• Visitkort

Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?

Jag kallades in till min chef idag som påstod allt möjligt om mig, att jag haft olaga frånvaro och att jag vid två tillfällen rapporterat fel tid i tidsystemet. Jag har redovisat fel tid på 3 tim en gång och på 2,5 tim en gång, men det var ett misstag båda gångerna, och så påstod han att jag hade stulit 1 kg innerfilé från butiken. Jag tog hem en innerfilé bit för ett tag sedan men jag hade tänkt att betala den sen. Förra veckan fick min chef kännedom om detta med köttet då de tydligen tittat på övervakningsfilmer.
    Jag har aldrig haft någon olaga frånvaro vad jag vet. Han sa att jag hade två val, antingen att gå med på att min anställning upphör och för det skulle jag få 2 månadslöner eller att bli avskedad på grund av stöld av mat och på grund av ?stöld av tid??  Jag fick till onsdag på mig att fundera på det. Mitt fackförbund (Handels) tycker att jag borde acceptera dealen men jag tycker att det känns fel.

Kan min chef verkligen göra såhär, finns det något jag kan göra jag har varit anställd i 2½ år?

• Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?
  • RosaSmurf
    Grande Rock skrev 2015-11-03 00:38:31 följande:

Tror du det är många snatterifall i domstolen?

Finns en del.
  • Seven Costanza
    Tom Araya skrev 2015-11-03 00:34:44 följande:

Allt tillsammans påverkar vilket förtroende som rimligen kan finnas mellan arbetsgivare och arbetstagare, vilket är det viktiga i sammanhanget.

Fast det verkar ju inte vara ett jäkla dugg viktigt för TS. Hen verkar ju inte intresserad av att få behålla jobbet utan är inställd på att gå hem men hoppas att den jurist hen kontaktat ska kunna fixa 6-12 månadslöner till TS för att gå hem, istället för "bara" de 2 månadslöner hen blivit erbjuden av arbetsgivaren för att säga upp sig själv. Tycker det är otroligt omoraliskt att själv göra såhär fel och sedan vilja sko sig på den uppkomna situationen.
  • RosaSmurf
    Seven Costanza skrev 2015-11-03 00:47:39 följande:

Fast det verkar ju inte vara ett jäkla dugg viktigt för TS. Hen verkar ju inte intresserad av att få behålla jobbet utan är inställd på att gå hem men hoppas att den jurist hen kontaktat ska kunna fixa 6-12 månadslöner till TS för att gå hem, istället för "bara" de 2 månadslöner hen blivit erbjuden av arbetsgivaren för att säga upp sig själv. Tycker det är otroligt omoraliskt att själv göra såhär fel och sedan vilja sko sig på den uppkomna situationen.

Ts kommer aldrig få 6-12 månadslöner. ..
  • Anonym (ståfört)

TS tog MEDVETET köttet från affären, hon fick inte med sig den av misstag. Hade hon fått med sig den av misstag hade hon ju inte tänkt "jag betalar den sen". Först ett tag senare när det uppdagades erbjöd sig TS att betala, hon har alltså medvetet låtit bli att betala "ett tag".

TS har gjort stora fel i tidsrapporteringen och fortfarande inte rättat det trots påtalanden. Ännu ett MEDVETET agerande.

• Seven Costanza
    RosaSmurf skrev 2015-11-03 00:49:12 följande:

Ts kommer aldrig få 6-12 månadslöner. ..

Jag har ingen koll på juridiken i detta, men nej det hoppas jag VERKLIGEN inte.
  • nevermind

Du har inte rättat till felet med tiden heller?? Fattar inte att du inte bara får sparken...

• Ascendere

Men seriöst, du kan ju inte ta med någonting hem, inte betala, och sedan när du blir påkommen lite lamt försöka ursäkta det med "Men jag hade tänkt betala sen"?
    Du måste inse hur det ser ut i andras ögon att göra så.

