• Visitkort

Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?

Jag kallades in till min chef idag som påstod allt möjligt om mig, att jag haft olaga frånvaro och att jag vid två tillfällen rapporterat fel tid i tidsystemet. Jag har redovisat fel tid på 3 tim en gång och på 2,5 tim en gång, men det var ett misstag båda gångerna, och så påstod han att jag hade stulit 1 kg innerfilé från butiken. Jag tog hem en innerfilé bit för ett tag sedan men jag hade tänkt att betala den sen. Förra veckan fick min chef kännedom om detta med köttet då de tydligen tittat på övervakningsfilmer.
    Jag har aldrig haft någon olaga frånvaro vad jag vet. Han sa att jag hade två val, antingen att gå med på att min anställning upphör och för det skulle jag få 2 månadslöner eller att bli avskedad på grund av stöld av mat och på grund av ?stöld av tid??  Jag fick till onsdag på mig att fundera på det. Mitt fackförbund (Handels) tycker att jag borde acceptera dealen men jag tycker att det känns fel.

Kan min chef verkligen göra såhär, finns det något jag kan göra jag har varit anställd i 2½ år?

• Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?
  • mammatill6

Men jag fattar inte. Du säger att du inte snattade för du tänkte betala. Men det gjorde du ju inte. Hur går det ihop sig?

• Visitkort

Fattar inte varför ni är arga. Jag har inte snattat något för min avsikt var att betala dagen efter. Juristerna är ju överens i att jag inte snattat något så vad är det frågan om? Har ni aldrig gjort bort er och glömt något nån gång? Inte ens min arbetsgivare anser att min mänskliga miss är fog för avsked, de vill ju ge mig 6 månadslöner för att lämna tjänsten. Vi har dessutom inga tydliga rutiner för personalen vad gäller personalköp, de kan inte ens påstå att jag brutit mot rutinerna för det finns inga rutiner hos oss angående personalköp. När jag nu erbjudit mig att betala så vill de inte ens ha betalt.

Jag förstår inte varför vissa här reagerar, svårt för juridiken eller svårt för principen att man är oskyldig till motsatsen bevisats? Min jurist sade att det bästa som kan hända är att de gör en Polisanmälan av mig, för när den läggs ner i brist på bevis så rasar hela deras case men inte ens det behövdes, de gav upp självmant från början vid att säga att "ok, vi har inget case men vi vill att du lämnar frivilligt, är du beredd att göra det om vi betalar dig 6 månadslöner och under vitesklausul förpliktar oss till att ge dig goda refrenser"?.. Det är där vi står nu. Inte exakt så att de längre kontrollerar läget. Min jurist säger att vi ska ha en årslön för detta och så här långt har han ju haft rätt...

• Anonym (M)
    Visitkort skrev 2015-11-03 20:20:11 följande:

Fattar inte varför ni är arga. Jag har inte snattat något för min avsikt var att betala dagen efter. Juristerna är ju överens i att jag inte snattat något så vad är det frågan om? Har ni aldrig gjort bort er och glömt något nån gång? Inte ens min arbetsgivare anser att min mänskliga miss är fog för avsked, de vill ju ge mig 6 månadslöner för att lämna tjänsten. Vi har dessutom inga tydliga rutiner för personalen vad gäller personalköp, de kan inte ens påstå att jag brutit mot rutinerna för det finns inga rutiner hos oss angående personalköp. När jag nu erbjudit mig att betala så vill de inte ens ha betalt.

Jag förstår inte varför vissa här reagerar, svårt för juridiken eller svårt för principen att man är oskyldig till motsatsen bevisats? Min jurist sade att det bästa som kan hända är att de gör en Polisanmälan av mig, för när den läggs ner i brist på bevis så rasar hela deras case men inte ens det behövdes, de gav upp självmant från början vid att säga att "ok, vi har inget case men vi vill att du lämnar frivilligt, är du beredd att göra det om vi betalar dig 6 månadslöner och under vitesklausul förpliktar oss till att ge dig goda refrenser"?.. Det är där vi står nu. Inte exakt så att de längre kontrollerar läget. Min jurist säger att vi ska ha en årslön för detta och så här långt har han ju haft rätt...

Kanske för att du snattade?!

