• Visitkort

Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?

Jag kallades in till min chef idag som påstod allt möjligt om mig, att jag haft olaga frånvaro och att jag vid två tillfällen rapporterat fel tid i tidsystemet. Jag har redovisat fel tid på 3 tim en gång och på 2,5 tim en gång, men det var ett misstag båda gångerna, och så påstod han att jag hade stulit 1 kg innerfilé från butiken. Jag tog hem en innerfilé bit för ett tag sedan men jag hade tänkt att betala den sen. Förra veckan fick min chef kännedom om detta med köttet då de tydligen tittat på övervakningsfilmer.
    Jag har aldrig haft någon olaga frånvaro vad jag vet. Han sa att jag hade två val, antingen att gå med på att min anställning upphör och för det skulle jag få 2 månadslöner eller att bli avskedad på grund av stöld av mat och på grund av ?stöld av tid??  Jag fick till onsdag på mig att fundera på det. Mitt fackförbund (Handels) tycker att jag borde acceptera dealen men jag tycker att det känns fel.

Kan min chef verkligen göra såhär, finns det något jag kan göra jag har varit anställd i 2½ år?

• Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?
  • Anonym (har avskedat folk pga stöld)

Det låter jättekonstigt, jag har själv varit butikschef och i stort sett det enda som går att avskeda folk för snabbt är stöld.
    En säljare fastnade i en utgångskontroll med obetalda varor (Som hen naturligtvis också hade glömt att betala och skulle göra senare) och valet stod mellan avsked och polisanmälan eller frivillig uppsägning. Hen valde frivillig uppsägning.
    Förstår inte varför de ens erbjuder dig avgångsvederlag, är det för att värdet av det stulna är för lågt och klassas som snatteri?

• Långbenopluto
    Visitkort skrev 2015-11-03 13:09:17 följande:
    Tack så mycket, jag och min jurist ska träffa hemköps jurist på fredag för att då förhandla vidare. Jag upplever allt detta som kränkande och min arbetsgivare har påstått för mina kollegor att jag snattat från butiken, trotts att jag inte har gjort det. Detta är tydligen ett arbetsmiljö brott och även förtal.
    Ja vi får se hur det går på fredag.
    Du HAR ju snattat!
  • elmadumle

Ts du borde ta de två månadslönerna och vara tacksam för att du får betalt för att stjäla av din arbetsgivare, det är sjukt att ag ska behöva betala någon som stulit. Hade du tänkt betala köttet hade du sagt till på en gång: jag tar den här filen men betalar imorgon. Eftersom du inte sagt ett ord om att betala innan du blev påkommen är det stöld och det vet du. 
    Det låter jättekonstigt att en jurist skulle få igenom sex månadslöner i ditt fall, det osar katt här.

• Aikido
    Visitkort skrev 2015-11-03 12:52:34 följande:
    Jag förstår inte varför så många är så upprörda på mig här. Jag har inte gjort något fel medvetet.

Min jurist har idag pratat med min arbetsgivare på förmiddagen, det samtalet gick tyvärr inte så bra. Senare ringde en juris från Svensk handel upp min jurist och de hade ett långt samtal tillsammans. Hemköps jurist och min jurist är i princip överens i att det inte finns någon avskedsgrund, eftersom att de inte klarar av att bevisa att jag har haft brottsligt uppsåt. Frånvaron gick bort för jag hade faktisk sjukanmält mig, fast jag gjorde det på fel sätt, tidsrapporteringen har jag kanske varit lite slarvig med, men tid rapportering systemet var nytt och jag hade inte fått någon utbildning i att använda det och det har kanske gått lite för snabbt när jag tryckte någon gång.
    Deras jurist erbjuder nu 6 månadslöner om jag lämnar anställningen, men min jurist tycker att det är för lågt, han tycker att de lägst ska ge mig en årslön.
    Arbetsgivaren har sagt att om jag inte tar 6 månadslöner och lämnar så får jag komma tillbaka och jobba vidare istället, för de kan inte avskeda mig. Jag vill inte tillbaka men jag tycker att 6 månadslöner är för lågt.
    Imponerande raskt marscherat att från igår eftermiddag raggat upp en jurist som är expert på just din typ av ärenden och sedan fram till lunch idag redan hunnit konfrontera arbetsgivare, pratat med svensk handel och en jurist som jobbar för den aktuella butikskedjan (som du givetvis namnger här). 
  • Anonym (M)
    elmadumle skrev 2015-11-03 13:28:44 följande:

Ts du borde ta de två månadslönerna och vara tacksam för att du får betalt för att stjäla av din arbetsgivare, det är sjukt att ag ska behöva betala någon som stulit. Hade du tänkt betala köttet hade du sagt till på en gång: jag tar den här filen men betalar imorgon. Eftersom du inte sagt ett ord om att betala innan du blev påkommen är det stöld och det vet du. 

Det låter jättekonstigt att en jurist skulle få igenom sex månadslöner i ditt fall, det osar katt här.

• RosaSmurf
    Aikido skrev 2015-11-03 13:28:57 följande:

Imponerande raskt marscherat att från igår eftermiddag raggat upp en jurist som är expert på just din typ av ärenden och sedan fram till lunch idag redan hunnit konfrontera arbetsgivare, pratat med svensk handel och en jurist som jobbar för den aktuella butikskedjan (som du givetvis namnger här). 

Det gick lite för fort....
  • Ragdoll83
    Anonym (har avskedat folk pga stöld) skrev 2015-11-03 13:22:55 följande:

Det låter jättekonstigt, jag har själv varit butikschef och i stort sett det enda som går att avskeda folk för snabbt är stöld.
    En säljare fastnade i en utgångskontroll med obetalda varor (Som hen naturligtvis också hade glömt att betala och skulle göra senare) och valet stod mellan avsked och polisanmälan eller frivillig uppsägning. Hen valde frivillig uppsägning.
    Förstår inte varför de ens erbjuder dig avgångsvederlag, är det för att värdet av det stulna är för lågt och klassas som snatteri?

På grund av domar som AD 2005 nr 97 med flera.

Dels är det ofantligt svårt att bevisa brottsligt uppsåt till någon som bevisligen ska åter till arbetsplatsen efteråt och dels är det i princip omöjligt att bevisa att det
    inte kan ha funnits rimlig tvivel, d.v.s det måste vara "i princip helt omöjligt" att arbetstagaren kunna ha tänkt sig betala sen. AD har redan prövat detta i massor med fall och det vet juristerna om.

Min man är personalchef och dessutom utbildad jurist, han har berättat massor om hur svårt det är att bli av med en anställd. LAS är en skyddslag så arbetsgivaren har i princip bevisbördan för allt och om brott ligger till grund då får detta beviskravet inte ställas lägre än i motsvarande brottmål, d.v.s att det då ska styrkas och bevisas bortom rimlig tvivel.

Det är som TS jurist sade i början, ett enkelt fall hon har.
  • Maria 434

Luktar lite unket, smutskastning mot en butikskedja som gett ts sparken kanske.
  • Visitkort
    Ja, det jag menar är att butikskedjans jurist är från svensk handel, De har bara en jurist. Vad gäller min egen så var det hur enkelt som helst att hitta honom, bara att göra en sökning på google.
  • Aikido
    Visitkort skrev 2015-11-03 13:39:04 följande:
    Ja, det jag menar är att butikskedjans jurist är från svensk handel, De har bara en jurist. Vad gäller min egen så var det hur enkelt som helst att hitta honom, bara att göra en sökning på google.
    Du menar att Hemköp alt. Axfood har samma jurist som svensk handel? Förlåt men det har jag lite svårt att tro på.
Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?