• Visitkort

Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?

Jag kallades in till min chef idag som påstod allt möjligt om mig, att jag haft olaga frånvaro och att jag vid två tillfällen rapporterat fel tid i tidsystemet. Jag har redovisat fel tid på 3 tim en gång och på 2,5 tim en gång, men det var ett misstag båda gångerna, och så påstod han att jag hade stulit 1 kg innerfilé från butiken. Jag tog hem en innerfilé bit för ett tag sedan men jag hade tänkt att betala den sen. Förra veckan fick min chef kännedom om detta med köttet då de tydligen tittat på övervakningsfilmer.
    Jag har aldrig haft någon olaga frånvaro vad jag vet. Han sa att jag hade två val, antingen att gå med på att min anställning upphör och för det skulle jag få 2 månadslöner eller att bli avskedad på grund av stöld av mat och på grund av ?stöld av tid??  Jag fick till onsdag på mig att fundera på det. Mitt fackförbund (Handels) tycker att jag borde acceptera dealen men jag tycker att det känns fel.

Kan min chef verkligen göra såhär, finns det något jag kan göra jag har varit anställd i 2½ år?

• Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?
  • Voluptuous Shalimar

Åh, jag måste sluta läsa denna tråd. Den gör mig helt vansinnig. Jag ska aldrig någonsin starta eget i Sverige, i alla fall inte med anställda - som tydligen kan få för sig att bete sig som ts. 

• HenryIronstead
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-11-04 13:19:30 följande:

Åh, jag måste sluta läsa denna tråd. Den gör mig helt vansinnig. Jag ska aldrig någonsin starta eget i Sverige, i alla fall inte med anställda - som tydligen kan få för sig att bete sig som ts. 

Jag känner exakt likadant. Jag blir galen, förbannad. Har så stor hänsyn till arbetsgivare som måste tas med såna som TS. Inga skrupler, ingen moral, inget sinne för "har jag gjort fel här?"

Kommer någon ihåg Comviq's telefonpott som fylldes på när andra ringde till en? 1990-talet var det väl. Det utnyttjades av storföretagens "tjänstemannaslavar". De ringde upp sina mobilnr och lät luren vara av i timmar.
    När detta uppdagades visade det sig att detta utnyttjarknep användes av många som jobbade på regeringskansliet, finansinspektionen, skatteverket... dvs folk som var förlitade på att ha en någorlunda fungerande moralisk kompass!
    Det finns folk till allt. Folk som TS, t ex. Och så fort något utnyttjas så måste det  begränsas!

För många föräldrar som trycker upp färgglada klassinbjudningar i färgprintern eller folk sm TS, som tar för många kopior i kopiatorn? Det är därför du måste ha kod numera.

Behöver du vara hemma sjuk en dag men har inte råd? Det beror på att folk som TS fram till 2000-talet utnyttjade detta sätt att ta en "semester" på då de fick 100% av lönen från dag 1.

Behöver du gå till tandläkaren på arbetstid? Då blir det avdrag. Före ca 1995 kunde du göra detta  utan kostnad. Varför inte längre? Det utnyttjades.... av folk som TS.

Och så vidare!
    "ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
  • Grande Rock
    Anonym (Facket) skrev 2015-11-04 13:14:41 följande:

Du har tur som har fått två månadslöner, Detta gjorde arbetsgivaren för att vara snäll.

Stöld och våld så blir du avskedad direkt!

Tur har inte med det hela att göra. Erbjudandet har uppkommit för att arbetsgivaren vill undvika att ärendet dras till arbetsdomstolen.
    Born to lose, live to win!
  • Anonym (M)
    Anonym (Facket) skrev 2015-11-04 13:14:41 följande:

Du har tur som har fått två månadslöner, Detta gjorde arbetsgivaren för att vara snäll.

Stöld och våld så blir du avskedad direkt!

• Anonym (A)

[quote=75958611][quote-nick]Ragdoll83 skrev 2015-11-04 11:55:50 följande:[/quote-nick][/quote]

När allt kommer till allt vinner rättvisan!

Man ÄR oskyldig tills motsatsen bevisats i domstol!

Det är en fin princip som vi alla bör värna om, oberoende av om den utnyttjas eller ej.

På dom bara, jag hoppas du lyckas få ut de 12 månadslöner som du vill ha. Arbetsgivaren bullade uppenbarligen med fel person denna gången!

• Ragdoll83
    Anonym (A) skrev 2015-11-04 23:07:46 följande:

[quote=75958611][quote-nick]Ragdoll83 skrev 2015-11-04 11:55:50 följande:[/quote-nick]

När allt kommer till allt vinner rättvisan!

Man ÄR oskyldig tills motsatsen bevisats i domstol!

Det är en fin princip som vi alla bör värna om, oberoende av om den utnyttjas eller ej.

På dom bara, jag hoppas du lyckas få ut de 12 månadslöner som du vill ha. Arbetsgivaren bullade uppenbarligen med fel person denna gången![/quote]
  • Ragdoll83
    Grande Rock skrev 2015-11-04 17:09:17 följande:

Tur har inte med det hela att göra. Erbjudandet har uppkommit för att arbetsgivaren vill undvika att ärendet dras till arbetsdomstolen.

Ja och för att arbetsgivaren saknar hållbara bevis för uppsåt och skulle förlora rakt av, se domen AD 2005 nr 97 som är typ identisk med detta fallet.
  • RosaSmurf
    Ragdoll83 skrev 2015-11-04 23:11:41 följande:

Ja och för att arbetsgivaren saknar hållbara bevis för uppsåt och skulle förlora rakt av, se domen AD 2005 nr 97 som är typ identisk med detta fallet.

Arbetsgivaren har ju snatteriet på film och det i sig är rätt bra be is för uppsåt...
  • Anonym (M)
    RosaSmurf skrev 2015-11-04 23:30:41 följande:

Arbetsgivaren har ju snatteriet på film och det i sig är rätt bra be is för uppsåt...

Precis!

Ts har dessutom inga,hållbara bevis för att uppsåten inte vara att snatta.
Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?