda inkomster, alltså alla inkomster, kommer från betalande kunder. Detsamma gäller för fackavgifter och nästan allt annat. Alla pengarna kommer från den betalande kunden.
    Nu ska jag som betalande kund dessutom stå för 11 månadslöner + sociala avgifter och alla andra kostnader till en person som stulit mina pengar.
    Att sådant här fusk får etablera sig och att det får fortgå med stöd från alla möjliga håll och finansieras helt och hållet av att man tar mera betalt av den betalande kunden, det är fruktansvärt.

  • Santine
    Anonym (M) skrev 2015-11-11 00:56:18 följande:

    Samma här!

    Ts hade tur (eller vad man ska säga) som har en arbetsgivare som låter henne gå med full lön ett antal månader framöver istället för att låta henne gå med innestående lönen hon har (och eventuell semestersättning)


    Mycket märkligt faktiskt. Men ändå inte det märkligaste, det var ju att personen faktiskt trodde att hennes handlingar och uppförande var passande?
  • Anonym (Betalande kund)
    Santine skrev 2015-11-11 09:14:41 följande:
    Mycket märkligt faktiskt. Men ändå inte det märkligaste, det var ju att personen faktiskt trodde att hennes handlingar och uppförande var passande?
    Konsumenternas/kundernas makt är mycket stor och stark (eller ska egentligen vara...).
    Men det fungerar inte när människor i allmänhet, anställda, politiker och facket tror att det är arbetsgivaren som betalar lönen,
    eller att det är arbetsgivaren som får stå för 11 månadslöner.
    Men i verkligheten är det vi kunder/konsumenter som betalar lönen och alla andra kostnader.
    Om kunderna slutar handla i en affär så får dom anställda ingen lön, så enkelt är det.
  • Santine
    Anonym (Betalande kund) skrev 2015-11-11 09:26:33 följande:

    Konsumenternas/kundernas makt är mycket stor och stark (eller ska egentligen vara...).

    Men det fungerar inte när människor i allmänhet, anställda, politiker och facket tror att det är arbetsgivaren som betalar lönen,

    eller att det är arbetsgivaren som får stå för 11 månadslöner.

    Men i verkligheten är det vi kunder/konsumenter som betalar lönen och alla andra kostnader.

    Om kunderna slutar handla i en affär så får dom anställda ingen lön, så enkelt är det.


    Som sagt det e väldigt märkligt alltihopa, jag jobbar som butiksbiträde att ens göra en sådan sak och sen tro sig ha gjort rätt med att kunna gå och plocka på sig mat hem och stämpla in hur som helst och så får man höra att hon ska få så sjukt många betalande månadslöner för sitt uppförande e helt sjukt! Visst hon kommer aldrig kunna få jobba i någon butik igen (hoppas jag) men ändå?! Håller med, jag e lika mkt betalande kund som er andra kunder och tycker detta e helt absurt!
  • Anonym (M)
    Santine skrev 2015-11-11 09:51:10 följande:

    Som sagt det e väldigt märkligt alltihopa, jag jobbar som butiksbiträde att ens göra en sådan sak och sen tro sig ha gjort rätt med att kunna gå och plocka på sig mat hem och stämpla in hur som helst och så får man höra att hon ska få så sjukt många betalande månadslöner för sitt uppförande e helt sjukt! Visst hon kommer aldrig kunna få jobba i någon butik igen (hoppas jag) men ändå?! Håller med, jag e lika mkt betalande kund som er andra kunder och tycker detta e helt absurt!


  • Grande Rock
    Anonym (Betalande kund) skrev 2015-11-11 08:17:04 följande:

    Jag som betalande kund tycker det är fruktansvärt hur anställda kan bete sig så och slösa bort våra pengar. Dessutom med stöd från facket och kanske tom i arbetsdomstolen och kanske i lagen?
    Det är jag som betalande kund som betalar lönen. Affärens enda inkomster, alltså alla inkomster, kommer från betalande kunder. Detsamma gäller för fackavgifter och nästan allt annat. Alla pengarna kommer från den betalande kunden.
    Nu ska jag som betalande kund dessutom stå för 11 månadslöner + sociala avgifter och alla andra kostnader till en person som stulit mina pengar.
    Att sådant här fusk får etablera sig och att det får fortgå med stöd från alla möjliga håll och finansieras helt och hållet av att man tar mera betalt av den betalande kunden, det är fruktansvärt.


    Nej, det är inte du som betalar lönen, det är arbetsgivaren.
    Du betalar ett pris som du tycker är ok för de produkter du tar med dig hem. Hade du inte accepterat priset hade du inte genomfört affären.

    Tro mig, som arbetsledare skulle jag gärna se att jag kunde skicka hem folk som inte sköter sig eller levererar som förväntat. Det skulle göra min vardag mycket enklare.
    Tyvärr tror jag aldrig att vi kommer bli av med lagen om anställningstrygghet i det här landet, den är för djupt rotad. Dessutom finns det ett vackert syfte bakom lagen, synd bara att så många odugliga medarbetare också kan ta skydd bakom den.
    Born to lose, live to win!
  • Anonym (M)
    Anonym (Betalande kund) skrev 2015-11-11 08:17:04 följande:

    Jag som betalande kund tycker det är fruktansvärt hur anställda kan bete sig så och slösa bort våra pengar. Dessutom med stöd från facket och kanske tom i arbetsdomstolen och kanske i lagen?

    Det är jag som betalande kund som betalar lönen. Affärens enda inkomster, alltså alla inkomster, kommer från betalande kunder. Detsamma gäller för fackavgifter och nästan allt annat. Alla pengarna kommer från den betalande kunden.

    Nu ska jag som betalande kund dessutom stå för 11 månadslöner + sociala avgifter och alla andra kostnader till en person som stulit mina pengar.

    Att sådant här fusk får etablera sig och att det får fortgå med stöd från alla möjliga håll och finansieras helt och hållet av att man tar mera betalt av den betalande kunden, det är fruktansvärt.


    Jag håller med dig om att det är fel att såna som ts kan slösa med våra pengar.

    För att en affär ska kunna gå runt krävs det ju att det finns betalande kunder som gör att affärens inkomster är större än affärens omkostnader.
  • Anonym (M)
    Santine skrev 2015-11-11 09:14:41 följande:

    Mycket märkligt faktiskt. Men ändå inte det märkligaste, det var ju att personen faktiskt trodde att hennes handlingar och uppförande var passande?


    Ja,det märkligaste är ju att hon trodde att hennes handlingar och uppförande var passande.

    Hennes arbetsgivare tvingas nu att i 11 månader framåt betala henne lön för detta.
  • Anonym (moraliskt fel!)
    Visitkort skrev 2015-11-09 12:30:12 följande:

    Här har det verkligen varit liv..
    Nu är avtalet påskrivet och min anställning upphör idag.

    Vi fick till (utöver innestående lön och semester) ett avgångsvederlag på
    11 månadslöner + goda referenser.

    Jag är väl medveten om att jag sade att jag ska ha en årslön för detta men detta är bra nog och jag är jättenöjd. Förhandling är att båda ge och ta..
    Jag var nära att lyssna på handels, glad jag inte lyssnade!

    Tack till er som stöttat mig igenom det här Glad


    Jag vet varför jag inte vill anställa... Stackars din arbetsgivare att dra en sån nitlott till medarbetare...
Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?