I och med att du inte frågade om det var okej att ta hem varan och betala sen!
  • Visitkort

Inte ens min arbetsgivare står kvar vid påstående att jag snattat. Om de inte ville att jag skulle hantera personalköpet som jag gjorde så borde de haft rutiner och regler om att det inte var tillåtet att göra så. Jag löste detta på ett sätt som jag då i stunden tyckte och kände att var OK, det var helt lagligt på mitt tidigare jobb och jag tänkte inte en tanke på att det inte skulle vara OK även här. Jag har jobbat förmodligen 50 övertidstim utan att ta betalt för det och gnäller inte över det, men så fort jag missade 2 Tim i rapporteringen blev det strul.

Jag tror inte att detta handlar om det påstådda snatteriet men om en helt annan sak mellan mig och min chef och att han bara försökte använda detta för att bli av med mig.

• mammatill6

Så i brist på rutin trodde du att du kunde ta köttet och inte betala? Alla butikers rutin är väl att man betalar.

• Visitkort
    mammatill6 skrev 2015-11-03 20:35:47 följande:

Så i brist på rutin trodde du att du kunde ta köttet och inte betala? Alla butikers rutin är väl att man betalar.

Det finns olika regler på olika ställen, det är väl givet att man betalar för sig, det är inte det det är frågan om här. Jag skulle ha familjemiddag och hade glömt mitt kort hemma, var oerhört stressad och hade jobbat 1 och 1/2 pass den dagen för att tecka för en kollega som var sjuk. Jag tänkte att det är lungt för jag skriver en postit och betalar imorgon. Men dagen efter var jag på akuten med minsta och sen kom helgen och vips så var det glömt.

Visst det är jävligt klantigt av mig, men det var det som hände. Det spelar ju ingen roll för det är ju ändå inte snatteri och det var inga regler om att man inte fick göra såhär. Jag jobbade förut i en annan butik och då var det lugnt att göra på detta vis, om jag hade vetat att det skulle bli såhär så hade jag självklart aldrig gjort det men det är inte det det är frågan om, nu handlar det om framtiden min, ska jag gå ut i arbetslöshet för 6 månadslöner eller ska jag vara kvar..
  • Loriyana

TS, du är en tjuv. Det skrämmande med din historia är att du inte verkar inse det. Du tog någon annans egendom utan att fråga om lov först. Hade du frågat din chef "kan jag ta en filé och betala senare" så hade det varit en annan sak. Men du valde att självmant ta något. Dina ursäkter är patetiska.

• Anonym (M)
    Visitkort skrev 2015-11-03 20:44:06 följande:

Det finns olika regler på olika ställen, det är väl givet att man betalar för sig, det är inte det det är frågan om här. Jag skulle ha familjemiddag och hade glömt mitt kort hemma, var oerhört stressad och hade jobbat 1 och 1/2 pass den dagen för att tecka för en kollega som var sjuk. Jag tänkte att det är lungt för jag skriver en postit och betalar imorgon. Men dagen efter var jag på akuten med minsta och sen kom helgen och vips så var det glömt.

Visst det är jävligt klantigt av mig, men det var det som hände. Det spelar ju ingen roll för det är ju ändå inte snatteri och det var inga regler om att man inte fick göra såhär. Jag jobbade förut i en annan butik och då var det lugnt att göra på detta vis, om jag hade vetat att det skulle bli såhär så hade jag självklart aldrig gjort det men det är inte det det är frågan om, nu handlar det om framtiden min, ska jag gå ut i arbetslöshet för 6 månadslöner eller ska jag vara kvar..

Men är du osäker vilka rutiner som gäller på jobbet är det ju inte svårt att fråga!!
  • Anonym (Lena)
    Visitkort skrev 2015-11-03 20:44:06 följande:
    nu handlar det om framtiden min, ska jag gå ut i arbetslöshet för 6 månadslöner eller ska jag vara kvar..
    Ja du verkar ju populär när de suttit och letar i videofilmer etc för att hitta ngt att bli av med dig på. 
  • Grande Rock

Som sagt, det är inte så lätt att göra sig av med oduglig personal. Har man som arbetsgivare gjort ett misstag och anställt fel person får man lida länge för det.

Born to lose, live to win!
Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?