• Visitkort

Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?

Jag kallades in till min chef idag som påstod allt möjligt om mig, att jag haft olaga frånvaro och att jag vid två tillfällen rapporterat fel tid i tidsystemet. Jag har redovisat fel tid på 3 tim en gång och på 2,5 tim en gång, men det var ett misstag båda gångerna, och så påstod han att jag hade stulit 1 kg innerfilé från butiken. Jag tog hem en innerfilé bit för ett tag sedan men jag hade tänkt att betala den sen. Förra veckan fick min chef kännedom om detta med köttet då de tydligen tittat på övervakningsfilmer.
    Jag har aldrig haft någon olaga frånvaro vad jag vet. Han sa att jag hade två val, antingen att gå med på att min anställning upphör och för det skulle jag få 2 månadslöner eller att bli avskedad på grund av stöld av mat och på grund av ?stöld av tid??  Jag fick till onsdag på mig att fundera på det. Mitt fackförbund (Handels) tycker att jag borde acceptera dealen men jag tycker att det känns fel.

Kan min chef verkligen göra såhär, finns det något jag kan göra jag har varit anställd i 2½ år?

• Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?
  • Anonym (DagensUngdom!)
    Visitkort skrev 2015-11-03 12:52:34 följande:

Jag förstår inte varför så många är så upprörda på mig här. Jag har inte gjort något fel medvetet.

Min jurist har idag pratat med min arbetsgivare på förmiddagen, det samtalet gick tyvärr inte så bra. Senare ringde en juris från Svensk handel upp min jurist och de hade ett långt samtal tillsammans. Hemköps jurist och min jurist är i princip överens i att det inte finns någon avskedsgrund, eftersom att de inte klarar av att bevisa att jag har haft brottsligt uppsåt. Frånvaron gick bort för jag hade faktisk sjukanmält mig, fast jag gjorde det på fel sätt, tidsrapporteringen har jag kanske varit lite slarvig med, men tid rapportering systemet var nytt och jag hade inte fått någon utbildning i att använda det och det har kanske gått lite för snabbt när jag tryckte någon gång.
    Deras jurist erbjuder nu 6 månadslöner om jag lämnar anställningen, men min jurist tycker att det är för lågt, han tycker att de lägst ska ge mig en årslön.
    Arbetsgivaren har sagt att om jag inte tar 6 månadslöner och lämnar så får jag komma tillbaka och jobba vidare istället, för de kan inte avskeda mig. Jag vill inte tillbaka men jag tycker att 6 månadslöner är för lågt.

HUR GIRIG ÄR DU!?!?!
    VET DU NÅGOT OM HUR ANDRA HAR DET UTE PÅ ARBETSMARKNADEN!?

Under mina tidiga år i kontorsbranschen kunde jag få en publik utskällning om jag missat fylla på papper i faxen eller om jag kom fem minuter för sent pga rusningstidsförsening! Jag blev perfektionist på kuppen!

Om du har någon ANING om hur bra du fått det så bör du omedelbart ta de där 6 månaderna och söka nytt jobb på. Såna slarvfel som du gjort GÖR man inte. Om man råkar göra något som man inte vet om det är rätt, så frågar man folk som kan. Regel 1!
  • Anonym (Men herregud...)

Att folk inte fattar hur mycket merarbete deras "slarv", "jag RÅKADE missa", jag RÅKADE glömma" åsamkar andra??

Dessutom verkar det spridas en kultur där vissa skyller på att "jag råkade missa" som om det inte var deras eget fel. Men vems jävla fel är det då? Herr misstag? Vem fan är det? Alla får göra fel. De som erkänner sina misstag, står för dem utan att hela tiden försöka skylla ifrån sig förtjänar respekt. 

• Anonym (DagensUngdom!)
    Anonym (Men herregud...) skrev 2015-11-03 14:49:57 följande:

Att folk inte fattar hur mycket merarbete deras "slarv", "jag RÅKADE missa", jag RÅKADE glömma" åsamkar andra??

Dessutom verkar det spridas en kultur där vissa skyller på att "jag råkade missa" som om det inte var deras eget fel. Men vems jävla fel är det då? Herr misstag? Vem fan är det? Alla får göra fel. De som erkänner sina misstag, står för dem utan att hela tiden försöka skylla ifrån sig förtjänar respekt. 

Kan väl skylla en del på denna "någon annan-ism" vi har i vårt land de senaste 20 åren. T o m regeringen verkar använda den. Det är alltid "någon annan" som ska göra jobbet och vem denna "någon annan" är vet ingen...

Men främst är det individens fel. Du gör ett misstag = ditt fel. Du misslyckas = ditt fel.
  • Ascendere
    Visitkort skrev 2015-11-03 13:09:17 följande:
    Tack så mycket, jag och min jurist ska träffa hemköps jurist på fredag för att då förhandla vidare. Jag upplever allt detta som kränkande och min arbetsgivare har påstått för mina kollegor att jag snattat från butiken, trotts att jag inte har gjort det. Detta är tydligen ett arbetsmiljö brott och även förtal.
    Ja vi får se hur det går på fredag.

