• Visitkort

Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?

Jag kallades in till min chef idag som påstod allt möjligt om mig, att jag haft olaga frånvaro och att jag vid två tillfällen rapporterat fel tid i tidsystemet. Jag har redovisat fel tid på 3 tim en gång och på 2,5 tim en gång, men det var ett misstag båda gångerna, och så påstod han att jag hade stulit 1 kg innerfilé från butiken. Jag tog hem en innerfilé bit för ett tag sedan men jag hade tänkt att betala den sen. Förra veckan fick min chef kännedom om detta med köttet då de tydligen tittat på övervakningsfilmer.
    Jag har aldrig haft någon olaga frånvaro vad jag vet. Han sa att jag hade två val, antingen att gå med på att min anställning upphör och för det skulle jag få 2 månadslöner eller att bli avskedad på grund av stöld av mat och på grund av ?stöld av tid??  Jag fick till onsdag på mig att fundera på det. Mitt fackförbund (Handels) tycker att jag borde acceptera dealen men jag tycker att det känns fel.

Kan min chef verkligen göra såhär, finns det något jag kan göra jag har varit anställd i 2½ år?

• Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?
  • Anonym (Betalande kund)

Har bara läst TS, orkar inte läsa tråden.

Ja självklart har chefen rätt att göra så. Enligt mig inte bara rätt utan han är skyldig att göra så!
    Jag är en betalande kund och jag anser att mina pengar ska gå till rätt saker och till rätt människor.
    Du har fuskat med arbetstiden (stulit) och du har stulit kött.
    Jag tycker att arbetsgivare har varit alltför generös mot dig om du får två månadslöner. Sett ur din synvinkel så har facket rätt, du gör bäst i att acceptera erbjudandet.

Hoppas att du lär dig en läxa till nästa gång och jag hoppas att du inte jobbar någonstans där jag lägger mina pengar.

• Anonym (moraliskt fel!)

Du kanske kan få det till att du har juridiskt rätt - men du har moraliskt fel. Stort fel. Man ska sköta sin tidsrapportering och man ska inte ta varor ut ur en butik utan att betala. Tror absolut inte att det är första gången du "glömt" betala, men första gången du blev påkommen. Stackars din arbetsgivare som måste dras med dig för att de inte har råd att köpa ut dig! 

• Havet79

Jag tycker att många här inne är onödigt hårda mot ts. Man vet aldrig alla omständigheter och det kan finnas många olika anledningar till varför man gör som man gör, troligtvis fler än vad vi kan föreställa oss.

• Ragdoll83
    Grande Rock skrev 2015-11-03 22:07:26 följande:
    Varför acceptera dealen på två månader när det senaste budet är på sex månadslöner?
    Precis, låt juristen din pressa på så kanske du får dina 12 månadslöner!
  • Ragdoll83
    Anonym (VD) skrev 2015-11-04 07:35:07 följande:

Låter som att du kommer lindrigt undan!

Har haft en liknande situation och milt sagt var facket inte på den anställdes sida när vi diskuterade ärendet utan den anställdes närvaro...

Därför jag tycker man alltid ska anlita jurist istället!
  • Ragdoll83
    Havet79 skrev 2015-11-04 11:21:57 följande:

Jag tycker att många här inne är onödigt hårda mot ts. Man vet aldrig alla omständigheter och det kan finnas många olika anledningar till varför man gör som man gör, troligtvis fler än vad vi kan föreställa oss.

• RosaSmurf
    Ragdoll83 skrev 2015-11-04 11:54:44 följande:

Därför jag tycker man alltid ska anlita jurist istället!

Hade väl varit mycket bättre att anlita en advokat....

Dessutom tillhandahåller facket med jurister och advokater.
  • Anonym (M)
    Anonym (Betalande kund) skrev 2015-11-04 08:28:36 följande:

Har bara läst TS, orkar inte läsa tråden.

Ja självklart har chefen rätt att göra så. Enligt mig inte bara rätt utan han är skyldig att göra så!

Jag är en betalande kund och jag anser att mina pengar ska gå till rätt saker och till rätt människor.

Du har fuskat med arbetstiden (stulit) och du har stulit kött.

Jag tycker att arbetsgivare har varit alltför generös mot dig om du får två månadslöner. Sett ur din synvinkel så har facket rätt, du gör bäst i att acceptera erbjudandet.

Hoppas att du lär dig en läxa till nästa gång och jag hoppas att du inte jobbar någonstans där jag lägger mina pengar.

• Anonym (Facket)

Du har tur som har fått två månadslöner, Detta gjorde arbetsgivaren för att vara snäll.

Stöld och våld så blir du avskedad direkt!

• Anonym (M)
    Anonym (Facket) skrev 2015-11-04 13:14:41 följande:

Du har tur som har fått två månadslöner, Detta gjorde arbetsgivaren för att vara snäll.

Stöld och våld så blir du avskedad direkt!

Precis!

Då gäller ingen uppsägningstid.
Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?