• mirjaha
    Visitkort skrev 2015-11-02 23:19:35 följande:
    Tack, jo jag har nu redan kontaktat en arbetsrätts jurist och han sa att vi har ett riktigt bra case. Jag har inte stulit för beloppet på varan uppgår inte till det värde som krävs för att det ska anses som stöld, det skulle i så fall vara frågan om snatteri. Snatteri kunde det heller inte vara eftersom jag saknar brottsligt uppsåt och arbetsgivaren måste bevisa att jag haft brottsligt uppsåt för att det ska kunna anses att vara snatteri. Min jurist är tydligen en expert på sådana här typer av arbetsrättsfrågor :) Jag hade ju faktiskt tänkt att betala sen, jag är ju i butiken varje dag och hade inte tänkt att sno någonting. Han säger att det inte räcker med att jag tagit varan från butiken eftersom att jag är anställd och ska tillbaka till butiken varje dag så är det rimligt att jag hade tänkt att betala sen. Eftersom att beviskravet inte får ställas lägre än i motsvarande brottsmål så räcker de tydligen för oss att visa på rimligt tvivel för att vinna och det är inte ett orimligt påstående att jag hade tänkt att betala när jag kom till jobbet dagen efter men att jag glömde det, det är ju ändå faktiskt så det var.
    Han sa att det på sin höjd var brott mot bolagets interna regler och rutiner, vi ska titta på företagets regler och rutiner imorgon för att se hur tydliga (eller snarare otydliga) dessa varit.   
    Jag är jävligt förbannad på min arbetsgivare för det här och vill inte tillbaka, vi ska försöka att få iaf 1 årslön och han har sagt att om han inte klarar av att iaf få till 6 månadslöner för mig så ska jag inte behöva betala honom för arbetet (har fått det på mail).
    Känner mig väldigt laddad, nu kör vi och så får vi se hur det går.
    Vet du vad jag tycker? Att reglerna i Sverige borde verkligen skärpas till. För arbetstagarna. Det borde vara mycket lättare att sparka folk så att de som vill arbeta, är ärliga och skötsamma får en chans. Istället för att som nu, en sådan som beter sig som du riskerar att arbetsgivaren ska ligga ute med lön i ett år istället för att ha någon som arbetar, inte fuskar med tider och inte snattar ur butiken. Sedan undrar vi varför arbetslösheten är hög och varför företag inte vågar/vill anställa, speciellt inte yngre. Och nu drar du till med det kränkta kortet och vill inte ens tillbaka till arbetet. Jag hade gjort en deal med dig om jag varit tvungen. Att du får vara kvar i 6 månader med lön. Med förbehållet att du kommer till jobbet varje dag och arbetar. Tills de 6 månaderna är slut.  Och så drar vi timmarna och köttet från lönen.Det hade varit rätt åt dig.

När var "ett tag sedan" som du tog köttet? När fuskade du med arbetstiderna? Hur mycket mer har du gjort som arbetsgivaren inte upptäckt?
  • HenryIronstead
    nevermind skrev 2015-11-03 08:04:37 följande:

Du har inte rättat till felet med tiden heller?? Fattar inte att du inte bara får sparken...

Tänker samma här. Fattar inte. Arbgiv har helt rätt i det här fallet. Ts medger ju t o m.
    "ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
  • mirjaha
    HenryIronstead skrev 2015-11-03 08:34:32 följande:
    Tänker samma här. Fattar inte. Arbgiv har helt rätt i det här fallet. Ts medger ju t o m.
    Så blir det i de kränktas land som har massor med rättigheter och inga skyldigheter, curlas från det de föds till dess att de dör, och ställs det krav så orkar folk inget och blir "sjuka". Vi har åstadkommit minst ett par generationer av gnälliga, ynkliga, patetiska mesar. Ja, jag vet att det finns undantag. Många av dem flyttar utomlands.
Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?