Asså vad fan är det med folk?

Du har stulit från arbetsplatsen och nu kommer du och påstår att det är DU som blivit kränkt?

Nej, det är DU som kränkt din arbetsgivares förtroende genom att missbruka det, och det gäller för övrigt oavsett om du talar sanning eller inte! 

Och så har du mage att försöka kräva ersättning från din arbetsgivare? 
    Om det inte var för att jag har träffat såna som du i verkligheten skulle jag inte ha trott en sekund på den här tråden, men nu vet jag att det finns folk som TS.
    Fattar du inte hur mycket du förstör för andra som vill jobba och sköta sig???

• Anonym (DagensUngdom!)

Precis vad jag tänkte på, såna som agerar som TS; DÄR har ni anledningen till att arbetsgivarna vill börja skära i rättigheter som våra förfäder kämpat för med blod svett och tårar.

*skakar på huvudet*

• Anonym (Stolt arb.tagare)

OM jag inte gjort något fel på arbetsplatsen så som ts skriver så hade jag valt att arbeta kvar där med huvudet högteftersom jag inte gjort något fel. Jag hade dock aldrig fått för mig att ta någonting även om jag betalat för det frpn samma arbetsplats. Men det är kanske lättare sagt än gjort när man är trött efter jobbet och vet tex att det inte finns mjölk och bröd hemma? Har aldrig arbetat i affär.

• Anonym (Stolt arb.tagare)
    Anonym (Stolt arb.tagare) skrev 2015-11-03 15:44:10 följande:

OM jag inte gjort något fel på arbetsplatsen så som ts skriver så hade jag valt att arbeta kvar där med huvudet högteftersom jag inte gjort något fel. Jag hade dock aldrig fått för mig att ta någonting även om jag betalat för det frpn samma arbetsplats. Men det är kanske lättare sagt än gjort när man är trött efter jobbet och vet tex att det inte finns mjölk och bröd hemma? Har aldrig arbetat i affär.

Givetvis hade jag betalat direkt men helst inte alls köpt någonting från arb.platsen.
  • Anonym (Chef)

Ja du har ju inte gjort rätt för dig. Att din arbetsgivare själv behövt göra dessa upptäckter tyder också på att du inte tänkt göra rätt för dig för det gör man ju på engång. Inte så att jag promenerar in på Ica och snattar och när jag blir gripen skyller jag på att jag tänkte bet sen? Har du klivit ut från butiken med obetald vara är det stöld oavsett om du arbetar där eller ej. Skulle aldrig bråka om något sådant. Du får 2 mån bet och borde vara tacksam. Jag hade spottat på dig och låtit dig gå samma dag!

• Stiffin

Men det här kan väl inte vara på riktigt? Ingen människa är väl så otroligt korkad att de seriöst tycker att det är okej att stjäla saker från sin arbetsgivare och sedan påstå att de själva blivit kränkta för att de blivit påkomna? 

Var in på TS sida och jag undrar bara om det stämmer att du har tre barn, är det här de värderingar du lär barnen? Att det är okej att stjäla så länge man inte blir påkommen? Att fuska och lura sin arbetsgivare? Att det är okej att vara oärlig så länge det gynnar dig själv?

• Anonym (Yg)

[quote=75954686][quote-nick]Visitkort skrev 2015-11-03 12:52:34 följande:[/quote-nick]

Jag förstår inte varför så många är så upprörda på mig här. Jag har inte gjort något fel medvetet.

Min jurist har idag pratat med min arbetsgivare på förmiddagen, det samtalet gick tyvärr inte så bra. Senare ringde en juris från Svensk handel upp min jurist och de hade ett långt samtal tillsammans. Hemköps jurist och min jurist är i princip överens i att det inte finns någon avskedsgrund, eftersom att de inte klarar av att bevisa att jag har haft brottsligt uppsåt. Frånvaron gick bort för jag hade faktisk sjukanmält mig, fast jag gjorde det på fel sätt, tidsrapporteringen har jag kanske varit lite slarvig med, men tid rapportering systemet var nytt och jag hade inte fått någon utbildning i att använda det och det har kanske gått lite för snabbt när jag tryckte någon gång.

Deras jurist erbjuder nu 6 månadslöner om jag lämnar anställningen, men min jurist tycker att det är för lågt, han tycker att de lägst ska ge mig en årslön.

Arbetsgivaren har sagt att om jag inte tar 6 månadslöner och lämnar så får jag komma tillbaka och jobba vidare istället, för de kan inte avskeda mig. Jag vill inte tillbaka men jag tycker att 6 månadslöner är för lågt.

[/

Så du menar på allvar att det är helt ok för alla att ta varor från butiker med sig hem, bara man tänker att man ska betala för dem nån gån i framtiden?

Har du någon typ av handikapp?

Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?